post image

با ۷ روش ساده اهمال کاری در دوران دورکاری را به صفر برسانید!

چگونه با ساده‌ترین روش‌ها بر اهمال کاری در دوران دورکاری غلبه کنیم؟


با شیوع بیماری کووید-19 دنیای کسب‌وکار دچار تحول عظیمی شد. در این دوره، بسیاری از  شرکت‌ها برای حفظ سلامت کارکنان خود، راهکار دورکاری را برگزیدند. آمارها نشان داده که رواج این پدیده، مزایای بسیاری از جمله کاهش هزینه‌ها، مصرف منابع و صرفه‌جویی در وقت برای شرکت‌ها داشته است. اما با گذر زمان، به تدریج چالش‌های دورکاری نیز، خود را نشان دادند.

بر اساس نظرسنجی‌‌های متعدد تیم‌های منابع انسانی در سراسر جهان، کارمندان در دوران دورکاری، بیشتر از زمانی که در دفتر کار حضور دارند دچار اهمال کاری می‌شوند و با وجود تلاش فراوان برای انجام وظایف شغلی، مدام از انجام آن طفره می‌روند. نکته جالب این‌جا بود که بسیاری از این کارکنان در محل کار خود افرادی باانگیزه بودند، اما گویی در خارج از محل کار، مدیریت امور تا حدی از دست‌شان خارج می‌شد.

اگر شما هم تجربه دورکاری را داشته باشید، بدون شک به این موضوع پی برده‌اید که عوامل حواس‌پرتی در خانه بسیار بیشتر از محل کار است. در خانه ممکن است بخواهید فقط یک لحظه روی کاناپه دراز بکشید یا چند دقیقه تلویزیون ببینید، اما ناگهان متوجه می‌شوید زمان زیادی را صرف این کارها کرده‌اید و وظایف شغلی خود را به تعویق انداخته‌اید.

همه این‌ها طبیعی است، چرا که اکثر ما آمادگی لازم را برای دورکاری نداشته‌ایم و نیاز به دانستن نکته‌هایی داریم که ما را در غلبه بر اهمال کاری در دوران دورکاری، یاری کنند. در این مقاله به این نکته‌ها می‌پردازیم و می‌آموزیم که چطور با روش‌هایی بسیار ساده اهمال کاری خود را به حداقل برسانیم.

روش‌های غلبه بر اهمال کاری در دوران دورکاری

 

1.اهداف روزانه تعیین کنید

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد اغلب، بهره‌وری افرادی که برای خود اهداف روزانه تعیین می‌کنند، نسبت به کسانی که برنامه‌ریزی روزمره ندارند بسیار بالاتر است. این افراد هر روز به جای این‌که بدون برنامه‌ریزی روز خود را شروع کنند، وقتی از خواب بیدار می‌شوند، زمانی را برای یادداشت کردن کارهایی که قرار است انجام دهد صرف می‌کنند؛ این کار مزایای بسیاری دارد. اولین مزیت آن این است که کارهای روزانه در مغز شما ثبت می‌شود و دوم این‌که این اشتیاق را در شما به وجود می‌آورد که به آنچه روی کاغذ نوشته‌اید، عمل کنید.

شما می‌توانید در این یادداشت‌ها اولویت‌های خود را نیز مشخص کنید؛ به این معنی که با توجه به زمان تحویل یا اهمیت و حجم کار، ترتیب انجام کارها را برای خود بنویسید.

برای آشنایی با روش‌های دیگر افزایش بهره‌ وری در دوران دورکاری مقاله مربوط به آن را در وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مطالعه کنید.

