post image

تنها 3 قدم کافیست تا به یک فرهنگ سازمانی سالم دست پیدا کنید!

فرهنگ سازمانی سالم و یکپارچه؛ راز موفقیت و بهبود عملکرد کسب‌‌وکارها


فرهنگ سازمانی در استارتاپ‌های کوچک به‌طور طبیعی شکل می‌گیرد، اما اگر بخشی از یک سازمان جهانی با شعبی در سراسر جهان باشید و تعداد کارمندان شما به ده‌ها هزار نفر برسد، چه؟ در یک شرکت بزرگ، هماهنگ کردن همه افراد روی یک فرهنگ سازمانی واحد کار دشواریست. اما تحقیقات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری روی فرهنگ سازمانی سالم، به‌طور مثبت بر بهبود تعامل کارمندان و قیمت سهام شرکتتأثیر می‌گذارد.

در واقع، این موضوع ممکن است برای شرکت‌های بزرگ اهمیت بیشتری داشته باشد. هنگام کار در تیم‌ها و سازمان‌های بزرگ‌تر، کارمندان ممکن است گاهی اوقات احساس کنند نقش آن‌ها آنقدر کوچک است که خود را چرخ‌هایی از یک ماشین بزرگ یا یک سلول در یک صفحه اکسل تصور می‌کنند؛ به‌عبارت دیگر ممکن است احساس کنند که کارشان اهمیت چندانی ندارد. این در حالیست که با سرمایه‌گذاری در فرهنگ سازمانی، می‌توانید محیطی ایجاد کنید که افراد در آن احساس مهم بودن و توانمندی کنند.

/wp-content/uploads/2024/11/4444-e1731157231727.jpg

در شرکت‌های بزرگ، تیم‌های فردی اغلب فرهنگ خاص خود را توسعه می‌دهند که این امری کاملا طبیعی است. با این حال، در موقعیت‌هایی که این تیم‌ها به‌طور اجتناب‌ناپذیری نیاز به همکاری با یکدیگر یا حتی جابه‌جایی کارکنان دارند، این فرهنگ‌های متنوع می‌تواند مشکل‌ساز و مخرب باشد.

اما با تقویت یک فرهنگ سازمانی واحد در سطح شرکت، می‌توانید تیم‌ها را در راستای یک ماموریت و اصول مشترک همسو کنید که این موضوع منجر به تسهیل همکاری و بهبود بهره‌وری تیم‌ها می‌شود. همچنین با این کار می‌توانید پتانسیل تضادهای فرهنگی را در میان کارمندان کاهش دهید.

 

یک فرهنگ سازمانی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگرچه جزئیات یک فرهنگ سازمانی سالم و قوی به شبکه‌ای پیچیده از عوامل مختلف بستگی دارد و از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما تقریبا چند موضوع مشترک در تمامی شرکت‌ها با فرهنگ سازمانی سالم وجود دارد. با در نظر گرفتن این عناصر به‌عنوان یک معیار، می‌توانید ارزیابی کنید که سازمان شما در این مورد چگونه عمل می‌کند و همچنین تعیین کنید که آیا سرمایه‌گذاری در بحث فرهنگ می‌تواند برای شرکت شما سودآور باشد یا خیر.

• ارتباطات

/wp-content/uploads/2024/11/4444444-e1731157852930.jpg

سازمان‌هایی با فرهنگ سازمانی سالم، ارتباطات سالمی نیز دارند. در این محیط‌ها کارمندان برای بیان ایده‌های خود احساس راحتی می‌کنند، می‌توانند بازخورد ارائه دهند و با مهارت و حفظ احترام یکدیگر، تعارض‌های اجتناب‌ناپذیر را در محل کار مدیریت کنند.

از سوی دیگر، اگر فرهنگ سازمانی ضعیف یا سمی باشد، کارمندان ممکن است تمایلی به صحبت کردن نداشته باشند، به‌ویژه در مورد تعارضات یا نگرانی‌ها. در این سازمان‌ها اغلب این احساس ناگفته وجود دارد که کسی به حرف کارمندان اهمیت نمی‌دهد و شکایات نادیده گرفته می‌شوند.

  • مسئولیت‌پذیری

یک فرهنگ سازمانی سالم مسئولیت‌پذیری را ترویج می‌دهد و در آن همه افراد سازمان مسئولیت موفقیت‌ها و شکست‌های خود را بر عهده می‌گیرند. کارمندان تصدیق می‌کنند که در این محیط فضا برای رشد و پیشرفت وجود دارد؛ بنابراین بازخوردهای سازنده را می‌پذیرند زیرا می‌دانند که با هدف کمک‌رسانی در جهت پیشرفت آن‌ها مطرح می‌شود. به جای رقابت با یکدیگر، آن‌ها در تلاش هستند تا اعتبار موفقیت‌ها را به اشتراک بگذارند و اشاره کنند که چه کسی به تلاش تیمی کمک کرده است.

اما در یک محیط کار با فرهنگ  سازمانی سمی، ممکن است افراد اشتباهات خود را نپذیرند و تمام اعتبار موفقیت‌ها را به خودشان نسبت بدهند.

