post image

چطور فرآیند تحول دیجیتال را در سازمان خود آغاز کنیم؟

هرآنچه لازم است برای شروع تحول دیجیتال در یک سازمان بدانید.


فرآیند  تحول دیجیتال باید با در نظر گرفتن نیازهای حال حاضر هر شرکت صورت پذیرد. امروزه دیجیتالی‌شدنِ بافت کسب و کار در کنار مدیریت تجاری یا مالی هر سازمان یک نیاز ضروری تلقی می‌شود و با توجه ‌به شرایط فعلی که دیجیتالی‌شدن و بهینه شدن فرآیند‌ها بر هر تغییر دیگری ارجحیت دارد، استفاده از هوش‌ مصنوعی و خدمات مبتنی بر اینترنت برای به ثمر رساندن تحول دیجیتال نقطه عطف تاریخی محسوب می‌شود.

با دیجیتال شدن فرآیندها به ‌واسطه هوش مصنوعی، ما به‌عنوان یک کسب‌وکار نه‌تنها قادریم بسیاری از فرآیندهای سازمانی را خودکار سازیم، بلکه می‌توانیم پیش‌بینی‌های دقیق و همین‌طور پیشنهادهای ارزشمندی از طریق کلان‌داده (‌Big Data) برای بهترشدن این فرآیند‌ها به‌دست آوریم. در ادامه، اطلاعات موردنیاز برای بررسی انجام این فرآیند‌ها را در هرگونه کسب‌وکاری مرور خواهیم کرد.

مطالعه و بررسی اولین گام برای تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2022/08/5-e1660020400878.jpg

مهم‌ترین نکته برای دستیابی به اهداف تحول دیجیتال درک درست هر سازمان از جایگاه خود برای شروع تغییرات است. رسیدن به این ادراک، شناخت دقیق اهداف تحول دیجیتال در کسب‌وکار را می‌طلبد و همین‌طور به بررسی و تجزیه‌وتحلیل جامع منابع و ابزارهای موجود در هر سازمان نیاز دارد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که با انجام همین تجزیه‌وتحلیل‌ها می‌توان نقاط قوت و ضعف سازمان را کشف کرد. با استخراج اطلاعاتی این‌چنینی از مکانیزم‌های کسب‌وکار می‌توان گام‌های بعدی به‌سوی تحول دیجیتال را در یک سازمان برداشت.

به طور کلی می‌توان ۴ سطح برای تحول دیجیتال قائل بود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۷ ترند مهم تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۲ که باید بدانید!

سطح بدون فناوری دیجیتال

در سطح مذکور، یک سازمان هیچ ارتباط دیجیتالی ندارد. عموماً فرآیند‌های سازمانی در این سطح بسیار کند هستند. برای تبیین این موضوع سازمانی را تصور کنید که هنوز نامه‌نگاری‌های آن به شکل سنتی و کاغذی انجام می‌گردد، کافی است برای درک حجم کندی این نوع ارتباطات درون‌سازمانی، آن را با شکل دیجیتالی‌اش مقایسه کنید.

 

سطح احساس نیاز به فرآیند‌های دیجیتال

در این سطح سازمان برای بهبود روند‌ها و کارآمدتر شدن به تغییراتی در ساختار خود روی می‌آورد و از امکانات و خدمات دیجیتال استفاده می‌کند. در این سطح است که تحول دیجیتال در سازمان آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تجربه شرکت ملی پست ایران در استفاده از سرویس VPN سازمانی ایرانسل

قرارگرفتن در فرآیند دیجیتالی‌شدن

/wp-content/uploads/2022/08/55-e1660020500604.jpg

در این سطح از تحول دیجیتال کسب‌وکارها آغاز به استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهایی می‌کنند که به کمک آن‌ها پروسه‌های سازمانی سریع‌تر‌ طی می‌شود.

