post image

۵ راهکار موثر برای افزایش بهره‌وری در دورکاری

چگونه بهره‌وری خود را در دورکاری افزایش دهیم؟


همان‌طور که می‌دانید، حرکت به سمت تحول دیجیتال، شیوه‌های کار کردن را نیز تا حد زیادی متحول کرده است، تا جایی که بسیاری از شرکت‌ها، شیوه دورکاری را در اولویت قرار داده‌اند. از طرفی، شیوع ویروس کرونا نیز در سرتاسر دنیا باعث شد تا بسیاری از کسب‌وکارها تا حد امکان پرسنل خود را به دورکاری بفرستند. ممکن است در نگاه اول، دورکاری بسیار جذاب به نظر برسد اما، لازم است بر این نکته تاکید کنیم که دورکاری در کنار مزایای بسیار، با معایبی نیز همراه است. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب دورکاری، به مقالات قبلی مراجعه کنید. با این وجود که ممکن است تجربه دورکاری برای افراد مختلف، متفاوت باشد، به‌کار گرفتن برخی نکات می‌تواند بهره‌وری افراد را هنگام دورکاری افزایش دهد.

بهره‌وری بالاتر در دورکاری؛ خیال یا واقعیت؟

/wp-content/uploads/2020/12/2.png

طبق پژوهش‌های صورت گرفته در یکی از دانشگاه‌های بزرگ جهان، میزان بهره‌وری افراد هنگام دورکاری، در مقایسه با حضور فیزیکی در محل کار، بالاتر است. بیشتر افراد دورکار از زمان خود به شکل مفیدتری استفاده می‌کنند، استراحت‌های کوتاه‌تری دارند و به میزان کمتری مرخصی می‌گیرند.

اما دورکاری به شیوه اثربخش و با بهره‌وری بالا، نیازمند رعایت قوانین خاصی است. در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات کلیدی برای افزایش بهره‌وری هنگام دورکاری آشنا شوید.

۱.تهیه کردن جدول زمان‌بندی کارها

دورکاری باعث می‌شود ساعات کاری منعطفی داشته باشید اما، این موضوع به معنای آن نیست که نیازی به پیروی از قاعده و قانون خاصی ندارید. برای این منظور باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • یک روال برای انجام کارها مشخص کنید

ممکن است تصور کنید داشتن یک روتین یا روال مشخص برای انجام کارها، نوعی محدودیت است یا مانع خلاقیت می‌شود اما واقعیت این است که تدوین یک روال منظم برای انجام کارها در دورکاری، نکته‌ای مثبت و ضروری است، تا حدی که بدون آن، به سختی می‌توانید انگیزه خود را حفظ کنید و خروجی اثربخشی داشته باشید. از طرفی، فراموش نکنید که لازم است برای شروع روز کاری یا زمان‌های استراحت نیز یک روال مشخص در نظر بگیرید تا بتوانید سطح انرژی خود را به تعادل برسانید و بهره‌وری خود را بالا ببرید.

•برای انجام کارها، برنامه زمانی تعیین کنید

/wp-content/uploads/2020/12/download.jpg77777.jpg

تعیین برنامه زمان‌بندی شخصی هنگام دورکاری، مانند یک شمشیر دولبه  است؛ در حالی که آزادی عمل بیشتری دارید، باید مسئولیت انجام به‌موقع همه کارها را نیز به عهده بگیرید. به همین منظور، بهتر است  ساعاتی را برای کار انتخاب کنید که در آن هوشیاری، انرژی و بهره‌وری بالاتری دارید و در زمان‌ نیاز به استراحت بپردازید. همچنین، همیشه باید میزان مشخصی از انعطاف را برای اتفاقات ضروری یا کارهای فوری در برنامه خود در نظر بگیرید.  کسب مهارت در زمینه مدیریت زمان، به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

۲.مشخص ساختن اولویت‌ها

ممکن است نظم بخشیدن به جریان کاری، بدون وجود چارچوب و سلسله مراتب محیط کار سخت به نظر برسد. برای این منظور لازم است:

  • یک قانون و نظم شخصی تدوین کنید

برای نظم و ترتیب بخشیدن به کارهای شخصی، هیچ قاعده یکسانی وجود ندارد. بنابراین باید بهترین قانون را متناسب با توانایی‌های خودتان تدوین کنید. پیش از هرچیز با مدیر و اعضای تیم خود هماهنگ باشید تا بتوانید بر اساس اهداف تیم، برنامه‌ریزی کنید و لیست کارهای روزانه خود را بنویسید. همچنین، لازم است موعدی برای پایان فعالیت‌ها در نظر بگیرید و بین کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنید.

