post image

تجربه شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی از سرویس شبکه امن APN

چرا شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی راهکار APN را برای همگام شدن با تحولات دیجیتال انتخاب کرد؟


در برهه‌ای از زمان به سر می‌بریم که تصور یک روز زندگی بدون برق، سخت و غیرممکن خواهد بود. استفاده از برق به‌منظور روشنایی خانه‌ها و معابر، گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها و پیشبرد کسب‌وکارهای گوناگون مانند بیمارستان‌ها، صنایع تولیدی، صنعت حمل‌ونقل، بخش کشاورزی و…  حاکی از نقش غیرقابل‌انکار این منبع انرژی در بهبود سطح زندگی بشر و رشد اقتصاد کشورهاست.

در این مقاله قصد داریم ضمن اشاره به اهمیت همراه شدن این صنعت حیاتی با تحولات دیجیتال، به بیان تجربه موفقیت‌آمیز  استفاده از تکنولوژی‌های نوین، در یکی از شرکت‌های توزیع‌کننده برق در ایران بپردازیم.

ضرورت همگام شدن صنعت برق با تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2022/01/77-e1642234118656.jpg

تغییر و تکامل در شیوه‌های تولید، نگهداری و توزیع انرژی الکتریکی، شرکت های توزیع برق در جهان را با چالشی اساسی مواجه کرده است. این تغییرات، تولیدکنندگان برق در جهان را بر آن داشته تا به‌منظور تداوم عملیات‌ خود، با فرصت‌ها و روندهای روز دنیا همراه شوند.

به‌کارگیری تکنولوژی‌های دیجیتال در صنعت برق، مزیت رقابتی و رشد گسترده‌ای را برای این حوزه به‌همراه خواهد داشت. طبق گزارش موسسه مکینزی، به‌کارگیری تکنولوژی در اجرای فرآیندهای مرتبط با تولید انرژی، می‌تواند کارایی شرکت‌ها را تا ۳ درصد و میانگین هزینه‌های تولید آن‌ها را از ۵ تا ۲۰ درصد کاهش بدهد .

یکی از ارزشمندترین مزایای تحول دیجیتال در صنعت برق، قابلیت خودکارسازی فرآیندهای دستی است. امکان نظارت در لحظه، کنترل از راه دور، نگهداری و تعمیرات پیش‌گیرانه دارایی‌ها (predictive maintenance)  نیز از دیگر مزایای استفاده از تکنولوژی در  این صنعت است. به این ترتیب با پیشبرد عملیات به‌صورت هوشمند و قابل‌اطمینان، سطح بهره‌وری و ایمنی کسب‌وکارها افزایش می‌یابد.

مجمع جهانی اقتصاد تخمین زده است که با ایجاد تحول دیجیتال در صنعت برق در بازه زمانی ۲۰۱۶  تا ۲۰۲۵، می‌توان به سرمایه‌ای معادل با ۱.۳ تریلیون دلار دست پیدا کرد. بنابراین تا یک دهه آینده، قدرت در دست آن دسته از شرکت‌هایی قرار می‌گیرد که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا، داده‌محورتر و کارآمدتر عمل می‌کنند.

در ادامه با نقش تحول دیجیتال در شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی آشنا می‌شویم.

شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی در مسیر تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2022/01/777-e1642234155649.jpg

شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی، وظیفه توزیع برق را در محدوده استان آذربایجان شرقی بر عهده دارد. توزیع برق، ایجاد، توسعه و بهینه‌سازی شبکه، تعمیر و نگهداری شبکه‌ها و پایش شبکه توزیع برق، چند نمونه از خدماتی است که توسط این شرکت ارائه می‌شود.

یکی از چالش‌های این شرکت در حوزه توزیع برق، نظارت دائمی و دقیق بر مشترکان صنعتی پرمصرف بوده است، زیرا بعد مسافت، نظارت دائمی بر مصرف برق این مشترکان را مشکل کرده بود. از طرف دیگر  بخش زیادی از زمان  و بودجه شرکت صرف ارسال صورت‌حساب، برگه‌های اخطار قطع برق و اعزام افراد به محل برای قطع و وصل کردن کنتورهای این کاربران می‌شد.

با هدف برطرف کردن چالش‌های موجود، این شرکت به‌دنبال تصویب طرح پروژه ملی فهام (فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) تصمیم گرفت تا در راستای همراه شدن با تحولات نوین در حوزه دیجیتال، طرح کنتورخوانی هوشمند را در استان آذربایجان شرقی اجرا کند و قابلیت پایش‌پذیری، رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری هرچه بهتر و سریع‌تر  را به کنتورهای موجود اضافه نماید.

