post image

تجربه برندهای معتبر جهان در استفاده از بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی چگونه برندهای مطرح جهان را برای رسیدن به اهداف تبلیغاتی‌شان یاری کرد؟


با پیشرفت‌ فناوری در دهه اخیر، بازاریابی و فروش محصولات بر اساس اطلاعات مشتریان و گرایش‌های بازار (Market Trends) ابعاد جدیدی پیدا کرده است. اکنون سازمان‌ها با به‌کارگیری فناوری اطلاعات و شناخت ویژگی‌های بازار هدف خود قادرند تبلیغاتی هدفمندتر انجام دهند. یکی از راهکارهایی که نقش مهمی در افزایش اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی دارد تبلیغات هوشمند است. این راهکار یکی از ساده‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های بازاریابی و تبلیغ به شمار می‌رود که امکان انتخاب بازار هدف و اجرای کمپین‌های قابل ارزیابی را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند. در این مقاله تجربه پنج برند تجاری  در استفاده از بازاریابی موبایلی را بیان خواهیم کرد.

 

تجربه برندهای تجاری جهان در استفاده از بازاریابی موبایلی  

تجربه برند Legal Brand Marketing

شرکت آمریکایی Legal Brand Marketing با روی آوردن به استراتژی ایجاد سرنخ فروش (lead generation) از طریق بازاریابی موبایلی توانست نرخ کلیک تبلیغات آنلاین خود را ۸۹ درصد افزایش دهد. در حالی که هزینه تبلیغاتی بابت ایجاد هر سرنخ به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

فعالیت این شرکت در زمینه یافتن مشتریان بالقوه برای مؤسسات قضایی و وکلاست. با توجه به تغییرات صورت گرفته در الگوریتم جستجوگر گوگل و در نظر گرفتن وزن بیشتر برای جستجوهای محلی، LBM  دریافت که چشم‌انداز جستجوی آنلاین دست‌خوش تغییرات بسیاری خواهد شد. از این رو درصدد استفاده از استراتژی بازاریابی جدیدی بر آمد که ضمن کاهش هزینه تولید هر سرنخ فروش (یافتن مشتری بالقوه) بتواند همچنان سود شرکت را تضمین کند. هدف دوم LBM انتخاب رویکردی بود که بتواند به مشتریان بالقوه بر بستر پلتفرمی که بیشترین استفاده از آن را دارند دسترسی پیدا کند. از این رو توجه خود را  به خدمات تلفنی خود که در مقایسه با پلتفرم‌های دیگر، شانس موفقیت بیشتری داشت،معطوف کرد.

این شرکت پس از انجام تحقیقات گسترده و مقایسه هزینه ایجاد سرنخ فروش از طریق دسکتاپ و موبایل در نهایت متوجه شد که روش بازاریابی موبایلی حدود ۳۵% مقرون به‌صرفه‌تر از تبلیغات بنری و استفاده از وب‌سایت است.

در نهایت استراتژی جدید LBM بر مبنای بازاریابی موبایلی منجر به افزایش ۸۹ درصدی نرخ کلیک تبلیغات آنلاین و کاهش ۵۰ درصدی هزینه تولید هر سرنخ فروش شد.

تجربه برند KLM

/wp-content/uploads/2018/08/b2-e1630140666381.jpg

هواپیمایی KLM قصد داشت با ایجاد تغییر در رفتار خرید مشتریان خود، آن‌ها را به استفاده از روش‌های خرید آنلاین برای تهیه بلیت سوق دهد. این روش بسیار ساده، سریع و مطمئن بود، اما مشتریان به آن اعتماد نداشتند و ترجیح می‌دادند بلیت خود را با مراجعه به دفترهای هواپیمایی تهیه کنند. KLM برای انجام این کار نیاز به تغییر نگرش و ایجاد اعتماد به روش جدید رزرو بلیت پرواز از طریق اپلیکیشن تلفن همراه یا وب‌سایت KLM  داشت.

برای کمپین بازاریابی موبایلی این شرکت ابتدا تبلیغات مبتنی بر مکان، خدمات رزرو بلیت از طریق تلفن همراه و خدمات پرداخت همراه را برای مشترکان فراهم کرد. پس از گذشت سه هفته از شروع کمپین، KLM برای ایجاد انگیزه بیشتر در مسافران خود استفاده رایگان از سالن CIP (سالن تشریفات) را در نظر گرفت. در این طرح، زمانی که مشتریان بلیت خود را از طریق اپلیکیشن موبایل تهیه می‌کردند، یک کوپن در اپلیکیشن کاربر ذخیره می‎‌شد و زمانی که مسافر به فرودگاه می‌رسید سیستم به‌صورت هوشمند (با استفاده از خدمات مبتنی بر مکان) او را شناسایی و بدون دریافت هزینه، به سمت سالن CIP  راهنمایی می‌کرد. این اتفاق هم روند پذیرش مسافر را سرعت می‎بخشید و هم در آن‌ها حس خاص بودن را ایجاد می‌کرد.

نتایج به‌دست‌آمده پس از پایان کمپین در انگلیس، هلند و آلمان به این شرح بود:

  • ۱۷% رشد بازدید از وب‌سایت
  • ۳۴٪ رشد رزرو از طریق موبایل
  • ۳۸٪ افزایش درآمد از طریق فروش موبایلی

همچنین نرخ ارتباط مؤثر کانال‌های ارتباطی با کاربران به شرح زیر بود:

  • ۴۶.۶٪ تبلیغات موبایلی
  • ۳۵.۴٪ شبکه اجتماعی
  • ۱۳.۱٪ تبلیغات در موتورهای جستجو
  • ۲.۳٪ روزنامه‌ها
  • ۲.۸٪ غیره

 

تجربه برند Topshop

فروشگاه آنلاین TOP SHOP در زمینه فروش پوشاک فعالیت دارد. این فروشگاه پس از اعمال تغییرات در وب‌سایت و بهینه‌سازی مسیر دسترسی کاربران به سبد خرید و اضافه کردن منوهای جدید این نیاز را احساس کرد که باید به کاربران خود نحوه کار با طراحی جدید وب‌سایت را آموزش دهد . این شرکت نمی‌خواست تجربه کاربری مخاطبان پس از ورود به وب‌سایت تغییر کرده و باعث افت میزان فروش وب‌سایت شود. برای این منظور یک کمپین بازاریابی موبایلی راه‌اندازی شد تا ضمن ارسال پیامک انبوه  به مشتریان یک پیام چندثانیه‌ای نیز برای کاربر ارسال شود که به آن‌ها آموزش دهد از این ‌پس می‌توانند کالای مورد نظر خود را جستجو  و سپس خرید خود را ثبت کنند.

همچنین در این پیام آموزشی امکان استفاده از منوهای جدید ازجمله «جزئیات خرید»، «زمان تحویل»، «تأیید نهایی خرید»، «راهنمای اندازه» و «افزودن به سبد خرید» نیز آموزش داده شد.

در پایان این کمپین آمار استفاده از منوهای جدید حدود ۱۲ % افزایش‌ داشت که همگی منجر به خرید شدند. جالب است بدانید تنها نزدیک به %۶ کاربران از دکمه جستجو استفاده کردند که نشان می‌داد افزودن بخش جستجو برای کاربران اهمیت چندانی نداشته و بخش موردپسند آن‌ها همان تغییر منوها بوده است.

 

تجربه برند Asda

فروشگاه‌های زنجیره‌ای انگلیسی Asda با بیش از ۵۰۰ شعبه، بیشترین سهم بازار را در کشور انگلیس داراست. این مجموعه به دنبال اپلیکیشنی موبایلی بود که کاربری آسان اما سریعی داشته باشد تا مشتریانش بتوانند بدون مراجعه به فروشگاه خریدهای خود را انجام دهند. Asda  قصد داشت ۱۰٪ از خرید فروشگاهی مشتریان خود را به صورت آنلاین درآورد. به همین منظور، پس از طراحی اپلیکیشن یک پیام تعاملی  (Pop up) برای همه مشتریان Asda ارسال شد که به آن‌ها اطلاع می‌داد از این‌ پس می‌توانند از طریق فروشگاه‌یاب، نزدیک‌ترین فروشگاه به محل اقامت خود را بیابند، سفارش خود را ثبت کنند و در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرند.

نتایج به‌دست‌آمده مدیران Asda را بسیار شگفت‌زده کرد. در ماه اول، فروش مواد غذایی بیش از ۱۸% افزایش یافت و ۹۰% از مشتریان خریدشان را در نوبت‌های دوم و سوم نیز تکرار کردند. خرید از طریق اپلیکیشن موبایلی Asda حدود ۱.۸ برابر بیشتر از خریدهای انجام گرفته در وب‌سایت این مجموعه بود. در سال ۲۰۱۳  اپلیکیشن Asda  از سوی ۳۹۰۰ کاربری که در نظرسنجی شرکت کرده بودند موفق به کسب امتیاز کامل ۵ ستاره شد و توانست از Mums net جایزه بهترین برنامه کاربردی (اپلیکیشن) را دریافت کند.

 

تجربه شرکت Argos

مجموعه فروشگاه‌های Argos  با هدف راه‌اندازی فروش از طریق وب‌سایت، اپلیکیشن تلفن همراه و فروش مستقیم از طریق تلفن همراه استفاده از بازاریابی موبایلی را در دستور کار قرار داد.

این فروشگاه در نظر داشت کاتالوگ‌های مربوط به کالاهای خود را از طریق اپلیکیشن در اختیار خریداران قرار دهد تا ضمن ایجاد بستری امن و آسان برای خرید، برنامه‌های بازاریابی خود را  که بر مبنای سه سال تحقیقات بازار و شناسایی نیازهای بازار  تدوین شده بود پیاده کند.

قابلیت برنامه طراحی‌شده به این صورت بود که مشتریان می‌توانستند از مرحله سفارش تا زمان تحویل را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند. همچنین در طراحی اپلیکیشن ضمن در نظر گرفتن مخاطبان اندروید و iOS ، روش‌های خرید متفاوت برای گروه‌های مختلف کاربران ارائه شد. برای خرید تلفنی نیز کد کوتاه دستوری (USSD code) در نظر گرفته‌شده بود تا کاربر به‌راحتی کد کالای موردنظر را وارد و سفارش خود را ثبت کند.

طبق فعالیت صورت گرفته نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی در این شرکت بسیار چشم‌گیر بود:

  • بازدید وب‌سایت و اپلیکیشن به ۴۴۰ میلیون بازدید در سال رسید.
  • ورژن iOS این اپلیکیشن بیش از ۲.۵ میلیون، ورژن اندروید بیش از ۶۲۵ هزار و ورژن iPad بیش از ۴۵۰ هزار بار دانلود شد.
  • فروش از طریق اپلیکیشن آیفون افزایش چشم‌گیری داشت و ۱۲ درصد از فروش کل را به خود اختصاص داد.
  • بازدیدهای وب‌سایت از طریق جستجوی ارگانیک (Organic Search) حدود ۳۲٪ رشد یافت.

با توجه به مزایای بازاریابی موبایلی و گسترش استفاده از آن، کسب‌و‌کارهای ایرانی نیز می‌توانند با استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل متناسب با اهداف کاری خود از  روش‌های تبلیغات هوشمند استفاده مؤثری داشته باشند.

 

منبع:

 

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8787

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7671

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 7141