امروزه انسان در دنیای مدرنی زندگی میکند که هر روز فناوری نوینی به آن اضافه میشود و تکنولوژی، بخشهای مختلف از زندگی او را تحت تاثیر قرار میدهد. بخش عمدهای از این تاثیرات را میتوان در فضای آموزش یافت. دانشآموزان و دانشجویان امروزی به حضور اینترنت در زندگی خود عادت کردهاند و برای انجام کارهای مختلف خود از آن استفاده میکنند، بنابراین بهرهمندی از اینترنت و فناوریهای وابسته به آن در ساز و کار مراکز آموزشی جزئی جدا نشدنی محسوب میشود.
اینترنت اشیا نیز از جمله فناوریهای نوینی است که در حوزههای مختلف از جمله حوزه آموزش تغییراتی اساسی ایجاد کرده است؛ حوزهای که هر چند به نسبت دیرتر به استفاده از تکنولوژیهای نوین مثل اینترنت اشیا رو آورده اما سرعت پیشرفت آن بسیار بالا است.
در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی موانع و راهحلهای کاربردی در این حوزه میپردازیم.
نگاهی به چالشها و راهکارهای موجود در حوزه آموزش
تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش نشان میدهد که در حال حاضر تعداد زیادی از دانشآموزان، به دلیل عدم علاقه به مباجث درسی و همچنین میزان بالای اضطراب و استرس، تمایلی به حضور فیزیکی در کلاسهای درس نداشته و آموزش از راه دور را به آموزش حضوری ترجیح میدهند. به علاوه، 47 درصد از والدین نیز از شیوههای تدریس رایج در مدارس راضی نیستند.
علاوهبر نکات ذکر شده، وجود موانع دیگری، این حوزه را با چالشهای متعددی مواجه کرده است. برای بررسی این موارد و راههای مقابله با هر یک، با ما همراه باشید.
علاقه و مشارکت پایین دانش آموزان به شیوه های سنتی تدریس
با وجود پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در سالهای اخیر، شیوههای تدریس مراکز آموزشی در سرتاسر جهان، سالها است که مسیری یکسان را طی میکند و دانش و تواناییهایی مورد نیاز دانشآموزان را برای ورود به بازار کار، در اختیار آنها قرار نمیدهد.
برای مثال روشهای قدیمی تدریس، مجالی برای همکاری بیشتر دانشآموزان و درگیری آنها در مباحث تدریس شده باقی نمیگذارد؛ از طرفی دیگر اساتید نیز فرصتی برای ارائه برنامههای درسی تخصصی و طرح مطالب جدید و مهیج در اختیار ندارند.
علاوهبر این، باور عمومی بر این است که تستهایی که در مراکز آموزشی برای محک توانایی و صلاحیت دانشآموزان مورد استفاده قرار میگیرد، استانداردهای لازم را نداشته، استرس و فشار زیادی را به دانشآموزان تحمیل میکند و درباره عملکرد آنها، اطلاعات کامل و مفیدی را در اختیار اساتید نمیگذارد.
اینترنت اشیا، با ارائه گجتها و اپلیکیشنهای متفاوت در رفع این موانع و افزایش علاقهمندی دانشآموزان، به یاری مراکز آموزشی آمده است. برای نمونه میتوان به پلتفرم ادمودو (EdModo) اشاره کرد. این پلتفرم امکان برقراری ارتباط مداوم میان اساتید، دانشآموزان و والدین و همچنین رد و بدل کردن نظرات، پیشنهادات و تجربیات مختلف را فراهم میکند.
سی-پن (C-Pen) نیز یکی دیگر از گجتهایی است که در افزایش علاقه و درگیری دانشآموزان با مباجث درسی بسیار موثر است.با استفاده از این گجت کوچک و قابل حمل، دانشآموزان میتوانند مطالب را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند، اطلاعات مورد نیاز خود را هایلایت، ذخیره و به بیش از 40 زبان دنیا ترجمه کنند.
عدم آگاهی و استفاده اساتید از فناوریهای نوین
بر اساس تحقیقات انجامشده، اساتید نقشی مهم و تعیینکننده در شکلگیری آینده دانشآموزان خود دارند. به همین منظور تمرکز بر شیوههای نوین تدریس و همچنین استفاده از فناوریهای جدید در کلاسهای درس، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اپلیکیشن لوکوروبو (LocoRobo) یکی از راههایی است که اینترنت اشیا پیش پای مراکز آموزشی میگذارد. روش تدریسی که با استفاده از این اپلیکیشن به دست میآید، بر پایه اطلاعات رد و بدل شده میان اساتید و دانشآموزان است. با استفاده از این برنامه دانشآموزان میتوانند با سرعت بیشتری کار با برنامههایی مثل جاوا (Java) را بیاموزند
دشواری حفظ امنیت مراکز آموزشی با روشهای قدیمی
برقراری امنیت در مراکز آموزشی همواره از اهمیت ویژهای برخوردار است. با استفاده از اینترنت اشیا و گجتهای وابسته به آن، برقراری امنیت در این مراکز آسانتر میشود. این مجموعه برنامهها و گجتهای امنیتی، شامل موارد متعددی از جمله دوربینهای نظارتی است که به کادر مدیریتی امکان کنترل بیشتر بر تمامی قسمتهای مجموعه را میدهد. از دیگر نمونههای بسیار رایج استفاده از اینترنت اشیا در مراکز آموزشی میتوان به سنسورهای حساس به نور و گرما اشاره کرد که در بسیاری موارد با اخطار به موقع، مانع بروز حوادث غیرمترقبهای از جمله آتشسوزی میشود.