2. وظایف و کارها را به چند بخش تقسیم کنید

/wp-content/uploads/2022/01/22-e1641802537613.jpg

انجام دادن مرحله‌به‌مرحله کارها اهمال‌کاری را کاهش می‌دهد. مثلاً اگر می‌خواهید کتابی ده‌هزار کلمه‌ای بنویسید، ابتدا به این فکر کنید که هزار کلمه اول آن را بنویسید و بعد به سراغ هزار کلمه دوم بروید. این‌که کاری را به بخش‌های کوچک‌تر و دست‌یافتنی‌تر تبدیل کنید، ترس شما را از شروع کردن آن کاهش می‌دهد.

3. زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

استراحت روشی مناسب برای حفظ انرژی شما است. ایجاد وقفه‌های کوتاه در کار، به مغز شما اجازه می‌دهد شاداب‌تر شود و قوی‌تر روی کار تمرکز کند. اگر برنامه شما این است که روزی ۶ ساعت کار کنید، بهتر است که هر یک ساعت استراحت کوتاه داشته باشید. گاهی ایجاد وقفه در کار، کیفیت فکر کردن شما را بهتر می‌کند و خلاقیت شما را بالا می‌برد.

4. شرایط محل کار را در خانه شبیه‌سازی کنید

/wp-content/uploads/2022/01/33-1-e1641802764816.jpg

یکی از اتاق‌های خانه را به دفتر کار تبدیل کنید. اگر اتاق اضافه ندارید، فقط کافی است یکی از گوشه‌های خانه را که نور کافی دارد، شبیه دفتر کار بچینید. اگر عادت به کار در ساعات شب دارید، مطمئن شوید که آن اتاق یا  آن بخش خانه روشنایی کافی دارد و چشمان‌تان اذیت نمی‌شود.

قبل از درست کردن دفتر کار خانگی‌تان، با خود فکر کنید که در ساعات کاری به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت. مثلاً بطری آب و خوراکی کوچکی روی میزتان قرار دهید تا وقتی احساس گرسنگی کردید، مجبور نشوید از جای‌تان بلند شوید. همچنین مطمئن شوید شارژر لپ‌تاپ و گوشی موبایل‌تان در دسترس است و برای پیدا کردن آن‌ نیازی ندارید کار را ترک کنید. زیرا همه این عوامل ممکن است باعث حواس‌پرتی شما شوند و شما را در مسیر اهمال کاری قرار دهند.

با خواندن این مقاله‌ها با ابعاد گوناگون دورکاری بیشتر آشنا شوید:

هر آنچه باید در مورد دورکاری بدانید!

مدیران در ایام دورکاری با چه چالش‌ هایی مواجه هستند؟

5. با روش‌های مختلف زمان خود را مدیریت کنید

/wp-content/uploads/2022/01/11-1-e1641802573429.jpg

از آن‌جا که در زمان دورکاری باید از کامپیوتر، موبایل، تبلت و… استفاده کنید، ممکن است در جریان استفاده از اینترنت، تبلیغات یا وب‌سایت‌های غیرمربوط تمرکز شما را از بین ببرند. امروزه اپلیکیشن‌ها و  افزونه‌های (extensions) متعددی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای محدود کردن زمان استفاده از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خاص استفاده کنید. پس اگر معمولاً سایت‌هایی مثل یوتوب یا اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام ذهن شما را از کار دور می‌کنند، برای استفاده از آن، محدودیت‌های چنددقیقه‌ای بگذارید تا تمرکز خود را بالا ببرید.

همچنین، روی کامپیوتر خود یک حساب کاربری مخصوص کار ایجاد کنید. در این حساب کاربری فقط فایل‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به کار را قرار دهید و از مرورگر خاصی استفاده کنید که در آن فقط بوکمارک‌های مربوط به کار وجود داشته باشد.

علاوه‌بر این اپلیکیشن‌ها، می‌توانید در دوران دورکاری، از ابزارهای متنوع دیگری هم بهره ببرید. برای آشنایی با  آن‌ها، مقاله ما را درباره گجت های مناسب برای دورکاری مطالعه کنید.

