مقدمه
صنعت گردشگری به عنوان مهمترین صنعت رو به رشد در جهان شناخته شده است و بسیاری از کشورهای مطرح دنیا از جمله ایران، این صنعت را در مسیر توسعه آتی خود در اولویت قرار دادهاند. اشتغالزایی، ارزآوری و بازدهی مناسب، در کنار اهمیت به محیط زیست و تبادل فرهنگها برای رسیدن به زبان مشترک و صلح جهانی موجب توجه سرمایهگذاران و کارآفرینان به این بخش بزرگ اقتصادی شده است. در این میان مراکز و تاسیسات گردشگری از پیشگامان استفاده از فناوریهای نوین بهخصوص ابزارها و بسترهای الکترونیک بودهاند.
امروزه گردشگران بسیاری مسیر سفر خود را با کمک وبسایتهای گردشگری، سامانههای رزرو اینترنتی، برنامههای کاربردی مسیریابی و ابزارهای تعاملی جهت بازدید جاذبههای گردشگری، مدیریت میکنند.
در این بین سازمانهای مدیریت مقصد گردشگری، موزهها، مراکز اقامتی و زنجیرههای هتلداری، تورگردانان، گروههای کارگزار سفر، شرکتهای اجاره خودرو و مسافربری در کنار مراکز تفریحی میتوانند با بهرهگرفتن از بسترها و ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی، مزیت رقابتی مناسبی برای خود ایجاد کنند.
خصوصیت غیر قابل تفکیک در گردشگری، جابهجا شدن مسافر از محل زندگی خود با هدف دیدار دیگر نقاط جغرافیایی است. از این جهت، در دسترس بودن امکانات ارتباطی و ابزارهای الکترونیک در تمامی مسیر سفر گردشگران، امری مهم و حیاتی محسوب میشود که این امر با کمک شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) میسر خواهد شد. راهکارهای سازمانی ایرانسل در راستای تحقق اهداف خود در مسیر تحول دیجیتال اقدام به ارائه سرویسهای خود برای حل چالشهای صنعت گردشگری کرده است که در ادامه به بررسی هر کدام از این خدمات و سرویسها میپردازیم.
راهکارهای قابل ارائه در صنعت گردشگری:
سازمانهای مدیریت مقصد، گروههای هتلداری و شرکتهای تورگردان با توجه به ماهیت ساختار سازمانی گسترده و تعدد واحدها یا شعب خود در سراسر کشور، نیازمند دسترسی سریع و مطمئن به کارکنان خود هستند، از جمله نیازمندیهای این مجموعهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پوشش کامل جغرافیایی نسبت به مکانهای استقرار واحدها و شعب
- کاهش هزینه آبونمان و کارکرد ماهیانه و سالیانه تماس در مجموعه
- امکان مدیریت و تسهیم هزینههای سازمانی و شخصی
شرکت ایرانسل با ارائه سرویس موبایل سازمانی، امنیت و دسترسی پایدار برای همه کارکنان در هر نقطهای از کشور را فراهم کرده است. سرویس موبایل سازمانی ایرانسل یا MVPN راهکاری است که بر بستر مجموعهای از سیمکارتهای سازمانی ایرانسل فعال میشود و تمامی امکانات تلفن داخلی را بر روی تلفنهمراه کارکنان ایجاد میکند. مدیران و صاحبان صنایع حوزه گردشگری کشور میتوانند با پرداخت مبلغ آبونمان ماهیانه به ازای هر سیمکارت، از مکالمه رایگان و نامحدود بین کارکنان خود بهرهمند شوند.
یکی از مهمترین نیازهای مراکز و تاسیسات گردشگری که دارای شعب و واحدهایی در نقاط مختلف جغرافیایی هستند، دسترسی شبکه دادههای آنها با یکدیگر و دفتر مرکزی با شرایط فنی خاص به شرح زیر است:
- اتصال پایدار به شبکه جهت ارائه سرویس باکیفیت و بدون وقفه
- حفظ امنیت اطلاعات کاربران با استقلال شبکه داخلی از شبکه اینترنت
- ارتباط با سرعت مناسب جهت تبادل دادهها با مرکز
این سرویس یک شبکه WAN خصوصی را در یک کانال امن و بدون وابستگی به اینترنت فراهم میآورد. امکان تبادل دیتا در هر نقطه از شبکه ایرانسل صرفا در اختیار سازمان یا شرکت دریافت کننده این خدمات است. این خدمات امکان مدیریت آسان، سریع، متمرکز و یکپارچه شبکه ارتباطی را برای مشترک سازمانی فراهم آورده و مشترکان را قادر میسازد با توجه به نیاز خود، از مدلهای ارتباطی ترکیبی سیار و ثابت (FDD -TDD) استفاده کنند.
واحدهای اقامتی زیرمجموعه یک زنجیره هتلداری یا کارگزاران سفر که در ارتباط با یک تورگردان بزرگ قرار دارند، مهمترین استفاده کنندگان از خدمات موجود در شبکه امن ایرانسل، منحصرا سرویس VPN+ ایرانسل، هستند.
