post image

آینده کسب‌وکارها با نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) چگونه است؟

بررسی مزایا و چالش‌های استفاده از نسل پنجم شبکه تلفن همراه در صنایع مختلف


به‌مناسبت روز جهانی اینترنت، تصمیم گرفتیم تا درباره نسل پنجم شبکه تلفن همراه که جهان را دگرگون کرده است، صحبت کنیم. سرعت بی‌سابقه، ظرفیت‌ تقویت‌شده، تأخیر بسیار کم و سایر ویژگی‌های بی‌نظیری که برای اولین بار ارائه می‌شوند، ظهور عصر اینترنت 5G را نشان می‌دهد و آن را به یکی از بزرگ‌ترین اختراعات بشر بعد از اختراع چرخ تبدیل می‌کند! در بازه زمانی کوتاهی که از زمان عرضه این فناوری در سال ۲۰۱۹ می‌گذرد، استاندارد شبکه نسل پنجم، بسیاری از صنایع را قادر ساخته است تا از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برای بهبود بهره‌وری و انعطاف‌پذیری عملیاتی استفاده کنند.

/wp-content/uploads/2023/10/44-e1698579057172.jpg

با توجه به اینکه اینترنت 5G اکنون در حال تبدیل شدن به یک واقعیت ملموس است، شرکت‌های بیشتری ایده استقرار نسل پنجم شبکه تلفن همراه را در راستای کنترل، امنیت و پوشش بهتر برای فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا مطرح می‌کنند.

اما اینترنت 5G چیست؟ چه فرصت‌هایی را به یک کسب‌وکار ارائه می‌دهد؟ این فناوری چگونه نشان‌دهنده یک تغییر اساسی در نحوه استفاده یک شرکت از فناوری‌های اتصال است؟ در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این فناوری را در کسب‌وکارها بررسی می‌کنیم و در کنار آن‌ها با چالش‌های این تکنولوژی جدید بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.‌

 

اینترنت 5G چیست؟

نسل پنجم شبکه تلفن همراه، مانند شبکه LAN است. اما تفاوت اصلی آن‌ها این است که به‌جای استفاده از اترنت یا Wi-Fi برای اتصال به سرورها یا دستگاه‌ها، شبکه خصوصی 5G برای ایجاد پهنای باند و زیرساخت اختصاصی استفاده می‌شود. شبکه نسل پنجم اینترنت به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا از تمام مزایای ذاتی فناوری 5G برای طراحی و مدیریت نیازهای اتصال خود، بدون نیاز به ارائه‌دهنده خدمات عمومی، استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

برگزاری اولین رویداد تخصصی کاربرد نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) در صنعت فولاد

آینده نسل پنج شبکه تلفن همراه در صنایع چگونه است؟

/wp-content/uploads/2023/10/444-e1698579125919.png

در حالی‌که استفاده عمومی شبکه نسل پنجم اینترنت هنوز در مرحله اولیه خود است، این نسل از اینترنت به‌عنوان یک انتخاب ترجیحی در میان بسیاری از مشاغل در سراسر جهان ظاهر شده است و آن‌ها به‌طور فعال در حال بررسی چگونگی طراحی شبکه‌های 5G داخلی خود هستند.

در واقع، بر اساس مطالعه مارس ۲۰۲۱ توسط Business wire، انتظار می‌رود اندازه جهانی بازار نسل پنجم شبکه تلفن همراه تا سال ۲۰۲۷ به ۳۲/۸ میلیارد دلار برسد. این گسترش، صنایع را به شبکه‌هایی با عملکرد بالا مجهز می‌کند و به تقویت عملیات فناوری‌هایی مانند روباتیک، خودکارسازی ماشین‌های سنگین، وسایل نقلیه هدایت‌شونده خودکار (AGVs)، هواپیماهای بدون سرنشین، فناوری حسگر و… کمک می‌کند.

