post image

5 نمونه از تاثیرگذارترین روندهای کسب‌وکار در سال 2025

چرا 2025 سالی سرنوشت‌ساز برای کسب‌وکارها خواهد بود؟


سال 2025 نقطه‌ی میانی دهه‌ای است که در آن شاهد تغییراتی عمیق و تحولاتی بی‌سابقه‌ در عرصه‌های فناوری، سیاست و جوامع بود‌ه‌ایم و با وجود نزدیک شدن به نیمه‌ی دوم این دهه، سرعت این تحولات همچنان در حال افزایش است. بنابراین، داشتن درک درست از روندهایی که یک همگرایی پویا از نوآوری‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها را شکل می‌دهند، حیاتی است؛ به‌ویژه برای افرادی که قصد دارند در محیط پرتلاطم و پویای کسب‌وکار امروز به موفقیت دست پیدا کنند.

بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با 5 نمونه از مهم‌ترین روندهای کسب‌‌و‌کار در سال 2025 آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

1. رویکرد استراتژیک به هوش مصنوعی مولد

/wp-content/uploads/2024/12/88-e1734426194812.jpg

رویکرد استراتژیک به هوش مصنوعی مولد یکی از مهم‌ترین روندهای کسب‌‌و‌کار در سال 2025 است. در چند سال گذشته، شاهد ظرفیت‌های بالقوه‌ هوش مصنوعی مولد (Generative AI) بوده‌ایم  و درباره‌ تأثیرات گسترده‌ آن بر جهان زیاد شنیده‌ایم؛ اما به نظر می‌رسد سال 2025 زمانی باشد که سازمان‌ها از مرحله‌ تبلیغات اولیه فراتر رفته و این فناوری را با استراتژی کسب‌وکار خود ادغام کنند.

به‌ عبارت دیگر، در موج قبلی تحول دیجیتال با هوش مصنوعی، شاهد بودیم که شرکت‌هایی مانند گوگل (Google)، آمازون (Amazon ) و نتفلیکس(Netflix )، استراتژی‌های خود را بازطراحی کرده و یادگیری عمیق (deep learning) را محور فعالیت‌هایشان قرار دادند. این تغییرات، مدل‌های کسب‌وکار موجود، مانند تبلیغات آنلاین، خرده‌فروشی و استریم (streaming) یا پخش زنده رسانه‌ای را دگرگون کرده است اما این تحول هنوز در مورد هوش مصنوعی مولد به‌طور کامل اتفاق نیفتاده است؛ زیرا اگرچه در‌حال‌حاضر بیشتر کسب‌وکارها قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را به خدمات فعلی خود اضافه کرده‌اند، اما هنوز نمی‌توان این روند را یک تغییر بنیادی در نظر گرفت.

سال 2025 می‌تواند نقطه‌ عطفی باشد که در آن شاهد استفاده استراتژیک هوش مصنوعی مولد در کسب‌وکارها باشیم؛ یکی از این موارد می‌تواند بازاندیشی مدل‌های کسب‌وکار بر اساس ظرفیت‌های هوش مصنوعی مولد باشد. به جای محصولاتی که تنها با یک چت‌بات (Chatbot) تقویت شده‌اند، ابزارها و اپلیکیشن‌های تولیدی را تصور کنید که امکانات کاملا جدیدی را در حوزه‌های بهداشت و درمان، تولید، آموزش و بسیاری از صنایع دیگر فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با ۴ کاربرد و مزیت چت بات‌های هوش مصنوعی در پشتیبانی مشتریان

 

2. کسب‌وکارهای پایدار و اقتصاد چرخشی

یکی دیگر از روندهای کسب‌‌و‌کار در سال 2025 مربوط به اهمیت قابل‌ توجه پایداری در کسب‌وکارها خواهد بود. در سال 2025، به‌علت فشارهای ناشی از مقررات و همچنین انتظارات مصرف‌کنندگان، حرکت به سوی روش‌های کسب‌وکار سازگار با محیط زیست و پایدار، یکی از عوامل کلیدی تغییر خواهد بود.

این روند نه‌تنها به دلیل تعهد به مسئولیت‌های زیست‌محیطی، بلکه به‌عنوان یک مزیت رقابتی برای کسب‌وکارها ضروری است و شرکت‌ها را ترغیب می‌کند تا مدل‌های کسب‌وکار خود را برای پذیرش اقتصاد چرخشی (Circular Economies) و کاهش اثرات زیست‌محیطی بازطراحی کنند.