•از مسائلی که تمرکز شما را از بین می‌برد، دوری کنید

/wp-content/uploads/2020/12/5.jpg

استفاده حداکثری از ساعات کاری و افزایش بهره‌وری را هدف قرار دهید. نبودن جلسات غیر ضروری و وقت‌گیر، اختصاص زمان‌های طولانی به استراحت یا گپ زدن با همکاران، باعث می‌شود بتوانید هنگام دورکاری راحت‌تر روی انجام کارها تمرکز کرده و زمان بیشتری را ذخیره کنید.

اما این موارد دلایلی بر داشتن تمرکز بیشتر هنگام دورکاری نیستند. حضور دیگر اعضای خانواده در منزل، زنگ خوردن تلفن و مواردی از این قبیل می‌تواند تمرکز شما را بر هم بزند. برای جلوگیری از این موضوع لازم است ابتدا عوامل بر هم زننده تمرکز خود را بیابید و از راهکارهای مناسب برای بهبود تمرکز و در نتیجه  افزایش بهره‌وری خود استفاده کنید.

۳.انتخاب کردن مناسب‌ترین ابزار برای دورکاری

استفاده از ابزار مناسب می‌تواند به ارتباطات شما با همکاران بهبود بخشد و بهره‌وری را از این طریق افزایش دهد. برای این منظور لازم است:

/wp-content/uploads/2020/12/6-e1608534016991.jpg
  • از تجهیزات استاندارد و مناسب استفاده کنید

تهیه تجهیزات استاندارد و ارگونومیک برای کار کردن در منزل، به شما کمک می‌کند تا نگران آسیب رسیدن به جسم خود نباشید و به جای احساس درد و ناراحتی در اثر استفاده از میز یا صندلی غیراستاندارد، روی کارتان تمرکز کنید. همچنین، نباید توجه به مواردی مانند استاندارد بودن مانیتور، نشستن صحیح، فاصله استاندارد چشم از مانیتور و… را از یاد ببرید.

/wp-content/uploads/2020/12/7-e1608534063135.jpg
  • از ابزارهای مناسب استفاده کنید

لپ‌تاپ و گوشی هوشمند شما از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارها برای دورکاری به حساب می‌آیند. بدون وجود این ابزار و برنامه‌های کاربردی متناسب، نمی‌توانید با تیم خود به‌صورت کارآمد و آسان ارتباط برقرار کنید. در این میان، استفاده از گجت‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی موجود در بستر ابری، می‌تواند در برقراری ارتباطات، هماهنگی‌ها، مدیریت وظایف، اشتراک‌گذاری اطلاعات و افزایش بهره‌وری موثر واقع شوند.

۴.تعیین حد و مرزها

ماهیت دورکاری به‌گونه‌ای است که سبب می‌شود در بسیاری از مواقع در کار غرق شوید و بیش از حد استاندارد به کار کردن بپردازید. این اتفاق باعث می‌شود نسبت به کار احساس دل‌زدگی پیدا کنید. برای جلوگیری از این موضوع لازم است همواره تعادلی بین کار و زندگی خود برقرار کنید. این دو نکته می‌تواند راهگشای شما در این زمینه باشد.

•فضای کاری خود را تفکیک کنید

/wp-content/uploads/2020/12/8-e1608534242176.png

در نظر نگرفتن فضایی جداگانه برای کار و استفاده از مبل یا تخت مخصوص استراحت، باعث می‌شود انگیزه و تمایل کافی برای کار نداشته باشید. ممکن است کار کردن در خانه چندان خوشایند نباشد اما اختصاص دادن یک گوشه دنج برای کار کردن می‌تواند در افزایش بهره‌وری شما موثر باشد. از طرفی، خارج شدن از این فضای اختصاصی به منظور استراحت، از نظر ذهنی حس بهتری را به شما منتقل می‌کند.

