post image

شبکه امن همراه (APN) در خدمت ارتباطات ماشین به ماشین

با بکارگیری شبکه APN به‌عنوان بستر مورد استفاده برای ارتباطات ماشین به ماشین کاهش اختلالات شبکه، افزایش سرعت انتقال داده‌ها، دسترسی گسترده، امنیت بالا و پشتیبانی دائمی امکان‌پذیر خواهد شد.


ارتباط ماشین به ماشین چیست؟

با پیشرفت فناوری و گسترش نفوذ اینترنت، تعداد کاربران و دستگاه‌های متصل به شبکه‌ها در حال افزایش است. اتصال ساده‌تر و سریعتر دستگاه‌ها، به معنای امکان تعریف و پیاده‌سازی خدمات جدید بر بستر شبکه است. این پیشرفت در اشتراک سریع و امن اطلاعات تحول بزرگی ایجاد کرده و نتیجه‌ آن بهبود بهره‌وری در مدیریت فرآیندها بوده است.

/wp-content/uploads/2016/05/316-e1589022365329.jpg

اکنون ماشین‌ها و دستگاه‌ها می‌توانند در هر زمان و مکان به هم متصل شوند و با استفاده از شبکه‌ها، اطلاعات را به یکدیگر مخابره کنند. این قابلیت که با نام M2M شناخته می‌شود، در تله‌متری، اتوماسیون، انبارداری، حوزه سلامت و شهر هوشمند کاربردهای وسیعی دارد. از رایج‌ترین کاربردهای این ارتباط در صنایع مختلف به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • تبلیغات: با استفاده از ارتباط دستگاه به دستگاه، بیلبوردها از راه دور و سریع‌تر به‌روزرسانی می‌شوند.
  • حمل‌ونقل: با این قابلیت از مکان وسایل نقلیه مطلع شده و سرویس‌هایی مثل دستیار هوشمند بر پایه‌ این تکنولوژی قابل ارائه است.
  • کنتورخوانی هوشمند: کنترل مصرف انرژی و منابع مثل برق، گاز و… بواسطه کنتورهای هوشمند.
  • خدمات مالی: به‌کارگیری ارتباطات ماشین به ماشین در دستگاه‌های کارت‌خوان و عابربانک.
  • امنیت: ارسال تصاویر یا اطلاعات توسط دوربین‌ها و سیستم‌های هشدار دهنده.
  • ماشین فروش خودکار: این دستگاه‌ها در زمان اتمام یک کالا در سبد محصولی خود، برای جایگزین کردن محصول به شرکت مربوطه اطلاع‌رسانی می‌کنند.

مزایای تکنولوژی M2M

ارتباط ماشین‌ها روزبه‌روز در حال پیشرفت است. در واقع پیش‌بینی می‌شود تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت از ۴.۹ میلیارد در ۲۰۱۵ به ۱۲.۲ میلیارد در ۲۰۲۰ برسد. حوزه سلامت بیشترین سرعت رشد در استفاده از تکنولوژی M2M را خواهد داشت و از تعداد ۱۴۴ میلیون دستگاه به ۷۲۹ میلیون در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. بیشترین حجم استفاده از این تکنولوژی نیز مربوط به خانه‌های هوشمند خواهد بود که از ۲.۴ میلیارد دستگاه متصل به ۵.۸ میلیارد خواهد رسید. جالب است بدانید، پیش‌بینی ‌می‌شود در سال ۲۰۲۰ میلادی بطور میانگین ۱.۷۵ دستگاه به ازای هر انسان به شبکه‌های مختلف متصل خواهند بود.

در ادامه به کاربردهایی از فناوری  ارتباط ماشین به ماشین که زمینه‌ساز بهبود فرایند‌های کسب‌وکارها هستند اشاره می‌کنیم:

  • دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای: تکنولوژی M2M امکان دسترسی آنی به اطلاعات را فراهم می‌کند.
  • مدیریت از راه دور دستگاه‌ها: در این تکنولوژی در هرلحظه دسترسی به دستگاه‌ها وجود دارد و عملکرد آن‌ها قابل مدیریت است.
  • هماهنگی و یکپارچه‌سازی: فناوری M2M در هماهنگ‌سازی فرایندها، مثل سیستم‌های اتوماسیون، موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه شده و در تصمیم‌گیری‌ها کمک شایانی خواهد کرد.
  • هزینه‌ پیاده‌سازی پایین: دستگاه‌های مبتنی بر این تکنولوژی، هزینه‌ راه‌اندازی و همچنین مصرف انرژی پایینی دارند.

