کد کوتاه دستوری

کد کوتاه دستوری USSD (Unstructured Supplementary Service Data) یک سیستم جهانی و در واقع مجموعه کدهایی هستند که مابین * و # قرار می‌گیرند و به کاربران امکان ارسال آسان پیام­‌ها را می­‌دهند. این کد­ها امروزه در سازمان‌ها و مراکز مختلف دولتی و خصوصی و انواع کسب‌و‌کار‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایرانسل در راستای ارائه کاربردی‌تر خدمات و راهکار­های سازمانی خود، سرویس کد کوتاه دستوری USSD را به‌­عنوان یک روش ارتباطی بلادرنگ در اختیار مشترکان سازمانی خود قرار می­‌دهد.

 

معرفی سرویس کد کوتاه دستوری ایرانسل

کد کوتاه دستوری یک ابزار ارتباطی سریع و امن با کاربری آسان بر بستر شبکه تلفن همراه است که کاربران را قادر می‌سازد به منوی شرکت ارائه‌دهنده خدمات دسترسی داشته باشند. کاربران برای استفاده از این سرویس منعطف نیازی به انجام تنظیمات یا نصب برنامه بر روی گوشی تلفن همراه خود ندارند، چرا که این سرویس با هر نوع گوشی و سیستم عاملی سازگار است.

اگر بخواهیم تعریف علمی‌ و دقیق‌تری در مورد کدهای کوتاه دستوری داشته باشیم، می‌توان گفت، USSD  به پلتفرمی گفته می‌شود که بستر مناسبی را برای انتقال اطلاعات در شبکه GSM فراهم می‌آورد و یک ارتباط   REAL-TIME را در شبکه مربوطه برای تبادل اطلاعات با کاربرانتان در اختیار شما قرار می‌دهد.

دریافت انواع خدمات با رابط کاربری ایرانسل

سامانه کدهای دستوری ایرانسل، سامانه‌ای با انعطاف بالا برای تعریف انواع سرویس‌های تعاملی است که سطح خدمت‌رسانی شرکت‌ها را ارتقا می‌دهد. کسب‌وکارها برای استفاده از این راهکار، نیازی به برنامه‌نویسی ندارند و می‌توانند از طریق رابط کاربری منعطفی که توسط ایرانسل در اختیارشان قرار می‌گیرد، به راحتی و در کمترین زمان ممکن سرویس موردنظر خود را ایجاد نموده یا آن را تغییر دهند.

ویژگی‌ها و مزایا‌ی سرویس کد کوتاه دستوری ایرانسل

برخی از مهم­ترین مزایای این سرویس ایرانسل شامل موارد زیر است:

  • سـازگاری با تمـامی سیستم عامل‌ها
  • ارائه سرویس به کاربران از طریق شبکه تلفن همراه
  • امـکان پاسخ آنی به درخواست مشترک از طریق پیامک
  • عدم نیاز به نصب نرم افزار روی تلفن همراه کاربران
  • امکان شخصی‌سازی سرویس برای شرکت‌ها یا سازمان‌ها

سوالات متداول;

  • هزینه کد کوتاه دستوری ایرانسل چگونه محاسبه می‌شود؟

    یک ویژگی مهم کدهای USSD رایگان بودن آن برای کاربر نهایی است، بنابراین این سرویس یکی از بهترین ابزارهای تعامل مستقیم با کاربران برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف محسوب می‌شود. نحوه محاسبه هزینه کدهای کوتاه دستوری ایرانسل برای سازمان‌ها و نهادها بر مبنای TPS  (تعداد کاربران همزمان) است، لازم به ذکر است که یک هزینه ابتدایی برای خرید کد کوتاه دستوری نیز به این مبلغ اضافه می‌شود. به این ترتیب، هر سازمان بسته به نیاز خود می‌تواند از ظرفیت این بستر استفاده نموده و متناسب با آن هزینه بپردازد‌.

  • فروش کدهایUSSD ایرانسل چگونه صورت می‌گیرد؟

    در حال حاضر، کدهای کوتاه دستوری ایرانسل به صورت سه، چهار و پنج رقمی، به ترتیب برای سازمان‌های بزرگ، کسب‌و‌کارهای متوسط و کوچک ارائه می‌شود.

  • پیش‌نیاز فعال‌سازی کدهای USSD چیست؟

    در نظر داشته باشید برای جهت فعال‌سازی سرویس کد کوتاه دستوری به موارد نیز نیاز است:

     

    • خرید سرشماره
    • مشخص کردن تعداد TPS
    • مشخص‌ کردن نحوه برقراری لینک ارتباطی
    • توسعه API های تهیه شده توسط ایرانسل

     

کاربرد کد­های دستوری ایرانسل

ایرانسل با فروش کد یو اس اس دی ( USSD ) امکانات بسیاری برای مشاغل و سازمان­‌ها فراهم کرده و یکی از مهم‌ترین کاربرد­های این سرویس امکان دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات  بدون نیاز به اینترنت است. به عنوان مثال یکی از راه‌­های دریافت بازخورد مشتری، ارسال پرسشنامه و نظرسنجی از طریق کد­های کوتاه دستوری است، همچنین استفاده از کدهای کوتاه دستوری در صنعت بانکداری امروز بسیار پرکاربرد است، چراکه ارسال پیام از این طریق  بسیار سریع‌تر از یک برنامه بانکی بر روی تلفن همراه یا دستگاه عابر بانک است.

