آخرین اخبار و مقالات
مشکلات ذخیره‌سازی ابری و راهکارهای آن

مشکلات ذخیره‌سازی ابری و راهکارهای آن

چگونه می‌توان از فضای ابری بیشترین استفاده را کرد؟

1397/8/30 چهارشنبه
تعداد بازدید: 911

 

استفاده از ذخیره‌سازی ابری فواید زیادی دارد اما فقط در صورتیکه بتوانید برای مشکلات احتمالی آن راهکارهایی پیدا کنید. در این مطلب به مشکلات عمده استفاده از ذخیره‌سازی ابری اشاره می‌کنیم تا قبل از اینکه داده‌ها خود را به فضای ابری منتقل کنید اطلاعات کافی در این مورد داشته باشید.

1. اشتباه در انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری

وقتی نوبت به انتخاب شرکت خدمات ابری می‌رسد اسامی AWS و Microsoft Azure اولین نام‌هایی هستند که به ذهن خطور می‌کنند. با وجود اینکه ممکن است این دو پلتفرم انتخاب‌های خوبی برای برخی شرکت‌ها باشند، برای شما ممکن است مناسب نباشند. شاید منطقی‌تر باشد که بسته به اندازه کسب‌وکار خود، شرکت کوچکتری را برای دریافت خدمات رایانش ابری انتخاب کنید چرا که شرکت‌های کوچکتر توجه بیشتری به مشتریان نشان می‌دهند.

شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری

هنگام انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری موارد زیر را در نظر بگیرید:

• تاریخچه قطعی‌ها

با اطلاع از میزان قطعی شبکه در شرکت موردنظر می‌توانید بفهمید این شرکت در گذشته تا چه اندازه قابل اتکا بوده است و در آینده تا چه اندازه می‌توانید به آن اعتماد کنید.

• میزان در دسترس بودن داده‌ها

شامل اینکه چه پهنای باندی برای انتقال داده میان سرورهای شرکت در مرکز داده‌ ابری، میان چند مرکز داده و در اینترنت استفاده می‌شود.

• ساختار قیمت‌گذاری

شامل هزینه‌های ثابت و هزینه پهنای باند برای وارد و خارج کردن داده‌ها. یک مشکل معمول در ذخیره‌سازی ابری این است که اکثر کاربران نمی‌دانند که به سادگی می‌توانند با توجه به نیاز خود، نوع خدمات دریافتی را انتخاب کنند. برای مثال باید هر ماه مبلغ مشخصی برای فضای ابری بپردازند یا می‌توانند به میزان مصرف خود به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه پرداخت کنند؟

• آشنایی با حوزه کاری شما

انتخاب یک شرکت خدمات ابری که با کسب‌وکار و نیازهای بازاریابی شما آشنایی دارد کار را ساده‌تر می‌کند. در مقابل، انتخاب شرکتی که هیچگونه تخصصی در زمینه کسب‌وکار شما ندارد می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد و شما را از رقیبانتان عقب بیاندازد. شرکت‌هایی که با حوزه کسب‌و کار شما آشنا هستند می‌توانند نوع خدمات متناسب با کسب و کار شما را تشخیص داده و به بهترین نحو پشتیبانی اطلاعات شما را بر عهده گیرند.

2. در نظر نگرفتن پهنای باند

ممکن است مرکز داده‌های شما با پهنای باندGbps 100 /10/1 یا حتیMbps 100 با هم در ارتباط باشند. اما زمانی که بحث اتصال به اینترنت پیش می‌آید پهنای باند شما کمتر هم می‌شود-شاید حتیMbps 10 - و ممکن است نامتقارن هم باشد (یعنی آپلود به فضای ابری آهسته‌تر از دانلود از آن باشد).

درگاه‌های ذخیره‌سازی ابری و دیگر تجهیزات بهینه‌سازی WAN می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند اما اگر پهنای باند شرکت خدمات ابری مناسب نباشد، روند ذخیره‌سازی برای شما رضایت بخش نخواهد بود.

