کیفیت سرمایهگذاری کسبوکارها بر روی روندهای بازاریابی، میتواند منجر به موفقیت یا سقوط آنها شود. بنابراین رصد کردن دائمی این روندها برای همه شرکتها، اعم از صنایع بزرگ تا کسبوکارهای کوچک و متوسط، حیاتی است. کسبوکارها باید تمامی استراتژیهای بازاریابی را به طور کامل درک کنند؛ ممکن است بعضی از این استراتژیها به سادگی اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی تاثیرگذار) بوده یا به پیچیدگی خودکارسازی (اتوماسیون) و بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) باشند.
اما صاحبنظران در حوزه بازاریابی چه روندهایی را در سال۲۰۲۱ پیشبینی کردهاند؟ کسبوکار شما چطور میتواند دانش خود را برای استفاده بهتر از این روندها به کار بگیرد؟ تعدادی از بهترین مشاوران کسبوکار در دنیا، ۱۵ مورد از این روندها را معرفی کردهاند که رهبران سازمانها میتوانند از آنها برای پیشی گرفتن از رقبای خود استفاده کنند.
۱- ادامه مستمر تحول دیجیتال
در سال ۲۰۲۱ تمرکز بر تحول دیجیتال همچنان ادامه خواهد داشت؛ زیرا سازمانها متوجه میشوند که نمیتوانند با همان رویههای کاری قبلی ادامه بدهند و ناگزیر به پذیرش تکنولوژی دیجیتال و تغییر شیوههای عملکردیشان هستند.
۲- بیتفاوتی افراد نسبت به تبلیغات دیجیتال
بعد از همهگیری ویروس کرونا، بخش زیادی از زمان افراد در قرنطینه، صرف خیره شدن به صفحات موبایل، لپتاپ و تلویزیون شده است. به همین دلیل بسیاری از افراد نسبت به تبلیغات دیجیتال بیتفاوت شدهاند. لازم است تا برندها برای درگیرکردن مجدد مخاطبان خود، فراتر از چارچوب رسانههای دیجیتال فکر کنند. بلافاصله بعد از انجام واکسیناسیون و اتمام قرنطینه، مردم از خانههای خود بیرون آمده و مشتاق توجه به محیط اطرافشان میشوند؛ بنابراین استفاده از روشهای غیر دیجیتال مانند تبلیغات محیطی تبدیل به موثرترین شیوههای تبلیغاتی خواهد شد.
۳- پذیرش سریع اتوماسیون
بزرگترین روند بازاریابی که در سال ۲۰۲۱ شاهد آن هستیم، پذیرش سریع اتوماسیون است. در سال ۲۰۲۱ به خاطر ویروس کرونا و محدودیتهای مالی که به سازمانها تحمیل شد، بازاریابها مجبور به انجام وظایف خود با حداقل امکانات و به شیوه دورکاری بودند؛ بنابراین نیاز به استفاده از ابزارهایی که به افراد امکان انجام وظایف عادیشان را در عین صرفهجویی در منابع بدهد، پررنگتر شد. به طوریکه بسیاری از بازاریابها حتی بعد از برطرف شدن محدودیتهای مالی، خواستار ادامه یافتن اتوماسیون بودند تا از این راه، کارایی و اثربخشی خود را افزایش بدهند.
۴- تمرکز بر معنا و هدف
معنا و هدف از روندهای بازاریابی هستند که به شرکتها این امکان را میدهند که به کسبوکار خود فراتر از یک معامله و دادوستد نگاه کنند. آنچه که باعث تمایز و قرار گرفتن یک کسبوکار در مکان درست میشود، درک «چرایی» آن کسبوکار است. داشتن یک هدف معنادار برای کسبوکار، به فعالیتهای بازاریابی جهتی درست داده و باعث جذب مشتریانی میشود که تناسب بیشتری با محصول پیشنهادی آن کسبوکار دارند.
۵- افزایش خرید تبلیغات برنامهای
احتمالا خرید تبلیغات برنامهای (Programmatic Advertising)، یکی از روندهای بازاریابی موردعلاقه برای شرکتهایی است که تبلیغات پولی، بخشی از استراتژی کسبوکار آنها به حساب میآید. وجود امکاناتی مانند گزارشگیری آنی، گزینههای هدفگذاری محدود و بهینهسازی مصرف بودجه، از عوامل تمرکز بالای شرکتها بر روی این روند بازاریابی میباشد.
۶- افزایش فروش اجتماعی در شبکه لینکدین
بسیاری از افراد قدرت فروش اجتماعی در شبکه لینکدین و کیفیت تولید مشتریان راغب را از طریق تبلیغات پولی، دستکم میگیرند. اکثر تصمیمگیرندگان در این شبکه اجتماعی حضور دارند و تعداد آنها رو به افزایش است. بنابراین عدم فعالیت کسبوکارها در این شبکه اجتماعی، منجر به از دست دادن فرصتهایی بزرگ برای رشد آنها خواهد شد.
۷- رشد اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ، رشد بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت. زمانی که یک شرکت از اینفلوئنسرهای متناسب با جامعه هدف خود استفاده میکند، موفق به بالا بردن تعداد بازدیدهای بدون تکرار (Reach) محتواهای خود شده و میتواند به عنوان پادشاه محتوا در میان رقبای خود حکمرانی کند.
