صنعت بانکداری و خدمات مالی با مجموعه‌ای عظیم و بسیار حساس از داده‌ها سروکار دارد؛ داده‌هایی که از مکان‌های مختلف و دور از هم‌ مانند شعب بانک، دستگاه‌های خودپرداز (ATM) و اپلیکیشن‌های موبایلی جمع‌آوری می‌شوند. استفاده مؤثر از این داده‌ها، بدون گرفتار شدن در چالش‌های مقرراتی، امنیتی و پایداری سیستم‌ها، کاری بسیار پیچیده و چالش‌برانگیز است؛ به‌ویژه وقتی سخت‌افزار و نرم‌افزارهای پردازش و تحلیل این داده‌ها در فضای ابری یا مرکز داده‌ای متمرکز قرار داشته باشند.

رایانش لبه در بانکداری با غیرمتمرکز کردن منابع محاسباتی و توزیع آن‌ها در «لبه‌های شبکه»، یعنی همان جایی که بیشتر عملیات بانکی انجام می‌شود، این چالش را برطرف می‌کند. اجرای اپلیکیشن‌ها و پردازش داده‌ها در لبه، امکان تحلیل و دریافت بینش در زمان واقعی را فراهم می‌کند، بسیاری از نگرانی‌های امنیتی و الزام‌های قانونی را کاهش داده و این اطمینان را می‌دهد که حتی در صورت قطع اتصال اینترنت، سیستم‌ها بدون وقفه به کار خود ادامه دهند.

در این مقاله، چهار مورد از کاربردهای رایانش لبه در بانکداری بررسی و مزایای آن برای صنعت خدمات مالی معرفی می‌شود. علاوه‌بر این توصیه‌هایی برای حفظ مقیاس‌پذیری، تاب‌آوری و بهره‌وری زیرساخت‌های مبتنی‌بر رایانش لبه نیز ارائه می‌شود.