post image

از ترندهای جدید فناوری ابری در سال ۲۰۲۲ چه می‌ دانید؟

در ۱۰ سال آینده، کدام ترندهای تازه در حوزه تکنولوژی ابری، آینده کسب‌وکارها را رقم می‌زنند؟


از آنجایی که شرکت‌ها و سازمان‌‌های امروزی ناگزیر به همراهی با تحول دیجیتال هستند، تقاضا برای مشاغل مرتبط با تکنولوژی اطلاعات رو به افزایش است. یکی از سازمان‌هایی که مسئولیت ارائه آمارهای مرتبط با نیروی کار را در آمریکا بر عهده دارد، اعلام کرده است که در فواصل سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ بیش از ۶۶۷۰۰۰ شغل مرتبط با تکنولوژی اطلاعات در این کشور ایجاد خواهد شد که معادل رشدی ۱۳ درصدی است. این حوزه شغلی در یک دهه آینده، سریع‌ترین میزان رشد را نسبت به سایر شغل‌ها در ایالات متحده خواهد داشت.

اما  چه روندهایی در حوزه تکنولوژی‌های نوظهور مرتبط با کسب‌وکارها اتفاق می‌افتند که این رشد بی‌سابقه را رقم می‌زنند؟ در این مقاله، چند نمونه از برجسته‌ترین روندها در حوزه رایانش ابری را به شما معرفی می‌کنیم که در یک دهه آینده شاهد آن خواهیم بود.

۱- ابر چندگانه (Multi Cloud)

/wp-content/uploads/2022/01/22-1-e1642520046194.jpg

در حال حاضر، بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ابری مانند مایکروسافت، گوگل و اوراکل، سرویس‌هایی را ایجاد کرده‌اند که مجموعه راهکارهای کاملی را به‌لحاظ داده، ابر و نیازمندی‌های محاسباتی برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. این موضوع از دید کسب‌وکارها  کاملا منطقی است، زیرا آن‌ها در تلاش هستند تا راهکارهایی جامع و همه‌جانبه را به مشتریان‌شان ارائه کنند. هم‌اکنون بسیاری از مشتری‌ها از فضای ابرهای چندگانه  استفاده می‌کنند که وظیفه اتصال ابرهای مختلف را به یکدیگر، برعهده دارد. وقتی فراهم‌کنندگان خدمات ابری، اجازه دسترسی و به ‌اشتراک‌گذاری داده را برای پلتفرم‌های مختلف صادر می‌کنند، این امکان برای سازمان‌ها ایجاد می‌شود تا کسب‌وکار خود را توسعه بدهند. به‌‌‌عنوان مثال می‌توان از به اشتراک‌گذاری داده با اعضای مختلف زنجیره‌تامین شرکت‌ها نام برد.

آمارها نشان می‌دهند که ۹۳ درصد از سازمان‌ها در حال انطباق با استراتژی ابرهای چندگانه هستند. این استراتژی شرکت‌ها را قادر می‌سازد که از دو یا چند راهکار ابری ارائه‌شده توسط فراهم‌کنندگان خدمات ابری مختلف استفاده کنند. به این ترتیب، شرکت‌های ابری می‌توانند داده و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را ارائه و مشتریان نیز می‌توانند کسب‌وکار خود را به شیوه‌ای کارآمدتر اداره کنند.

بیشتر بخوانید:

پرونده‌های پزشکی بر بستر ذخیره سازی ابری

مزایای پلتفرم ذخیره‌سازی ابری برای شرکت‌های حقوقی

۲- ابر ترکیبی (Hybrid Cloud )

/wp-content/uploads/2022/01/222-e1642520088803.jpg

کسب‌وکارها به‌طور سنتی از ابرهای عمومی یا خصوصی استفاده می‌کنند. راهکار ابر عمومی به لحاظ شیوه پرداخت و منابع، منعطف‌تر است؛ در حالی که ابرهای خصوصی بر روی سرورهای اختصاصی ساخته شده‌اند که به حفاظت از داده‌ها و اطلاعات حساس کمک می‌کنند. شرکت‌های بزرگ فراهم‌کننده سرویس‌های ابری مانند مایکروسافت و آی بی ام، راهکار ابرهای ترکیبی را ارائه می‌کنند که متشکل از هر دو نوع ابر خصوصی و عمومی است. ابر عمومی حاوی داشبوردهایی است که قابل‌استفاده برای کل سازمان است، اما ابر خصوصی منطبق با نیاز سازمان‌ها در حفاظت از داده‌‌های خصوصی و حیاتی است.

