post image

آشنایی با ۴  ترند مهم در تکامل شبکه‌های مبتنی بر تکنولوژی ابری!

چگونه می‌توان با تکامل شبکه‌های مبتنی بر تکنولوژی ابری به استقبال جدیدترین فناوری‌های روز دنیا رفت؟


با وجود وسایل نقلیه خودران، بهبود راهکارهای افزایش ایمنی پرسنل عملیاتی، عمل‌های جراحی از راه دور، آموزش آنلاین و… نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد که امروزه ارتباطات امن، برخورداری از شبکه‌های جدید و سرعت بالای انتقال اطلاعات، تبدیل به ۳ عامل اساسی برای پیشبرد موفق پروژه‌ها شده‌اند. بنابراین واضح است که اطلاعات باید با سرعتی بالا منتقل شود، اما این موضوع میسر نخواهد شد مگر تا زمانی که کسب‌وکارها تنظیمات شبکه خود را به‌درستی انجام بدهند. با وجود حجم بالای اطلاعاتی که امروزه ردوبدل می‌شود، اگر کسب‌وکارها می‌خواهند چابک‌تر باشند و به نیازهای متغیر مشتریان بهتر پاسخ بدهند، باید در معماری شبکه‌های خود تجدیدنظر کنند.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چطور تکنولوژی ابری می‌تواند به انعطاف‌پذیری، امنیت و هوشمندی هرچه بیشتر شبکه‌ها کمک ‌کنند. همچنین به معرفی چهار روند مهم در تکامل شبکه‌های مبتنی بر تکنولوژی ابری خواهیم پرداخت.

شبکه‌های مبتنی بر تکنولوژی ابری، زیربنای نوآوری در اتصال هوشمند

/wp-content/uploads/2022/10/11-2-e1665574347359.jpg

شبکه‌های مبتنی بر تکنولوژی ابری پایه و اساس انعطاف‌پذیری و نوآوری در اتصال هوشمند به حساب می‌آیند؛ زیرا کسب‌وکارها برای پیاده‌سازی تکنولوژی‌های کلیدی هم‌چون هوش‌مصنوعی(Artificial Intelligence)، یادگیری ماشین(Machine Learning)، اینترنت‌اشیا (IoT)، واقعیت مجازی (Virtual Reality)، واقعیت افزوده(Augmented Reality) و متاورس (Metaverse) به یک شبکه انعطاف‌پذیر و پاسخ‌گو با ظرفیت بالا برای انتقال اطلاعات احتیاج دارند. بنابراین در دنیای امروز که با سرعتی بی‌سابقه به سوی تحول دیجیتال پیش می‌رود، دیگر شبکه‌های راکد و ایستا پاسخ‌گوی نیاز کسب‌وکارها نخواهند بود.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در کسب‌وکار، ۵ کلید طلایی برای موفقیت آنی سازمان شما !

۴ ترند مهم در تکامل شبکه‌ها به لطف تکنولوژی ابری

نکته قابل توجه این است که با وجود تغییرات بزرگی که در دنیای شبکه‌ها در حال وقوع است، شبکه‌های امروزی باید به حدی انعطاف‌پذیر باشند که هم‌زمان امکان ایجاد تغییرات سریع و گسترده نیازمندی‌ها و ایجاد اتصال یکپارچه کارمندان به اطلاعات، نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مختلف را فراهم کنند. اما هیچ کدام از این تغییرات در خلاء اتفاق نمی‌افتند. متخصصان حوزه تکنولوژی‌های نوین، ۴ روند بزرگ و مهم را در ارتباط با تکامل شبکه‌ها شناسایی کرده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

۱. تکنولوژی ابری راهی برای انتقال پیوسته و فشرده اطلاعات

در چند سال اخیر شاهد این بوده‌ایم که چطور تحول دیجیتال با سرعتی خارق‌العاده پیشروی کرده است. نیازهای کنونی افراد با نیازهای چند سال پیش آن‌ها کاملا متفاوت است و حجم اطلاعات و سرعت انتقال آن‌ها به‌طرز قابل‌توجهی افزایش یافته است. به‌طور مثال، امروزه خرید وسایل موردنیاز، آنلاین شده است و بیشتر مشاغل به‌صورت دورکاری انجام می‌شوند. حتی امکان آموزش از راه دور دانش‌آموزان نیز فراهم شده است که یکی از سرویس‌های مهم و مفید راهکارهای سازمانی ایرانسل در این حوزه، پلتفرم دانا پلاس است و مزایای قابل‌توجهی از جمله، امکان ایجاد کلاس‌های زیرمجموعه، برگزاری نظرسنجی، قابلیت به اشتراک‌گذاری انواع فایل و… را برای برگزاری کلاس‌های دانش‌آموزان فراهم می‌کند. پس این نکته را نباید فراموش کرد که سازمان‌های امروزی به شبکه‌های جدید مبتنی بر تکنولوژی ابری احتیاج دارند که انتقال فشرده اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین ظرفیت (از نظر سرعت و تعداد کاربران) فراهم کنند.

