post image

چرا فناوری USSDدر کسب‌وکارهای بزرگ همه‌گیر شده است؟

بررسی جزئیات و ویژگی‌های تاثیرگذار فناوری USSD در کسب‌وکار


/wp-content/uploads/2023/07/122-e1690640643693.jpg

در سال‌های اخیر، استقبال از تلفن‌های هوشمند به میزان خارق‌العاده‌ای رشد کرده است و تعداد گوشی‌های هوشمند در بیش از نیمی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا از تلفن‌های ثابت بیشتر است. شاید یکی از دلایل همه‌گیری فناوری USSD در کسب‌وکارها نیز همین مورد باشد.

این فناوری یکی از رایج‌ترین رابط‌های ارائه‌شده است که از طریق گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر است. جالب است بدانید که از هر ده تراکنش با تلفن همراه در جنوب صحرای آفریقا، ۹ تراکنش از طریق کدهای کوتاه دستوری انجام می‌شود.

در این مقاله، به‌طور مفصل به نقش تاثیرگذار فناوری USSD در کسب‌وکار و مزایای استفاده از آن می‌پردازیم تا به جواب سوال «USSD چیست؟» برسیم. با ما همراه باشید.

 

فناوری USSD در کسب‌وکار به چه معناست؟

فناوری USSD که مخفف عبارت Unstructured Supplementary Service Data یا داده‌های خدمات تکمیلی بدون ساختار است، یک فناوری تعاملی و مبتنی‌بر منو است که تعامل در لحظه را برای مخاطبان تسهیل می‌کند. برخلاف پیام‌های SMS، کدهای کوتاه دستوری یک اتصال بلادرنگ ایجاد می‌کنند. در این فرآیند، اتصال باز باقی می‌ماند و امکان تبادل دو طرفه دنباله‌ای از داده‌ها رخ می‌دهد. در نتیجه، فناوری USSD در کسب‌وکار نسبت به پیامک‌های سنتی پاسخگوتر است.

 

چه چیزی فناوری USSD در کسب‌وکار را محبوب می‌کند؟

  • استفاده از فناوری USSD در کسب‌وکارها، برای مشتری لذت‌بخش است. چراکه به فناوری پیچیده‌ای نیاز ندارد و از بسیاری از پلتفرم‌های ارتباطی ارزان‌تر است.
  • این فناوری بر روی هر نوع گوشی، از تلفن‌های همراه اولیه تا جدیدترین گوشی‌های هوشمند، کار می‌کند. این موضوع باعث می شود تا ابزار بسیار کارآمدتری نسبت به برنامه‌های کاربردی تلفن همراه برای دستیابی به بازار انبوه شود.

/wp-content/uploads/2023/07/22222-e1690640740932.jpg
  • کدهای USSD در تمام شبکه‌های موبایل کار می‌کنند. مشتریان شما فقط نیازمند اتصال به شبکه GSM هستند. عدم‌وابستگی به اینترنت از مهم‌ترین مزایای فناوری USSD است.
  • تعاملی بودن فوق‌العاده این تکنولوژی، قابلیت دیگر آن است. مصرف‌کنندگان را از طریق منوهای منطقی هدایت می‌کند که با هر اقدامی پاسخ دریافت می‌کنند. افزایش نرخ تبدیل در کمپین‌ها با این کدهای دستوری قابل دسترس است.
  • هزینه های فناوری USSD در کسب‌وکار بسیار پایین است و مشتریان می‌توانند بدون نگرانی بابت هزینه‌ها، از این خدمات استفاده کنند. همین قابلیت به شما کمک می‌کند تا دسترسی به برند خود را افزایش دهید و مطمئن شوید که محدود به کسانی نیستید که قادر به پرداخت هزینه اینترنت هستند.
  • کدهای کوتاه دستوری به کاهش فشار از مرکز تماس شما کمک می‌کند. کد دستوری USSD شرایطی را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند تا بدون نیاز به صحبت با کارشناسان، نیازهای خود را رفع کنند.
  • تبادل اطلاعات از طریق فناوری USSD در کسب‌وکار، تا هفت برابر سریع‌تر از پیامک است. این تکنولوژی امکان یک ارتباط دو طرفه قابل اعتماد را فراهم می‌کند. چراکه کد دستوری USSD در تمام شبکه‌ها کار می‌کند.

 

چه برندهایی از کد دستوری USSD استفاده می‌کنند؟

فناوری USSD در کسب‌وکار هنوز هم جایگاه ویژه‌ای میان سایر تکنولوژی‌های دیگر در بازارهای نوظهور دارد. یکی از خدمات رایج، خدمات مالی موبایلی در مقیاس بزرگ است که در آن تعداد زیادی مصرف‌کننده کم‌درآمد پیدا می‌شود.

