post image

۴ روش توسعه فردی در محیط کار که باید برای سال جدید بیاموزید!

مزایا و روش‌های رسیدن به توسعه فردی در محیط کار چیست؟


موضوع توسعه فردی امروزه توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. در این فرآیند، افراد برای توسعه و شکوفا کردن توانمندی‌ها و استعدادهای خود تلاش می‌کنند. توسعه فردی تأثیر به‌سزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد و جامعه دارد، اما مشاهدات و تحقیقات نشان می‌دهد که تأثیرات آن از زندگی فردی فراتر می‌رود و دنیای کسب‌وکارها را نیز در بر می‌گیرد.

/wp-content/uploads/2022/04/111-1-e1649650750808.jpg

طبق این تحقیقات، توسعه فردی کارمندان در محیط کار به طرز چشم‌گیری سطح بهره‌وری و انگیزه آن‌ها را بالا می‌برد. هدف‌گذاری‌ برای توسعه فردی در محیط کار به کارمندان کمک می‌کند مهارت‌های جدید بیاموزند، توانایی‌های خود را تقویت کنند یا در نقش شغلی خود تأثیرگذارتر ظاهر شوند.

در این مقاله، مزایای توسعه فردی در محیط کار و بهترین روش‌های رسیدن به اهداف توسعه فردی می‌پردازیم.

مزایای داشتن اهداف توسعه فردی در محیط کار

اهداف توسعه فردی هدف‌هایی هستند که برای بهبود شخصیت، مهارت‌ها و پتانسیل‌های خود در نظر می‌گیرید. تعیین این اهداف شامل ارزیابی خود و شناسایی حوزه‌هایی است که می‌توانید برای به حداکثر رساندن پتانسیل‌های‌تان، آن‌ها را بهبود بخشید. برای شروع موضوع توسعه فردی، باید برنامه‌ای خلق کنید که مراحل آن واقع‌گرا، منطقی و عملی باشند. این برنامه به شما کمک می‌کند که مسیر بهبود خود را بسنجید و بر هدف اصلی خود تمرکز کنید. در این بخش با چند مورد از مزایای تعیین اهداف توسعه فردی در محیط کار آشنا می‌شوید.

 

افزایش تمرکز در محیط کار

وقتی اهداف مشخص و واضحی داشته باشید، می‌توانید با تمرکز و دقت بیشتری وظایف خود را انجام دهید. کافی است لیستی از اولویت‌های خود تهیه و مشخص کنید که برای هر یک از وظایف چه مقدار زمان لازم دارید و چه امکاناتی باید در دسترس شما باشد. این فرآیند که در جریان توسعه فردی در محیط کار رخ می‌دهد، به شما کمک می‌کند که عوامل حواس‌پرتی را کم‌رنگ کنید، زیرا شما به اهمیت کاری که قرار است انجام دهید آگاه‌اید.

ارتقای تعهد شغلی و سطح بهره‌وری

/wp-content/uploads/2022/04/1111-e1649650788506.jpg

تعیین اهداف توسعه فردی در محیط کار باعث می‌شود نسبت به شغل خود احساس تعهد بیشتری داشته باشید. زیرا طبق تحقیقات، هدفمند بودن به افراد انگیزه‌ای مضاعف برای فعالیت و کار کردن می‌دهد. این انگیزه شما را تبدیل به انسانی سرزنده می‌کند که برای انجام وظایف شغلی خود آمادگی و انرژی فراوانی دارد. نتیجه این امر، بالا رفتن بهره‌وری شما در محیط کار و در نتیجه رسیدن به دستاوردهای شغلی بهتر و درخشان‌تر است.

بیشتر بخوانید:

۸ روش ثابت شده برای توسعه مهارت‌های شغلی کارمندان

ارتباطات شغلی بهتر

تعهد به توسعه فردی در محیط کار به شما کمک می‌کند با همکاران خود ارتباطی مثبت‌تر  برقرار کنید. به این صورت که وقتی ویژگی‌ها و مهارت‌های فردی خود را ارتقا می‌دهید، ارزش روابط خوب و سازنده برای شما روشن‌تر می‌شود، در نتیجه، برای ایجاد ارتباطات مفید بیشتر تلاش می‌کنید. در ضمن، با رسیدن به اهداف توسعه فردی  می‌توانید برای کارمندان دیگر به الگویی برای رشد و پیشرفت تبدیل شوید. اگر شما هم قصد دارید ارتباط بهتری با همکاران خود داشته باشید مطلب «۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار » را از دست ندهید.