 

چگونه اینترنت 5G برای یک شرکت سودآور است؟

علی‌رغم پیچیدگی شبکه نسل پنجم اینترنت، مطالعات نشان می‌دهند که مزایای این فناوری نسبت به هزینه‌های آن، بیشتر است.
برخلاف شبکه‌های عمومی، شبکه‌های 5G خصوصی را می‌توان با در نظر گرفتن نوع کسب‌وکار، اندازه و نیازهای خاص اپراتور پیکربندی و سفارشی‌سازی کرد. از ارائه مزایایی مانند امنیت افزایش یافته، برش شبکه، تأخیر بسیار کم‌تر، پهنای باند بیشتر و بهبود کیفیت خدمات (Quality of Service-QoS) باعث می‌شود تا اینترنت 5G به سنگ بنای تحول دیجیتال در صنایع تبدیل شود.

 

نسل پنجم شبکه تلفن همراه چه مزایایی دارد؟

  • ساختار امنیتی پیشرفته

در میان تمام مزایای استفاده از شبکه خصوصی 5G، امنیت نقشی اساسی دارد. نسل پنجم شبکه تلفن همراه یک شبکه امن‌تر و مقاوم‌تر در برابر شبکه‌های بی‌سیم فعلی ارائه می‌کند، چراکه یک مدل امنیتی پیشرفته است که به‌جای محافظت از رمز عبور در سیستم‌های Wi-Fi، براساس احراز هویت مبتنی‌بر سیم‌کارت طراحی شده است. داده‌ها امن‌تر هستند و به‌صورت جداگانه از شبکه‌های عمومی 5G جدا و پردازش می‌شوند. همچنین، تمام خط مشی‌ها و پروتکل‌های امنیتی را می‌توان به‌صورت سفارشی طراحی و در داخل سازمان کنترل کرد، بدون اینکه نیازی به اتکا به ارائه دهندگان خدمات خارجی باشد.

  • برش شبکه

برش شبکه اجازه می‌دهد تا شبکه برای نیازهای گروه‌های کاربری خاص، دستگاه‌ها یا برنامه‌های کاربردی در زیرساخت یکسان بهینه شود. یکی از ویژگی‌های کلیدی در اینترنت 5G این است که برش شبکه اساساً پهنای باند را براساس اولویت، تخصیص می‌دهد. به‌عنوان مثال، در بخش صنعتی، دستگاه‌هایی که به تأخیر کم متکی هستند، می‌توانند نسبت به حسگرهایی که به توان عملیاتی داده کمتری نیاز دارند، اولویت اتصال بالاتری داشته باشند.

• بهبود کنترل فرآیندها

/wp-content/uploads/2023/10/444444-e1698579227873.jpg

با اتخاذ مدل خصوصی 5G، یک شرکت کنترل و مدیریت بیشتری بر فرآیندهای عملیاتی خود به دست می‌آورد. مثلا می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کسی در یک زمان و مکان معین متصل شود یا چه کسی می‌تواند در سایت به کدام داده دسترسی داشته باشد. نسل پنجم شبکه تلفن همراه به محافظت و هدایت ارتباطات محلی و تبادل اطلاعات در شبکه نیز کمک کرده و اطمینان، انعطاف پذیری و پیش‌بینی‌پذیری بهتری ارائه می‌کند.

  • افزایش کیفیت خدمات

کیفیت خدمات (Quality of Service-QoS) شامل عواملی مانند تأخیر، توان عملیاتی و… است که اجرای نسل پنجم شبکه تلفن همراه در طیف اختصاصی و سفارشی، امکان کنترل هر یک از این عوامل را فراهم می‌کند. این امر، کیفیت خدمات افزایش یافته را نیز تضمین می‌کند. علاوه‌بر این، عملکرد سیستم و استقرار منابع برای خدمات مختلف را می‌توان برای نیازهای خاص در شبکه خصوصی سفارشی‌سازی کرد.

  • پهنای باند اختصاصی

نسل پنجم اینترنت، یک شبکه اختصاصی برای کسب‌وکارها فراهم و تضمین می‌کند که فقط کاربران مجاز می‌توانند در یک زمان خاص به شبکه دسترسی داشته باشند. این مزیت از خطر ازدحام شبکه جلوگیری می‌کند. این ویژگی برای صنایعی مانند مراقبت‌های بهداشتی و تولید که از دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌کنند نیز کاربردی‌تر است.

