post image

تحول دیجیتال در بخش گردشگری، کلید طلایی رونق سیاحت در کشور!

چگونه فناوری‌های دیجیتال می‌توانند سبب تحول دیجیتال در بخش گردشگری شود؟


عبارت «تحول دیجیتال در بخش گردشگری» در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده است؛ به شکلی که حدود ۹۰ درصد از مسافران برای برنامه‌ریزی‌ سفرهای خود از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

تحول دیجیتال به‌طور غیرقابل انکاری مدل یک سازمان یا شرکت را برای ورود به دنیای هوشمند امروزی و نحوه عملکرد آن را با استفاده از فناوری‌های دیجیتال به‌طور اساسی تغییر می‌دهد.

/wp-content/uploads/2024/06/6-e1718431158455.jpg

انجمن جهانی اقتصاد نیز در رابطه با تحول دیجیتالی کسب‌وکارها (Digital Transformation Initiative) برآورد می‌کند که فرآیندهای دیجیتالی‌سازی در صنعت گردشگری بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ تا ۳۱۵ میلیارد دلار ارزش افزوده خواهد داشت.

به عبارتی می‌توان گفت که دیجیتالی شدن شیوه‌ی عملکرد کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد و در همین راستا، بسیاری از فعالان صنعت گردشگری و سازمان‌های مسافرتی در آسیا برای بهبود عملکرد و پیشی گرفتن از رقبا، به‌دنبال تامین‌کنندگانی با سطح بالایی از دیجیتالی‌سازی هستند تا تحول دیجیتال در بخش گردشگری را به بهترین نحو محقق سازند.

تحول دیجیتال در بخش گردشگری به چه معناست؟

به‌طور کلی، «تحول دیجیتال» به عملیاتی اشاره دارد که منابع آنالوگ (مشتق از اشیا دنیای واقعی) را به فرم دیجیتال تبدیل می‌کند.

پیشرفت فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، واقعیت مجازی (Virtual Reality)، اینترنت اشیا (Internet of things)، کلان‌داده (Big data) و بلاک‌چین (Block chain)، سرعت خلق راه‌حل‌ها و محصولات دیجیتال جدید برای صنعت گردشگری را افزایش داده است.

صنعت گردشگری ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. گفتنی است که بخش گردشگری در حال گذار به‌سمت دیجیتالی شدن، نیازمند به کارگیری راه‌حل‌های نوینی برای ورود به دنیای دیجیتال است.

مراحل مختلف برنامه‌ریزی سفر، ازجمله انتخاب مکان و ایجاد برنامه سفر، رزرو پرواز و سایر وسایل حمل‌ونقل، هتل‌ها و ایجاد پیشنهادهایی که تا حد امکان با نیازهای مشتریان برای ورود به دنیای دیجیتال مطابقت داشته باشد، همگی تحت تاثیر این تحول قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

مزیت‌ های استفاده از فناوری ‌های دیجیتال در صنعت گردشگری و هتل ‌داری

 

۶ نمونه از فرآیندهای دیجیتال‌سازی بخش گردشگری

صنعت گردشگری و سفر، مانند سایر صنایع و بخش‌های تجاری، تحت تأثیر شدید ابتکارات تحول دیجیتال قرار گرفته است. در این مقاله، به ۶ نمونه از فرآیندهای دیجیتالی‌سازی در این صنعت و بررسی مزایا و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

۱.توسعه اپلیکیشن‌های موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل به‌دلیل ماهیت سفر و جابه‌جایی گردشگران، ابزاری ایده‌آل برای ارائه خدمات به آن‌ها محسوب می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به گردشگران در موارد زیر کمک کنند:

  • یافتن اطلاعات: اطلاعات مربوط به مقاصد گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌ها، جاذبه‌ها و رویدادها
  • انجام رزرو: رزرو هتل، بلیط هواپیما، تور و سایر خدمات گردشگری
  • مدیریت سفر: مدیریت برنامه سفر، دریافت راهنمایی، پشتیبانی و اشتراک‌گذاری تجربیات با دیگران

۲. چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی

/wp-content/uploads/2024/06/66-e1718432851259.jpg

هوش مصنوعی (AI) جایگاه خود را در ترندهای بازار دیجیتال تثبیت کرده است و صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست. چت‌بات‌ها، نرم‌افزارهای کامپیوتری هستند که به گردشگران امکان می‌دهند به‌صورت تعاملی و از طریق هوش مصنوعی از خدمات و اطلاعات مورد نیاز خود بهره‌مند شوند.

چت‌بات‌ها می‌توانند در موارد زیر به کسب‌وکارهای گردشگری کمک کنند:

  • ارائه خدمات ۲۴/۷: پاسخ‌گویی به سوالات متداول، ارائه پشتیبانی و راهنمایی به گردشگران در هر زمان و مکانی
  • شخصی‌سازی تجربیات: ارائه پیشنهادات و توصیه‌های متناسب با علایق و نیازهای هر گردشگر
  • جمع‌آوری بازخورد: دریافت نظرات و پیشنهادات گردشگران برای بهبود خدمات

 

۳ .اتصال به اینترنت اشیا (IoT)

با اتصال روزافزون دستگاه‌های مرتبط با صنعت گردشگری به اینترنت اشیا، این صنعت می‌تواند از آن‌ها برای ارائه خدمات ساده‌تر و کارآمدتر به گردشگران استفاده کند.

