post image

آشنایی با دلایل اصلی ناکامی تحول دیجیتال در کسب‌وکارها!

بررسی دلایل شکست تحول دیجیتال در کسب‌وکارها و ارائه راه‌حلی مناسب برای جلوگیری از آن‌ها


توسعه تکنولوژی و گسترش استفاده از ابزارهای دیجیتال بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ازاین‌رو تحقق تحول دیجیتال و دیجیتالی شدن کسب‌وکارها یکی از لازمه‌های افزایش عملکرد، برآورده کردن انتظارات مشتریان و پیشتاز بودن در مسیر رقابت است، اما متاسفانه باید بگوییم که بخش عظیمی از پروژه‌های فناوری به نتیجه دلخواه خود، از نظر کیفیت، زمان و هزینه‌ دست پیدا نمی‌کنند و تنها حدود ۳۰ درصد از تمام تحولات دیجیتال کسب‌وکارها به موفقیت می‌رسند.

هر پروژه‌ای، با هر مقیاسی، امکان شکست و ناکامی را دارد؛ از همین رو احتمال شکست پروژه‌های تحول دیجیتال در هر دو بخش دولتی و خصوصی چیزی دور از انتظار نیست. این اتفاق زمانی می‌افتد که سازمان‌ها به‌دلیل دستیابی سریع‌تر به اهداف خود دچار چالش‌هایی می‌شوند و همین امر رهبران کسب‌وکارها و تمام سازمان را تحت فشار می‌گذارد.

تا به امروز کمتر کسی به جنبه منفی تحول دیجیتال و احتمال شکست آن اشاره کرده است، اما از آنجایی که هزینه‌های ناشی از شکست پروژه تاثیر قابل‌توجهی بر روی سازمان دارد و سبب از دست رفتن زمان، پول، کارایی و مزیت رقابتی آن‌ها می‌شود، بر آن شدیم تا در این مطلب به سراغ دلیل شکست تحول دیجیتال در کسب‌وکارها برویم.

بررسی دلایل شکست تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2023/01/11-1-e1675082070500.jpg

ناکامی پروژه‌های تحول دیجیتال کسب‌وکارها دلایل زیاد و مختلفی دارد، اما رایج‌ترین آن‌ها رعایت نکردن زمان پایان و تحویل پروژه‌ها، در نظر نگرفتن میزان بودجه و دستیابی به اهداف کلیدی مانند کیفیت است.

در ادامه به معرفی مشکلاتی که موجب شکست بیش از ۷۰ درصد پروژه‌های تحول دیجیتال می‌شود، می‌پردازیم.

  • عدم تخصیص کافی مهارت‌ها و منابع

هنگام راه‌اندازی یک پروژه‌ی تحول دیجیتال، لازمه‌ رسیدن به نتیجه مطلوب، تخصیص افراد توانمند و منابعی مطمئن است که سبب قرارگیری تحول دیجیتال در مسیر درستی شوند؛ چراکه این افراد با مهارت و دانش خود به کسب‌وکار شما کمک می‌کنند تا به اهداف مورد نظر در راستای دیجیتالی شدن نزدیک شوید.

بیشتر بخوانید:

چگونه استراتژی استعدادیابی موفق برای جذب نیروهای مستعد تدوین کنیم؟

• همسو نبودن کارکنان با اهداف پروژه

/wp-content/uploads/2023/01/111-e1675082257841.png

بسیاری از تحولات دیجیتال زمانی با شکست مواجه می‌شوند که اهداف مشخص‌شده توسط کارفرما با اهداف درک‌شده توسط افراد تیم مطابقت نداشته باشد. یک تحول دیجیتال تنها زمانی به موفقیت دست پیدا می‌کند که تمام افراد تیم اهداف پروژه و نتیجه موردنظر خود را قبل از شروع مشخص و تبیین کنند.

 

  • سوگیری‌های مدیر کسب‌‌وکار

سوگیری‌های مدیر کسب‌وکار می‌تواند تاثیر زیادی بر مسیر دیجیتالی شدن داشته باشد و بیشتر اوقات کنار گذاشتن این سوگیری‌ها که بر موفقیت پروژه تاثیری مستقیم دارند، بسیار دشوار است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ ویژگی رهبران موفق

  • فقدان تجربه و دانش قبلی

زمانی که رهبران پروژه و افرادی که وظیفه هدایت فرآیند تحول دیجیتال را بر عهده دارند، از تجربه و دانش قبلی کافی برخوردار نباشند، توانایی کنترل و مدیریت پروژه را به‌هنگام بروز مشکلات نخواهند داشت. داشتن دانش گسترده‌ای که از تجربیات گذشته به ‌دست آمده باشد به افراد کمک می‌کند تا در صورت تحقق مشکلات به‌راحتی در راستای رفع آن قدم بردارند.