رشد روزافزون مصرف پهنای باند اینترنتی به منظور رفع نیاز کاربران و مشتریان، نیازهای جدید را پیش روی مراکز و تاسیسات گردشگری قرار داده است که از جمله مهمترین آنها میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد:
- ارتباط با کیفیت با سرعت مناسب به شبکه اینترنت
- انتقال پهنای باند به منظور ایجاد تعادل بین مصرف واحدها و کاربران
سرویس اینترنت پرسرعت ثابت نسل 4 (LTE-TD) همراه با قابلیت ارائه آدرس IP اینترنتی به صورت ثابت میتواند بسیاری از خدمات مورد نیاز مراکز و تاسیسات گردشگری مانند سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه ، اتوماسیون اداری و یا هر سرویسی که در داخل سازمان ارائه میشود را پوشش دهد.
کلیه مراکز و تاسیسات گردشگری اعم از هتلها، تورگردانان سفر، مراکز تفرحی و سایر بخشهای گردشگری میتوانند ضمن ارتقاء خدمات اینترنتی خود،هزینههای مرتبط را مدیریت کنند.
با توجه به وابستگی امر حرکت با امور گردشگری امکان استفاده از خودروهای مجهز به مدیریت هوشمند ناوگان، با قابلیتهای زیر میسر است:
- تشخیص انتخاب و حرکت در مسیر مناسب
- رعایت زمانبندی برنامه سفر و تصحیح آتی
- ارتباط به منظور حفظ امنیت سفر
مجموعههای متعددی مانند شرکتهای اجاره خودرو، حملونقل مسافر و کارگزاران سفر میتوانند از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل برای متصل کردن خودروهای خود و مدیریت ایاب و ذهاب مسافران استفاده کنند.
سرویس واکه، بستری برای مکالمات بیسیم میان فرستنده و گیرنده به صورت غیرهمزمان و بدون شمارهگیری است و کاربران را قادر میسازد تنها با فشردن و نگهداشتن یک دکمه به طور مستقیم با یکدیگر مکالمه صوتی یا چند رسانهای (ویدیو، عکس و پیام)برقرار کنند، از جمله امکانات ویژه این سرویس برای صنایع گردشگری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ارتباط موثر و ارزان بین کارکنان تنها با فشردن یک دکمه
- عدم نیاز به مجوزهای رادیویی خاص
- امکان بهرهگیری از GPS و رصد گروههای کاری بر روی نقشه آنلاین
- امکان ارسال آنی و امن تصاویر زنده ویدئویی، پیام و عکس
موزهها، هتلهای بزرگ و مراکز تفریحی جهت امور حراستی و امنیت فیزیکی میتوانند از خدمات و تجهیزات سیستم بیسیم ایرانسل(واکه) استفاده کنند.
تا پیش از پاندمی کرونا گردشگری آموزشی پس از گردشگری حوزه سلامت یکی از پردرآمدترین مدلهای صنعت توریسم به شمار میآمد، اما امروزه با امکان ایجاد جلسات آموزشی، کلاسها و همایشها به صورت آنلاین، شرایط جدیدی بر بستر فضای ابری برای فراگیران در سراسر دنیا فرآهم شده است که از مهمترین قابلیتهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- حذف محدودیت مکانی شرکت کنندگان در جلسات و همایشها
- کاهش چشمگیر هزینههای ماموریتها
- امکان برگزاری جلسات و همایشهایی متعدد در زمان یکسان با مخاطبان گسترده
- امکان ارسال دعوت نامه به مهمانان از طریق ایمیل و پیامک
با استفاده از خدمات کنفرانس ابری ایرانسل که به سرویس داناپلاس مشهور است، سازمانهای مدیریت مقصد گردشگری، زنجیرههای هتلداری، هتلهای بزرگ، تورگردانان ضمن استفاده در فرآیندهای داخلی خود، میتوانند خدماتی جدید را به مشتریان و مخاطبان خود در حوزه گردشگری آموزشی عرضه کنند.
از دیرباز ارسال پیامک انبوه علاوه بر تبلیغات، بهعنوان بخشی از فرآیند مدیریت ارتباط با مشتریان مورد استفاده شرکتها و سازمانها قرار گرفته است. در این میان انتظار مراکز و تاسیسات گردشگری در خصوص یک سامانه مناسب برای ارسال پیامک انبوه عبارت است از:
- کاهش هزینهها نسبت به سایر ارائهکنندگان خدمات مشابه
- سامانه تعاملی به منظور طبقهبندی مخاطبان
- افزایش بهرهوری با ارسال هدفمند پیامک
با استفاده از خدمات ارسال پیامک انبوه ایرانسل، تمامی مراکز و تاسیسات گردشگری میتوانند بر اساس نیاز خود، پیامک (SMS ) و پیام چندرسانهای (MMS) را به مخاطبان هدف خود به صورت گسترده ارسال کنند.
داستان موفقیت
