post image

از اهمیت آمار در مدیریت کسب‌وکار باخبر هستید؟

در این مقاله به اهمیت موضوع آمار و برنامه‌ریزی برای توسعه کسب‌وکارها خواهیم پرداخت.


آمار و برنامه‌ریزی در ایران

کلیه کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ برای نظم بخشیدن به امور داخلی و انجام بهتر وظایف خود، به برنامه‌ریزی و آمار نیاز دارند. آمار  به‌عنوان بخشی مهمی از نظام مدیریتی کشور، می‌تواند در زمان مناسب، اطلاعات و داده‌های مفیدی را در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار دهد. امروزه آمار در شاخص‌های توسعه شهری و کشوری نقش بسزایی دارد. برخورداری از آمار دقیق و جست‌وجو در ارقام و اطلاعات، برنامه‌ریزی برای آینده را برای دولت‌‌ها آسان‌تر می‌کند. نیاز روزافزون کشور به آمار واطلاعات و ضرورت همکاری بسیار نزدیک سازمان اصلی تولیدکننده آمار با سازمان برنامه‌ریزی بودجه، موجب شد تا بر اساس قانون سال ۱۳۴۴، اداره آمار عمومی از وزارت کشور جدا  شده و بانام “مرکز آمار ایران” زیر مجموعه سازمان برنامه‌ریزی بودجه قرار گیرد. در کشور ما همه‌ساله، اول آبان ماه به‌عنوان روز آمار و برنامه‌ریزی گرامی داشته می‌شود.

آمار چیست و از کجا آمده است؟

/wp-content/uploads/2018/10/55-e1639918142526.jpg

واژه آمار (statistics) از کلمه (state) به معنی دولت گرفته‌شده است و در گذشته به آمار و اطلاعات موردنیاز دولت‌ها برای گرفتن مالیات، سرباز و سایر امور مربوط به کشورداری و سیاست اشاره داشته است، اما امروزه به‌تمامی اطلاعاتی که به‌صورت عدد و رقم و با تعریفی مشخص، در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، در قالب جدول‌هایی طبقه‌بندی شده‌اند، اطلاعات آماری یا آمار گفته می‌شود.

مفهوم دیگر کلمه آمار، علم آمار است که اصول و روش جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و چگونگی نمایش دادن اطلاعات آماری را موردبحث قرار می‌دهد. به کمک علم آمار می‌توان مشاهدات یا اعداد و ارقام مربوط به حوادث مختلف را مورد بررسی قرار داد و عوامل مؤثر بر بروز حوادث را شناسایی کرد.

بدون در دست داشتن آمار کافی، دقیق و به‌موقع، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تعیین اهداف و سنجش میزان دستیابی به آنها امکان‌پذیر نخواهد بود. داده‌های آماری پایه و اساس برنامه‌ریزی است و برنامه‌ریزی اصلی‌ترین شاخص برای مدیریت قلمداد می‌شود. سه مؤلفه آمار، برنامه‌ریزی و مدیریت که وجودشان به هم وابسته است، حلقه پیشرفت کسب‌وکارها و جوامع را تشکیل می‌دهند. اینکه آمار و ارقام تنها برای پر کردن صفحات آمارنامه‌ها گردآوری می‌شوند تصوری اشتباه است و برنامه‌ریزی دقیق در سطح کلان، نگاهی جامع‌تر نسبت به داده‌های آماری را می‌‌طلبد.

دسترسی آسان به اطلاعات آماری چه مزایایی دارد؟

/wp-content/uploads/2018/10/555-e1639920031846.jpg

در دنیای امروز یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه کسب ‌و کارها داشتن نظام و فرآیند کمی و کیفی فعالیت‌های آماری است. در هر سازمان برای نمایش کمی و کیفی عملیات صورت گرفته از داده‌ها به‌عنوان اطلاعات خام استفاده می‌کنند، اما در برخی از سازمان‌های کشور پایگاه داده‌ها رشد چندانی نداشته‌اند و چنان که باید از آن‌ها بهره‌برداری نمی‌شود. اطلاعات آماری حجم بالایی دارند و استفاده از روش‌های سنتی دسته‌بندی و ذخیره‌سازی‌ اطلاعات، دسترسی به داده‌ها را مشکل کرده و اثرات منفی بر برنامه‌ریزی‌های کلان و تصمیم‌گیری‌ها ‌دارد.  باید خاطرنشان کنیم که اطلاعات آماری حکم طلا را دارند و نباید از اهمیت آنها به عنوان یکی از شاخص‌های مؤثر در توسعه کسب‌وکار چشم‌پوشی کرد.

خوب است بدانید که بر طبق آمار ارائه‌شده:

۹۵٪ از نیروی کار در سازمان‌ها، استراتژی سازمان خود را درک نمی‌کنند.

۹۰٪ از سازمان‌ها درنهایت موفق به اجرای استراتژی‌های خود می‌شوند.

۸۶٪ از گروه‌های اجرایی، کمتر از یک ساعت در ماه در مورد استراتژی‌های خود صحبت می‌کنند.

این تنها نمونه کوچکی از مزایای آمار در یک سازمان است. اگر شما نیز در حال برنامه‌ریزی برای کسب‌وکار یا تدوین استراتژی سازمان خود هستید بی‌شک اینگونه آمارها برای شما  کارآمد خواهد بود. اداره یک کسب‌و‌کار در هر اندازه‌ای، کاری پیچیده محسوب می‌شود. کلیه کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ علاوه بر مسئولیت‌های روزمره خود باید برای تضمین موفقیت سازمان در  چرخه عمر محصول، ایجاد انگیزه در کارمندان، روش های نوین بازاریابی، استراتژی‌ توسعه کسب‌ و کار و تحقیقات بازار گام بردارند.

 

کلام آخر

در حال حاضر مدیران با استفاده از پلتفرم‌ ذخیره‌سازی ابری و دسترسی دائم به  آمار، با تسلط بیشتری می‌توانند به حل مشکلات بپردازند و علی‌رغم حجم وسیع داده‌های آماری، قادر به تصمیم‌گیری‌های سریع و دقیق خواهند بود. چنین اقداماتی می‌توانند نقش موثری در عملکرد کسب‌و‌کارها و میزان موفقیت آنها داشته باشند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه سرویس‌های مختلف و فراهم کردن بستری برای ذخیره‌سازی و استفاده از اطلاعات، در تلاش است تا نقش تاثیرگذاری را در موفقیت کسب ‌و کارها و افزایش بهره‌وری آن‌ها ایفا کند.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این راهکارها می‌توانید از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8330

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7103

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478