post image

اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل چگونه می‌تواند چالش‌های این صنعت را حل کند؟

آشنایی با کاربرد اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل و بررسی نقش آن در رفع چالش‌های این حوزه


زمانی‌که با چالش‌های صنعت خود روبرو می‌شویم، به روزهای خوبی که در گذشته داشته‌ایم، فکر می‌کنیم و احساس می‌کنیم همه چیز برای ما در آن لحظه پایان یافته است. اما حقیقت این است که این اتفاق برای تمام کسب‌وکارهای صنعت شما رخ می‌دهد و فقط مختص شما نیست.

/wp-content/uploads/2023/05/12-e1683353521330.jpg

در حال حاضر، صنعت حمل‌ونقل با چالش‌های مهمی مواجه است. مشکلاتی مانند هزینه‌های سوخت بالا، کمبود راننده، مقررات سختگیرانه، اختلال در مدل‌های تجاری جدید و… اما راه‌حل‌هایی نیز وجود دارند. یکی از آن‌ها، استفاده از فناوری اینترنت اشیا در حمل‌ونقل و هوشمندسازی ناوگان است. نتیجه استفاده از این تکنولوژی، تولید خودرو متصل و رفع چالش‌های صنعت حمل‌ونقل درکنار ایجاد مزایای تجاری قابل توجه است. اما قبل از انجام هرکاری، باید این صنعت و مشکلات موجود در آن را بهتر بشناسیم.

در ادامه، تلاش می‌کنیم تا چالش‌های صنعت حمل‌ونقل و نقش اینترنت اشیا در رفع آن‌ها را بررسی کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

ایجاد تحول دیجیتال با استفاده از اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل

برای همه ما بارها پیش آمده است، زمانی‌که به‌عنوان یک مصرف‌کننده چیزی را از یک فروشگاه آنلاین سفارش می‌دهیم، از زنجیره تحویل انتظار داریم که برای ما جادو کند! چراکه ما می‌خواهیم امروز، یا حداکثر تا فردا محصول تحویل‌مان داده شود. علاوه‌بر این، ما می‌خواهیم دقیقا بدانیم چه زمانی کالا به‌دستمان می‌رسد یا اگر مقصدمان تغییر کرد، بتوانیم آن را دوباره مسیریابی کنیم.

در کسب‌وکارها نیز چنین توقعی وجود دارد. اگر شرکت‌ها مواد لازم برای تولید خود را سفارش دهند، مواد یا محصولات سفارش داده شده باید به‌موقع (JIT) و به ترتیب (JIS) وارد جریان تولید شوند. علاوه‌بر این، مدیران انتظار دارند که مواد یا محصولات در حین حمل‌ونقل در امنیت و بدون آسیب حمل شوند (حتی ممکن است انتظار داشته باشیم شرایط در حین حمل‌ونقل مستند شود. مثلا اگر محصولات نیاز به ماندن در یک سطح دمایی خاص داشته باشند).

/wp-content/uploads/2023/05/123-e1683353601223.jpg

دقیقا به‌ دلیل همین انتظارات بالا است که سازماندهی ناوگان حمل‌ونقل، فرآیندی بسیار پیچیده است ولی متاسفانه اغلب دست کم گرفته می‌شود. برای مثال، برخی حوادث، از تصادفات و ترافیک گرفته تا شرایط جوی غیرمنتظره و سرقت، نیاز به واکنش سریع و چابک دارند. شاید باورش برایتان سخت باشد که درصد بالایی از شرکت‌های حمل‌ونقل، هنوز با تماس‌های تلفنی یا حتی کاغذ و خودکار کار می‌کنند.

پس این صنعت واقعا به یک جادو نیاز دارد؛ جادویی به‌نام تحول دیجیتال! اما پیش از هر چیز، باید بدانیم که ایجاد چنین جادویی از آنچه فکر می‌کنیم، سخت‌تر است.

برای ایجاد حمل‌ونقل هوشمند، به سه چیز مهم و کلیدی نیاز داریم:

۱. استفاده از اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل

۲. تعبیه سنسور در تمام عناصر زنجیره تامین، از انبارها تا وسایل نقلیه، و همچنین در کالاهای مورد تحویل

۳. استفاده از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) برای درک آنچه اتفاق می‌افتد.

وقتی امکان هوشمندسازی ناوگان و تولید خودرو متصل وجود دارد، پس چرا اغلب کسب‌وکارهای این صنعت به روال قبل خود کار می‌کنند؟ نکته‌ای که وجود دارد این است: اغلب شرکت‌های حمل‌ونقل، این تغییرات را متعلق به آینده می‌دانند و تلاشی برای همراهی با تحول دیجیتال انجام نمی‌دهند.

اما دلیل این تفکرات چیست؟ جواب سوال مشخص است؛ درگیری با چالش‌ها و مشکلات روزانه.

بیشتر بخوانید:

خودروهای متصل، تغییر دهنده بازی کسب‌ و کارها در صنعت حمل و نقل دنیا !

 

نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل و رفع چالش‌های این حوزه

کمبود راننده و توقف برنامه‌ریزی نشده ناوگان به دلیل نقص فنی از مشکلات اساسی صنعت حمل‌ونقل است که به نظر می‌رسد، اجتناب ناپذیر است. مقررات سختگیرانه نیز از دیگر چالش‌های حوزه حمل‌ونقل است که از شرکت‌های حمل‌و‌نقل می‌خواهد قوانین مختلفی را رعایت کنند؛ از ساعت رانندگی گرفته تا گزارش مصرف سوخت. چنین مقرراتی معمولاً با اهدف خوبی ایجاد می‌شوند، اما چالش‌های عملیاتی بیشتری را برای کسب‌وکارهای این صنعت ایجاد می‌کنند.