توسعه‌ اقتصاد چرخشی که هدف آن استفاده‌ مجدد از محصولات و بازیافت منابع در سیستمی «حلقه بسته (closed loop)» با هدف کاهش ضایعات و به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی است، یکی از روندهای کسب‌‌و‌کار در سال 2025 محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«مصرف و تولید پایدار» مفهومی جدید در توسعه جهانی

/wp-content/uploads/2024/12/888-e1734426379381.jpg

نکته مهم این است که این موضوع صرفاً به سبزشویی(greenwashing)  یا همان تظاهر به پیروی از ملاحظات زیست‌محیطی محدود نشده و کسب‌‌وکارها تنها به‌دلیل جلوگیری از جریمه‌های مربوط به عدم رعایت مقررات زیست‌محیطی با این تغییرات همراه نمی‌شوند؛ بلکه سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای، به این نتیجه می‌رسند که کسب‌وکار سبز یعنی کسب‌وکاری موفق.

به‌عنوان مثال، تولیدکنندگانی که به استفاده از محصولات بادوام‌تر و قابل استفاده مجدد روی می‌آورند، وابستگی خود را به مواد اولیه کمیاب و گران‌قیمت کاهش می‌دهند. همچنین، اپراتورهای ناوگان حمل‌ونقل با روی آوردن به وسایل نقلیه برقی از مزایای سوخت ارزان‌تر و هزینه‌های نگهداری کمتر بهره‌مند می‌شوند.

با این حال، فوری‌ترین نیاز، همگام شدن با خواسته‌های مشتریان است. داده‌ها نشان می‌دهند که اعتبار زیست‌محیطی یکی از عوامل کلیدی است که مشتریان موقع تصمیم‌گیری برای خرید در نظر می‌گیرند.

 

3.اتوماسیون پیشرفته و شرکت هوشمند

سومین مورد از روندهای کسب‌‌و‌کار در سال 2025 به اتوماسیون پیشرفته و شرکت هوشمند مربوط می‌شود.  ایده‌ شرکت هوشمند (Intelligent Enterprise) مدتی است که به یک هدف بلندپروازانه تبدیل شده است؛ اما با افزایش اعتماد شرکت‌ها به استفاده‌ راهبردی از هوش مصنوعی و فراتر رفتن از مراحل آزمایشی و مفهومی، شاهد تحقق این ایده در سال 2025 خواهیم بود.

شرکتی را تصور کنید که در آن داده‌ها به‌طور یکپارچه میان بخش‌های مختلف، از بازاریابی و فروش تا تحقیق و توسعه، تولید و زنجیره‌ تأمین جریان دارند و همه این سیستم‌ها با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند به تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای می‌پردازند تا میزان تقاضا را پیش‌بینی و چالش‌ها را قبل از تبدیل‌شدن به مشکل شناسایی کنند و مهم‌تر از همه خود را با تغییرات شرایط بازار یا رفتار مشتری تطبیق دهند.

علاوه‌بر این تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر دانش، حجم زیادی از وظایف عملیاتی از ارتباط با مشتریان گرفته تا بسته‌بندی سفارش‌ها و تحویل آن‌ها نیز به‌طور فزاینده‌ای خودکار خواهد شد.

درک تغییرات گسترده‌ای که این تحولات به همراه خواهد داشت و سازگاری با آن‌ها نیازمند کاهش ریسک‌های فناوری از جمله امنیت داده‌ها و خطاهای  هوش مصنوعی و همچنین توجه به تاثیرات آن بر مشاغل انسانی و آینده‌ مشاغل است. انتظار می‌رود این موضوعات در سال‌های آینده همچنان جزو مباحث داغ باقی بمانند.

4. اولویت و اهمیت تجربه مشتری

/wp-content/uploads/2024/12/8888888-e1734426472853.jpg

یکی دیگر از روندهای کسب‌‌و‌کار در سال 2025 این است که تجربه مشتری (CX) به‌صورت فزاینده‌ به‌عنوان عامل اصلی تمایز در میان شرکت‌های رقیب در نظر گرفته می‌شود. با بلوغ بازارها و افزایش آگاهی خریداران، کسب‌وکارهایی که در ارائه تجربیات بدون نقص، به‌یادماندنی و شخصی‌سازی‌شده در مقیاس وسیع مهارت دارند، از موقعیت بهتری برای برتری نسبت به رقبا برخوردار خواهند بود. بنابراین در رقابت کسب‌وکارها، دیگر فقط کیفیت و قیمت عوامل تعیین‌کننده نیستند، بلکه مصرف‌کنندگان انتظار دارند خدماتی را دریافت کنند که به‌طور کامل با نیازهایشان مطابقت دارد و از کیفیتی عالی و همیشگی برخوردار است.

هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد که به درک عمیق‌تری از ترجیحات و رفتار مشتریان دست یابند و شخصی‌سازی فوق‌العاده را در مقیاس گسترده به آن‌ها ارائه بدهند. بنابراین هر نوع داده دریافتی از مشتری‌ها به‌صورت آنی تجزیه‌وتحلیل و در ارائه خدمات شخصی‌سازی‌شده و القاء حس ارزشمندی به مشتریان استفاده می‌شود. استراتژی‌های بازاریابی چندکانالهOmnichannel) ) نیز پیچیده‌تر خواهند شد و انتقال بی‌نقص میان نقاط تماس (touchpoints) آنلاین و آفلاین را تضمین می‌کنند؛ به‌طوری‌که تجربه برند در هرجا یا هر شیوه‌ای از تعامل یکپارچه باشد. در نتیجه، کسب‌وکارهایی که تجربه مشتری را رکن اصلی فعالیت‌های خود قرار دهند، در سال 2025 به موفقیت خواهند رسید.

 

5. تاب‌آوری سازمانی در عصر عدم قطعیت

در سال 2025 بی‌ثباتی اقتصادی و شرایط متغیر بازار، چالش‌هایی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. نیاز به توسعه ظرفیت برای بقا و سازگاری با این شرایط، که به آن تاب‌آوری گفته می‌شود، از کلیدی‌ترین روندهای کسب‌‌و‌کار در سال 2025 خواهد بود.

تاب‌آوری  سازمانی مفهومی فراتر از «عبور از بحران» است و به معنای توانایی پاسخ به شرایط غیرمنتظره و ایجاد تغییرات سریع در زمان موردنیاز است. این توانایی باید در کسب‌وکارها نهادینه شود. شناخت ریسک‌هایی مانند اختلال در زنجیره تأمین، کمبود مهارت‌ها و حتی احتمال وقوع همه‌گیری‌های پیش‌بینی‌نشده برای ایجاد ظرفیت پاسخ‌دهی پیشگیرانه ضروری خواهد بود.

فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، با داشتن قابلیت پیش‌بینی، نقشی مهمی در این روند ایفا خواهند کرد. همچنین، پذیرش شیوه‌های چابک از جمله زنجیره تأمین‌های پویا (dynamic supply chains) و مدیریت نیروی کار منعطف، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌علاوه، بی‌توجهی به درس‌های آموخته‌شده از همه‌گیری کرونا در ابتدای این دهه، اشتباهی بزرگ خواهد بود. بنابراین، پیام اصلی تاب‌آوری سازمانی در عصر عدم قطعیت این است که انتظار غیرمنتظره‌ها را داشته و آماده باشید.

در سال 2025، واضح است که کسب‌وکارها باید برای انطباق با چشم‌اندازی که به‌سرعت در حال تحول است، آماده باشند. از بهره‌گیری از هوش مصنوعی مولد گرفته تا پذیرش پایداری و بهبود تجربه مشتری، همه این روندهایی که آینده را شکل می‌دهند، هیجان‌انگیز و تحول‌آفرین هستند. با رویکرد پیشگیرانه و تقویت تاب‌آوری در برابر عدم قطعیت‌ها، شرکت‌ها می‌توانند بقا و موفقیت خود را در سال‌های آینده تضمین کنند.

 

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد سال 2025، سالی است که در آن توانایی سازمان‌ها برای سازگاری، نوآوری و ارائه خدمات منحصربه‌فرد به مشتریان، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. از هوش مصنوعی مولد و اقتصادهای چرخشی گرفته تا ارتقا تجربه مشتری و تاب‌آوری در مواجهه با عدم قطعیت‌ها، همه‌ این تحولات نیازمند راهکارهایی هوشمند، زیرساخت‌های قوی و پلتفرم‌های پیشرفته ارتباطی هستند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه محصولات هوشمند و پلتفرم‌های پیشرفته ارتباطی خود مانند موبایل سازمانی (MVPN)، سرویس بی‌سیم واکه (PoC)، سرویس VPN سازمانی و سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا ارتباطات و عملیات خود را به شکلی مؤثرتر مدیریت  کنند و در بازارهای پرچالش امروزی با توان رقابتی بیشتری به فعالیت بپردازند. برای آشنایی با هریک از این راهکارها، کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را با خطوط ایرانسلی خود شماره گیری کنید یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2024/09/30/the-5-biggest-business-trends-for-2025-everyone-must-be-ready-for-now/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8785

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7669

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 7140