بیشتر بخوانید:

ذخیره‌سازی ابری، راهی برای رسیدن به تحول دیجیتال در حوزه آموزش!

۲. شبکه‌های نرم‌افزارمحور جایگزین شبکه‌های سخت‌افزارمحور

/wp-content/uploads/2022/10/111-1-e1665574430525.jpg

حرکت از شبکه‌های شبکه‌های سخت‌افزارمحور به سوی شبکه‌های نرم‌افزارمحور، تبدیل به مفهومی جدید در دنیای کسب‌وکار شده است. امروزه نرم‌افزارهای شبکه را می‌توان به‌صورت آماده (off the shelf)  تهیه کرد که این موضوع زمینه ورود بازیگران جدید را به این عرصه فراهم می‌کند. از طرفی طیف گسترده‌ای از انتخاب‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد؛ پس برای اجتناب از تعدد بیش از حد انتخاب‌ها، لازم است تا کسب‌وکارها به‌طور دقیق مشخص کنند که در بحث تامین شبکه چه نیازمندی‌هایی دارند. به‌لطف تکنولوژی ابری سازمان‌ها می‌توانند از مدل‌های کسب‌وکار به عنوان خدمت (As a Service Business Models) استفاده کنند تا به سرعت و چابکی بیشتری دست یابند.

3. سرعت‌بخشی به تغییرات با شبکه‌های نرم‌افزار محور

شبکه‌های قدیمی شامل مجموعه‌ای یکپارچه از سخت‌افزار، نرم‌افزار و ابزارهای مربوطه بودند، اما به‌مرور زمان و با ورود نرم‌افزارها به این عرصه، شبکه‌های مبتنی بر نرم‌افزار با چابکی و قابلیت مقیاس‌پذیری بالا، جایگزین شبکه‌های قدیمی شدند. از آنجایی که این شبکه‌ها بر پایه تکنولوژی ابری هستند، نرخ تغییر در قابلیت‌ها و کارکردهای آن‌ها به‌طرز قابل‌توجهی بالاست. در نتیجه شبکه‌های جدید از هوشمندی و قابلیت ‌اطمینان‌ بیشتری برخوردار هستند.

۴. نیاز به ایجاد تغییرات بنیادی در امنیت شبکه با کمک تکنولوژی ابری

/wp-content/uploads/2022/10/11111-1-e1665575321158.jpg

امنیت شبکه دغدغه‌ای بزرگ است که سازان‌ها باید از همان ابتدا به آن توجه کنند. همچنین کسب‌وکارها نیاز دارند تا رویکری جدید و همه‌جانبه را نسبت به مسئله امنیت شبکه اتخاذ کنند. بنابراین به جای این‌که استراتژی‌ها و راهکارهای امنیتی به‌صورت منفرد و جداگانه در نظر گرفته شوند، باید به‌ آن‌ها به چشم قسمتی از یک چارچوب امنیتی واحد نگاه شود. به این ترتیب امنیت کل سیستم به‌طور پیوسته و در چارچوب تکنولوژی ابری کنترل می‌شود و در نتیجه ریسک حملات سایبری به شبکه کاهش و انعطاف‌پذیری و مقاومت آن‌ افزایش می‌یابد.

 

سخن آخر

با توجه به مطالبی که گفته شد، هر سازمانی باید از شبکه‌ای مناسب با سطح مشخصی از پیچیدگی به‌لحاظ انتقال اطلاعات فشرده برخوردار باشد. واضح است که سازمان‌ها در این مسیر نیاز به استفاده از زیرساخت‌های مختلفی هم‌چون تکنولوژی 5G، فضای ذخیره‌سازی ابری و شبکه‌های مبتنی بر نرم‌افزار دارند. راهکارهای سازمانی ایرانسل با فراهم کردن سرویس‌های مختلفی هم‌چون اینترنت پرسرعت سازمانی، خدمات VPN سازمانی، زیرساخت ابری و اینترنت اشیا زمینه پیشروی کسب‌وکارها را در مسیر تحول دیجیتال فراهم می‌کند.

با مراجعه به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل  و یا ارسال ایمیل به آدرس EB@mtnirancell.ir می‌توانید اطلاعات بیشتری را درباره این سرویس کسب کنید.

 

منبع:

https://www.accenture.com/us-en/blogs/cloud-computing/four-trends-cloud-enabled-network-evolution

4 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4285

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4126

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3548