در چنین شرایطی، شرکت‌هایی وجود دارند که با استفاده از اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل کسب‌وکار خود، در مسیر تحول دیجیتال قدم برمی‌دارند. این شرکت‌ها تعداد قابل توجهی خودرو متصل را راهی جاده‌ها کرده‌اند‌ و توانسته‌اند اینگونه سازماندهی ناوگان حمل‌ونقل خود را بهبود ببخشند. نتیجه این تغییرات، فشار گسترده از سوی این شرکت‌ها به سایر کسب‌وکارهای صنعت است و چالش جدیدی را برای آن‌هایی که در برابر ورود به دنیای دیجیتال مقاومت می‌کنند، ایجاد می‌کند.

البته ورود کسب‌وکارها به دنیای دیجیتال، در ایجاد شهرهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا بسیار موثر است. چراکه برای عملی شدن این ایده باید در مسیر تحول دیجیتال قدم برداریم، از فناوری‌های به‌روز استفاده کنیم و از کاربرد اینترنت اشیا در حمل و نقل عمومی غافل نشویم.

زمانی‌که چالش‌های صنعت خود را بشناسیم، آن‌گاه می‌توانیم پاسخی درست و منطقی برای آن پیدا کنیم. تحول دیجیتال، پاسخ قطعی این چالش‌ها است اما بهتر است کمی با تجربه شرکت‌هایی که این مسیر را انتخاب کرده‌اند نیز آشنا شویم.

تجربه استفاده از اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل کسب‌وکارهای بزرگ

/wp-content/uploads/2023/05/12345-e1683353689319.jpg

چند سالی است که در ایران نیز موج تحول دیجیتال و استفاده از فناوری‌هایی نظیر اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل شروع شده است و شرکت‌های پیشرویی مانند راهکارهای سازمانی ایرانسل با مطالعه جدیدترین راه‌حل‌ها و ابزارهای دیجیتال، محصولات و سرویس‌هایی را در راستای رفع چالش‌های کسب‌وکارها، ازجمله شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل ارائه می‌دهند.

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، یکی از محصولات راهکارهای سازمانی ایرانسل است که با بهره‌مندی از اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل و نصب سنسورهای مختلف بر روی ناوگان، مدیریت آن‌ها را بسیار بهبود می‌بخشد و شامل امکاناتی مانند ماژول تحلیل رفتار راننده، مدیریت سوخت مصرفی، مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو و… می‌شود. در ادامه نیز برخی شرکت‌های بزرگی که از ویژگی‌های این سامانه در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند را معرفی می‌کنیم.

فرودگاه امام خمینی (ره) تقریبا جزو اولین شرکت‌هایی بود که به استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان اندیشید. این سازمان برای محاسبه کارکرد خودروهای سواری و باربری، تردد ناوگان در محدوده جغرافیایی معین، نظارت بر تردد کارکنان و همچنین کاهش هزینه‌های جانبی دیگر سازمان خود، از این سرویس استفاده کرد.

فولاد مبارکه اصفهان یکی دیگر از کسب‌وکارهایی است که با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، حمل سرباره توسط پاتیل‌برها را در کسب‌وکار خود نظم و انسجام بخشید. بسیاری از چالش‌های ترابری و حمل‌ونقل فولاد مبارکه بعد از استفاده از این سرویس نیز رفع شد.

گروه تولیدی عالیس نیز برند موفق دیگری بود که از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان برای رصد خودروهای پخش استفاده کرد. کاهش سرقت خودرو‌ها، کنترل میزان مصرف سوخت، دریافت موقعیت مکانی ناوگان و… از جمله مزایای این سرویس برای شرکت عالیس بود.

 

کلام آخر

در این نکته که زنجیره‌های تأمین با کیفیت، انعطاف‌پذیر و کارآمد برای ما حیاتی هستند، هیچ شکی نیست. اما گاهی اوقات بهتر است به یاد بیاوریم که برای رسیدن به چنین نقطه‌ای، چه چیزی لازم است؟

موانع، عظیم و پر تعداد هستند. تحول دیجیتال (مانند هر صنعت دیگری) کلید موفقیت است، اما با این حال، این دگرگونی در مراحل اولیه است و راهی طولانی در پیش دارد.

راهکارهای سازمانی ایرانسل علاوه‌بر ارائه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان به صنعت حمل‌ونقل، چالش‌های دیگری از صنایع مختلف را نیز بررسی کرده و محصولات متنوع و کاربردی دیگری ازجمله سرویس VPN سازمانی، سرویس بی‌سیم واکه و راهکار یکپارچه نظارت تصویری را به کسب‌وکارها ارائه می‌کند.

اگر علاقه‌مند به اطلاع از جزییات بیشتر درباره سرویس‌ها و خدمات ما هستید، می‌توانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید. البته اگر از مشترکان ایرانسل نباشید، همچنان ایمیل  EB@mtnirancell.irراه ارتباطی ما با شما برای دریافت پاسخ سوالات‌تان باقی خواهد ماند.

 

منبع:

https://www.ericsson.com/en/blog/2022/5/understanding-the-magic-of-iot-in-transportation-for-the-truck-industry

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 12347

blog image

۱۴۰۱/۰۸/۰۸

خودرو متصل، چگونه خودروی من هوشمند می‌شود؟

بررسی سوالات و ابهاماتی که در حوزه خودرو متصل وجود دارد.

بازدید: 10031

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8788