۸- پایان عمر Cookieها
از زمانی که شرکت گوگل شروع به پایان دادن به فعالیت Cookieها کرده و شرکتهای فعال در حوزه تکنولوژی مانند اپل نیز از آن حمایت کردهاند، بازاریابها برای تعیین بازار هدف خود، مجبور به استفاده از مکانیزمهایی جدید و جایگزین مثل احراز هویت به شیوه Single Sign On (SSO) شدهاند. بنابراین تخصیص بودجه تبلیغات پولی، بر روی Cookieها دیگر منطقی نخواهد بود.
۹- افزایش اهمیت تبلیغات فیزیکی مستقیم
استفاده از پست مستقیم برای ارسال تبلیغات فیزیکی به شکل تصاعدی در حال افزایش است. افراد زمان بیشتری را در خانه سپری میکنند و کسبوکارها نیز با آگاهی نسبت به این موضوع، شروع به ارسال تبلیغات فیزیکی مثل بروشور، کارتپستال و کاتالوگ برای مشتریان کردهاند. پس در سال ۲۰۲۱ افراد باید منتظر باشند تا با تبلیغات بیشتری در صندوق پستی خود روبهرو شوند.
۱۰- تمرکزی پایدار بر ایجاد حامیان برند
ساخت یک برند به تنهایی برای جذب مشتریان کافی نیست؛ بلکه کسبوکارها باید به دنبال ایجاد حامیانی (Brand Advocates) باشند که بدون هیچ چشمداشتی، از اعتبار آن برند دفاع میکنند. این حامیان با انتشار محتوای تستیمونیال (شهادت مشتری) از محصولات یک برند در شبکههای اجتماعی، قدردانی خود را نشان داده و به اعتبار آن برند میافزایند. ایجاد حامیان برند، کارآمدترین و مقرونبهصرفهترین استراتژی بازاریابی بوده و خواهد بود؛ زیرا اغلب افراد، قبل از اعتماد به هرگونه پیامهای بازاریابی، به افراد تاثیرگذار و بازخورد گروه همسالان خود توجه میکنند.
۱۱- افزایش قابلیتهای تجارت الکترونیک
در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ جهش بزرگی در تجارت الکترونیک اتفاق افتاد؛ به طور مثال میتوان به برگزاری جلسات ورزشی به صورت آنلاین، قرار ملاقاتهای پزشکی از راه دور و مشاورههای فردی در اپلیکیشن Zoom اشاره کرد. پیشبینی میشود که این روند در آینده هم ادامه پیدا کرده و شرکتهای بیشتری خدمات خود را با چارچوبهای دیجیتال سازگار خواهند کرد.
۱۲- جایگزینهایی جدید در شبکههای اجتماعی
یکی از روندهای مهمی که انتظار میرود تا بیش از قبل گسترش یابد، حجم اعتراضها نسبت به شرکت فیس بوک و نقد وابستگی شرکتهای دیگر به آن است. بنابراین گرایش کاربران به جستجو برای شبکههای اجتماعی جایگزین، قطعا افزایش خواهد یافت.
۱۳- توجه بیشتر به قابلیت Reels در اینستاگرام
بدون شک قابلیت Reels در اینستاگرام، یکی از روندهای مهم و اساسی خواهد بود. Reels مهمترین الگوریتم اینستاگرام است و میتوان آن را به نوعی کانون این اپلیکیشن دانست. مزیت Reels نسبت به ویدئوهای استاندارد اینستاگرام این است که توسط تعداد بیشتری از دنبالکنندگان بازدید شده و نرخ درگیری مخاطب (Engagement) و به اشتراکگذاری محتوا را بالا میبرد.
۱۴- پرطرفدار ماندن ویدئوهای کوتاه
ویدئوهای کوتاه با قابلیت اصلاح سریع، همچنان محبوبیت جهانی خود را حفظ میکنند. این روند که اولین بار توسط شرکت TikTok آغاز شد، همچنان در میان گروههای سنی جوان، پرطرفدار خواهد بود و نمیتوان قدرت آن را خصوصا از دید کسبوکارها، دستکم گرفت.
۱۵- جنگ بر سر پخش زنده
محبوبیت پخشهای زنده در میان کاربران، باعث شدیدتر شدن رقابت در شبکههای اجتماعی خواهد شد؛ بهطوریکه تعداد زیادی از مخاطبان به پخشهای زنده مربوط به اینفلوئنسرها خواهند پیوست. برای برجسته شدن در میان رقبا، بازاریابها نباید از قدرت برنامههای پخشزنده مثل رویدادهای زنده، ویدئوهای جعبهگشایی (Unboxing Videos) و جذب برندهای حامی برای رویدادهای مجازی خود، غافل شوند.
سخن آخر
با توجه به روندهای گفته شده، نمیتوان از نقش انکارناپذیر تبلیغات هوشمند در موفقیت کسبوکارها چشمپوشی کرد. به همین منظور واحد کسبوکار سازمانی ایرانسل، یک راهکار دیجیتالی نوین به نام یلوادوایز Y’elloAdwise) ) طراحی کرده تا سازمانها از طریق آن، کمپینهای تبلیغاتی مختلف خود را مدیریت کرده و با انتخاب هوشمندانه مخاطبین هدف، به اثربخشی بیشتری دست پیداکنند.
برای آشنایی بیشتر با نحوه ارائه خدمات در این پلتفرم، میتوانید به صفحه اختصاصی یلوادوایز مراجعه نمایید.
منبع:
https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2021/01/27/15-top-marketing-trends-to-keep-an-eye-on-in-2021/?sh=16e935eb2a5e
https://www.forbes.com/sites/henrydevries/2020/01/30/how-to-create-brand-advocates/?sh=1ffe2855d629
نظرات و پیشنهادات