صنعت خودرو، از گذشته تاکنون تحولات بسیاری را تجربه کرده است که این تغییرات دلیل پویایی و پیچیدگیهای امروز آن شده است. تاریخچه این صنعت، از آغاز با ساخت اولین خودروها تاکنون که یکی از مهمترین صنایع در جهان محسوب میشود، پر از نقاط عطف است.
در دهههای اخیر، شاهد تحولات چشمگیری در صنعت خودرو بودهایم؛ از مهندسی بهینهتر موتورها تا تولید خودرو متصل و خودران. این تحولات نه تنها به بهبود عملکرد و ایمنی خودروها منجر شده، بلکه به جلب توجه مشتریان نیز کمک کرده است. با تحولات جدید، چالشها و فرصتهای جدیدی نیز پدیدار شدهاند. از یک سو، نیاز به سازگاری با استانداردهای جدید انرژی و محیط زیست، و از سوی دیگر، فرصتهای نوآوری در زمینه خودروهای برقی و خودران، این صنعت را به یک مرحله جدید از تحول برده است. با توجه به این پیشرفتها و چالشها، دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیز در کشور برگزار شد که راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در آن شرکت کرد. برای اطلاع از جزئیات این رخداد، پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله با ما در ارتباط باشید.
معرفی نمایشگاه تحول صنعت خودرو
دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که از ۲۳ تا ۲۶ آبانماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران از ساعت ۸ الی ۱۵ برگزار شد، اهداف مشخصی برای معرفی جدیدترین فناوریهای صنعت خودرو داشت. حمایت از ﮐﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت اﯾﺮاﻧﯽ در راﺳﺘﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات، در کنار ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺗﻮانمندیهای داﺧﻠﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺒﺎدل ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺸﺎرﮐﺖﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﺨﺶ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه، ازجمله اهداف این نمایشگاه بود.
اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻓﮑﺮ، اﯾﺪه و ﻧﻈﺮﯾﺎت ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺑﻪ ﺻﺤﻨﻪ آوردن ﻣﺤﻘﻘﺎن، ﭘﮋوﻫﺶﮔﺮان، ﻧﺨﺒﮕﺎن صنعت خودرو نیز از دیگر دلایل شکلگیری نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود. شرکتهای خودروسازی حاضر در این نمایشگاه نیز با ﮐﺎرﺑﺮد ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ در ﺗولید ﺧﻮدرو نیز آشنا شدند.
یکی از مزیتهای این نمایشگاه، آﺷﻨﺎﯾﯽ، ﻫﻢاﻓﺰاﯾﯽ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻫﻤﻪ ارﮐﺎن و ﺑﺨﺶﻫﺎی زﻧﺠﯿﺮه ﺗﻮزﯾﻊ و ﺗﺎﻣﯿﻦ صنعت خودرو ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ در ﯾﮏ زﻣﺎن و ﻣﮑﺎن بود. امیدواریم این نمایشگاه، نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور بوده باشد.
بیشتر بخوانید:
رونمایی از سرویس خودروی متصل ایرانسل در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران
حضور راهکارهای سازمانی ایرانسل در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو
راهکارهای سازمانی ایرانسل بهعنوان یکی از حامیان همیشگی خودروسازان و تحول دیجیتال در صنعت خودرو، در این نمایشگاه حضور داشت. محصولات و راهکارهای دیجیتالی که در نمایشگاه ارائه شدند نیز در ادامه بهصورت مختصر معرفی میکنیم:
• سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)
دغدغه مدیریت حملونقل در سازمانها باعث شده است تا راهکارهای سازمانی ایرانسل با طراحی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در کشور گام بزرگی در راستای تحول صنعت خودرو بردارد. این سرویس با تجهیز خودروها و ناوگان حملونقل به سنسورها و ماژولهای گوناگون، اطلاعات موردنیاز و حیاتی خودروها ازجمله میزان مصرف سوخت، نوع رفتار راننده و غیره را دریافت میکند. سپس با تحلیل این دادهها، اطلاعاتی را در اختیار مدیران یا صاحبان خودروها قرار میدهد تا بتوانند بهراحتی بر سلامت و ایمنی خودروها نظارت داشته باشند. در ادامه برخی دیگر از ویژگیهای این سامانه آورده شده است:
- مدیریت و نظارت بر دمای محفظه بار
- سنجش آنلاین وزن بار
- مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو
- ارتباط با ECU و شبکه CAN
- مدیریت زمانبندی پروژه
- مدیریت ایاب و ذهاب
بیشتر بخوانید:
از ردیابی خودرو تا کاهش مصرف سوخت با نرمافزار مدیریت هوشمند ناوگان
• خودرو متصل
خودرویی که میتواند از طریق اینترنت اشیا به سایر خودروها متصل شود یا اطلاعات خود را از طریق اپلیکیشنها و نرمافزارهای موبایلی بهاشتراک بگذارد، خودرو متصل نامیده میشود. آنچه که دربارهی خودروهای متصل اهمیت زیادی دارد، امکان کنترل از راه دور این ناوگان با استفاده از همین نرمافزارهای مختلف است.
خودروهای متصل دامنهی وسیعتری از امکانات ارتباطی را نسبت به بسیاری از دستگاههای متصل دیگر ارائه میدهند. برای مثال، میتوانند تماس میان خودرو و نمایندگی را تسهیل کنند یا در صورت تصادف به خدمات اضطراری هشدار دهند. این خودروها معمولاً از طریق یک شبکهی محلی بیسیم (WLAN) که به خودرو اجازه میدهد دسترسی به اینترنت و دادهها را با سایر دستگاههای داخل و خارج خودرو به اشتراک بگذارد، متصل میشوند.