3. واضح نبودن تفاهم نامه سطح خدمات (SLA)

واضح نبودن تفاهم نامه سطح خدمات (SLA)

اکثر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری یک تفاهم‌نامه سطح خدمات در قالب یک متن تکراری به مشتریان خود می‌دهند که در آن به تعهدات خود اشاره کرده و اینکه اگر اشتباهی از جانب آنها رخ دهد چگونه در صدد جبران آن برمی‌آیند. اما دلیلی وجود ندارد که شما این تفاهم‌نامه را بپذیرید. IDC تخمین زده است که 80% مشتریان خدمات ابری تفاهم‌نامه‌ای که به آنها ارائه شده است را بدون مطالعه امضا می‌کنند در حالیکه تنها 20% مشتریان به دنبال نسخه بهتری از تفاهم نامه ای که در اختیارشان قرار داده شده هستند تا اطمینان یابند نیازهایشان به طور کامل برطرف می‌شود.

برای مثال شرکتی ممکن است «چهار نه» را به شما پیشنهاد دهد؛ یعنی 99.99% اتصال و 50 دقیقه قطعی در سال. اما این مورد ممکن است به صورت سالانه محاسبه شود، بنابراین سرویس می‌تواند به مدت 50 دقیقه در اولین روز قرارداد قطع شود و شما باید تا پایان سال صبر کنید تا ببینید قراردادی که بسته‌اید نقض می‌شود و آیا مشمول جبران خسارت می‌شوید یا خیر.

در این میان، مسئولیت هرگونه ضرر و زیانی که متحمل شده‌اید خودتان هستید. برای اجتناب از چنین مشکلی، ممکن است بتوانید توافق کنید که برای مثال اگر 50 دقیقه قطعی در سال مجاز است حداکثر قطعی هر ماه 15 دقیقه (با توجه به نیازتان) باشد.

4. دست بالا گرفتن مبلغی که شرکت باید بابت جریمه نقض قرارداد سطح خدمات به شما بپردازد

ما معمولاً تمایل داریم به توافق‌نامه سطح خدمات به شکل یک بیمه‌نامه نگاه کنیم: کسب‌وکار ما تا زمانی دوام خواهد آورد که مفاد تفاهم‌نامه رعایت شود و اگر هم نشود اتفاقی خاصی نمی‌افتد، چرا که شرکت ارائه‌دهنده خدمات مبلغی را به عنوان جبران خسارت پرداخت خواهد کرد.

اما مسئله به همین سادگی نیست. در بیشتر موارد شرکت خدمات ابری جریمه خود را در قالب اعتبار (مثلاً فضای ابری رایگان برای چند ماه) و یا در موارد جدی‌تر-مانند از دست دادن تمام داده‌ها- به اندازه سه یا چهار برابر مبلغ قرارداد سالیانه پرداخت می‌کند. در بسیاری از موارد، این مبلغ در مقایسه با اطلاعاتی که از دست داده‌اید ناچیز است.

قطعاً می‌توان بر سر مبلغ بیشتری به عنوان جریمه با شرکت خدمات ابری توافق کرد اما یحتمل باید مبلغ بیشتری برای اطلاعات ازدست‌رفته بپردازید. در اکثر موارد خرید پوشش بیمه از شخص ثالث ارزان‌تر تمام می‌شود.

5. نداشتن اطلاعات در مورد اینکه چگونه داده‌های خود را پس بگیرید یا شرکت خدمات‌دهنده را تغییر دهید

شرکت‌های خدمات ابری

شرکت‌های خدمات ابری معمولاً هنگام جذب مشتری بسیار قوی عمل می‌کنند و شرایطی فراهم می‌کنند که به راحتی داد‌های خود را به آنها بسپارید. اما زمانی که تصمیم بگیرید شرکت طرف قرارداد خود را تغییر دهید، پس گرفتن داده‌ها می‌تواند به طرز غیرقابل پیش بینی سخت باشد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، نیاز است پاسخ‌های قابل قبولی برای پرسش‌های زیر بیابید:

  • داده‌ها شما چگونه از مرکز داده‌ ابری به مرکز داده‌های شما برگردانده خواهد شد؟ از طریق اتصال به شبکه یا با انتقال داده‌ها بر روی سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی
  • چه مدت طول می‌کشد تا داده‌ها بازگردانده شوند؟ باید چند روز یا چند هفته صبر کنید؟
  • اگر بخواهید داده‌های خود را دانلود کنید چه پهنای باندی در اختیار دارید؟ این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا حتی با پهنای باندGbps 1، دو هفته طول می‌کشد TB 150 داده را از روی فضای ابری به مرکز داده‌های خود منتقل کنید.
  • هزینه انتقال داده‌ها از طریق شبکه یا از طریق سخت‌افزار چقدر است؟
  • چه مدت طول می‌کشد تا کپی‌ها و نسخه پشتیبان پاک شود؟ چه تضمین رسمی به شما داده می‌شود که داده‌های شما پاک شده است؟
  • داده‌ها در چه قالبی در دسترس شما قرار خواهند گرفت؟ در قالب .csv یا قالبی بسته‌تر؟

6. این فکر که گرفتن خدمات از یک شرکت سرویس‌های ابری، شما را از مسئولیت‌های امنیتی مبری می‌کند

شرکت‌های خدمات ابری در زمینه مسائل مربوط به فضای ابری بخصوص تأمین امنیت آن متخصص هستند. اما اگر امنیت اطلاعات به خطر بیافتد، مشتریان شما را مسئول می‌دانند و از شما تقاضای جبران خسارت می‌کنند؛ این شما هستید که در مقابل مشتریان خود شرمنده می‌شوید و اعتبار کسب‌وکارتان زیر سؤال می‌رود.

جلوگیری از بروز چنین مشکلی کاملاً به شما بستگی دارد؛ اینکه تا چه حد می‌توانید به امنیت فضای ابری که بابت آن پول می‌پردازید اعتماد کنید و تا چه میزان با نیازهای شما هماهنگی دارد. بدین منظور باید تا حد امکان در مورد تدابیر امنیتی فضای فیزیکی مرکز داده‌ها اطلاعات کسب کنید و در مورد قوانین و دستورالعمل‌هایی که شرکت موردنظر از آنها پیروی می‌کند آگاهی داشته باشید.

7. صرفه‌جویی در هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن دیگر مؤلفه‌ها

برای بسیاری از شرکت‌ها مهمترین انگیزه برای استفاده از ذخیره‌سازی ابری کاهش هزینه‌هاست. گرچه ذخیره‌سازی ابری از نظر اقتصادی راهکار خوبی به نظر می‌رسد، اما باید توجه کرد که نه تنها نحوه پرداخت بابت ذخیره‌سازی تغییر می‌کند بلکه به طور کل ساختار متفاوتی دارد.

فضای ابری به عبارت دیگر با مرکز داده‌های شما متفاوت است و علاوه بر چالش‌هایی که در خصوص امنیت اطلاعات، قابلیت دسترسی و سازگاری با نیازهای شما در این روش وجود دارد، باید ویژگی‌های کاربردی دیگری را نیز در نظر بگیرید.

در نظر گرفتن این نکات قبل از هرگونه اقدامی برای تغییر شیوه ذخیره‌سازی داده‌ها و انتخاب ذخیره‌سازی ابری، کمک زیادی به موفقیت کسب‌وکارها و مدیریت آنها خواهد کرد. ایرانسل با ارائه خدمات ابری از جمله سامانه ذخیره‌سازی ابری (ماد) با در نظر گرفتن تمامی مشکلات احتمالی، سعی در ارائه بستری امن با بیشترین امکانات و بازدهی دارد.


آخرین مطالب
آخرین ویدیوها
آرشیو ویدیوها در آپارات
مطالب مرتبط

* نظر
وب سایت
* ایمیل
* نام

نظر دهید