۳- ابر توزیع‌شده (Distributed Cloud)

/wp-content/uploads/2022/01/22222-e1642520125875.jpg

ابرهای توزیع‌شده از فضای ابرهای عمومی و ترکیبی استفاده می‌کند. در این روش، شرکت‌های ابری سرویس‌های ذخیره‌سازی ترکیبی را در قالب یک پکیج در مکان‌های مختلف توزیع می‌کنند؛ با این کار، حجم فشار وارده بر سرورهای مرکزی آن‌ها، به‌طرز قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

به‌کمک شبکه دیتا سنترها، کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از خدمات دیتا سنتری استفاده کنند که به موقعیت مکانی آن‌ها نزدیک‌تر است. با قراردادن دیتا سنترها در مجاورت کارکنان، می‌توان تاخیر ایجاد شده به‌واسطه حجم کاری بالا را کاهش داد. یکی از مزایای این سیستم ابری، مقاوم بودن آن در برابر خرابی یا افزونگی سرور است.

 

۴- هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

سرویس ابری، امکان استفاده از هوش مصنوعی را برای کسب‌وکارهایی ایجاد می‌کند که تا پیش از این توانایی مالی کافی برای استفاده از این منابع را نداشتند. هوش مصنوعی، قابلیت استفاده از دانش‌هایی مانند یادگیری ماشینی (Machine Learning)، گراف‌های دانش (Knowledge Graphs)، تولید محتوا (Content Creation) و کلان داده (Big Data) را فراهم می‌کند. سازمان‌هایی که در یک دهه آینده با این روند همراه شوند، می‌توانند اطلاعات را با صحت بیشتری ترجمه کنند و در نتیجه ارزش کسب‌وکار خود را بالا ببرند.

 

۵- هوش مصنوعی مولد (Generative Artificial Intelligence)

هوش مصنوعی مولد از محتوای داده‌های موجود در فضای ابری برای ایجاد یک محتوای کاملا جدید و غیرتکراری استفاده می‌کند. ویدئو و سایر اشکال محتوا مانند کدهای نرم‌افزاری، می‌توانند با این روش تولید شوند. یکی از مطالعات انجام‌شده حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۵، ۱۰ درصد از تمام انواع محتوای موجود به روش هوش مصنوعی مولد، تولید می‌شوند.

۶- رایانش ابری بدون نیاز به سرور (Serverless Computing)

/wp-content/uploads/2022/01/222222-e1642520175535.jpg

رایانش بدون نیاز به سرور، یک سرویس با شیوه پرداخت به میزان استفاده (Pay as you go  ) است که بدون نیاز به اجاره سرور یا پرداخت اجاره ماهانه بابت پهنای باند، خدمات رایانش ابری را به کسب‌وکارها ارائه می‌کند. این نوع معماری ابری که زیرمجموعه‌ای از خدمات پلتفرم به‌عنوان سرویس (Platform as a Service) است، سریع‌ترین رشد را نسبت به سایر زیرمجموعه‌های این سرویس خواهد داشت؛ به‌طوری ‌که طبق مطالعات انجام‌شده، در فواصل سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵  تقاضا برای رایانش ابری بدون سرور تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

۷- رایانش ابری لبه‌ای (Edge Computing)

/wp-content/uploads/2022/01/2222222-e1642520210837.jpg

پلتفرم‌های ابری متمرکز، همیشه پاسخ‌گوی نیاز سازمان‌ها نیستند، چراکه تمامی پهنای باند و منابع محاسباتی در یک محل متمرکز می‌شود به‌لحاظ تامین امنیت اطلاعات و پاسخ‌گویی سرور مشکلاتی به‌وجود می‌آید. برای رفع این قبیل مسائل از دیتاسنترهای محلی برای رایانش و ذخیره ‌سازی ابری استفاده می‌شود. رایانش ابری لبه‌ای به کم کردن تاخیرها کمک می‌کند، از حجم بار منابع ابری کم می‌کند و همچنین در هر زمان که نیاز باشد به فضای ابری دسترسی پیدا می‌کند. زیرمجموعه دیگری از این نوع رایانش ابری، زمانی استفاده می‌شود که امنیت داده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