با خرید سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان از فروشگاه ایرانسل نیز شما بهراحتی میتوانید خودرو شخصی خود را به خودرو متصل تبدیل کرده و از مزایا و ویژگیهای این فناوری بهرهمند شوید.
• سرویس بیسیم واکه
سرویس بیسیم واکه، یک بستر ارتباطی امن بر بستر فناوری PoC محسوب میشود که برای مکالمه بهصورت غیرهمزمان و بدون شمارهگیری استفاده میشود. این تکنولوژی در تاکسیهای تلفنی و آمبولانسها نقش تاثیرگذاری دارد و میتواند ارتباط میان خودروها را بسیار بهینهتر از قبل کند تا سریعتر به مقصد موردنظر برسند.
بیسیم دیجیتال کاربران را قادر میسازد تا تنها با فشردن و نگهداشتن یک دکمه، بهطور مستقیم با یکدیگر مکالمه صوتی یا حتی چند رسانهای (ویدیو، عکس و پیام) برقرار کنند. برخی از ویژگیهای سرویس بیسیم واکه عبارتاند از:
- عدمنياز به اخذ مجوز فرکانس از سازمان تنظيم ارتباطات راديویی
- امکان ذخیره تمامی تماسها و مکالمات
- برخورداری از مرکز کنترل کاربران و گروهها با امکانات ویژه
- بهرهگیری از GPS و رصد گروههای کاری بر روی نقشه آنلاین
- ارسال آنی و امن تصاویر زنده ویدیوئی، پیام و عکس بهصورت نفر به نفر یا گروه
- ساخت گروههای مختلف سازمانی و ایجاد امنيت جهت جلوگیری از نشت مکالمات
- ایجاد گروههای کاری ویژه در یک منطقه جغرافیایی در صورت بروز بحران و همگرا کردن اهداف عملیاتی
- عدم نیاز به راهاندازی شبکه جدید و اختصاصی، با تکیه بر بستر شبکه باند پهن ایرانسل با پوشش سراسری
بیشتر بخوانید:
دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده با همکاری ایرانسل برگزار شد!
گزارش اجمالی از غرفه راهکارهای سازمانی ایرانسل
در روز اول برگزاری نمایشگاه «تحول صنعت خودرو» از سرویس خودرو متصل در غرفه راهکارهای سازمانی ایرانسل استقبال شد. ویژگیهای این خودرو که به سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل مجهز شده است و امکانات جذاب و فوقالعادهای به کاربران ارائه میکند را در ادامه بیشتر بررسی میکنیم:
- امکان ایجاد حصار جغرافیایی برای خودرو و اعلام اخطار هنگام ورود یا خروج خودرو از آن منطقه
- دیاگ خودکار خودرو و تشخیص ایرادات آن
- امکان مشاهده جزییات سرویسهای دورهای خودرو
- قابلیت رویت مسیرهای پیموده شده
- امکان مشاهده اطلاعات موتور
در ادامه استقبال پرشور بازدیدکنندگان در روزهای نمایشگاه از غرفه ایرانسل و ارائه فناوریهای نوین در حوزه خودرو، در روز اختتامیه این رویداد، غرفه راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز بهعنوان برترین غرفه نمایشگاه «تحول صنعت خودرو» اعلام و از همکاران ما در غرفه قدردانی شد.
آغاز راهانداری سامانه تماس اضطراری (e-call) در نمایشگاه تحول صنعت خودرو
امضای تفاهمنامهای ششجانبه میان ایرانسل، ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان حملونقل معاونت علمی، معاونت صنایع حملونقل وزارت صمت، گروه صنعتی ایران خودرو، همراه اول و جمعیت هلال احمر، یکی از اتفاقات مهم نمایشگاه «تحول صنعت خودرو» بود. در مراسم امضای این قرارداد، جناب آقای دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل محترم شرکت ایرانسل، جناب آقای دکتر منوچهر منطقی، دبیر محترم ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان حملونقل (نماینده ستاد حمل و نقل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری)، جناب آقای دکتر علیمردان عظیمی، مدیرعامل محترم شرکت ایران خودرو و جناب آقای حمید بهروزی، قائممقام مدیرعامل محترم همراه اول حضور داشتند.
این تفاهمنامه در زمینه راهاندازی سامانه تماس اضطراری (e-call) منعقد شد. این سرویس با نصب ماژولها و سایر تجهیزات موردنیاز بر روی خودروها طراحی شده است تا در هنگام وقوع حوادثی که راننده امکان ارتباط با امدادگران را ندارد، بهصورت خودکار موقعیت مکانی خودرو و نوع مشکل پیش آمده را به سازمانهای امداد و نجات گزارش کند. با ارسال این پیام، امدادگران در سریعترین زمان ممکن و با تجهیزات لازم بهسراغ خودرو آسیبدیده رفته و عملیات نجات را انجام میدهند.
کلام آخر
در این مقاله حاضر، به بررسی محصولات راهکارهای سازمانی ایرانسل در زمینه تحولات صنعت خودرو پرداختیم و با معرفی هر کدام از سرویسها و سامانهها، بر اثرگذاری و نقش آنها در تحولات جاری صنعت خودرو تاکید کردیم. به موضوع تحول صنعت خودرو بهعنوان یک پدیده مهم نیز پرداختیم و اهمیت این تحولات برای بازار و مصرفکنندگان را بررسی کردیم.
اگر فرصت حضور در نمایشگاه را پیدا نکردید، میتوانید برای آشنایی بیشتر با محصولات یا دریافت مشاوره از کارشناسان متخصص، از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید. البته اگر از مشترکان ایرانسل هستید، پیشنهاد میکنیم کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شمارهگیری و تمام جزئیات موردنیاز خود درباره سرویسها و سامانهها را از طریق پیامک دریافت کنید.
نظرات و پیشنهادات