  • محافظت از منافع کسب‌وکار در مقابل تحول دیجیتال

یکی از دلایل ناموفق بودن تحول دیجیتال این است که رهبران پروژه برای محافظت از عملکرد نهایی کسب‌وکار، مساله محافظت از تحول دیجیتال را نادیده می‌گیرند. در صورتی که معماری پروژه باید براساس شواهد و آموخته‌های قبلی در نظر گرفته شود تا موفقیت پروژه را تضمین کند. همچنین اجرای یک رویکرد آینده‌نگر برای پیش‌بینی خطرات احتمالی و آمادگی برای مدیریت مسائل در صورت بروز بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:

یک راهکار ساده برای کاهش هزینه ‌های تحول دیجیتال در سازمان شما !

  • نبود مهارت کافی و چابکی

سازمان‌هایی که در طول پروسه تحول دیجیتال مهارت و چابکی از خود نشان نمی‌دهند، مطمئنا شکست خواهند خورد. از آنجایی که پروژه‌های حوزه فناوری و دیجیتال ایستا نیستند، رهبران و مدیران پروژه بایستی ذهنیتی برای بهبود مستمر داشته باشند تا از دستیابی پروژه به نتیجه مطلوب اطمینان حاصل کنند.

  • نبود عملکرد مطلوب

داشتن عملکرد صحیح در طول چرخه عمر پروژه، امری ضروری برای حفظ ثبات و حمایت از یک تحول دیجیتال موفق است و نشان‌ می‌دهد که همه ذی‌نفعان در یک تیم و به‌سوی یک هدف مشترک در حال حرکت هستند.

  • نبود نظارت مداوم بر تحول دیجیتال

عدم ارزیابی تحول دیجیتال در شرایط اجرای به‌کارگیری مدیریت تغییر و نقاط مهم تصمیم‌گیری، مساله‌ای است که منجر به شکست پروژه خواهد شد. ارزیابی‌های مستمر در طول چرخه عمر پروژه به مدیران این اعتمادبه‌نفس را می‌دهد تا مبتنی بر شواهد و همسو با نتایج نهایی، تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند.

تضمین موفقیت تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2023/01/1111-1-e1675082333905.jpg

همکاری با سازمان‌های متخصص در حوزه‌ی تحول دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا فرآیند دیجیتالی شدن خود را به‌طور مستمر ارزیابی کرده و از اجرای موفقیت‌آمیز تحول دیجیتال سازمان خود اطمینان خاطر داشته باشید. در ادامه به بخشی از وظایف متخصصان این حوزه اشاره می‌کنیم:

  • اطمینان از تخصیص اثربخش مهارت‌ها و منابع و تعریف شدن نقش افراد تیم
  • اطمینان از آگاهی همه افراد تیم نسبت به نتایج پروژه
  • ارائه دیدگاهی مستقل برای جلوگیری از سوگیری‌های مدیران
  • فرآهم کردن تجربیات ارزشمند و آموخته‌های قبلی برای استفاده در پروسه تحول دیجیتال
  • تضمین آینده پروژه و محافظت از منافع کسب‌وکار
  • اطمینان از چابکی و استمرار در طول چرخه عمر پروژه
  • اطمینان از وجود عملکرد مطلوب و مناسب
  • نظارت و ارزیابی مداوم پروسه تحول دیجیتال
  • حفظ و اجرای عملکرد مطلوب در هر مرحله از راه

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در کسب‌وکار، ۵ کلید طلایی برای موفقیت آنی سازمان شما !

کلام آخر

همان‌طور که متوجه شده‌اید تحول دیجیتال کسب‌وکارهای B2B و تصمیم به استفاده از ابزارهای فناوری با چالش‌های بسیاری همراه است و مقابله با این چالش‌ها و یافتن راهکاری برای رفع آن‌ها مساله‌ای است که کسب‌وکارها را به‌سمت کمک‌های بیرونی سوق می‌دهد.

راهکارهای سازمانی ایرانسل، یکی از سازمان‌های پیشرو در زمینه دیجیتالی‌سازی کسب‌وکارها است و شما می‌توانید به‌منظور تسهیل و تسریع فرآیندهای خود از راهکارهای ارائه‌شده توسط آن‌ها، نظیر سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، سیستم بی ‌سیم واکه، موبایل سازمانی (MVPN)، زیرساخت ابری و… بهره‌مند شوید.

گفتنی است که اطلاعات تکمیلی هر یک از این راهکارها از طریق شماره‌گیری کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (3#*) قابل مطالعه هستند. همچنین با شماره‌گیری این کد امکان دریافت مشاوره رایگان جهت انتخاب راهکار مناسب با کسب‌وکار خود را نیز خواهید داشت.

راه ارتباطی ایمیل به نشانی EB@mtnIrancell.ir نیز به‌منظور ارسال نظرات و سوالات شما و ارتباط با کارشناسان ما برقرار است.

 

منبع:

https://www.globaldigitalassurance.com/why-70-of-digital-transformations-fail/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8641

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7443

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 6019