.

دنیای جدید کسب و کار با راهکارهای سازمانی استراتژیک حوزه ICT

دنیا به سرعت به سمت دیجیتال شدن به حرکت در آمده است. کافیست نگاهی به روندهای جهانی دنیای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات(ICT) بیندازیم

هر سه سال یک‌بار، رشد قدرت پردازش و هوش کامپیوترها دو برابر می‌شود. با این حساب تا سال 2023 کامپیوترها قدرت پردازشی برابر مغز انسان پیدا خواهند کرد.

در سال 2000، حدود ٪25 کل اطلاعات جهان اما امروزه ٪98 اطلاعات به صورت دیجیتالی ذخیره شده و انتقال می‌یابد. تا سه دهه آینده میزان اطلاعات ذخیره شده در دنیا به حدود 20000 برابر حال حاضر می‌رسد.

برای پردازش، ذخیره و همچنین انتقال آسان این حجم از اطلاعات نیاز به استفاده از زیرساخت‌های رایانش ابری(Cloud Computing) است. طبق پیش‌بینی IDC تا سال 2020، ٪۴۰ کل اطلاعات دیجیتال دنیا از طریق رایانش ابری در دسترس خواهند گرفت. بدین صورت این پدیده‌ منجر به ارائه محصولات، خدمات و نوآوری‌های جدیدی خواهد شد که در فضای رقابتی می‌تواند به سازمان‌ها کمک شایانی نماید.

از آن‌طرف با ظهور تکنووژی‌های IT جدید، تحلیل و ارزش‌گذاری حجم بسیار زیادی از اطلاعات که تنوع بالایی نیز دارند آسان‌تر شده‌اند. به این اطلاعات عظیم که توانایی تحلیل شدن دارند بیگ دیتا گفته می‌شود. طبق پیش‌بینیIDC تا سال 2020 حدود یک سوم کل اطلاعات جهان از نوع بیگ دیتا خواهد بود.

وجود زیرساخت‌هایICT و تلکام که ذخیره، پردازش و انتقال حجم عظیمی از داده‌ها (Big Data) از طریق رایانش ابری که قابلیت تحلیل دارند را ممکن می‌سازد، می‌تواند در بهره‌وری سازمان تاثیر بسزایی بگذارد و امنیت ارتباطات و انتقال داده‌ها را تا حد زیادی تضمین کند.

واحد راهکار سازمانی ایرانسل برای این که بتواند دنیای کسب‌و‌کارها در ایران را تغییر داده و با چنین روند‌های تکنولوژیکی جدید همسو نماید، در نظر دارد با ارائه خدمات سازمانی خود باعث شود میزان استفاده از سخت‌افزارهای ذخیره و پردازش اطلاعات در سازمان‌ها کاهش یافته و در نتیجه در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و همچنین انعطاف پذیری سازمان نسبت به تغییر شرایط کسب و‌کار بالاتر رود.

در حال حاضر تعداد استفاده‌کنندگان از تلفن‌های همراه 6/4 میلیارد نفر و تعداد استفاده‌کنندگان از اینترنت نیز حدود 7/1 میلیارد نفر است. این تعداد در سال 2020 به ترتیب به 6 و 4/7 میلیارد نفر خواهد رسید. بهبود و توسعه زیرساخت‌های تلکام می‌تواند زمینه را برای ارتباطات هر چه بهتر در حال حاضر و همچنین آینده فراهم کند. تلکام در حال حاضر یکی از بزرگترین حوزه‌ها کسب‌و‌کارهای الکترونیکی است که در آینده بسیار بزرگتر نیز خواهد شد. ارتباطات از راه دور شدیداً تحت تاثیر اینترنت قرار گرفته و خواهد گرفت. کامپیوترها، اینترنت، موبایل و ... با تکنولوژی‌های از راه دور تقویت شده و راه و رسم زندگی کردن و کارکردن انسان‌ها را تغییر خواهند داد.

پیشرفت حوزه تلکام در آینده محدود به حوزه‌های شخصی نخواهد بود و بیش از پیش به صورت راه‌کارهای سازمانی و جمعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آنست که حوزه خدمات به مشتریان نهایی تلکام به طور مستمر سالانه 6/0 درصد رشد داشته باشد، در حالی که حوزه خدمات به کسب‌و‌کارها یا به عبارتی حوزه ‌‌راه‌کارهای سازمانی تلکام سالانه 6/2 درصد رشد خواهد داشت. با احتساب چنین رشدی و همچنین رشد تکنولوژیکی تلکام سازمان‌ها بیشتر به سمت راه‌کارهای سازمانی روی خواهند آورد تا ضمن کم‌کردن هزینه‌های خود و همچنین پیش رفتن با روند جهانی، بهره‌وری خود را نیز افزایش دهند.

ایرانسل که همیشه در ارائه خدمات تلکام و خدمات همراه در کشور پیشرو بوده است، در بخش راهکار سازمانی خود، در تلاش است دنیایی جدید برای کسب‌وکارها ایجاد کند. بدین منظور ایرانسل با ارئه خدماتی همچون ارتباطات سازمانی مانند شبکه همراهAPN و کدهای USSD، خدمات ابری (Cloud Services)، تبلیغات سازمانی بر بستر موبایل، خدمات پرداخت همراه NFC، اینترنت پر سرعت سازمانی مانند اینترنت نسل چهارم ثابت (TD-LTE) و 4G ایرانسل، اینترنت اشیا (ارتباطات دستگاه به دستگاه (M2M)) و ... ارتباطاتی یکپارچه فراتر از زمان و مکان را برای کسب‌و‌کارها به ارمغان خواهد آورد.

چنین خدماتی با توجه به روند‌های جهانی ارتباطات از راه دور برای سازمان‌ها و کسب‌و‌کارها، حوزه تلکام سازمانی را توسعه داده و سهم قابل توجهی در پیشرفت اقتصادی کشور و بهبود زیرساخت‌های ارتباط از راه دور خواهد داشت.

نظر دهید

ممکن است دوست داشته باشید :