برخی دیگر از کاربرد­های USSD عبارت است از : ارسال کد شرکت در قرعه‌کشی، دسترسی به سبد خرید یا ثبت سفارش، سیستم نوبت‌دهی، ارسال کاتالوگ محصولات و موارد دیگر.

چگونگی کار باکدهای  USSD            

همان‌طور که می‌دانید نحوه استفاده از کدهای کوتاه دستوری بسیار سریع و آسان است. در حالت کلی می‌توان عملکرد کدهای USSD را به دو روش زیر دسته‌بندی کرد:

الف – ارائه سرویس از طریق شبکه تلفن همراه

ب – اعمال مدیریت در شبکه

در روش اول؛ کاربر ابتدا پیامی به شکل #xxx* به شبکه ارسال می‌کند، پس از آن منویی حاوی اطلاعات مورد نیاز کاربر به او نمایش داده می‌شود، در این مرحله  با انتخاب شماره‌‌ی گزینه مورد نظر، درخواست خود را به سرور شبکه ارسال کرده و سرور شبکه با دریافت این شماره، درخواست کاربر را به سمت مقصد نهایی هدایت می‌کند.

در روش دوم که سریع‌تر نیز هست،کافی‌است گزینه موردنظر خود را به صورت مستقیم در کد اصلی جایگذاری کنید. برای مثال کاربر پس از وارد کردن کد #3* منویی از تمام خدمات راهکارهای سازمانی ایرانسل را مشاهده خواهد کرد و می‌تواند با انتخاب عدد راهکار مورد نظر، به تمام اطلاعات مرتبط با خدمت یا راهکار انتخابی خود را دسترسی داشته باشد.

وجه تمایز  SMS و کدهای  USSD

نحوه انتقال اطلاعات از مهم‌ترین تفاوت‌های میان SMS و کدهای USSD است.

USSD راهکاری برای ارتباط در لحظه است و بر خلاف  SMS ، ارتباطی بدون وقفه است و قابلیت ذخیره و ارسال ندارد؛ بنابراین در صورت نبود پوشش شبکه تعامل با كاربر به‌صورت کامل قطع می‌شود.

نحوه فعال‌سازی و قیمت سرویس کد کوتاه دستوری ایرانسل

همانطور که می­‌دانید دسترسی آسان مشتری به خدمات و محصولات هر کسب­‌و­کار با میزان رضایت او رابطه مستقیم دارد. اگر شما نیز مدیر یک سازمان و یا صاحب یک کسب‌­و­کار هستید، تهیه و خرید سرویس کد کوتاه دستوری USSD به شما پیشنهاد می‌­شود. با استفاده از این سرویس از کاربرد کد­های دستوری و امکاناتی نظیر ایجاد ارتباط دو طرفه با مشتریان، ارائه خدمات و محصلات با روش‌­کارآمدتر، به حداکثر رساندن دسترسی مشتری برخوردار خواهید شد.

برای اطلاع از قیمت USSD، خرید و بهره‌­مندی از قابلیت­‌های بی­نظیر این سرویس در کسب­‌و­کار خود، می­‌توانید از طریق روش‌­های زیر اقدام کنید:

  •       وارد نمودن اطلاعات مورد نیاز در فرم بالا
  •      ارسال ایمیل به آدرس EB[@]mtnirancell.ir (بخش فروش ایرانسل)

پرسش‌های تکمیلی;

  • ویژگی‌هایی که کد کوتاه دستوری را به یکی از بهترین روش­‌های تعاملی و ارتباط مشتری تبدیل کرده است، شامل مواردی نظیر:

    • عدم نیاز به اینترنت
    • استفاده سریع، در دسترس و کارآمد
    • ضریب امنیت بالا
    • عدم نیاز به تلفن‌های هوشمند
    • عدم نیاز به شارژ اعتبار تلفن همراه
    • کاربری آسان
    • دسترسی پایدار
  • خیر، استفاده از این کد­ها بسیار ساده است و مشترکان سازمانی بدون نیاز به دانش و تخصص خاصی می­‌توانند از کد­های دستوری USSD استفاده کنند.

  • مزیت اصلی این سرویس، که آن­‌را از سایر روش­‌های خدمت­‌رسانی متمایز می­‌کند، رابط کاربری ساده و آسان آن است. برای کار کردن با کد­های کوتاه دستوری نیازی به اتصال اینترنت نیست. علاوه بر این کاربران برای استفاده از این سرویس به فناوری­‌های پیچیده یا سیستم‌­های هوشمند نیازی ندارند. سرویس کد کوتاه دستوری USSD با داشتن این ویژگی­‌ها، دسترسی افراد بیشتری به کسب­‌و­کار شما را تضمین می­‌کند؛ چراکه بدون شک تمام مشتریان و کاربران شما به اینترنت و یا گوشی­‌های هوشمند دسترسی ندارند.

  • برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه کدهای کوتاه دستوری، چگونگی تمدید کدها و دریافت مشاوره و آگاهی از قیمت کد ussd کافی است فرم بالا را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.