اینترنت اشیاء می‌تواند در موارد زیر به کسب‌وکارهای گردشگری کمک کند:

  • جمع‌آوری داده‌های ارزشمند: جمع‌آوری داده‌های مربوط به رفتار، علایق و نیازهای گردشگران برای ارائه خدمات شخصی‌سازی‌شده
  • بهبود کارایی: بهینه‌سازی فرآیندهای رزرو، اقامت و خدمات‌رسانی به گردشگران
  • ایجاد تجربیات منحصر به فرد: ارائه تجربیات متناسب با علایق و نیازهای هر گردشگر

ایرانسل با ارائه راهکارهای اینترنت اشیا به کسب‌وکارهای گردشگری، آن‌ها را در اتصال دستگاه‌ها و جمع‌آوری داده‌های ارزشمند یاری می‌کند. این راهکارها شامل خدمات مختلفی مانند پلتفرم‌های مدیریت  IoT، سنسورها و دستگاه‌های متصل، ابزارهای تحلیل داده‌ها و خدمات مشاوره تخصصی است.

۴. رتبه‌بندی و بررسی

/wp-content/uploads/2024/06/6666-e1718433123281.jpg

امروزه، گردشگران به‌راحتی می‌توانند نظرات و تجربیات خود را از طریق اینترنت، به‌خصوص در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک (Facebook)، یلپ (Yelp)، تریپ‌ادوایزر (TripAdvisor) یا وب‌سایت‌های گردشگری به اشتراک بگذارند. این امر به هتل‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات مسافرتی کمک می‌کند تا نیازها و خواسته‌های مشتریان خود را بهتر درک کنند.

 

۵. سفر در واقعیت مجازی

با رشد سریع فناوری‌های مبتنی‌بر اینترنت، اصطلاح «تور مجازی» در میان گردشگران سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است. اگرچه این اصطلاح هنوز نسبتاً جدید است، اما در کشورهای در حال توسعه به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی، به‌عنوان بخشی از تحول دیجیتال در صنعت گردشگری، تورهای مجازی یا تورهای تعاملی را ایجاد و ارائه می‌کنند. این ابتکارات با بازسازی تصاویر، ویدیوها و سایر عناصر چندرسانه‌ای، به شبیه‌سازی تجربیات سفر و پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان در زمینه یافتن اطلاعات و تجربه مقاصد گردشگری قبل و حین سفر کمک می‌کنند.

 

۶. فروش آنلاین محصولات گردشگری

در عصر حاضر، افراد بیشتری برای خرید آنلاین خدمات و محصولات مختلف، ازجمله خدمات گردشگری، به اینترنت مراجعه می‌کنند. این امر شامل تمام خدمات صنعت گردشگری مانند بلیط هواپیما، اقامت در هتل، تورهای مسافرتی، تجارب چند روزه سفر، سفرهای یک روزه، اجاره خودرو و… می‌شود.

مهم‌ترین مزیت خرید آنلاین محصولات گردشگری برای مشتریان، راحتی و سهولت دسترسی است. قابلیت خرید آنلاین محصولات و خدمات صنعت گردشگری در بخش B2C از اهمیت بالایی برخوردار است. متداول‌ترین روش‌های ارائه محصولات گردشگری به‌طور مستقیم به مسافران آنلاین، از طریق وب‌سایت خود یا از طریق Online Travel Agency(OTA) ها یا همان آژانس‌های مسافرتی آنلاین است.

ایرانسل با ارائه راهکارهای تجارت الکترونیک به کسب‌وکارهای گردشگری، آن‌ها را در ایجاد و مدیریت فروشگاه‌های آنلاین قدرتمند و کارآمد یاری می‌کند. این راهکارها شامل خدمات مختلفی مانند پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، پلتفرم بازاریابی دیجیتال یلوادوایز و خدمات پشتیبانی فنی است.

بیشتر بخوانید:

نقش واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل) در ارتقای کیفیت ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم

 

کلام آخر

صنعت گردشگری ایران، با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی منحصر‌به‌فرد، پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه دارد. اما در دنیای امروز، برای موفقیت در این صنعت، چاره‌ای جز حرکت در مسیر تحول دیجیتال در بخش گردشگری نیست.

راهکارهای سازمانی ایرانسل، به‌عنوان پیشرو در ارائه خدمات نوین ارتباطی و فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای از راهکارهای سازمانی را برای کمک به کسب‌وکارهای گردشگری در مسیر تحول دیجیتال ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل موبایل سازمانی (MVPN)، راهکار مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، سرویس بی‌سیم واکه و راهکار امن انتقال اطلاعات است.

با استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل، کسب‌وکارهای گردشگری می‌توانند خدمات خود را به‌طور موثرتری به مشتریان ارائه دهند، تجربیات بهتری برای گردشگران رقم بزنند و درنهایت، به سودآوری بیشتری دست پیدا کنند.

برای آشنایی با هریک از راهکارها، با خطوط ایرانسلی خود کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری کنید یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.exabytes.my/blog/local-tourism-industry-digital-transformation/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه