post image

تجربه سازمان فناوری اطلاعات ایران در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل

شبکه امن همراه ایرانسل چه کمکی به انتقال داده‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران کرده است؟


معرفی کلی سازمان فناوری اطلاعات ایران

سازمان فناوری اطلاعات ایران از سال1370  به عنوان یکی از قسمت‌های زیرمجموعه وزارت پست و تلگراف و تلفن آغاز به کار کرد. نیاز روز افزون کشور به برقراری و توسعه شبکه‌های رایانه‌ای، ارتباط آنها به یکدیگر و در نهایت اتصال به شبکه جهانی، این سازمان را بر آن داشت تا زیرساخت‌های ارتباطی لازم برای تحقق چنین امری را توسعه دهد و همچنین امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی، خدماتی و برنامه‌های کاربردی داخلی و خارجی را فراهم  نماید.

/wp-content/uploads/2021/01/1234-e1609572774315.jpg

از آن‌جا که وزارت پست و تلگراف و تلفن در سال ۱۳۸۲ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام پیدا کرد، اکنون سازمان فناوری اطلاعات ایران، یکی از زیرمجموعه های این وزارتخانه است. ماموریت این سازمان عبارت است از: هدف‌گذاری، هدایت، نظارت راهبردی، سامان‌دهی و توسعه امن و پایدار فناوری اطلاعات کشور در راستای تامین منافع، مصالح، امنیت ملی، رفاه عمومی و توسعه کشور.

پروژه راهبری شبکه ملی اطلاعات، صدور گواهی‌نامه امنیتی افتا، پیگیری مراکز داده، خدمات کارپوشه ملی ایرانیان، پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارائه گواهی اصالت و تاییدیه فنی نرم‌افزارها از وظایف اصلی این سازمان به‌شمار می‌رود.

حدود ۶۰۰ نیرو در سازمان فناوری اطلاعات ایران مشغول به کار هستند که با شیوع ویروس کرونا، بیشتر آن‌ها دورکار هستند. این موضوع، چالش جدیدی را برای این سازمان به‌وجود آورد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

تامین امنیت؛ مهم‌ترین چالش‌ سازمان فناوری اطلاعات ایران

/wp-content/uploads/2021/01/12345-e1609572824344.jpg

پیش از این، اتصال به سیستم‌های سازمان از منزل، برای کارشناسان شبکه، از طریق بستر اینترنت محیا بود. با شیوع ویروس کرونا، معادلات تغییر کرد و  نیاز به دورکاری و اتصال به سیستم‌های شرکت از راه دور بیشتر شد. به همین دلیل، فراهم کردن امنیت به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سازمان تبدیل شد.

 

انتخاب راهکار VPN Lite ایرانسل

استفاده از بستر اینترنت برای دسترسی به اطلاعات و داشبورد سازمانی، روش چندان امنی نبود. به همین دلیل سازمان فناوری اطلاعات ایران تصمیم گرفت تا از VPN Lite، یکی از راهکارهای شبکه امن همراه ایرانسل، برای تامین امنیت این بستر ارتباطی استفاده کند. هم‌اکنون ۲۰۰ پرسنل در سازمان فناوری اطلاعات ایران از  امکانات سیم‌کارت‌های سازمانی ایرانسل، برای پیاده‌سازی سرویس VPN Lite استفاده می‌کنند. در صورت نیاز و ادامه پیدا کردن شرایط قرنطینه، تعداد این سیم‌کارت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا ۹۹درصد از پرسنل می‌توانند دورکار باشند و از این سرویس و مزایای آن استفاده کنند.

لازم به ذکر است که سابقه واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل در انجام پروژه‌های IT  و ارائه راهکارهای مختلف در زمینه ICT، این سازمان را به انتخاب این اپراتور بیشتر ترغیب کرده است.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای VPN Lite، ایجاد بستری امن برای دسترسی به اطلاعات سازمانی است. فراهم کردن امنیت داده‌ها در مقابل سرقت، دستکاری یا حمله‌های سایبری، سبب می‌شود سازمان‌ها تمایل کمتری برای ارسال و دریافت اطلاعات مهم خود بر بستر عمومی اینترنت داشته باشند. به همین دلیل، واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه راهکارهایی مانند VPN+، APN و VPN Lite، به کسب‌و‌کارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات دور‌ن‌سازمانی خود را روی بستری امن و به شکلی مطمئن رد و بدل کنند.

میزان رضایت سازمان فناوری اطلاعات از سرویس VPN Lite

/wp-content/uploads/2021/01/12334456-e1609573345366.png

با وجود سرویس VPN Lite، دیگر نیاز ی به بستر اینترنت وجود ندارد و به همین دلیل، چالش‌های اتصال به اینترنت از بین رفته است. همچنین از این طریق، کاربران می‌توانند در هر نقطه جغرافیایی با پوشش شبکه ایرانسل، به سیستم سازمان دسترسی پیدا کنند. سرعت نسبتا خوب این سرویس، در مقایسه با بستر عمومی اینترنت، رضایت کارکنان را جلب کرده است.

از سویی دیگر، نه تنها سرعت و بازدهی کارها از طریق این روش بسیار بالاتر رفته است، بلکه عدم نیاز به پرداخت هزینه جداگانه برای اینترنت، افزایش رضایت پرسنل و مدیران شرکت را به همراه آورده است. پراکندگی نیروهای شرکت، عمدتا در تهران و کرج است اما تجربه برخی افراد در استفاده از این راهکار هنگام سفر یا ماموریت‌های کاری، رضایت‌بخش ارزیابی شده است. همچنین، اگر بنا بر آن بود که سازمان هزینه اینترنت پرسنل دورکار را پرداخت کند، این شیوه مقرون‌به‌صرفه‌تر است و هزینه کمتری دارد.

به‌طور کلی می‌توان گفت سرویس شبکه امن ایرانسل به نسبت کارایی و امنیت، راهکاری بهینه و مقرون‌به‌صرفه است.

سازمان فناوری اطلاعات ایران، استفاده از این سرویس را به سازمان‌هایی که حفظ امنیت اطلاعات درون‌سازمانی برای‌شان مهم است و همچنین سازمان‌های بزرگ با شعب و دفاتر متعدد، توصیه می‌کند.

 

جمع‌بندی

حفظ امنیت داده‌های محرمانه و درون‌سازمانی، یکی از وظایف اصلی و لازمه اعتبار و بقای هر کسب‌وکار است. سازمان فناوری اطلاعات ایران برای انتقال امن اطلاعات سازمانی خود از سرویس VPN Lite ایرانسل استفاده کرده است. با استفاده از این راهکار، کارکنان این سازمان می‌توانند در هر نقطه از کشور، تحت پوشش شبکه ایرانسل، با سرعت بیشتر و امنیت مناسبی به اطلاعات سازمانی دسترسی داشته باشند.

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل به کسب‌و‌کارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند به جای استفاده از بستر عمومی اینترنت و کاهش ریسک‌های سایبری، از طریق بستری امن اطلاعات مهم سازمانی خود را رد و بدل کنند.

به‌علاوه می‌توان گفت این راهکار، جز  آن دسته از خدمات ایرانسل محسوب می‌شود که می‌تواند فرآیند دورکاری را در سازمان‌های مختلف تسهیل کرده و آن را بهبود دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکار شبکه امن همراه و دیگر راهکارهای سازمانی ایرانسل، به بخش محصولات و راهکارها در صفحه اصلی وب‌سایت ایرانسل مراجعه کنید یا  از طریق آدرس ایمیل EB@mtnirancell.ir   با واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل در ارتباط باشید.

3.8 6 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

تجربه شرکت بیمه سرمد در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل (APN)

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل چگونه چالش‌های ارتباطی بیمه سرمد را حل کرد؟

بازدید: 29538

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8362

blog image

۱۴۰۰/۰۲/۱۸

تجربه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل

موبایل سازمانی و شبکه امن همراه ایرانسل چگونه باعث بهبود فرآیندهای فروشگاه افق کوروش شده است؟

بازدید: 8165