  • زمان خود را تقسیم‌بندی کنید

لازم است زمان‌هایی را صرفا به استراحت و خالی کردن ذهن خود از موضوعات کاری اختصاص دهید. با این کار می‌توانید در ساعات کاری به موضوعی جز کار نپردازید و بهره‌وری خود را افزایش دهید. همچنین، بهتر است زمانی را برای چک کردن ایمیل‌ها در نظر بگیرید و هنگام کار کردن، وقت خود را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص ندهید.

 

۵.مراقبت از خود

سلامتی جسم و روح شما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. با داشتن جسم و روحی خسته نمی‌توانید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید. برای افزایش بهره‌‌وری لازم است از خودتان به اندازه کافی مراقبت کنید و سطح انرژی خود را بالا نگه دارید.

/wp-content/uploads/2020/12/87-e1608534341561.jpg
  • ورزش منظم را فراموش نکنید

ورزش کردن برای همه افراد ضروری است. اما کارمندانی که مجبور به گذراندن بیشتر زمان خود در شرکت یا رفت‌و‌آمد بین محل کار و منزل هستند، معمولا زمان کمتری را به ورزش اختصاص می‌دهند. دورکاری به شما این فرصت را می‌دهد تا بتوانید حتی در زمان‌های استراحت خود، حرکات ورزشی مناسب را انجام دهید.

  • از خواب کوتاه میان‌وقت غافل نشوید

خوابالودگی می‌تواند تا حد زیادی روی عملکرد شما تاثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از این حالت، در صورت تمایل می‌توانید زمان کوتاهی را به خواب عصرگاهی اختصاص دهید تا بتوانید در باقی ساعات روز، پرانرژی باشید.

  • برای بیرون رفتن از خانه برنامه‌ریزی کنید

دورکاری در منزل باعث شود زمان زیادی را در خانه بگذرانید. به همین دلیل باید برای خروج از منزل، گردش در طبیعت و تنفس هوای تازه برنامه‌ریزی کنید.

/wp-content/uploads/2020/12/88.jpg
  • ارتباطات خود را حذف نکنید

یکی از مزایای حضور در محل کار، معاشرت با همکاران و تعامل با دیگر افراد است. فراموش نکنید اگر مشغول دورکاری هستید، بهتر است از روش‌های دیگر ارتباطات خود را حفظ و تقویت کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله به خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات در زمینه افزایش بهره‌وری هنگام دورکاری پرداختیم. هر فرد بسته به خصوصیات، عادات یا سبک زندگی خود می‎‌تواند از این نکته‌ها به منظور افزایش بهره‌وری هنگام دورکاری استفاده کند. در این میان، فراهم کردن امکانات و بستر مناسب دورکاری برای پرسنل، از وظایف مدیران شرکت به‌حساب می‌آید. واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل با ارائه سرویس‌هایی مانند موبایل سازمانی، اینترنت پرسرعت سازمانی، سیرنگ (خدمات زیرساخت ابری)، شبکه امن همراه و اینترنت اشیا، فرآیندهای ارتباطی در دوران دورکاری را تسهیل می‌کند و موجب افزایش بهره‌وری پرسنل می‌شود.

شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر از این خدمات، به وب‌سایت ایرانسل مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل بزنید.

 

منبع:

https://aircall.io//

 

 

 

3.3 6 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۱۷

کارمندان دورکار با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟

آشنایی با مزایا و معایب دورکاری و سیاست‌ها و قوانین لازم برای کارمندان دورکار!

بازدید: 3994

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۰۱

۵ راهکار موثر برای افزایش بهره‌وری در دورکاری

چگونه بهره‌وری خود را در دورکاری افزایش دهیم؟

بازدید: 3414

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۲۲

نقش حیاتی دورکاری در آینده کسب و کارها

با مهم‌ترین مزایای دورکاری کارمندان آشنا شوید.

بازدید: 2633