۸- تجربه کل (Total Experience)

تجربه کل که به اختصار آن را (TX) می‌نامند، یکی از حوزه‌های نوظهور است که اصولی همچون تجربه کاربری (User Experience)، تجربه مشتری (Customer Experience) تجربه کارمندان (Employee Experience) و تجربه چندگانه (Multi Experience) را در بر می‌گیرد و هدف آن افزایش وفاداری مشتریان و کارمندان است.

فناوری اطلاعات نقشی کلیدی در موفقیت تجربه کل ایفا می‌کند. در این استراتژی هدف این است که با استفاده از تکنولوژی و تعامل‌ها، ارائه خدمات به مشتریان و شرایط کارمندان به بهترین شکل بهبود داده شود.

۹- دیتا فابریک (Data Fabric)

/wp-content/uploads/2022/01/222222222-e1642520274314.jpg

دیتا فابریک یک معماری منعطف برای مدیریت داده‌های توزیع‌شده است که به‌طور پیوسته می‌تواند بر روی طیف متنوعی از گره‌های پایانی (End Point) استفاده شود و دسترس‌پذیری داده را در هر مکان  و با هر شیوه طبقه‌بندی امکان‌پذیر نماید.

از مزایای این سیستم می‌توان به تحویل به‌هنگام داده‌های موردنیاز به کاربران و خودکارسازی فرایندهای مرتبط با داده اشاره کرد. دانشمندان علوم داده به‌کمک دیتا فابریک می‌توانند داده‌ها را با سرعت بیشتری تجزیه‌وتحلیل کنند.

۱۰- شبکه امنیت سایبری (Cybersecurity Mesh)

شبکه امنیت سایبری یک استراتژی حفاظتی است که برای هر دستگاه یک حصار ایمنی مخصوص به خود را ایجاد می‌کند و با کنترل دسترسی توسط یک نقطه تصمیم‌گیری مرکزی، امنیت و کنترل دقیقی را برای سیستم‌های امنیتی ایجاد می‌کند. به‌کمک معماری امنیتی سیستم‌های توزیع‌شده (Distributed System Security Architecture) می‌توان یک سیستم امنیت سایبری قابل‌اطمینان، منعطف و مقیاس‌پذیر ایجاد کرد.

 

 

۱۱- هایپر اتوماسیون (Hyper Automation)

/wp-content/uploads/2022/01/22222222222-e1642520319172.png

هایپراتوماسیون با ترکیبی از ابزارهای اتوماسیون مثل Zapier، هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، به کسب‌وکارها کمک می‌کند فرآیندهای تصمیم‌گیری خود را تسریع کنند. با خودکارسازی کارکردهایی که در حالت عادی به‌طور دستی توسط افراد انجام می‌شدند، می‌توان از توانایی آن‌ها در کارهای خلاقانه و تصمیم‌گیری‌های سطوح بالاتر استفاده کرد.

سخن آخر

در سال‌های آینده شرکت‌هایی موفق به حفظ جایگاه رقابتی خود می‌شوند که با روندهای روز دنیا همراه شوند. همان‌طور که گفته شد روند استفاده از خدمات رایانش و  پلتفرم ‌های ذخیره ‌سازی ابری در کسب‌وکارها با سرعتی بالا در حال افزایش است. راهکارهای سازمانی ایرانسل هم به‌منظور همراهی کسب‌وکارهای کشورمان در مسیر تحول دیجیتال، سرویس زیرساخت ابری را به مشتریان خود ارائه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این راهکار می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://mticollege.edu/blog/technology/cloud-computing-trends/

https://www.gartner.com/en/webinars/4002808/the-total-experience-strategy-for-better-retail-digital-interact

3.5 8 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4462

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4420

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3800