به علاوه، در دانشگاه ویرجینیا از پلتفرم ویتیالرتس (VT Alerts) برای پیشبینی موارد خطرناک استفاده میشود. ویتیالرتس که به آسانی بر گوشیهای همراه نصب میشود، در صورت بروز حادثه، به دانشآموزان امکان ارسال اخطار به مراکز مربوطه را میدهد.
فواید استفاده از اینترنت اشیا در حوزه آموزش
بهرهگیری از تکنولوژی و فناوریهای نوین در سازوکار مراکز آموزشی، ابزارهای جدیدی را در اختیار مسئولین این مراکز میگذارد تا کار کلاسی و شیوههای آموزشی خود را بهبود بخشند، با دانشآموزان خود ارتباطی بهینه داشته باشند و به بهترین وجه ممکن امنیت آنها را تامین کنند.
از جمله مزایای استفاده از اینترنت اشیا در مراکز آموزشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
بهبود عملکرد مراکز آموزشی
یکی از فوایداستفاده از اینترنت اشیا، بهینهسازی شیوههای مدیریتی و در نتیجه کارآمدی هرچه بیشتر مراکز آموزشی است. از آنجا که مدیریت این مراکز با حجم بالای کار و جزییات زیاد همراه است، استفاده از اینترنت اشیا به برقراری تعامل پایدار میان تمامی اعضای مجموعه کمک میکند. این تعامل و همفکری در امور مختلف به تسهیل روند کارها در مراکز آموزشی کمک میکند و فرصت مدیریت بهینهتر را در اختیار آنها قرار میدهد.
جمعآوری و آنالیز بهینه اطلاعات
استفاده از اینترنت اشیا در ساز و کار مراکز آموزشی، امکان جمعآوری و آنالیز هر چه سریعتر اطلاعات را به این مراکز میدهد. به همین منظور نرمافزارها و اپلیکیشنهای متعددی در اختیار این مراکز قرار میگیرد تا برای مثال بتوانند با سهولت بیشتر از عملکرد دانشآموزان و میزان پیشرفت آنها آگاه شوند، روش تدریس مدرسین خود را بررسی کنند و به تبع آن سیستم آموزشی خود را ارتقا بدهند.
گسترش حیطه کاری دانشآموزان و اساتید
دانشآموزان نیز میتوانند با استفاده از اپلیکیشنهایی که مراکز آموزشی در اختیار آنها قرار میدهد به حجم بسیار بالاتری از اطلاعات دسترسی پیدا کنند. آنها همچنین میتوانند با دانشآموزان و دیگر اساتید در نقاط مختلف جهان در تماس باشند و از این راه بر گستره دانش خود بیافزایند.
برای نمونه میتوان از پیامرسانهایی نام برد که مخصوص مراکز آموزشی طراحی شدهاند. نکته حائز اهمیت در این میان، کنترل و به تبع آن امنیتی است که این اپلیکیشنها در اختیار والدین و مسئولین مراکز آموزشی قرار میدهد تا همواره مطمئن باشند مسیری که دانشآموزان در آن قدم گذاشتهاند، به پیشرفت آنها کمک میکند.
اساتید نیز میتوانند با همکاران خود در اقصی نقاط جهان در تماس باشند، از جدیدترین اطلاعات روز مربوط به کار و رشته خود مطلع شوند و شیوههای نوین آموزش را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
کاهش هزینههای جاری مراکز آموزشی
اینترنت اشیا در حوزه آموزش به کارایی هر چه بیشتر موسسهها کمک میکند و در طولانی مدت هزینههای جاری را کاهش میدهد. برای نمونه، مراکز آموزشی میتوانند از ابزار و اپلیکیشنهای متفاوتی برای کنترل و مدیریت بهتر مصرف آب و انرژی استفاده کنند. دانشگاه نیوساوتولز (New South Wales) در این زمینه از پلتفرمی استفاده میکند که با نام این دانشگاه شناخته میشود. استفاده از این پلتفرم امکان دستیابی به آمار دقیق از جمله میزان مصرف انرژی در بخشهای مختلف را در اختیار مراکز آموزشی میگذارد.
جمعبندی
استقرار زیرساختهای مورد نیاز برای بهرهمندی از اینترنت اشیا و استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی و فناوریهای نوین در مراکز آموزشی، با وجودی که شیوههای مدیریتی و تدریس را به کلی دگر گون میکند، ساز و کار این مراکز را نیز بهبود میبخشد. دانشآموزان، اساتید و کادر مدیریتی میتوانند با سرعت بالاتری به حجم بیشتری از داده و اطلاعات دسترسی داشته باشند و با بهبود و تسریع شیوههای آنالیز این اطلاعات، سیستمهای کاری خود را ارتقا بخشند.
در این میان، در اختیار داشتن زیرساختهای مورد نیاز برای استفاده از اینترنت اشیا در مراکز آموزشی اهمیت بالایی دارد و ایرانسل، به عنوان برترین اپراتور دیتای کشور برای همراهی شما در این مسیر آماده است.
منبع:
نظرات و پیشنهادات