post image

چه عواملی در بهینه سازی مصرف برق موثرند؟

نگاه اجمالی به مصرف برق در ایران و نقش هوشمندسازی سیستم‌ها در بهبود مصرف انرژی الکتریکی


افزایش روزافزون جمعیت کره زمین  از یک‌سو و کاهش بی‌رویه منابع انرژی از سویی دیگر، مدیریت مصرف انرژی را تبدیل به یک دغدغه جدی، برای تمامی کشورهای جهان کرده است.  با این تفاسیر، لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی، بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

در این مقاله، به  بررسی اجمالی مصرف برق در ایران و مقایسه آن با چند کشور جهان می‌پردازیم تا مشخص شود که آیا هدررفت انرژی در ایران، تنها ناشی از فرهنگ مصرف نامطلوب بوده یا عوامل دیگری نیز در آن تاثیر دارند.

مقایسه مصرف برق در ایران و جهان

/wp-content/uploads/2018/10/66-1-e1636897422678.jpg

آمارها نشان می‌دهند، سرانه مصرف برق برای هر ایرانی حدودا ۲.۹ مگاوات در ساعت است؛ این در حالی است که این رقم در قطر ۱۷، در کانادا ۱۵ و در کویت ۱۴ است. با این حال ایران در بخش خانگی، نسبت به کشورهایی مثل ژاپن، فرانسه و ترکیه، پرمصرف محسوب شده  و سرانه مصرف آن تقریبا دو و نیم برابر میانگین مصرف جهانی است.

 

 

باتوجه به آخرین گزارش منتشر شده توسط شرکت توانیر، میزان مصرف برق در کشور به شرح زیر است:

 

همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد، در سال ۹۷ میزان مصرف خانگی برق در کشور ، نسبت به سال ۹۶ کاهش چشمگیری داشته  است. صرفه‌جویی در مصرف برق نه‌تنها باعث کم شدن هزینه پرداختی بابت قبض برق می‌شود، بلکه با کاهش میزان انتشار کربن، به حفاظت از محیط ‌زیست و نجات کره زمین برای نسل‌های بعدی نیز کمک خواهد کرد. به منظور کاهش هرچه بیشتر مصرف برق در منازل، بهتر است نکات زیر موردتوجه قرار بگیرد:

۱. تلویزیون‌های LED گزینه مناسب‌تری برای خرید هستند.

۲. بهتر است از یخچال‌، فریز‌ر و ماشین‌لباسشویی‌ با برچسب انرژی A استفاده شود.

۳. برای کاهش هزینه برق مصرفی، وسایل الکترونیکی را از حالت آماده‌به‌کار (Stand by) خارج کنید. وسایل سرگرمی مانند Set top box، تلویزیون و DVRها هم باید در طول شب خاموش شوند.

۴. یکی از بهترین راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف است؛ زیرا این لامپ‌ها در مقایسه با حباب‌های معمولی، تا ۸۰ درصد انرژی کمتری مصرف کرده و ۱۰ برابر بیشتر از آن‌ها عمر می‌کنند.

۵. از باتری‌های قابل‌شارژ باکیفیت، با قابلیت نگهداری شارژ به مدت طولانی‌تر استفاده کنید. شارژر‌های هوشمند با داشتن قابلیت قطع خودکار جریان برق پس از شارژ کامل، به افزایش طول عمر باتری  و صرفه‌جویی  بیشتر در مصرف برق کمک  می‌کنند.

نقش بهینه‌سازی سیستم‌ها در کاهش مصرف انرژی

/wp-content/uploads/2018/10/66666-e1636896574518.jpg

علاوه‌بر بهبود فرهنگ مصرف، بهینه‌سازی سیستم‌ها نیز نقشی کلیدی در کاهش مصرف انرژی دارد. با به‌کارگیری  راهکارهای مبتنی بر ارتباط دستگاه به دستگاه (M2M) و فناوری اینترنت اشیا (IoT) مثل کنتورهای هوشمند در شبکه آب و انرژی، می‌توان در جهت بهینه‌سازی سیستم‌های مدیریت مصرف منابع و انرژی در شهرهای هوشمند گام‌های موثری برداشت.

 

 

از مزایای سیستم مدیریت هوشمند در شبکه برق‌رسانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دست آمدن مشخصات آماری مصرف از جمله اوج مصرف و میانگین مصرف
  • جمع‌آوری اطلاعات مصرف هر خانوار
  • نمایش اطلاعات به‌صورت نمودار
  • تحلیل الگوی مصرف خانوارها

با استفاده از  این اطلاعات، الگوی مصرف خانوارهای هر منطقه از شهر به دست آمده که می‌‌تواند مبنایی برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت مدیران شهری قرار بگیرد. از دیگر مزایای به‌کارگیری کنتورهای هوشمند، ارائه اطلاعات روند مصرف انرژی به خانوارهاست. با این کار هر خانواده می‌تواند  الگوی مصرف خود را با الگوی مصرف استاندارد شهری مقایسه کرده و نکاتی کاربردی را در رابطه با اصلاح روش مصرف خود دریافت کند.

سخن آخر

ایرانسل، به عنوان بزرگترین اپراتور دیتای کشور، در تلاش است تا با ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا به مدیریت بهینه منابع انرژی کمک کرده و از این طریق، گامی بزرگ در راستای بهبود سطح زندگی هموطنان عزیزمان بردارد. در همین راستا، کنتورخوانی هوشمند ایرانسل پیاده‌سازی و در برخی شهرها اجرایی شده است. امید است بتوانیم با ارائه خدمات‌ در حوزه مدیریت انرژی، سهمی  قابل توجه در حفظ منابع باارزش کشورمان ایفا کنیم.

برای دریافت مشاوره در خصوص این  راهکار  می‌توانید به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.

 

منبع:

http://barghnews.com/fa

http://www.tabnak.ir

http://isn.moe.gov.ir

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5453

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4217

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4205