post image

با نقش فناوری اینترنت اشیا (IoT) در کشاورزی هوشمند آشنا شوید

ایده کشاورزی هوشمند با مدیریت بهینه منابع آب به کمک فناوری اینترنت اشیا تحقق می‌یابد.


با افزایش جمعیت کره­ زمین، روز به روز بر اهمیت صنعت کشاورزی افزوده خواهد شد. بر اساس آخرین گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، جمعیت کره زمین در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید؛ بنابراین نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایشی ۵۰ درصدی در تقاضا برای محصولات کشاورزی ایجاد خواهد شد. این در حالی است که صنعت کشاورزی با مشکلات زیادی روبرو است. از جمله این مشکلات می‌توان به کمبود منابع آب و زمین‌های زراعی،‌ بالا رفتن هزینه‌ها و تغییرات آب‌وهوایی اشاره کرد. اما نوآوری‌های اخیر در حوزه اینترنت اشیا روزنه‌های امید را در زمینه رفع این مشکلات، ایجاد کرده است. این تکنولوژی، علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها­، می‌تواند کیفیت و حجم محصولات  کشاورزی را نیز افزایش بدهد.

امروزه مزرعه‌های بزرگ و محلی می‌توانند با استفاده از اینترنت اشیا و حس‌گرهایی که در نقاط مختلف مزرعه تعبیه می‌شوند، بر فرآیند کشاورزی و کشت محصولات نظارت کنند. با توجه به روند رو به رشد استفاده از اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵  تعداد حس‌گرهای متصل به اینترنت به ۶۰۰ میلیون برسد.

اینترنت اشیا چگونه به بهینه‌سازی تولیدات در صنعت کشاورزی کمک می‌کند؟

/wp-content/uploads/2016/04/77-e1641116351430.png

استفاده از فناوری اینترنت اشیا، در آینده‌‌ای نزدیک، صنعت کشاورزی را متحول خواهد کرد. افزایش کیفیت محصولات، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهینه شدن فرآیند تولید و مدیریت منابع و انرژی، تنها برخی از مزایای استفاده از این تکنولوژی در صنعت کشاورزی است. اینترنت اشیا با مدیریت و کنترل فعالیت‌ها در زمینه‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، به بهینه‌سازی تولید محصولات کشاورزی  کمک می‌کند.

مدیریت منابع آبی

اینترنت اشیا می‌تواند مصرف آب را به میزان ۱۸۵ میلیارد لیتر در سال کاهش دهد. دسترسی به منابع آب کافی، یکی از چالش‌های بزرگ در  حوزه کشاورزی است. آبیاری به میزان نامناسب، آسیب‌های زیادی را به محصولات وارد می‌کند. اینترنت اشیا راهکاری مناسب برای مدیریت بهینه آب در کشاورزی است. به کمک این فناوری، می‌توان میزان منابع مورد نیاز برای آبیاری هر محصول را بررسی و با نظارت بر مصرف منابع آب موجود،  از اتلاف آن جلوگیری کرد.

مدیریت منابع آبی در مناطقی با اقلیم خشک و نیمه‌خشک، مانند ایران ارزش بسیار زیادی دارد.  آب‌های زیرزمینی، ٩٥ درصد از منابع آبی کشور ما را تشکیل داده‌اند و سهم آب‌های جاری کمتر از ۵ درصد است. در صورت برداشت آب از رودخانه‌ها، امکان جایگزینی آب آن‌ها در بارندگی‌های بعدی وجود دارد، اما این موضوع در مورد  آب‌های زیرزمینی صادق نیست.

در دهه‌های اخیر، به علت مدیریت ناکارآمد در بخش کشاورزی، عدم‌توجه به کیفیت و رشد جمعیت، برداشت از منابع آب  به روش سنتی و غیراصولی افزایش یافته است. بر اساس داده‌های موجود، در سال ٥٧ در سراسر ایران ٥٠ هزار حلقه چاه وجود داشت که در حال حاضر، این عدد به ٨٠٠‌ هزار حلقه رسیده است. به عقیده کارشناسان، ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان برداشت را از منابع آب‏های زیرزمینی تجدیدناپذیر داشته؛ تا حدی که در پنج دهه اخیر با کاهش شدید ذخایر آب شیرین روبه‌رو بوده است. بر اساس بررسی‌های  موجود، بیش از ٨٥ درصد از منابع آب شیرین زیرزمینی کشور به اتمام رسیده است و وضعیت منابع آبی در شرایط بحرانی قرار دارد. بنابراین با قطعیت می‌توان گفت در صورت باقی ماندن در خشکسالی، منابع آبی کشور دیگر پاسخ‏گوی نیاز جمعیت ‌میلیونی کنونی ایران نخواهد بود.

