post image

فناوری‌ خودروهای متصل به اینترنت، تلفیق شگفت‌انگیز تکنولوژی و جاده!  

آشنایی با فناوری‌های خودروهای متصل به اینترنت و انواع بومی‌سازی‌شده آن‌ها


می‌توان به یقین گفت که فناوری تلفن همراه متصل به اینترنت در هر جنبه‌ای از زندگی روزمره ما گنجانده شده است  و تحول دیجیتال با توسعه و انتشار گسترده دستگاه‌های پردازشگر جهت جمع‌آوری و تبادل اطلاعات بین کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات، در میان همه صنایع از جمله خودروسازی دیده می‌شود.

/wp-content/uploads/2023/05/11-e1685280494893.jpg

فناوری خودروهای متصل به اینترنت و حمل‌ونقل دیجیتال، به‌کمک گوشی‌های هوشمند کاربران، حسگرهای داخل خودرو و دستگاه‌های زیرساختی برای شناسایی و نظارت بر شرایط ترافیکی و… امکان‌پذیر شده است. تمامی این امکانات، با ایجاد حجم عظیمی از داده‌ها، منبع اصلی استفاده از هوش مصنوعی در حمل‌ونقل هستند و درمجموع به رایانه‌ها اجازه می‌دهند تا فعالیت‌هایی ازجمله رانندگی را برای انسان‌ها انجام دهند.

وجود فناوری خودروهای متصل به اینترنت اتفاقی بوده که به‌طور یکسانی موجب ایجاد تحول در رانندگان، خودروسازان و ارائه‌دهندگان خدمات خودرو شده است و ما در بخش مقالات راهکارهای سازمانی ایرانسل، به دفعات به توضیح این فناوری پرداخته‌ایم. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که خودرو متصل چیست؟ و در آن از چه فناوری‌هایی استفاده می‌شود؟

خودروی متصل به اینترنت و فناوری M2M

/wp-content/uploads/2023/05/111-e1685280531506.png

فناوری به‌کاررفته در خودروهای الکتریکی متصل به شبکه از یک تعریف کلی به‌ نام M2M (Machine to Machine) به‌معنای فناوری ماشین با ماشین نشات می‌گیرد و درواقع به برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های الکترونیکی درون خودرو می‌پردازد.

این فناوری به‌کار گرفته‌شده در خودروها سبک جدیدی از زندگی را برای رانندگان و مسافران فراهم می‌کند و کیفیت رانندگی در جاده را هم برای رانندگان و هم برای مسافران افزایش می‌دهد.

از مزایای خودروهای متصل می‌توان به اینترنت برای خودرو با سرعت اتصال بالا و تاخیر کم، رادیو اینترنتی، خدمات وب و سیستم ناوبری بهبودیافته اشاره کرد. M2M همچنین به خودروها این امکان را می‌دهد تا به‌طور خودکار به تعمیرگاه‌ها متصل شده و اطلاعات مربوط به وضعیت فنی و خرابی خودرو را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

خودروهای متصل، تحولی نو در صنعت خودروسازی

به‌طور کلی فناوری M2M، امکان ارتباط و تبادل اطلاعات بین خودروها و دستگاه‌های خارج از خودرو را فراهم می‌کند و از آنجایی که وسایل نقلیه در معرض انواع آسیب‌ها و خطرات محیطی قرار دارند، این فناوری باید در برابر دماهای مختلف، لرزش بیش از حد و رطوبت مقاوم باشد.

خودروی متصل به اینترنت و فناوری سیم‌کارت‌های الکتریکی

/wp-content/uploads/2023/05/11111-e1685280689486.jpg

در طی فرآیند تولید ماشین‌های متصل، نسخه‌هایی صنعتی از سیم‌کارت‌ با نام eSIM یا سیم‌کارت الکترونیکی در خودروها تعبیه می‌شود تا امنیت خودرو و انعطاف‌پذیری اتصال به اینترنت را افزایش دهند.