/wp-content/uploads/2022/01/7777-e1642234225887.jpg

در گام‌های بعدی این پروژه، تعامل دو طرفه با کنتورها در دستور کار  این مجموعه قرار گرفت تا علاوه‌بر قرائت کنتورها به صورت اتوماتیک، امکان دستور دادن به آن‌ها نیز فراهم شود. نحوه تعامل دوطرفه با کنتورها به این شکل است که با نصب سیم‌کارت بر روی کنتورها می‌توان یک شبکه ارتباطی میان آن‌ها و کارخانه‌های تولید برق ایجاد کرد. در نتیجه با ارسال اطلاعات لحظه‌ای از وضعیت مصرف هر کنتور توسط این سیم‌کارت‌ها، می‌توان عملیات کنتورخوانی را به شیوه‌ای صحیح‌تر و کارآمدتر انجام داد. همچنین با بهره‌گیری از این قابلیت، امکان نظارت بر کنتورها و قطع و وصل کردن آن‌ها از راه دور نیز فراهم می‌شود.

 

کاربرد سرویس شبکه امن APN  در مجموعه توزیع برق آذربایجان شرقی

یکی از چالش‌های جدیدی که شرکت‌ها به‌دنبال اجرای هوشمندسازی صنعت برق با آن مواجه می‌شوند، بحث حفاظت از اطلاعات شبکه و امنیت سایبری است. بنابراین استفاده از یک بستر مناسب برای تبادل اطلاعات، اهمیت زیادی خواهد داشت.

شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی، پس از آشنایی با راهکارهای سازمانی ایرانسل تصمیم گرفت تا به‌منظور رفع چالش امنیت در تبادل اطلاعات، از راهکار شبکه امن همراه APN استفاده کند. این شبکه بر بستر سیم ‌کارت ‌های سازمانی ایرانسل ارائه می‌شود و بدون وابستگی به اینترنت، امکان تبادل اطلاعات را در یک بستر امن و مطمئن فراهم می‌کند.

مدیر دفتر لوازم اندازه‌گیری این شرکت در این رابطه می‌گویند:

« در حال حاضر، مجموعه ما دارای ۸۰۰۰ سیم‌کارت سازمانی است که بر بستر شبکه APN فعال هستند. امنیت بالای سرویس APN یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که ما را به انتخاب این راهکار برای کنترل هوشمند کنتورها ترغیب کرد. در صورتی هوشمندسازی تمامی کنتورهای برق موجود در استان، می‌توان علاوه‌بر افزایش کارایی و سرعت‌عمل در بحث نظارت کنتورها، در هزینه‌های مرتبط با اعزام نیروی انسانی به مناطق مختلف نیز صرفه‌جویی کرد.»

در ادامه ایشان افزودند که: «مشتری‌مداری راهکارهای سازمانی ایرانسل و ارائه پشتیبانی عالی، از دیگر عواملی هستند که سطح رضایت ما را از این مجموعه بالاتر برده‌اند.»

برای آشنایی بیشتر با تجربه استفاده از سرویس APN در سایر شرکت‌های فعال در صنعت برق، خواندن مقالات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

تجربه شرکت توزیع برق اهواز در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل

تجربه شرکت توزیع برق اصفهان در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل

تجربه شرکت توزیع برق آذربایجان غربی در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل

 

سخن آخر

همان‌طور که اشاره کردیم انطباق کسب‌وکارهای امروزی با تحولات  روز حوزه دیجیتال، دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت محسوب می‌شود. بنابراین، شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی با هدف بهبود مدیریت مصرف برق، تصمیم به ایجاد یک شبکه هوشمند برای کنتورخوانی و نظارت از راه دور بر بستر شبکه امن همراه APN گرفت و موفق شد از این طریق، سطح بالایی از امنیت را در تبادل اطلاعات تجربه کند.

اگر شما نیز در کسب‌وکارتان وجود بستری امن برای تبادل اطلاعات میان نقاط مختلف را ضروری حس می‌کنید، می‌توانید برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرویس VPN سازمانی ما به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل ارسال کنید.

 

منبع:

https://www.cognite.com/en/blog/the-top-digitalization-trends-and-opportunities-reshaping-the-power-generation-industry

https://www.theguardian.com/technology/2013/aug/18/smart-meters-uk-hacking-electricity

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

تجربه شرکت بیمه سرمد در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل (APN)

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل چگونه چالش‌های ارتباطی بیمه سرمد را حل کرد؟

بازدید: 30315

blog image

۱۳۹۶/۰۳/۲۳

شبکه امن همراه (APN) چیست؟

با شبکه امن همراه (APN) می‌توانید از امنیت اطلاعات و ارتباطات خود مطمئن باشید.

بازدید: 27047

blog image

۱۴۰۰/۰۲/۱۸

تجربه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل

موبایل سازمانی و شبکه امن همراه ایرانسل چگونه باعث بهبود فرآیندهای فروشگاه افق کوروش شده است؟

بازدید: 8539