در چنین شرایطی استفاده از کارکردهای اینترنت اشیا برای مدیریت مصرف آب در حوزه مصرف شهری و همچنین در صنعت کشاوزی از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در حوزه مدیریت مصرف کشاورزی، می‌توان به سامانه‎های تشخیص و برنامه‌ریزی زمان بهینه آبیاری اشاره کرد.

با کاربردهای اینترنت اشیا در سایر حوزه‌ها بیشتر آشنا شوید:

 

کشاورزی بر مبنای اطلاعات دقیق

پیش‌بینی دقیق آب‌وهوا و اطلاعاتی از این دست، تاثیر قابل‌توجهی بر تولید بهینه‌ محصولات کشاورزی دارد. هر چه دقت این اطلاعات بیشتر باشد، احتمال آسیب رسیدن به محصولات کاهش می‌یابد. به کمک فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، می‌توان اطلاعاتی لحظه‌ای و دقیق را از وضعیت آب‌وهوا،‌ کاشت، برداشت و کیفیت خاک، به کشاورزان ارائه کرد و این فرایندها را بهبود بخشید. کشاورزانی که به ‌چنین اطلاعات مهمی دسترسی دارند، می‌توانند برای انجام فعالیت‌های خود به طور دقیق برنامه‌ریزی کنند. این درحالی است که هرساله، کشاورزان ایرانی به علت آماده نبودن برای تغییرات ناگهانی آب‌وهوا، زیان‌های فراوانی را متحمل می‌شوند.

مدیریت جامع و کنترل آفات

/wp-content/uploads/2016/04/77777-e1641116456391.jpg

وجود آفت‌، همواره یکی از تهدیدات جدی برای محصولات کشاورزی به حساب می‌آید و ضررهای  مالی بسیاری را به کشاورزان وارد می‌کند. با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، می‌توان از وقوع این اتفاق جلوگیری کرد. از طریق حسگرهای IoT می‌توان پارامترهای محیطی را به طور دائم بررسی کرد. اطلاعات حاصل از حس‌گرهای کنترل آفات نیز به سیستم‌هایی با قابلیت پیش‌بینی الگوی رفتاری آفات ارسال می‌شوند. بنابراین، کشاورزان قادر خواهند بود با انجام اقدامات پیشگیرانه، خسارات ناشی از آفات را تا حد زیادی کاهش ‌بدهند.

تولید محصولات سالم با کمک اینترنت اشیا

اینترنت اشیا علاوه‌بر کمک به تولید محصولات باکیفیت، سلامت مواد غذایی را در مراحل مختلف از انبار کردن گرفته تا حمل‌و‌نقل تضمین می‌کند که این امر به کمک سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل امکان‌پذیر است. به کمک ماژول‌های مختلف این راهکار هوشمند حمل و نقل، می‌توان به اطلاعات مختلفی مثل زمان حمل، دمای انبار و دمای محفظه بار دست یافت  و آن‌ها را در سرورهای ابری ذخیره کرد.

 

سخن آخر

نتایج، بیانگر این است که استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی، بازده این صنعت را به میزان ۱.۷۵ درصد افزایش داده است. از سویی دیگر، هزینه‌ انرژی به ازای هر هکتار از ۷ به ۱۳ دلار کاهش یافته و در مصرف آب تا میزان ۸ درصد، صرفه‌جویی شده است.

کمبود ذخایر آب شیرین و بحران موجود در حوزه کشاورزی، ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های جدید را به‌منظور مدیریت بهینه منابع آبی کشور، تقویت کرده است. به‌همین منظور، راهکارهای سازمانی ایرانسل به‌عنوان یکی از پیشگامان حوزه تکنولوژی، گامی جدی در راستای راه‌اندازی و ارائه راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا برداشته است. این فناوری‌ با کمک حس‌گرهای هوشمند اندازه‌گیری ذخایر آب، آبیاری خودکار،‌ سنجش خاک و هواشناسی، نقشی تاثیرگذار در حل چالش‌های مطرح‌شده و تحقق ایده شهرهای هوشمند ایفا می‌کند. این سامانه‌ اکنون در منطقه آزاد انزلی به‌صورت آزمایشی پیاده‌سازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته ‌است.

برای دریافت مشاوره و کسب آگاهی بیشتر از این راهکار، می‌توانید به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل ارسال نمایید.

 

منبع:

https://www.businessinsider.com/

http://www.fao.org

4 7 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5423

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4178

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4173