تحول دیجیتال در دوران ما، دستاوردهای بسیاری را به بشر هدیه کرده است. دستاوردهایی که زندگی او را آنچنان متحول کردهاند که با زندگی در هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست. یکی از تکنولوژیهای نوظهور که آرام آرام وارد تجربههای افراد میشود، اینترنت اشیا (Internet of Things-IoT) است. این تکنولوژی امکان اتصال اشیا مختلف را به شبکه اینترنت فراهم کرده است. این اتفاق باعث شده تکنولوژیIoT ، نه فقط در موقعیتهای خاص، بلکه در اکثر جنبههای زندگی روزمره ما نقشی مهم ایفا کند.
امروز، حوزهها و جنبههای مختلفی از زندگی ما از اینترنت اشیا سود میبرند. حوزههایی مانند مدیریت منابع ، مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل، کشاورزی هوشمند، زیرساختهای شهری، سلامت و مراقبت های پزشکی و… اما یکی از حوزههایی که شاید بتوان گفت دیرتر به این جریان پیوسته است، حوزه تراکنش و بانکداری است.
استارتاپهایی که در حوزه تکنولوژی مالی (Financial Technology- Fintech) فعالیت میکنند در کنار بعضی بانکها، جزو اولین گروههای مالی به شمار میروند که از اینترنت اشیا استفاده میکنند، اما آیا این نوآوریها ارزش سرمایهگذاری دارند؟ کاربردهای اینترنت اشیا در بانکداری چیست؟ در این مقاله قصد داریم به چنین سوالاتی پاسخ دهیم.
کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت بانکداری
بیشک، اینترنت اشیا میتواند نقشی موثر در پیشرفت صنعت بانکداری و سایر صنایع مالی ایفا و به آنها کمک کند با سرعت بیشتری در مسیر تحول گام بردارند. با اینکه بسیاری از سناریوهای کاربرد این تکنولوژی در سیستم بانکداری بسیار بلندپروازانه به نظر میرسند، تنها چند گام با تحقق آنها فاصله داریم. در ادامه به معرفی نمونههایی از کاربرد اینترنت اشیا در این حوزه که به زودی عملی خواهند شد، میپردازیم.
۱. ابزارهای جدید پرداخت
اینترنت اشیا در خدمات مالی، ابزارهای جدید پرداخت مانند کارتهای هوشمند و بلیتهای بیومتریک (-Biometric علمی که تکنولوژی را با علوم زیستی ترکیب میکند( را تقویت میکند. با پیشرفت اینترنت اشیا در صنعت بانکداری، مدلهای کنونی تراکنش مبتنی بر دستگاههای خودپرداز ناپدید میشوند و جای خود را به دستگاههایی میدهند که بتوانند از تکنولوژی کارتهای هوشمند استفاده کنند.
بیشتر بخوانید:
بهلطف اینترنت اشیا میتوانیم سیستمهای پرداخت پوشیدنی (Wearable) داشته باشیم. به جای حمل کارتهای اعتباری که بهراحتی گم یا دزدیده میشوند، میتوانیم با استفاده از دستبند، پرداختهای خود را انجام دهیم. چند سال پیش، شرکت Barclays نوعی تکنولوژی پرداخت پوشیدنی مبتنی بر اینترنت اشیا را به بازار عرضه کرد.
برنامهی Pingltیا (bPay) سابق نیز به کاربران خود این امکان را میدهد که تراکنشهای خود را با استفاده از سیستم پرداخت پوشیدنی انجام دهند و سابقه پرداختها و اعتبار خود را چک کنند.
۲. دستگاههای خودپرداز پیشرفته
گاهی استفاده از دستگاههای خودپرداز معمولی بهعلت خرابی و پاسخگو نبودن، کلافهکننده و سخت میشود، اما اینترنت اشیا با متصل کردن شعبههای بانک و ایجاد قابلیت مدیریت آن با گوشیهای هوشمند، میتواند این تجربه را بهطور کلی تغییر دهد.