به‌عنوان‌مثال واحد‌های تولیدی، از ابزارهای کنترل از راه دور نظیر SCADA برای ماشین‌آلات صنعتی خود استفاده می‌کنند و همچنین از ابزارهای Enterprise Resource Planning بهره می‌گیرند که با استفاده از ‌آن‌ها نظارت بر دستگاه‌ها، آنلاین و متمرکز می‌گردد. همچنین به کمک تحلیل کلان‌داده‌های بدست آمده می‌توان دقیق‌تر برای تولید برنامه‌ریزی کرد.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کاربرد ربات‌ها و نقش‌های مختلف آن‌ در شهرهای هوشمند آینده

سطح رهبری تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2022/08/555-e1660020868355.jpg

در این سطح ، سازمان با فناوری‌های هوشمند نظیر اینترنت اشیا، بلاک‌چین، واقعیت افزوده و… به صورت کامل ادغام می‌گردد. هر سازمان پس از درک درست از سطح تحول دیجیتال در فرآیند‌های خود، می‌تواند برای رسیدن به این جایگاه برنامه‌ریزی نماید.

در ادامه به مزایای ویژه‌ای که تحول دیجیتال در کسب‌وکار می‌تواند به همراه داشته باشد می‌پردازیم.

مزایای تحول دیجیتال

  • کاهش هزینه‌ و زمان تولید

کسب ‌و کاری که به سطوح بالای این تحول دست‌یافته باشد بی‌شک از سایر رقبا جلو‌تر خواهد بود، چراکه بهینه‌تر و سودآورتر عمل می‌کند. استفاده از فناوری‌های هوشمند اثرات مثبتی دارد که سازمان در زمان کوتاهی به آن‌ها دست می‌یابد. به‌عنوان‌مثال یک کسب‌وکار دارای واحد تولید را در نظر بگیرید که ماشین‌آلات آن به شکل هوشمند و برپایه اینترنت اشیا، مدیریت می‌شوند. در این حالت بهره‌وری آن کسب‌وکار افزایش می‌یابد، زیرا تمام جزئیات تولید به‌صورت آنلاین در حال بررسی است و عموماً مشکلات قابل پیش‌بینی و اصلاح هستند.

• افزایش بهره‌وری، به لطف بهینه‌سازی انواع منابع و وظایف

/wp-content/uploads/2022/08/5555-e1660020937818.jpg

با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از فرآیند‌های تکراری و روتین از سیستم حذف می‌شوند. این امر سبب می‌گردد، تیم‌های منابع انسانی تلاش خود را از انجام مسئولیت‌های فرسایشی برگیرند تا با انرژی و نوآوری بیشتری به سازمان خدمت کنند. در این حالت میزان خطای انسانی نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه سازمان با قواعد منسجم‌تری به اهداف خود می‌رسد.

برای درک بهتر این موضوع بخش لجستیک در یک سازمان را تصور کنید که مدیریت ناوگان خود را به سرویس مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) ایرانسل مجهز کرده است. در این حالت فرآیند‌های ثبت و ضبط بارگیری و غیره به‌صورت آنلاین و در لحظه قابل رصد خواهد بود. همچنین، وضعیت سلامت فنی خودروها و رفتار رانندگان هر لحظه در کنترل مرکز مدیریت قرار دارد؛ به‌این‌ترتیب زمانی که صرف انجام این عملیات به‌صورت سنتی می‌شود، ذخیره شده و این بخش از سازمان بهینه‌تر مسئولیت‌های خود را اجرا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

با سیستم مدیریت هوشمند ناوگان، نظارت بر خودروهای معادن دیگر پیچیده نیست!

 

کلام آخر

رسیدن به سطوح بالا از تحول دیجیتال نیازمند درک درست از جایگاه فعلی سازمان در این تحول است و  به برنامه‌ریزی صحیح همراه با در نظر گرفتن منابع موجود و مورد نیاز وابسته است. راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه خدمات زیرساختی تحول دیجیتال همچون موبایل سازمانی (MVPN)، اینترنت اشیا، سرویس VPN سازمانی، راهکار یکپارچه نظارت تصویری ایرانسل(VSaaS) و… اجرای این مهم را برای سازمان‌ها آسان می‌سازد.

اگر شما برای تجزیه تحلیل و نیازسنجی در امر تحول دیجتال سازمان خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از طریق آدرس  EB@mtnirancell.irبا کارشناسان ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://nexusintegra.io/start-companys-digitalization-process

5 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8783

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7660

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 7139