سیم‌کارت الکترونیکی یا سیم‌کارت هوشمند مجازی (eSIM) یکی دیگر از فناوری‌های خودروهای متصل به اینترنت است که امکان اتصال دائمی به شبکه‌های ارتباطی را برای خودروها فراهم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از خدمات آنلاین و امکانات مرتبط با شبکه استفاده کنند.

این سیم‌کارت‌ها قابلیت شناسایی وسایل نقلیه را دارند و با امکان رمزگذاری ارتباطات، نوید اتصالی ایمن را برای سیستم‌های هوشمند خودرو می‌دهند. همچنین ارائه راه‌حل‌هایی برای مواقع اضطراری، تله‌ماتیک یا ردیابی خودرو، مسیریابی و بهینه‌سازی برای نجات یافتن در شرایط محیطی اضطراری (رطوبت و گرمای شدید) نیز از دیگر مزایای eSIMها هستند.

بیشتر بخوانید:

خودروی متصل چه امکاناتی را برای رفع مشکلات رانندگی فراهم می ‌کند؟

نمونه‌هایی موفق از فناوری خودروهای متصل به اینترنت

/wp-content/uploads/2023/05/1111111-e1685280752894.jpg

یکی از نمونه‌های موفق خودروی متصل، متعلق به شرکت آئودی (Audi) است که با کمک شبکه اتصال LTE، امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت و مجموعه‌ای از خدمات گفته‌شده را برای کاربر فراهم می‌کند. علاوه‌بر این موارد کاربران می‌توانند از خدمات صوتی و داده‌ای تعبیه‌شده به‌صورت هم‌زمان لذت ببرند. برای مثال این فناوری به سرنشینان اجازه می‌دهد تا به‌کمک دستیار صوتی بهترین رستوران نزدیک به خود را جست‌وجو کرده و در همان لحظه با یک تماس تلفنی آن را رزرو کنند.

در ایران نیز با وجود موانع مسیر پیشرفت فناوری خودروهای متصل، نسخه بومی‌سازی‌شده آن با تلاش‌های ایرانسل تولید شده است که به شما این امکان را می‌دهد تا با خرید سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان از طریق فروشگاه اینترنتی راهکارهای سازمانی ایرانسل، خودروهای غیرمتصل خود را متصل کرده و از امکانات آن بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از سرویس خودروی متصل ایرانسل در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران

همچنین این فناوری در مسیر توسعه خود، بر روی خودروی داخلی شاهین (سایپا) نیز تعبیه شده است و شامل امکاناتی نظیر اتصال به خودروهای دیگر، مشاهده مشکلات فنی، امکان ثبت سفارشات و… است.

 

کلام آخر

درانتها خوب است که به یک جمع‌بندی از فناوری‌های به‌کاررفته در خودروهای متصل برسیم. به‌طور کلی می‌توان این فناوری‌ها را به ماژول‌های اینترنت اشیا در حمل‌ونقل، سیم‌کارت‌های الکترونیکی (eSIM) و سامانه مدیریت هوشمند ناوگان تقسیم‌بندی کرد و لازم به ذکر است که روزبه‌روز در حال به‌روزرسانی و پیشرفته شدن هستند.

در این مسیر از نقش راهکارهای سازمانی ایرانسل نمی‌توان چشم پوشید، چراکه پابه‌پای توسعه این تکنولوژی در سطح جهانی در حال پیشروی است و تاکنون با ارائه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، استفاده از اینترنت اشیا در خودروهای خودران و سایر فناوری‌های خودروهای متصل به اینترنت به خوبی درخشیده است.

از دیگر راهکارهای سازمانی ارائه‌شده توسط ایرانسل هم می‌توان به موبایل سازمانی (MVPN)، سرویس‌های ابری، سرویس بی‌سیم واکه و… اشاره کرد که اطلاعات جامع هرکدام از طریق شماره‌گیری کد دستوری ستاره سه مربع (#3*) قابل مطالعه است.

 

منبع:

https://www.thalesgroup.com/en/markets/digital-identity-and-security/iot/industries/automotive/connect-cars

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11956

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8406

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8386