توسعه تکنولوژی و گسترش استفاده از ابزارهای دیجیتال بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ازاین‌رو تحقق تحول دیجیتال و دیجیتالی شدن کسب‌وکارها یکی از لازمه‌های افزایش عملکرد، برآورده کردن انتظارات مشتریان و پیشتاز بودن در مسیر رقابت است، اما متاسفانه باید بگوییم که بخش عظیمی از پروژه‌های فناوری به نتیجه دلخواه خود، از نظر کیفیت، زمان و هزینه‌ دست پیدا نمی‌کنند و تنها حدود ۳۰ درصد از تمام تحولات دیجیتال کسب‌وکارها به موفقیت می‌رسند.

هر پروژه‌ای، با هر مقیاسی، امکان شکست و ناکامی را دارد؛ از همین رو احتمال شکست پروژه‌های تحول دیجیتال در هر دو بخش دولتی و خصوصی چیزی دور از انتظار نیست. این اتفاق زمانی می‌افتد که سازمان‌ها به‌دلیل دستیابی سریع‌تر به اهداف خود دچار چالش‌هایی می‌شوند و همین امر رهبران کسب‌وکارها و تمام سازمان را تحت فشار می‌گذارد.

تا به امروز کمتر کسی به جنبه منفی تحول دیجیتال و احتمال شکست آن اشاره کرده است، اما از آنجایی که هزینه‌های ناشی از شکست پروژه تاثیر قابل‌توجهی بر روی سازمان دارد و سبب از دست رفتن زمان، پول، کارایی و مزیت رقابتی آن‌ها می‌شود، بر آن شدیم تا در این مطلب به سراغ دلیل شکست تحول دیجیتال در کسب‌وکارها برویم.