  • برابری

در یک محیط کاری سالم، صرف‌نظر از نژاد یا قومیت، جنسیت، عنوان شغلی یا سایر عوامل، شان انسانی افراد در نظر گرفته می‌شود و با هر کارمند به گونه‌ای رفتار می‌شود که یک قابلیت منحصربه‌فرد برای ارائه دارد.

در یک فرهنگ سازمانی سمی، پارتی‌بازی و نابرابری فراگیر است و صدای کارمندان جوان نادیده گرفته می‌شود که اغلب به ضرر شرکت است. این موضوع منجر به ایجاد جو حسادت و بی‌اعتمادی می‌شود که می‌تواند به‌سرعت تلاش‌های شرکت را در زمینه تنوع و برابری تضعیف کند. همچنین می‌تواند منجر به افزایش نرخ خروج کارمندان شما شود؛ زیرا آن‌ها ممکن است تصور کنند که از استعدادهایشان در سازمان‌های دیگر بیشتر قدردانی می‌شود.

 

سه راهکار برای شروع سرمایه‌گذاری در فرهنگ سازمانی

اگر در ایجاد فرهنگ سازمانی سالم دچار مشکل هستید، این نکات به شما کمک می‌کنند تا سازمان‌تان را به مسیر درست هدایت کنید.

۱. با یک نظرسنجی شروع کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای درک بهتر فرهنگ فعلی سازمان و افزایش سطح مشارکت کارکنان، انجام نظرسنجی است. اما توجه داشته باشید که هدف از سنجش فرهنگ سازمانی، اندازه‌گیری رضایت شغلی نیست؛ بلکه تمرکز باید بر روی افزایش مشارکت کارکنان باشد.

مشارکت کارکنان به معنای سطح شور و شوق و ارتباط آن‌ها با سازمان است. ممکن است کارکنان از برخی جنبه‌ها مانند ساعات کار یا حقوق راضی نباشند، اما همچنان مشارکت بالایی داشته باشند که این مشارکت در نهایت منجر به نتایج مطلوب می‌شود.
سطح پایین مشارکت نشان‌دهنده کاهش انگیزش کارکنان و عدم ارتباط با وظایف روزمره است و فرهنگ سازمانی می‌تواند دلیل مهمی برای این مشکل باشد.

بیشتر بخوانید:

چگونه یک تیم مشارکت جو بسازیم؟

۲. فرهنگی مورد نظر خود را تعریف کنید

/wp-content/uploads/2024/11/444444444-e1731157911477.jpg

هم‌زمان با انجام نظرسنجی، زمان بگذارید و فرهنگی را که می‌خواهید در سازمان خود ایجاد کنید به طور دقیق مشخص کنید. وقتی به فرهنگ ایده‌آل شرکت خود فکر می‌کنید، چه تصویری در ذهن دارید؟ این تصویر را مکتوب کنید.

پاسخ به سؤالات زیر می‌تواند در تعریف فرهنگ موردنظر شما کمک کند:

  • چرا شرکت شما وجود دارد؟ مأموریت اصلی آن چیست؟
  • ارزش‌های اصلی شرکت شما چه هستند؟
  • اولویت‌های استراتژیک فعلی شرکت چیست؟

 

۳.از جلسات برای تقویت فرهنگ سازمانی سالم استفاده کنید

جلسات همچنان بخش مهمی از عملیات بسیاری از شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. از جلسات به‌عنوان فرصتی برای نمایش و تقویت فرهنگ سازمانی سالمی که می‌خواهید بسازید، استفاده کنید.
به‌عنوان مثال، اگر ارتباطات شفاف یکی از ارزش‌های کلیدی سازمان شماست، بررسی کنید که آیا این ویژگی در جلسات به کار گرفته می‌شود یا خیر. همچنین، می‌توانید بخش‌هایی از جلسات را به تشویق شرکت‌کنندگان برای طرح سوالات یا ارائه بازخورد اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید:

بهبود ارتباطات داخلی در صنعت هتلداری با واکه، سرویس بی‌سیم ایرانسل

 

کلام آخر

اجازه دهید فرهنگ سازمانی شرکت شما را بسازد، نه برعکس. با توجه به افزایش توقعات کارکنان از شرکت‌ها، رهبران نمی‌توانند اهمیت فرهنگ سازمانی را نادیده بگیرند. ایجاد فرهنگ سازمانی سالم و جذاب، نقش مهمی در نگهداشت کارکنان و ارتقای عملکرد آن‌ها دارد، حتی در سازمان‌های بزرگ.
تغییر فرهنگ در سطح کلان نیازمند تلاش‌های جدی است، اما این هدف دست‌یافتنی است و نتایج آن ارزشمند خواهد بود.

اگر به فکر بهبود تعامل کارمندان، افزایش رضایت شغلی آن‌ها و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مبتنی بر همکاری هستید، راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه خدمات متنوعی در زمینه ارتباطات سازمانی مانند سرویس موبایل سازمانی (MVPN) و دستگاه بی‌سیم واکه و… به تحقق این اهداف شما کمک می‌کند. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از راهکارهای گفته‌شده علاقه‌مند هستید و به مشاوره برای انتخاب بهترین راهکار نیاز دارید، می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir  با کارشناسان ما در ارتباط باشید یا با خطوط ایرانسلی خود، کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری نمایید.

 

منبع:

https://www.cultureamp.com/blog/importance-of-company-culture

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8786

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7671

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 7141