post image

خودروی چندمنظوره EZ-PRO، جدیدترین ایده شرکت رنو

EZ-PRO، جدیدترین ایده شرکت رنو، می‌تواند علاوه بر خودرو پخش و توزیع، یک مغازه، رستوران یا دفتر پستی باشد.


معرفی خودروی چندمنظوره EZ-PRO

شرکت رنو یکی از اصلی‌ترین خودروسازی‌های اروپا، در تلاش است دنیایی با ماشین‌های کمتر  را برای ما به تصویر بکشد. او اوایل امسال برای اولین بار از ایده EZ-GO رونمایی کرد، ماشینی که بر خلاف اوبر می‌تواند سفرهای اشتراکی بسیاری را به صورت اتوماتیک با جابجا کردن افراد/اشیا انجام دهد. حالا از ایده EZ-PRO نیز رونمایی شده است؛ خودروی دلیوری الکتریکی و خودکار که می‌تواند به کافه، دفترکار سیار و دفتر پست تبدیل شود.

EZ-GO یکی از جالب‌ترین ایده‌های سال جاری بود، اما EZ-PRO چه ویژگی‌های جذاب‌تری دارد؟ در تکنو سنتر شرکت رنو نگاهی دقیق‌تر به راهکار ماشین الکترونیکی خودکار، چندمنظوره و با کاربردهای متعدد می‌اندازیم.

مدیرعامل هویت سازمانی رنو می‌گوید:” EZ-GO تنها ابتدای راه بود، جایی که دیدیم چگونه با وسیله نقلیه می‌توان به صورت مکانیزه خدمات توزیع و پخش ارائه کرد. EZ-PRO ایده جدید ما برای استفاده‌های کاربردی و تبلیغاتی از وسیله نقلیه است؛ بعد جدیدی از ارائه خدمات توزیع و پخش که انتظار داریم در آینده ای نزدیک به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.” EZ_PRO تفاوت‌های بسیاری با ‌e-Palette تویوتا Vision Urbanetic مرسدس و دیگر ایده‌های خودروهای توزیع که تاکنون دیده‌ایم دارد. این سیستم از دو بخش تشکیل شده است: «پنل هدایت» و «پنل ربات» که می‌‌تواند کالاها را در خود جای داده یا به عنوان یک رستوران سیار، فروشگاه خواروبار سیار و هر چیزی که مدنظر اپراتور است، مورد استفاده قرار گیرد.

/wp-content/uploads/2018/11/72-e1588833071114.jpg

EZ-PRO از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

«پنل هدایت» و «پنل ربات» شبیه واگن‌های یک قطار هستند که می‌توانند با اعمال برخی تنظیمات به هم متصل بمانند. این دو پنل قابلیت اجرای فرمان‌ها را به صورت مستقل نیز دارند و می‌توانند حتی پس از حرکت از هم جدا شوند اما با اتصال دو پنل به یکدیگر، مقدار بار بیشتری را می‌توان جابجا کرد.

«پنل هدایت» از دو بخش تشکیل شده است: یک اتاقک برای راهبر و یک فضای کوچک برای نگهداری بسته‌ها و انواع بار. مسافر به‌جای رانندگی می‌تواند در این اتاقک که شبیه به دفتر کار است، بنشیند و ارسال بسته‌ها و دیگر موارد را مدیریت کند ودر صورت نیاز با استفاده از یک اهرم، کنترل خودرو را به دست گیرد. این ماشین همچنین به یک مانیتور کنترل ترافیک، آیپد، سوکت USB و غیره مجهز است.

«پنل ربات» مستقل و شکل آن با توجه به نوع کاربری، قابل تغییر است و می‌تواند با توجه به کاری که باید انجام دهد،  شکل‌های متفاوتی به خود بگیرد: کمدهای کلیددار برای بسته‌های کوچک، فضای بزرگ برای بار زیاد، رستوران سیار یا حتی فروشگاه موبایل. برای طراحی چنین سیستمی، رنو از یک شرکت توزیع و پخش، یک شرکت تأمین کننده قهوه و کارخانه شکلات کمک گرفته و پنل‌هایی با پیکربندی‌های مختلف درست کرده است.

EZ-PRO چه قابلیت‌هایی دارد؟ EZ-PRO، سیستمی اتوماتیک و الکترونیک، در ظاهر بیشتر به لوکوموتیو شبیه است تا ماشین‌های جاده‌ای. این سیستم یک باتری در کف خودرو دارد و مجهز به سیستم تعلیق فعال است تا از برخورد افراد/اشیا به یکدیگر در داخل ماشین جلوگیری کند. چرخ‌های EZ-PRO سنسورهای مختلفی دارند؛ دوربین، رادار، دستگاه هواشناسی (لیدار) و غیره. رنو هنوز سایز باتری EZ-PRO و عمر آن را مشخص نکرده است چرا که تنها از ایده این سیستم رونمایی کرده است.

EZ-PRO به صورت خودکار و با در نظر گرفتن شرایط ترافیک، چراغ قرمزها، وجود جای پارک و دیگر عوامل مسیریابی می‌کند و قادر است در جا پارک‌هایی که GPS مشخص کرده است، به صورت اتوماتیک پارک کند؛ بدون اینکه پارک دوبل انجام دهد یا راه عابرین پیاده را مسدود کند.

این خودرو می‌تواند از خرید عمده تا خرید از گل‌فروشی و سوپرمارکت را به دست مشتریان برساند. شرکت‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند می‌توانند با توجه به کاری که قرار است با این خودرو انجام شود رنگ و تنظیمات آن را تغییر دهند. این خودرو همچنین می‌تواند به جای ارسال یا توزیع کالاها، به عنوان رستوران یا کافه، با یا بدون اپراتور، مورد استفاده قرارگیرد.

علاوه بر مسئولیت اجتماعی و بازاریابی، رنو دلایل خوبی برای ورود به بازار توزیع خودکار دارد چرا که برترین کمپانی سازنده خودروهای الکترونیکی و اشتراکی کاربردی در اروپا است و بدون شک سعی در حفظ این جایگاه دارد. جمعیت کره زمین نیز به مرور در حال افزایش است و استفاده از چنین ابزارهایی برای مدیریت هوشمند ناوگان ضروری به نظر می‌رسد.

منبع:

2 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5448

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4214

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4202