کاربران با سنسورهای متحرک، میتوانند بهکمک گوشی هوشمند خود، نزدیکترین دستگاه خودپرداز را پیدا کنند. اگر یکی از این دستگاهها خراب باشد، با استفاده از قابلیت اتصال شعبهها میتوانند در لحظه، عملیات بانکی را انجام دهند. به همین منظور، ارائهدهندگان خدمات میتوانند در سریعترین زمان ممکن با مهندسان ارتباط برقرار کند و زمان خرابی دستگاه را به حداقل برسانند.
۳.اتوماسیون تراکنش
اینترنت اشیا در صنعت بانکداری امکان نظارت بر تراکنشها را نیز فراهم میکند. این تکنولوژی در نهایت اینترنت ارزش (Internet of Value) را تقویت میکند. اینترنت ارزش، نوعی فضای دیجیتال برای دادوستد بینالمللی امن است که در آن، سیستمی متشکل از سنسورهای هوشمند و اپلیکیشنهای متصل، همه پرداختها را کنترل میکنند. در این حوزه، اینترنت اشیا نقش مهمی در تنظیم امنیت ایفا میکند.
۴. دستیار صوتی
اینترنت اشیا بانکها را به تکنولوژی ارتباطات صوتی مجهز میکند. در سال۲۰۱۶، شرکت Capital One امکانی جدید به الکسای آمازون اضافه کرد. این امکان به مشتریان بانکها اجازه میدهد که با استفاده از دستیار صوتی بر دادههای مالی مهم خود نظارت داشته باشند. به این معنی که مشتریان میتوانند خیلی سریع به حسابهای خود دسترسی پیدا کنند، کارت اعتباری و همچنین وضعیت وام خود را بررسی کنند.
در ادامه به چند سؤال که میتوان از دستیار صوتی پرسید اشاره میکنیم:
- در بازه زمانی مشخصشده چه مقدار پول خرج کردهام؟
- در کیف پول بانکیام چه مقدارپول دارم؟
- چه زمانی باید قبضهایم را پرداخت کنم؟
- میزان پرداخت بعدی من چقدر است؟
مزایای اینترنت اشیا برای خدمات بانکداری
بسیاری از شرکتهای فعال در زمینه تکنولوژی مالی که مشتاق هستند فناوری اینترنت اشیا را در کسبوکار خود پیاده کنند، با این تردید مواجه میشوند که آیا سرمایهگذاری در این حوزه ارزش دارد یا نه. خبر خوب این است که فرقی ندارد بانک مورد نظر چه اندازه بزرگ باشد یا در چه موقعیت جغرافیایی قرار داشته باشد، در سراسر جهان، پیادهسازی این تکنولوژی در صنعت بانکداری مزایای مشخصی دارد. بعضی از این مزایا به شرح زیر است:
- بالا بردن کیفیت تجربه بانکداری
اینترنت اشیا تجربههایی شخصیسازی شده را در اختیار کاربران قرار میدهد. مشتریان با کمک این تکنولوژی میتوانند به وسیله گوشی هوشمند خود نوبت بانکی بگیرند و آن را چک کنند. به این ترتیب، مشتری میداند دقیقا چه زمانی در بانک حاضر باشد و لازم نیست در صف انتظار بماند.
از سوی دیگر، با استفاده از این تکنولوژی، متصدیان بانک هم میتواند سابقه حضور مشتری در بانک، لیست خدمات و سوالات متداول او را بدانند. مثلا سیتیبانک (City Bank) سیستم بلوتوث خود مبتنی بر اینترنت اشیا راه انداخته که به کاربران این امکان را میدهد که به صورت تماموقت به دستگاههای خودپرداز دسترسی داشته باشند.
• بالا بردن شفافیت مالی
متصدیان بانک میتوانند به کمک این فناوری، در هنگام اعطای وام، اطلاعاتی مفصل و جزئی را درباره مشتریان دریافت کنند. اطلاعاتی مانند سوابق مالی، جزئیات دارایی و بازده تولید و… .
این شفافیت مالی باعث میشود ریسک معامله با مشتریان غیرقابل اعتماد پایین بیاید. بانکها با استفاده از این تکنولوژی میتوانند شرایط وام دادن را بر اساس رفتارهای مالی، اهداف و سابقه اعتبار مشتریان شخصیسازی کنند و ارزش اموال مشتری را به دقت تخمین بزنند.
