همانطور که در بلاگهای گذشته نیز اشاره کردیم، گسترش تجارت و رشد محصول و خدمت کسبوکارها با انجام تحقیقات بازار اصولی و بهموقع امکانپذیر خواهد بود. یکی از وظایف اصلی این واحد، شناسایی بازار هدف، آگاهی نسبت به نیاز و رفتار مصرفکننده و بهطور کلی همراهی کسبوکارها برای تصمیمگیری درست است که در صورت عملکرد صحیح، موفقیت را نصیب کسبوکارها میکند.
کارشناسان تحلیلگر بازار با انجام نظرسنجی و شناسایی ترجیحات مشتریان بالقوه به کسبوکارها کمک میکنند تا عرضه محصولات و خدمات خود را نسبت به تقاضای بازار انجام دهند.
با توجه به اهمیت استراتژیک این واحد در سازمانها، چشمانداز شغلی این افراد در سراسر دنیا مورد توجه همگان قرار گرفته است. بر اساس آمار ایالات متحده آمریکا، تحلیل بازار به عنوان «شغلی با آینده طلایی» طبقهبندی شده و در سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ در میان دیگر مشاغل، رشد چشمگیری خواهد داشت.
تحلیلگران بازار چه وظایف و مسئولیتهایی دارند؟
آگهیهای شغلی در وبسایتهای کاریابی نشان میدهد تحلیلگران بازار معمولاً دارای وظایف شغلی زیر هستند:
- مدیریت و شناسایی اهداف، طراحی روش، ایجاد پرسشنامههای نظرسنجی، اجرا و تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات
- همکاری متقابل و نزدیک با گروههای بازاریابی و مدیریت محصول برای ایجاد و اصلاح موارد کاری از جمله پیشبینی درآمد، ایجاد ارزش در بازار و …
- تجزیهوتحلیل دادهها برای ایجاد بینش سازمانی و ادغام آن با واحد استراتژیهای بازاریابی
- به اشتراک گذاشتن اطلاعات جمعآوریشده با اعضا شرکت
تحلیلگران بازار برای موفقیت، نیازمند چه مهارتهایی هستند؟
در ابتدا برای ورود به بازار کار نیاز دارید تا در رشته کارشناسی تحقیقات بازاریابی یا رشتههای مرتبط با آن مانند آمار یا ریاضی تحصیل کنید. ارتباطات کلامی قوی، آشنایی با اصول نوشتار، تفکر انتقادی، قدرت حل مسئله و تجزیه و تحلیل نمونهای از مهارتهایی است که در مسیر موفقیت، به آنها نیاز دارید. جدا از تمرکز برای کسب این مهارتها پیشنهاد میکنیم تا همواره از دورههای آموزشی مرتبط استفاده کرده و اطلاعات خود را در رابطه با جدیدترین روشهای نظرسنجیو تجزیهوتحلیل به روز کنید.
کارفرمایان چه انتظاری از کارشناسان تحلیلگر بازا دارند؟
- توانایی یادگیری سریع و تمایل به کار تیمی و حمایت از دیگر واحدهای سازمان
- تسلط کافی به نرمافزارهای آماری، نرمافزارهای تکنیکال و دیگر نرمافزارهای کاربردی از جمله اکسل، پاورپوینت، CRM و…
- توانایی مدیریت پروژه و مدیریت بحران
تنها بخشی از انتظارات کارفرما نسبت به فعالین این حوزه است.
تحقیقات بازار یکی از ابزارهای استراتژیک مورد استفاده مدیران سازمانها در پیشبرد هرچه بهتر اهداف سازمان است. امیدواریم با انتشار سری بلاگهای تحقیقات بازار توانسته باشیم با معرفی کامل این واحد و بیان شرح وظایف کارشناسان آن در کسب موفقیت سازمان شما نقش داشته باشیم.
منبع:
نظرات و پیشنهادات