post image

  لذت دوچندان رانندگی با استفاده از تکنولوژی خودروهای متصل به اینترنت!

بررسی مزایای خودروهای متصل به اینترنت از جنبه‌های مختلف ایمنی، پویایی و پایداری


در دنیایی که هر لحظه آن، از خرید روزمره تا آشنایی با کشورهای مختلف، به اینترنت و فضای مجازی وابسته است، وجود خودروهای متصل به اینترنت اتفاقی دور از ذهن نیست.

خودروی متصل یا Connected Cars درواقع به هر خودرویی گفته می‌شود که به اینترنت وصل شده و پس از دریافت داده‌های مختلف با استفاده از ارتباطات اینترنتی، از آن‌ها در راستای بهبود تجربه رانندگی، آسایش راننده، ایمنی جاده و جلوگیری از تصادفات استفاده کند.

/wp-content/uploads/2023/10/11-e1696659443884.jpg

خودروهای متصل به اینترنت علاوه‌بر تاثیر پررنگ خود بر ایمنی جاده‌ها، این پتانسیل را دارند تا پیامدهای زیست‌محیطی قابل‌توجهی هم داشته باشند و درصورت استفاده گسترده، سیستم حمل‌ونقل و جابه‌جایی را متحول کنند.

اگر به رانندگی در دنیای دیجیتال و مزایای بالقوه فناوری خودروهای متصل به اینترنت در مبحث ایمنی جاده‌ها، مدیریت ترافیک و پایداری علاقه‌مند هستید تا انتهای این مقاله همراه راهکارهای سازمانی ایرانسل باشید.

 

تاثیر خودروهای متصل به اینترنت در ایمنی جاده‌ها

  • جلوگیری از برخورد و تصادفات با خودروهای متصل

از مهم‌ترین ویژگی‌های خودروهای متصل یا V2X (خودروهایی با قابلیت اتصال به همه دستگاه‌ها)، می‌توان به کاهش ۳۰ درصدی میزان تصادفات و به‌دنبال آن کاهش مرگ‌ومیر ناشی از آن‌ها در سراسر جهان اشاره کرد.

برخی از منابع هم تخمین می‌زنند که با توسعه و استفاده همگانی از خودروهای متصل به اینترنت، تا ۸۰٪ از تصادفات بدون جراحت‌های شدید جلوگیری می‌شود.

        بیشتر بخوانید:

        فناوری خودرو متصل چیست و با چه موانعی در ایران روبرو است؟

افزایش امنیت دوچرخه‌سواران و موتورسواران

/wp-content/uploads/2023/10/1111-e1696659520233.jpg

خودروهای متصل به اینترنت علاوه‌بر ارتقای ایمنی سرنشینان خودرو، سلامت عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و به‌طور کلی هر کسی را که توسط خودرو محافظت نمی‌شود، تامین می‌کنند. درواقع هر وسیله نقلیه‌ای که مجهز به فناوری V2X باشد، به دیگر خودروهای V2X این اجازه را می‌دهد تا او را شناسایی کرده و با ارسال هشدار به رانندگان از آن‌ها دوری کنند.

 

 

  • آگاهی از وجود هشدارهای مسیر با خودروهای متصل به اینترنت

علاوه‌بر وسایل نقلیه، اگر زیرساخت‌های جاده و راه‌سازی هم مطابق با فناوری‌های روز دنیا بوده و امکان برقراری ارتباط با خودروها را داشته باشند، می‌توانند در مورد عملیات راه‌سازی موجود به آن‌ها هشدار دهند تا با نزدیک‌ شدن به آن مناطق از سرعت خود بکاهند.

علاوه‌بر این خودروهای اورژانس یا آتش‌نشانی هم درصورت بهره‌مندی از فناوری خودروهای متصل به اینترنت و بدون نیاز به اتصال زیرساخت، می‌توانند سایر خودروها را از حضور خود و وجود تصادف یا حادثه باخبر کنند.

  • کمک به توسعه شاخص‌های دانش‌محور

از دیگر اثرات خودروهای متصل به اینترنت می‌توان به این اشاره کرد که داده‌های دریافت‌شده از رانندگان این خودروها می‌توانند در تجزیه و تحلیل موقعیت‌های «شبه تصادف» استفاده شوند، موقعیت‌هایی که سیستم‌های ایمنی خودروهای متصل به اینترنت برای جلوگیری از تصادفات فعال می‌شوند.

مدیریت داینامیک و پویای ترافیک به کمک خودروهای متصل به اینترنت

/wp-content/uploads/2023/10/11111-e1696659583883.jpg
  • ارسال لحظه‌ای اطلاعات ترافیکی

یک خودروی متصل به اینترنت داده‌های مرتبط با موقعیت و سرعت را جمع‌آوری کرده و در اختیار سایر خودروها و زیرساخت‌های متصل قرار می‌دهد؛ درحقیقت اطلاعات دریافت‌شده از هر خودرو به‌عنوان منبعی برای آگاهی از ترافیک لحظه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با گسترش این خودروها در سطح جاده‌ها، شما می‌توانید داده‌های محلی را مستقیما از اتومبیل‌هایی که در جلوی شما در حال حرکت هستند به دست آورید.