اما اگر با وجود تمام این ابزارها همچنان احساس می‌کنید در حال از دست دادن زمان هستید، نوبت آن رسیده که به کتاب‌های مدیریت زمان و ایجاد عادت‌های مثبت مراجعه کنید. کتاب‌هایی مثل «عادت‌های اتمی» و «قانون پنج ثانیه» شما را به استراتژی‌هایی برای از بین بردن اهمال کاری و ایجاد سبک زندگی پرثمری مجهز می‌کنند.

اگر می‌خواهید برای مطالعه درباره مدیریت زمان انگیزه بیشتری داشته باشید؟ با مزایای مدیریت زمان در محیط کار آشنا شوید.

 

۶.دست از مقایسه دستاوردهای خود با دیگران بردارید

وقتی افراد از خانه کار می‌کنند، بیشتر نتیجه کار خود را با همکاران مقایسه می‌کنند و وقتی دستاوردهای‌شان را نسبت به بقیه کمتر می‌بینند، خیلی زود مأیوس می‌شوند و از سر ناامیدی کارها را به تعویق می‌اندازند، پس اگر از این موضوع رنج می‌برید، بسیار مهم است که به هر گام کوچک که روزانه به سوی انجام وظایف‌تان برمی‌دارید، توجه کنید و از سرزنش خود دست بردارید. چرا که این کار توانایی شما را برای تمام کردن کارها به حداقل می‌رساند.

 

۷.خود را ببخشید و به خود جایزه بدهید

خلاص شدن از دست سرزنش‌های ذهنی درباره اهمال کاری کار سختی است. از خودتان انتظار نداشته باشید که همیشه عالی و کامل باشید. به جای این کار، سعی کنید همیشه بهترین نسخه از خودتان باشید.

وقتی سخن از انگیزه به میان می‌آید، جایزه دادن نقش مهمی در شکل دادن به عادت‌های خوب ایفا می‌کند. هر شخص نیاز به نوع خاصی از جایزه و تشویق دارد، پس این‌که بدانید چه جایزه‌ای مناسب شماست اولین گام محسوب می‌شود. آیا پول به شما انگیزه می‌دهد؟ تفریح؟ غذا؟ همه این‌ها را یادداشت کنید و برای اتمام هر کار، پاداشی مناسب تعیین کنید.

 

سخن آخر

همه ما دوست داریم در شرایط متفاوتی که کرونا در کسب‌وکارمان ایجاد کرده، در فضای شغلی خود نقشی پویا و سازنده داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف، لازم است علاوه‌بر تلاش و یادگیری، موانعی چون اهمال کاری  را از میان برداریم تا بتوانیم در دوران دورکاری نیز اهداف شغلی خود را به‌خوبی پیش ببریم.

یکی از دل‌مشغولی‌های مهم راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز ایجاد تجربه‌ای مطلوب از دورکاری برای کسب‌وکارها است. به همین دلیل، با ارائه سرویس‌هایی چون خدمات اینترنت سازمانی و موبایل سازمانی سعی در بهبود و ارتقای سطح کیفیت این شرایط دارد. برای آشنایی بیشتر با این خدمات به وب‌ سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید.

 

منبع:

https://www.forbes.com/sites/bryanrobinson/2020/05/09/working-remote-and-10-things-you-can-do-to-prevent-procrastination/?sh=602af552763e

3.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

تجربه شرکت بیمه سرمد در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل (APN)

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل چگونه چالش‌های ارتباطی بیمه سرمد را حل کرد؟

بازدید: 30611

blog image

۱۳۹۶/۰۳/۲۳

شبکه امن همراه (APN) چیست؟

با شبکه امن همراه (APN) می‌توانید از امنیت اطلاعات و ارتباطات خود مطمئن باشید.

بازدید: 28164

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۰۶

Y’elloAdwise راهکاری هوشمندانه برای تبلیغات

چگونه Y’elloAdwise به توسعه جایگاه کسب و کارها کمک می‌کند؟

بازدید: 16472