نمودار پیش‌بینی روند افزایش ارتباطات ماشین به ماشین در

چالش‌های پیش روی ارتباط ماشین‌ها

اطلاعات ردوبدل شده بین دستگاه‌ها اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد و فراهم کردن ارتباط امن و امنیت اطلاعات این دستگاه‌ها مساله‌ای حیاتی است. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ درصد آدرس‌های اینترنتی و همچنین 5 درصد از کل ترافیک ردوبدل شده مربوط به این دستگاه‌ها خواهد بود. بنابراین، اینترنت به‌عنوان بستر مورد استفاده برای تبادل اطلاعات توسط ماشین‌ها می‌تواند چالش‌های فراوانی را پیش روی سازمان‌ها و صنایع قرار دهد. ویژگی‌های شبکه مورد استفاده توسط این دستگاه‌ها، مثل پوشش شبکه، میزان اختلال در شبکه، سرعت انتقاد دیتا، امنیت اطلاعات و… همگی در کیفیت ارتباط ماشین‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

شبکه امن همراه و ارتباطات M2M

شبکه‌ امن همراه (APN) به‌واسطه انتقال اطلاعات بر بستر شبکه همراه اوپراتورها، ارتباط امن بین دستگاه‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. در سرویس APN، هر دستگاه یا شخص آدرس منحصربه‌فرد برای دسترسی به شبکه‌ دارد و اطلاعات سازمان فقط در اختیار دستگاه‌های مجاز هستند و دسترسی از خارج از شبکه امکان‌پذیر نیست.

استفاده از این فناوری در ارتباط دو دستگاه، نسبت به روش مرسوم استفاده از اینترنت، مزایای قابل توجهی دارد. بدافزارها به‌راحتی VPN ها را دور می‌زنند و به اطلاعات سازمان دست می‌یابند. اما در شبکه APN دیگر نیاز به اتصال به اینترنت نیست و بر روی شبکه‌های مخابراتی متنوعی از جمله تکنولوژی بی‌سیم برد کوتاه و نسل دوم، سوم و چهارم شبکه‌های مخابراتی قابل پیاده‌سازی است.

برخی از مزایای استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل را در ادامه شرح خواهیم داد:

  • امنیت: اتصال‌های ناخواسته ریسک بالایی برای اینترنت اشیا دارد. این اتصال‌ها می‌تواند به عملکرد نامناسب یا خسارات مالی منجر شود. دستگاه‌هایی که از طریق شبکه APN به یکدیگر متصل می‌شوند، فقط در داخل این شبکه قابل مشاهده هستند.
  • پیکربندی دلخواه: با استفاده از شبکه‌ امن همراه، بسیاری از تنظیمات دستگاه، مثل آدرس شبکه (IP) و نوع این آدرس(STATIC OR DYNAMIC IP)  توسط مشتری قابل‌تغییر است.
  • هزینه کمتر: شبکه امن همراه، ازلحاظ هزینه، خدماتی بهینه عرضه می‌کند.
  • پوشش گسترده: با توجه به پوشش گسترده شبکه همراه‌ ایرانسل، این سرویس در سرتاسر ایران قابل‌ ارائه است.
  • پهنای باند بالا: این سرویس بر مبنای 4g/3g ارائه میگردد و از سرعت بالایی برخوردار است.

با بکارگیری شبکه APN به‌عنوان بستر مورد استفاده برای ارتباطات ماشین به ماشین کاهش اختلالات شبکه، افزایش سرعت انتقال داده‌ها، دسترسی گسترده، امنیت بالا و پشتیبانی دائمی امکان‌پذیر خواهد شد. بر این اساس، امروزه یکی از کاربرد‌های اصلی فناوری APN در حوزه ارتباطات ماشین به ماشین است.

منبع:

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

تجربه شرکت بیمه سرمد در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل (APN)

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل چگونه چالش‌های ارتباطی بیمه سرمد را حل کرد؟

بازدید: 29591

blog image

۱۳۹۶/۰۳/۲۳

شبکه امن همراه (APN) چیست؟

با شبکه امن همراه (APN) می‌توانید از امنیت اطلاعات و ارتباطات خود مطمئن باشید.

بازدید: 26162

blog image

۱۴۰۰/۰۲/۱۸

تجربه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل

موبایل سازمانی و شبکه امن همراه ایرانسل چگونه باعث بهبود فرآیندهای فروشگاه افق کوروش شده است؟

بازدید: 8238