چگونه در محیط کار اهداف توسعه فردی خود را تعریف کنیم؟

۱. چشم‌انداز تعیین کنید

ابتدا، عملکرد و خواسته‌های‌تان را ارزیابی کنید تا اهداف توسعه فردی خود را پیدا کنید. از این اهداف برای ایجاد تصویری واضح از دستاوردهایی که قصد دارید به آن‌ها برسید و جایگاهی که می‌خواهید به آن دست یابید استفاده کنید. این تصویر باید دقیق، جزئی، قابل ارزیابی، عملی، واقع‌گرا و زمان‌بندی شده باشد. برای مثال وقتی می‌خواهید موقعیت شغلی خود را ارتقا دهید و مدیریت واحدی را به عهده بگیرید، ابتدا باید توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را بسنجید و از خود بپرسید که آیا مهارت‌های کافی برای مدیریت بحران و مسائل غیرقابل‌پیش‌بینی را دارید؟ پس از پاسخ دادن به این سؤال راه‌حل‌های موجود برای جبران نقص‌های خود را پیدا کنید و در مرحله بعد برای استفاده از این راهکارها برنامه‌ریزی کنید.

۲. برنامه‌ریزی کنید

/wp-content/uploads/2022/04/1111111-e1649650877967.jpg

برنامه‌ریزی گام بعدی رسیدن به این تصویر است. حوزه‌هایی را که باید برای رسیدن به هدف‌تان به آن‌ها بپردازید، شناسایی کنید و به طبقه‌بندی اهداف خود بپردازید و هر هدف را برای مدیریت آسان‌تر به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. مثلاً اگر می‌خواهید مهارت مدیریتی بحران را در خود تقویت کنید، می‌توانید هدف خود را به بخش‌های کوچک‌تری چون ارتقای مهارت عزت نفس، سرعت، علم مدیریت و برنامه‌ریزی در زمان بحران تقسیم کنید و برای یادگیری هر یک زمانی مناسب اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که توسعه فردی نوعی فرآیند یادگیری است. پیش از شروع اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف، ابتدا باید سبک یادگیری خود را شناسایی و بر اساس آن برای مهارت‌آموزی اقدام کنید.

 

۳. پیشرفت‌ها را ثبت کنید

پیشرفت‌های خود را ثبت کنید. دستاوردهای جدید و  تأثیراتی را که بر روی شغل شما دارند بنویسید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، راهکارهای بهتر و جدیدتری به ذهن‌تان خطور می‌کنند و در نتیجه سریع‌تر به هدف خود می‌رسید. می‌توانید برای این‌که مرتب پیشرفت خود را مستند کنید، از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف یا دفترچه یادداشت بهره‌مند شوید.  همچنین می‌توانید تابلویی درست کنید و بر روی آن پیشرفت‌های خود را ثبت کنید. این تابلو ابزاری تصویری است که ایده اصلی شما را به همراه اهداف کوچک‌تری که باید برای رسیدن به رؤیای خود به آن‌ها برسید نشان می‌دهد. می‌توانید به این تابلو عکس‌های مربوط به برنامه خود اضافه کنید و آن را جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید.

 

۴. مرتب برنامه خود را مرور کنید

به طور مداوم برنامه خود را مرور کنید تا مطمئن شوید در مسیر درستی قرار دارید. به مطالب و مهارت‌هایی را که آموخته‌اید توجه کنید و بررسی کنید که آیا به هدف شما مربوط هستند یا نه. با توجه به پیشرفت‌تان می‌توانید زمانبندی خود را مشخص کنید و برای تعیین اهداف جدید، زمانی را در نظر بگیرید.