- مدیریت اطلاعات کاربران شعبه
یکی از موارد استفاده از اینترنت اشیا در بانکداری، بهینهسازی مدیریت شعبههای بانک است. مدیران شعبهها، با جمعآوری، پردازش و بهاشتراک گذاشتن دادههای مشتریان در کوتاهترین زمان، میتوانند تعداد مشتریان، میزان بهرهوری کارکنان و روشهای بهینهسازی باجهها را بررسی کنند. اینترنت اشیا همچنین به مدیران کمک میکند میزان پول نقدی را که باید به دستگاههای خودپرداز منتقل شود پیشبینی کنند.
- افزایش بهرهوری بانکداری در شعبههای مختلف
بانکها با استفاده از اینترنت اشیا و اپلیکیشنهای مبتنی بر آن میتوانند سرعت و بهرهوری را در شعبههای مختلف خود بالا ببرند و خدمات باکیفیتتری را به مشتریان خود ارائه دهند. در نمونههایی که تا به امروز اجرا شده، بهمحض اینکه مشتری وارد بانک میشود، سنسورهای بیومتریک همه دادههای او را جمعآوری و به سیستم مرکزی بانک منتقل میکند. در این شعبههای هوشمند، تعداد کارمندان بسیار کمتر از شعبههای دیگر است و مشتریان نیازی ندارند ساعات زیادی را منتظر بمانند، چرا که دستگاهها و سیستمهای هوشمند بخش زیادی از عملیات درخواستی آنها را پیش میبرند. شعبههای هوشمند در یک سیستم یکپارچه با هم در ارتباط هستند و اطلاعات را با یکدیگر تبادل میکنند.
از نمونههای موفق کاربرد اینترنت اشیا در شعب بانکها، بانک بیاماو هریس (BMO Harris) است که توانسته شعبهای کاملا هوشمند و بدون کارمند را تأسیس کند. در این بانک چتباتها کاربران را راهنمایی میکنند و در صورتی که سوالی پیشبینی نشده مطرح شود، با ابزارهای ویدئو کنفرانس با مشاوران تماس میگیرند.
- تجربه بهتر در استفاده از کارت اعتباری
اینترنت اشیا به توسعه متقابل کارتهای اعتباری کمک میکند. در این شیوه جدید، مشتری به جای یک تکه پلاستیک، با نمایشگری دیجیتال تعامل دارد. او میتواند با استفاده از این نمایشگر، سوالات خود را بپرسد و تنظیمات کارت اعتباری خود را در سایتهای فروشگاهی مدیریت کند.
کارتهای تعاملی، برای متصدیان این خدمات هم مزایای بسیاری دارند. از جمله اینکه امکان ایجاد بازاریابی شخصیسازی شده را در اختیارشان قرار میدهند و سرعت پشتیبانی مشتریان را افزایش میدهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد اینترنت اشیا در کسبوکارها و حوزههای مختلف، میتوانید این مقالات را از وبسایت ما بخوانید:
راهکار اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند
اینترنت اشیا چگونه فرآیندهای صنایع تولیدی را بهبود میبخشد؟
از تاثیرات شگفتانگیز اینترنت اشیا در حوزه درمان چه میدانید؟
سخن آخر
اینترنت اشیا فرصتهای جدیدی را پیش روی صنعت بانکداری قرار میدهد. بانکها میتوانند با این تکنولوژی سرعت و بهرهوری خود را تا حد زیادی بالا ببرند و تجربهای مثبت و باکیفیت را برای مشتریان خود ایجاد کنند. با اینکه حوزه بانکداری، نسبت به حوزههای دیگر، در استفاده از این تکنولوژی کُندتر عمل کرده است، میتواند با کمک گرفتن از متخصصان این حوزه، این مورد را جبران کند و با سرعت بیشتری به سمت رشد و پیشرفت تکنولوژیک پیش برود.
با راهکارهای سازمانی ایرانسل میتوانید خدمات اینترنت اشیا را در کسبوکارتان تجربه کنید. برای آشنایی بیشتر با این خدمات میتوانید در وبسایت راهکارهای سازمانی ایرانسل به بخش اینترنت اشیا مراجعه کنید.
منبع:
https://www.digiteum.com/internet-of-things-banking-finances/
نظرات و پیشنهادات