post image

چگونه ترکیه به وسیله تکنولوژی PoC صنعت تاکسیرانی خود را متحول کرد؟

تکنولوژی PoC چگونه به صنعت تاکسیرانی کشور ترکیه رونق بخشیده است؟


در کشور ترکیه تاکسیرانی به یک ارگان دولتی واگذار نشده است و شرکت‌های خصوصی متعددی درحال ارائه خدمات تاکسیرانی به مشتریان هستند. هر شرکت تاکسیرانی تقریباً ۱۰۰ نفر را استخدام کرده است و مسئولیت ارائه خدمات در مناطق خاصی از یک شهر را بر عهده دارد. بدین ترتیب، برای مسافران تماس گرفتن با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی تلفنی، چندان کار آسانی نیست.

از سوی دیگر اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری یا اینترنتی درخواست تاکسی مانند اوبر به دلیل محدودیت‌های قانونی و کمبودهای فناوری در ترکیه چندان مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.

 

مشکلات اصلی صنعت تاکسیرانی تلفنی در ترکیه

سیستم فعلی تاکسی‌های تلفنی در ترکیه چالش‌های زیادی دارد. به طور مثال اگر مسافری بخواهد درخواست تاکسی داشته‌ باشد، اپراتور باید با تلفن همراه، راننده تاکسی را مطلع کند، در صورت عدم تایید درخواست توسط راننده،اپراتور موظف است به صورت مجزا با سایر رانندگان تماس بگیرد تا درخواست سفر مسافر توسط یکی از رانندگان پذیرفته شود.

مشکل دیگر این است که اپراتورها اطلاع دقیقی از موقعیت هر تاکسی در شهر ندارند. این امر یافتن نزدیک‌ترین راننده تاکسی را دشوار می‌کند و می‌تواند موجب افزایش زمان انتظار مسافران شود.

حل مشکلات تاکسیرانی با استفاده از تکنولوژی POC

/wp-content/uploads/2022/05/8888-e1653728859434.jpg

شرکت  Hytera برای حل مشکلات ارتباطی پیش‌روی شرکت‌های تاکسیرانی تکنولوژی POC یا  Push to Talk Over Cellular  را  به رانندگان ارائه کرد. با تجهیز ناوگان تاکسیرانی توسط این شرکت، هم‌اکنون کارکنان ایستگاه‌های مرکزی تاکسی در کشور ترکیه مجهز به تکنولوژی PoC و سیستم دیسپاچینگ (اعزام رانندگان) هستند و هر راننده درخودروی خود از یک دستگاه رادیویی  PNC370 بهره می‌برد.

تکنولوژی PoC  تمام مزایای سیستم‌های رادیویی قدیمی را فراهم می‌کند، با این تفاوت که به دلیل استفاده از زیرساخت شبکه‌ی موبایلی و وایرلس، می‌تواند محدوده‌ی جغرافیایی گسترده‌تری را پوشش دهد به‌علاوه اینکه تکنولوژی PoC هم از تماس فرد‌به‌فرد و هم از تماس گروهی به‌خوبی پشتیبانی می‌کند.

هنگامی که یک درخواست تاکسی دریافت می‌شود، اپراتور یک تماس گروهی را از طریق سیستم اعزام یا دیسپاچینگ، آغاز می‌کند. این تماس توسط تمام رانندگان قابل دریافت است؛ اپراتور از این طریق درمی‌یابد کدام خودرو به محل موردنظر نزدیک‌تر است. فناوری GPS داخلی به اپراتور این امکان را می‌دهد تا مکان هر تاکسی را از طریق سیستم اعزام ببیند و نزدیک‌ترین راننده را برای مسافران منتظر اعزام کند.

/wp-content/uploads/2022/05/88888-1-e1653728901295.jpg

تکنولوژی PoC به‌عنوان یک راه‌حل، مزایای بسیاری نسبت به روش‌های قدیمی دارد. برای مثال اپراتور می‌تواند تنها با فشردن یک دکمه با تمام رانندگان تاکسی‌ها تماس گروهی برقرار کند، این روش تازه تماس را بسیار سریع‌تر از تلفن همراه صورت می‌دهد چراکه نیازی به گرفتن شماره راننده توسط اپراتور وجود ندارد. اگر هم بخواهیم زمان هدر رفته به منظور برقراری تماس تلفنی با راننده را در نظر نگیریم، نباید فراموش کرد تماس‌هایی که به‌وسیله تلفن‌های همراه صورت می‌گیرد، محدود به تماس فردبه‌فرد  هستند و PoC امکان تماس با تمام رانندگان را تنها با فشردن یک دکمه فراهم کرده است.