  • کنترل ترافیک با گروهی از خودروهای متصل به اینترنت

در موقعیتی که خودروهای متصل بدون راننده با یکدیگر در ارتباط هستند، سرعت حرکت‌شان با تکیه بر سیستم‌های امنیتی اولین خودروی در حال حرکت در مسیر تنظیم می‌شود. گفتنی است که با وجود چنین ارتباطی، شاهد جریان ترافیکی روان‌تر، آلاینده‌های کمتر و سفری سریع‌تر و ایمن‌تر خواهیم بود.

  • تاثیر خودروهای متصل به اینترنت در مدیریت تراکم ترافیکی بالا

تراکم ترافیکی بالا در کشورهای اتحادیه اروپا سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد یورو هزینه دارد و فناوری خودروهای متصل به اینترنت یا V2X این پتانسیل را دارند تا این تراکم را تا ۱۵ درصد کاهش دهند. داده‌های آنی و لحظه‌ای دریافت‌شده از خودروهای متصل به اینترنت را می‌توان با مدل‌های شبیه‌سازی شده ترکیب کرد تا به ‌کمک آن‌ها اطلاعات پیش‌بینی‌کننده ترافیک را که منجر به بهینه‌سازی مسیر و کم شدن زمان سفر می‌شوند، تخمین زد.

نقش خودروهای متصل به اینترنت در پایداری زیست محیطی

/wp-content/uploads/2023/10/11111111111-e1696659645743.jpg
  • اثرات زیست محیطی خودروهای متصل

کاهش تراکم و روان‌تر شدن جریان ترافیک مقوله‌ای است که منجر به کاهش قابل توجه آلاینده‌ها می‌شود، از طرفی کاربردهای کوچک‌تری مانند کمک به یافتن مکان پارک کردن یا ارسال توصیه‌هایی مبنی بر سرعت هم دارند که بر ارزش هرچه بیشتر این خودرو‌ها می‌افزاید. شایان ذکر است که در راس همه این مزایا، خودروهای V2X شما را به سمت رانندگی زیست محیطی یا Eco- driving که هدف آن کاهش مصرف سوخت و داشتن زمینی پاک است، سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) ردپای کربن کسب ‌و کارتان را کاهش دهید!

 

  • پرداخت عوارض جاده‌ای

امروزه، هر خودرو و راننده با ورود به جاده‌هایی که شامل عوارض هستند، ملزم به پرداخت هزینه‌ای با توجه به نوع وسیله نقلیه و میزان کربن تولیدی هستند. حال خودروهای متصل به اینترنت با امکان نامتناهی قیمت‌گذاری، در هر نوع جاده‌ای با توجه به مدل خودرو و میزان استفاده موثر از جاده این هزینه را پرداخت می‌کنند.

  • تحرک چند حالته

حمل‌ونقل ترکیبی یا چند حالته به استفاده از چندین حالت حمل‌ونقل برای رسیدن به مقصد یا حمل کالاها اشاره دارد. نمونه‌ای از یک سفر چند حالته می‌تواند رسیدن شما به شهری دیگر به وسیله هواپیما و پس از آن استفاده از قطار تا رسیدن به مرکز شهر و سپس درخواست یک تاکسی برای رسیدن به محل اقامت باشد. به زبانی دیگر خودروهای متصل به اینترنت شرایطی را فراهم می‌کنند که شما می‌توانید با استفاده اپلیکیشن‌های آن تمامی مراحل سفر خود را به صورت اینترنتی و در لحظه برنامه‌ریزی کنید. از طرفی استفاده از وسایل نقلیه متفاوت میزان تراکم ترافیک و آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

فناوری‌ خودروهای متصل به اینترنت، تلفیق شگفت‌انگیز تکنولوژی و جاده!

 

کلام آخر

بهره‌مندی از فناوری خودرو متصل به اینترنت در کشور ما ایران هم در حال گسترش است و بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارها برای مدیریت هرچه بهتر ناوگان خودرویی خود به استفاده از سرویس مدیریت هوشمند ناوگان یا FMS روی آورده‌اند. این راهکار به آن‌ها کمک می‌کند تا براساس داده‌های واقعی و قابل اعتماد، تصمیمات بهتری بگیرند.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این سرویس راهکارهای سازمانی ایرانسل علاقه‌مند هستید، کاتالوگ مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ و نقل را مطالعه کرده و پس از آن از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir نسبت به خرید آن و متصل کردن خودروهای خود اقدام کنید.

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11979

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8420

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8407