 

نمونه‌هایی از اهداف توسعه فردی برای کار

ارتقای هوش هیجانی

/wp-content/uploads/2022/04/111111111111-e1649651003320.jpg

فاکتور هوش هیجانی نشان‌دهنده کنترل شما بر احساسات‌ و سطح همدلی شما است. با توسعه این مهارت می‌توانید با همکاران خود ارتباط بهتری برقرار کنید. علاوه‌بر این، هوش هیجانی بالا به شما کمک می‌کند تعارض‌های محل کار را با آرامش بیشتری حل کنید. این مهارت برای رهبران و مدیران از توانایی‌های ضروری محسوب می‌شود.

 

ارتقای مهارت گوش دادن فعال

مهارت گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند شخص مقابل را کامل درک کنید و پیش از ارائه پاسخ یا انجام اقدامی خاص، اطلاعات و داده‌ها را بررسی کنید. برای برقراری ارتباط، این مهارت بسیار ضروری است. پس اگر می‌خواهید در محیط کار با همکاران خود ارتباط مؤثری برقرار کنید و فضایی سرشار از اعتماد ایجاد کنید، حتماً این مهارت را در لیست اهداف توسعه فردی خود در محیط کار قرار دهید.

گوش دادن فعال موجب ارتقای مهارت همدلی نیز می‌شود. برای آشنایی با این مهارت مطالعه کنید:

۱۰ روش برای تقویت مهارت همدلی در محیط کار برای مدیران کسب‌وکارها

ایجاد ذهنیت پیشرفت

/wp-content/uploads/2022/04/1111111111111-e1649651052386.jpg

ذهنیت پیشرفت نوعی چارچوب فکری است که در آن پشتکار و تعهد کاری کلید موفقیت و پیشرفت تلقی می‌شوند. در این ذهنیت، شکست پایان کار نیست، بلکه فرصتی تازه برای یادگیری است. به همین دلیل کسانی که این‌گونه فکر می‌کنند در مسیر پیشرفت ناامید نمی‌شوند و بدون وقفه تلاش می‌کنند. وقتی شما با این طرز تفکر خود را به چالش می‌کشید، می‌توانید در محیط کار به اهداف خود برسید.

 

یادگیری مطالب جدید

یاد گرفتن مطالب و مهارت‌های جدید یکی از عوامل کلیدی در رسیدن به اهداف توسعه فردی در محیط کار است. مطالعه کردن یکی از متدهای اصلی یادگیری است، اما در عصر تحول دیجیتال که امکانات آنلاین بسیاری برای آموزش و یادگیری در دسترس است، روش‌های آموختن مهارت‌های جدید نیز، در مقایسه با گذشته بسیار گسترده شده‌اند.

برای مثال امروزه، آموزش آنلاین در پلتفرم‌های گوناگون دیجیتال امکان‌پذیر شده است. از میان این پلتفرم‌ها می‌توان به داناپلاس اشاره کرد که امکان برگزاری انواع کلاس‌های آنلاین، وبینارها و کنفرانس‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با توجه به اهداف خود در فضای دیجیتال مهارت‌های بسیاری بیاموزید. برای مثال  اگر در حوزه منابع انسانی فعالیت دارید می‌توانید دوره‌های مدیریت استراتژیک منابع انسانی (SHRM) را بگذرانید یا نرم‌افزارهای به‌روز حوزه کاری خود را بیاموزید.

بیشتر بخوانید:

چرا سازمان‌ها از ویدیو کنفرانس استفاده می‌کنند؟

 

سخن آخر

در دنیای امروز کسب‌وکارها، مهارت‌های مورد نیاز برای توسعه شغلی فقط به مهارت‌های تخصصی و فنی محدود نمی‌شود، زیرا متخصصان این حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که ویژگی‌ها و مهارت‌های فردی، بیشتر از مهارت‌های شغلی، در رشد و پیشرفت کسب‌وکارها مؤثر است.

ما نیز با توجه به اهمیت فراوان این موضوع، در بخش بلاگ‌های وب‌ سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مطالب مفیدی در زمینه مهارت‌های فردی و روانشناختی افراد در محیط کار منتشر کرده‌ایم. برای مطالعه آن‌ها به وب سایت ما سر بزنید.

 

منبع:

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/personal-development-goals-for-work

https://www.lorman.com/blog/post/how-to-set-professional-development-goals

4.3 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8304

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7072

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5443