کیفیت صدای رادیوهای PoC بلندتر و واضح‌تر از تلفن‌های همراه است، زیرا دستگاه‌های PNC370  دارای بلندگوی حرفه‌ای هستند که نویز و صدای پس‌زمینه را کاهش می‌دهد. رابط کاربری ساده و آسان ترمینال‌ها  باعث می‌شود تا در مقایسه با گوشی‌های هوشمند کمتر موجب حواس‌پرتی راننده‌ها شوند.

درباره نقش تکنولوژی PoC در ایران بیشتر بخوانید:

نقش واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل) در ارتقای کیفیت ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم

سایر مزایای سیستم PoC

/wp-content/uploads/2022/05/888888-e1653728926512.jpg

همانطور که اشاره شد مزیت اصلی به کار بستن سیستم PoC در تاکسیرانی آن است که کارایی ارتباطاتی بین اپراتورهای مرکزی و رانندگان تاکسی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و به ارتقای کیفیت ارتباط بین آن‌ها کمک می‌کند. شرکت‌های تاکسیرانی اکنون می‌توانند با استفاده از تکنولوژی PoC خدمات بسیار کارآمدتر و سریع‌تری را در اختیار مشتریان قرار داده و زمان انتظار مسافران را به طرز چشمگیری کاهش دهند.

امکان برقراری تماس‌های گروهی، هزینه تماس‌هایی که تا پیش از این با استفاده از تلفن‌های همراه به صورت فردبه‌فرد ‌گرفته می‌شد را کاهش می‌دهد. از آنجایی که در استفاده از سیستم PoC نیازی به سرمایه‌گذاری هر شرکت به منظور ایجاد زیرساخت مختص به خود نیست،  می‌توان تکنولوژی PoC  را یک راه‌حل بسیار مقرون‌به‌صرفه در نظر گرفت.

مزایای گسترده PoC سبب شده که صنایع و کسب‌وکارهای دیگری همچون صنعت هتل‌داری، بهداشت و درمان، معدن، تولید برق نیز تلاش کنند تا به‌منظور افزایش کیفیت تماس‌ها و ارتباطات خود، از این تکنولوژی بهره‌ ببرند. در لینک‌ زیر  می‌توانید درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

 

وجود سیستم اعزام رانندگان در ایستگاه مرکزی و وجود یک بی‌سیم PoC   در خودروی رانندگان  به این معنی است که اپراتورها می‌توانند به موقعیت و وضعیت دقیق هر تاکسی دسترسی داشته باشند و از این طریق خدمات مناسب‌تری به مسافران خود ارائه دهند.

دستگاه‌های PNC370 که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته است، قابلیت تماس اضطرای دارند. به این ترتیب که تنها با فشردن یک دکمه راننده می‌تواند با پلیس تماس بگیرد، بنابراین این سیستم  کمک شایانی به حفظ امنیت رانندگان می‌کند.

 

کلام آخر

تجربه به کاربستن تکنولوژی PoC در تاکسیرانی کشور ترکیه نتایج بسیاری مطلوبی به همراه داشته است. از یک سو مسافران زمان کمتری را در صف انتظار برای تاکسی می‌گذرانند و از سوی دیگر شرکت‌های تاکسیرانی نیز دسترسی بهتری به رانندگان خود دارند و از کیفیت ارتباطی بالاتری برخوردار شده‌اند؛ رانندگان تاکسی نیز با بهینه‌تر شدن این سیستم مطئناً می‌توانند مسافران بیشتری را به مقصد رسانده و از نظر اقتصادی به وضعیت مطلوب‌تری دست پیدا کنند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در راستای بهینه‌سازی ارتباطات در کسب‌وکارهای داخلی، تکنولوژی PoC  را در قالب راهکار  واکه، سیستم بی سیم ایرانسل ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این سرویس به وب‌سایت ما مراجعه و برای دریافت هرگونه مشاوره و راهنمایی به آدرس   EB@mtnirancell.ir  ایمیل ارسال کنید.

 

منبع:

https://www.hytera.com/en-industries/case-study/transportation/turkey-turkish-taxi-2021/

4.1 11 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۰۴

با واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، ارتباطی امن و پرسرعت را تجربه کنید!

واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، چگونه به بالا رفتن سرعت و کیفیت ارتباطات کمک می‌کند؟

بازدید: 7011

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۹

بهبود ارتباطات داخلی در صنعت هتلداری با واکه، سرویس بی‌سیم ایرانسل

استفاده از سرویس بی‌سیم ایرانسل در صنعت هتلداری، چگونه کیفیت ارتباطات داخلی را بالا می‌برد؟

بازدید: 6124

blog image

۱۴۰۰/۱۱/۲۰

نقش واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل) در ارتقای کیفیت ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم

سازمان منطقه آزاد قشم چگونه توانست به کمک واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل)، کیفیت ارتباطات خود را در ستاد نوروزی به حداکثر برساند؟

بازدید: 5941