post image

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت عمران و راه‌سازی

هوشمندسازی ناوگان، راهکاری بهینه برای حل چالش‌های صنایع عمران و راه‌سازی است.


همان‌طور که می‌دانید ماشین آلات راه‌سازی، از اساسی‌ترین تجهیزات شرکت‌های متخصص در حوزه راه‌سازی و عمران بوده و انجام این نوع پروژه‌ها، بدون حضور ناوگان خودرویی غیرممکن است. از آن‌جا که خرید و تعمیرات این ماشین‌آلات هزینه بالایی به همراه دارد، جلوگیری از سرقت و بهبود فرآیند نگهداری و تعمیرات آن، از خواسته‌های اصلی سرمایه‌گذاران و مهم‌ترین چالش این کسب و کارها به شمار می‌آید.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر چالش‌های این حوزه و راهکارهای برطرف کردن آن می‌پردازیم.

مهم‌ترین چالش‌های صنایع عمران و راه‌سازی کدام‌اند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، عمده‌ترین بخش هزینه‌های یک پروژه عمرانی، به ماشین‌آلات برمی‌گردد. تراکتورها، بیل‌های مکانیکی، لودرها و اسکریپرها، که از پرکاربردترین انواع این ماشین‌آلات هستند، علاوه‌بر اینکه قیمت خرید بالایی دارند، به دلیل استهلاک زیاد، هزینه نگهداری و تعمیرات قابل توجهی به این شرکت‌ها تحمیل می‌کنند.  از سویی دیگر، در بیشتر مواقع، امکان محاسبه دقیق عملکرد ناوگان حمل‌و‌نقل و کنترل لحظه به لحظه ماشین‌آلات وجود ندارد و این موضوع می‌تواند خسارت‌های زیادی ناشی از تاخیر یا خطاهای انسانی را به بار آورد.

از این‌رو، بهینه‌سازی ناوگان حمل‌ونقل تاثیر بسیاری بر میزان سودآوری پروژه‌ها دارد.

از دیگر نیازها و چالش‎‌های این صنعت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • دشوار بودن  تخمین دقیق مدت زمان اتمام پروژه و هزینه آن
  • محاسبه ناعادلانه حقوق و دستمزد به دلیل دقیق نبودن میزان کارکرد ناوگان
  • عدم نظارت به‌موقع بر تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات
  • افزایش مصرف  سوخت در اثر کارکرد غیراستاندارد ماشین‌آلات
  • دشوار بودن نظارت بر تعداد سرویس‌ها
  • عدم توانایی کنترل وزن بهینه بار ماشین‌ها در عملیات حمل خاک
  • تخلیه ضایعات در مکان‌های غیرمجاز
  • دشواری نظارت بر فرآیند تخلیه بار و جلوگیری از تخلیه در شیب غیرمجاز
  • سرقت دستگاه‌ها
  • تردد وسایل نقلیه سنگین در ساعات غیرمجاز

اما چگونه می‌توان از بروز این مسائل جلوگیری کرد و عملکرد ناوگان حمل ونقل کسب و کار خود را بهبود بخشید؟

در ادامه، ضمن اشاره به اهمیت این موضوع،‌ راهکارهای موجود برای پاسخ‌گویی به چالش‌های این حوزه را بررسی می‌کنیم.  

دلایل اهمیت بهینه‌سازی عملکرد ناوگان حمل و نقل چیست؟

/wp-content/uploads/2020/09/2-e1599560800980.jpg

هزینه‌های بالای اجاره، خرید، نگهداری و تعمیرات ماشین آلات راه‌سازی، بیش از هر چیز، توجیهی منطقی برای ضرورت استفاده از یک سیستم نظارتی کارآمد و یکپارچه برای مدیریت ناوگان، جهت نظارت بر فرآیند پروژه و بهینه‌سازی آن به‌حساب می‌آید. در صورت نبودن چنین سیستمی، صاحبان شرکت‌های عمرانی، علاوه‌بر متحمل شدن هزینه‌های اضافی بابت تعمیرات و نگهداری و همچنین سوخت مصرفی ماشین‌ها، به گزارش دقیقی در مورد کارکرد آن دست نمی‌یابند. از این رو، امکان رخ دادن بی‌عدالتی در سیستم‌های حقوق و دستمزد وجود دارد.

لازم است که بدانید تمامی این موارد با استفاده از راهکار هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل، تا حد زیادی قابل حل است. علاوه‌بر موارد فوق، عدم به کارگیری سیستمی هوشمند برای مدیریت ناوگان، باعث می‌شود تعریف دقیقی از پروژه و محدوده جغرافیایی آن وجود نداشته باشد. در نتیجه، تفکیک و محاسبه کارکردها در محدوده داخل یا خارج از پروژه، امکان‌پذیر نیست.