  • تأخیر بسیار کم

از آن‌جایی که در نسل پنجم شبکه تلفن همراه، تاخیر شبکه بین دستگاه و سرور برنامه تنها چند میلی ثانیه است، خدمات برنامه URLLC (ارتباطات با تأخیر بسیار کم) به‌راحتی قابل پیاده‌سازی است. تأخیر بسیار کم و کنترل‌شده اینترنت 5G امکان برقراری ارتباطی آنی میان صدها هزار دستگاه اینترنت اشیا را فراهم می‌کند که جنبه حیاتی در برنامه‌هایی مانند امنیت عمومی یا کنترل حرکت روباتیک دارد.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی 5G چه نقشی در توسعه خودروهای متصل دارد؟

شبکه نسل پنجم اینترنت چه چالش‌هایی دارد؟

/wp-content/uploads/2023/10/444444444-e1698579348241.jpg
  • هزینه استقرار بالا

استفاده از یک شبکه خصوصی 5G، هزینه‌هایی دارد که تامین آن برای شرکت‌های کوچک، یک چالش جدی محسوب می‌شود. اینجاست که آن‌ها می‌توانند از راه‌اندازی‌های حرفه‌ای که مجهز به دانش فنی ساخت یک طیف 5G خصوصی هستند کمک بگیرند و شرکت را برای رسیدن به هدف با هزینه بهینه راهنمایی کنند.

  • نبود نیروی با استعداد فنی و عملیاتی

تیم عملیات LAN خصوصی موجود (LAN اترنت سیمی، شبکه Wi-Fi بی‌سیم) دانش لازم برای ساخت و راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی 5G را ندارد. بنابراین، دسترسی به یک تیم آماده 5G می‌تواند یک چالش باشد. با این حال، تماس با متخصصانی که در فناوری‌های 5G آماده آینده هستند، می‌تواند به رفع این معضل به‌راحتی کمک کند.

  • مستعد جرایم سایبری

شبکه‌های سریع‌تر با برخی از خطرات امنیتی نیز همراه هستند. برای مثال، تأخیر بسیار کم و سرعت بالا می‌تواند به‌طور ناخواسته راه‌های جدیدی را برای مجرمان سایبری ایجاد کند، زیرا هر چه بیشتر سیستم‌ها بی‌سیم می‌شوند، منابع بیشتری را باز می‌کنند که ممکن است مستعد هک شدن باشند. بنابراین، کسب‌وکارها باید با سرمایه‌گذاری بر روی جدیدترین سیستم‌های امنیتی، مانند فایروال، سرویس VPN سازمانی و قرار دادن سیستم‌های تشخیص نفوذ و پیشگیری، تمامی اقدامات را برای ایمن کردن شبکه‌های خود انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

اینترنت 5G، فرصتی نوین برای تحقق تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای  B2B

 

کلام آخر

همان‌طور که مطالعه کردید، نسل پنجم شبکه تلفن همراه با مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد در حال گسترش میان صنایع گوناگون و کسب‌وکارهای مختلف است و آینده تحول دیجیتال را رقم می‌زند. اینترنت نسل پنجم در ایران نیز تقریبا با چنین شرایطی مواجه است و شرکت‌ها بزرگ و پیشرو در کشور تلاش می‌کنند تا این فناوری را در اختیار کسب‌وکارهای مهم قرار دهند.

در همین راستا، اینترنت نسل پنجم ایرانسل راه‌اندازی شده است که توسط  راهکارهای سازمانی ایرانسل ارائه می‌شود و در محصولاتی هم‌چون سرویس بی‌سیم واکه یا سامانه مدیریت هوشمند ناوگان قابل استفاده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه، پیشنهاد می‌کنیم از کد کوتاه دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید. همچنین می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به آدرس  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.amantyatech.com/private-5g-network

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8640

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7441

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 6009