با این حال، فناوری USSD همچنین در انواع خدمات اجتماعی-اقتصادی مانند: بیمه، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، تجارت و موارد دیگر استفاده می‌شود. در ادامه، برخی از موفق‌ترین نمونه‌ها را باهم بررسی می‌کنیم:

/wp-content/uploads/2023/07/222222222-e1690640845919.jpg

  M-Pesa (کنیا): موفق‌ترین سرویس مالی آفریقا و بزرگ‌ترین پلتفرم فین‌تک منطقه، با استفاده از کد دستوری USSD، ایمنی و راحتی را برای پرداخت در سرتاسر قاره برای افراد بانک‌دار و بدون بانک فراهم کرده است. بیش از ۵۱ میلیون مشتری در هفت کشور از کدهای دستوری این شرکت برای ارسال و دریافت پول، شارژ کردن سیم‌کارت، پرداخت قبوض، دریافت حقوق، دریافت وام‌های کوتاه مدت و غیره استفاده می‌کنند.

HealthCheck (آفریقای جنوبی): فناوری USSD در کسب‌وکار می‌تواند یک ابزار ارزیابی دیجیتال سلامت نیز محسوب شود. در این مثال، وزارت بهداشت ملی برای تشخیص زودهنگام و مدیریت موارد کووید ۱۹ یک کد دستوری USSD راه‌اندازی کرد که از زمان شروع در مارس ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۶.۲ میلیون کاربر داشته است.

Chalkboard Education (غنا): یک برنامه آموزش الکترونیکی اختصاص داده شده به دانشگاه‌های مناطق دورافتاده است که به‌لطف فناوری USSD کار می‌کند. استارت‌آپ edtech دوره‌های آموزش از راه دور را برای آفریقایی‌ها فراهم می‌کند و به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد مطالب آموزشی را در آن آپلود کنند. دانشجویان نیز می‌توانند با شماره‌گیری کدهای دستوری به این دوره‌ها دسترسی داشته باشند.

Stax: این سرویس به آفریقایی‌ها امکان خرید شارژ، ارسال یا درخواست پول و انتقال وجه از طریق فناوری USSD را فراهم کرد. این استارتاپ در سال ۲۰۲۲، چیزی نزدیک به ۲.۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.

 

ارائه کد دستوری USSD توسط راهکارهای سازمانی ایرانسل

راهکارهای سازمانی ایرانسل، با هدف و دغدغه بهبود اوضاع کسب‌وکارهای ایرانی محصولات و سرویس‌های متفاوتی را ارئه می‌کند که یک نمونه از آن‌ها، ارائه فناوری USSD در کسب‌وکارها است. این سرویس امکانات بسیاری برای مشاغل و سازمان­‌ها فراهم می‌کند که یکی از مهم‌ترین کاربرد­های این سرویس امکان دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات، بدون وابستگی به اینترنت است. به‌عنوان مثال یکی از راه‌­های دریافت بازخورد مشتری، ارسال پرسشنامه و نظرسنجی از طریق کد­های کوتاه دستوری است. استفاده از کدهای کوتاه دستوری در برخی صنایع مانند صنعت بانکداری، پرکاربردتر است، چراکه ارسال پیام از این طریق  بسیار سریع‌تر از یک برنامه بانکی بر روی تلفن همراه یا دستگاه عابر بانک است.

 

کلام آخر

در این نکته که استفاده از فناوری USSD در کسب‌وکار یک اتفاق کارآمد است، شکی نیست. چراکه انواع خدمات را برای مشتریان فراهم می‌کند و باعث رشد اقتصادی می‌شود.

صنایع بی‌شماری می‌توانند از فناوری USSD در کسب‌وکارهای خود بهره‌مند شوند و بسیاری از مناطق شاهد جذب گسترده در بخش‌هایی مانند بانکداری و بیمه بوده‌اند. قدرت فناوری USSD توانایی آن در ایجاد فرصت‌هایی در سراسر بازارها برای دسترسی به تمام بخش‌های مشتریان بدون توجه به درآمد یا تلفن همراه آن‌ها است.

علاوه‌بر کد دستوری، سرویس‌ها و محصولات فناورانه‌ دیگری نیز توسط راهکارهای سازمانی ایرانسل ارائه می‌شود که می‌تواند به توسعه و پیشرفت‌ کسب‌وکارها کمک کند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، سرویس VPN سازمانی، سرویس بی‌سیم واکه و… برخی از این محصولات هستند که برای آشنایی با آن‌ها می‌توانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید. همچنین می‌توانید از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir نیز با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.channelmobile.co.za/blog/ussd-technology-in-emerging-markets/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8333

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7105

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5480