 با مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل در صنایع عمران و راه‌سازی آشنا  شوید

مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل، راهکاری جامع و یکپارچه بوده که در راستای توسعه خدمات مبتنی بر IoT یا اینترنت اشیا در حوزه حمل‌ونقل، توسط ایرانسل ارائه می‌شود. شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این سامانه، عملکرد وسایل نقلیه و ماموریت‌های کارکنان سازمان خود را در سراسر کشور به صورت ساختاریافته مدیریت کنند.

نیاز گسترده مدیران ناوگان به حجم بالای گزارش‌های تحلیلی در رابطه با عملکرد خودروها، ایرانسل را بر آن داشته تا به‌عنوان شرکتی پیشرو، با طراحی نرم‌افزاری کارآمد، ماژول‌های مختلفی را در اختیار مدیران قرار دهد. هر کدام از این ماژول‌ها، راهکارهای متفاوتی را در حوزه مدیریت ناوگان ارائه می‌کند.

ماژول‌های کاربردی در این صنعت

/wp-content/uploads/2020/09/3-e1599560895668.png
  • ماژول مدیریت پروژه
  • ردیاب خودرو
  • ماژول تعمیرات و نگهداری
  • سنسور وزن بار خودرو
  • سنسور شیب
  • سنسور حجم مخزن سوخت
  • رابط اتصال شبکه کن خودرو برای محاسبه مصرف سوخت (CANDO)

ایرانسل چه راهکارهایی برای هوشمندسازی ناوگان در صنایع عمران و راه‌سازی پیشنهاد می‌کند؟

برخی از مهم‌ترین راهکارهای پیشنهادی ایرانسل در این حوزه عبارت‌اند از:

  • سنجش آنلاین وزن بار: هدف از این راهکار،‌نظارت و سنجش وزن بار خودرو به‌صورت لحظه‌ای است و ترکیب آن با داده‌های مرتبط با موقعیت و زمان بارگیری و تخلیه، به بالا رفتن ایمنی در حمل بار کمک می‌کند.
  • محاسبه کارکرد ماشین‌ها: با استفاده از این راهکار می‌توان به اطلاعات کاملی از شیفت‌های کاری، مسافت طی شده، میزان دقیق کارکرد و توقف ماشین‌ها دست یافت.
  • مدیریت سوخت مصرفی: مشاهده تاریخچه مصرف و آهنگ تغییرات موجودی مخزن سوخت، تاثیر بسیاری در مصرف بهینه و کاهش هزینه‌های ناشی از هدر رفت سوخت دارد.
  • تحلیل رفتار راننده: به کمک این سرویس، ‌رفتار‌های ترافیکی راننده،‌ مانند تعداد ترمزهای عادی و شدید، شتاب‌گیری‌ها و گردش‌های ناگهانی،‌ میزان کارکرد درجا،‌ سرعت غیر مجاز و مواردی از این دست، ‌تحت کنترل کامل بوده و اصلاح خطاهای آن، موجب کاهش مصرف سوخت،‌ایجاد انگیزه در راننده و بالا رفتن امنیت خواهد شد.
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو: اطلاعات مربوط به کارکرد ماشین‌ها و طول عمر قطعات آن، به صورت خودکار در ماژول تعمیر و نگهداری این سامانه حمل‌ونقل هوشمند ثبت شده و ضمن تخمین طول عمر قطعات، زمان مناسب برای تعمیر و سرویس ماشین آلات را محاسبه می‌کند.
  • مدیریت ایاب و ذهاب: با تعریف این ماژول،‌امکان مکانیزه کردن رفت و آمد پرسنل به شرکت، برای مدیران فراهم می‌شود.
  • مدیریت زمان‌بندی پروژه: مدیــران می‌توانند بــا اســتفاده از ایــن ابــزار، پــروژه را  بــه بــازه‌هــای زمانی متعــدد تقســیم نموده و خــودرو و راننــدگان را به صورت دقیق و شیفت‌بندی شده، به هر یک از این بازه‌ها تخصیص دهنــد. به‌علاوه، امکان تعریف محدوده جغرافیایی پروژه و دریافت گزارش کارکرد با توجه به این محدوده،‌ وجود دارد.

این راهکارها علاوه‌بر کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها ناشی از مصرف بهینه سوخت، تعمیر و نگهداری به‌موقع خودروها، افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع، عملکرد رانندگان را بهبود داده و ایمنی را افزایش می‌دهد. همچنین پایین آمدن میزان مصرف سوخت، نقش موثری در کاهش آلودگی هوا ایفا می‌کند.

همین امروز ناوگان عمران و راه‌سازی خود را هوشمند کنید.

4 30 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11890

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8359

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8321