post image

خدمات ابری، فناوری دوستدار محیط زیست

آشنایی با مزایای استفاده از خدمات ابری در پایداری زیست‌محیطی


در سال‌های اخیر، نیاز به حرکت در مسیر پایداری و تلاش برای حفظ محیط‌ زیست بیش از همیشه احساس می‌شود. در همین راستا، بسیاری از کسب‌و‌کارها نیز به سمت تولید محصولات یا ارائه خدمات سبز و دوست‌دار محیط زیست حرکت کرده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از خدمات رایانش ابری یا Cloud Computing روز به روز در حال گسترش است. در مقالات قبلی نیز به‌طور مفصل درباره مزایای استفاده از خدمات ابری صحبت کرده‌ایم. استفاده از این خدمات علاوه‌بر فراهم کردن امکانات ذخیره‌سازی ابری و پردازش اطلاعات و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مزایای بسیاری را نیز در راستای حفظ محیط زیست به همراه دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، رایانش ابری تنها یک تکنولوژی نیست، بلکه ابزاری است که تاثیر قابل توجهی بر جامعه و محیط زیست می‌گذارد.

به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله با ما همراه باشید تا از مزایای رایانش ابری در زمینه حفظ محیط زیست مطلع شوید.

۱.کاهش مصرف انرژی

/wp-content/uploads/2020/12/12-e1607757769159.jpg

ممکن است برخی افراد از میزان انرژی مصرفی در سرورهای اختصاصی مطلع نباشند. برای استفاده از یک سرور لازم است یک منبع دائمی برای تامین برق و یک سیستم خنک‌کننده برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد تجهیزات فراهم کنید و در نهایت پس از مستهلک شدن، آن را به زباله‌‌دان‌های الکتریکی بفرستید. تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد که حدود ۱.۸٪ از کل انرژی مصرفی در سال، توسط پایگاه‌های داده مصرف می‌شود که به عددی در حدود ۷۰ میلیارد کیلو وات-ساعت در سال می‌رسد.

استفاده از خدمات ابری باعث بیش از ۸۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق سالیانه می‌شود؛ این مقدار برق، معادل با برق مصرفی لس آنجلس در ۱۲ ماه است. به‌علاوه، استفاده از به‌روزترین تجهیزات رایانش ابری و تعمیر و نگهداری به‌موقع آن، از عوامل مهم در کاهش مصرف انرژی است.

۲. کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

یک پایگاه داده اختصاصی از طریق عوامل زیر، در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش موثری دارد:

  • نیاز به تولید تجهیزات دیتاسنتر و مصرف مواد خام
  • مونتاژ قطعات
  • انتقال تجهیزات به محل نصب پایگاه داده اختصاصی
  • دورریزی تجهیزات بعد از استهلاک و فرسودگی

/wp-content/uploads/2020/12/13.jpg

استفاده از سرویس Cloud نرخ آزاد شدن گاز کربن را از طریق بهینه‌سازی مصرف انرژی،‌ کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از خدمات ابری در شرکت‌های بزرگ، به ازای هر کاربر، ردپای کربن را تا حدود ۳۰٪ کاهش می‌دهد. این عدد برای کسب‌و‌کارهای کوچک به حدود ۹۰٪ می‌رسد که بسیار چشم‌گیر است.  در ادامه این تحقیقات آمده است که استفاده از سرویس‌های ابری توانسته تا تولید گاز کربن را حدود ۸۷ میلیون متر مکعب در سال کاهش دهد.

پژوهشی دیگر حاکی از آن است که یک شرکت آمریکایی ارائه‌دهنده خدمات ابری، توانسته به اندازه ۱۷۰۰۰۰ تن در تولید کربن کاهش ایجاد کند؛ این رقم معادل با گاز کربن آزاد شده توسط ۳۷۰۰۰ خودرو در حال حرکت است.

۳.بهینه‌سازی در استفاده از منابع

/wp-content/uploads/2020/12/14.jpg

خدمات ابری با جایگزین کردن تجهیزات فیزیکی (که منجر به تولید مقدار زیادی از گاز کربن می‌شود) با معادل مجازی آن‌ها، به پایداری محیط زیست و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. خدمات ابری، کسب‌و‌کارهای مختلف را از اختصاص‌دادن فضای قابل توجهی به تجهیزات شبکه و همچنین پرداخت قبوض سنگین برق، بی‌نیاز می‌کند. به‌علاوه، استفاده از سرورهای اختصاصی نیازمند استخدام افراد متخصص در این زمینه برای نصب، تعمیرات و نگهداری این تجهیزات است. با استفاده از خدمات ابری، شرکت‌ها می‌توانند از منابع مالی و نیروی انسانی خود برای رفع دیگر نیازهای‌شان استفاده کنند. همچنین، استفاده از خدمات Cloud سبب کاهش ضایعات و زباله (از ضایعات تجهیزات شبکه گرفته تا کاغذ) می‌شود.

۴. بهره‌وری بالاتر تجهیزات

/wp-content/uploads/2020/12/15-e1607757785514.png

در دنیای امروز، بحث پایداری زیست محیطی بیش از گذشته در بقای کسب‌وکارها موثر است و آن‌ها را به مسیر دوستی با محیط زیست و ساختن جامعه‌ای با میزان کمتری از کربن هدایت می‌کند. خدمات ابری تنها یکی از مواردی است که کسب‌وکارهای زیادی به استفاده از آن رو آورده‌اند. این سرویس، در مقایسه با تجهیز شرکت و راه‌اندازی سرورهای اختصاصی، حدود ۲ تا ۴ برابر بهره‌وری و راندمان بالاتری به همراه دارد. به این دلیل که خدمات رایانش ابری بر پایه سرویس‌های اشتراکی بنا شده‌اند. اما از آن‌جا که ممکن است ظرفیت بالایی از سرورهای اختصاصی برای مدت زیادی بی‌استفاده بماند، کاهش راندمان و میزان مصرف انرژی افزایش می‌یابد.

ویژگی مقیاس‌پذیری زیرساخت‌های ابری، سبب می‌شود شرکت‌ها تنها  به اندازه نیازشان از تجهیزات IT استفاده کنند؛ یعنی به آن‌ها امکان را می‌دهد تا در مواقع لزوم، از حداکثر ظرفیت این خدمات استفاده کنند و در زمان‌های دیگر، بخشی از ماشین‌های مجازی را از سرویس خارج کنند. از طرفی، بسیاری از تامین‌کنندگان زیرساخت‌های ابری، از مدل پرداخت Pay as You Go استفاده می‌کنند که به معنای پرداخت پول به میزان استفاده از خدمات است. همین ویژگی، سبب صرفه‌جویی بالایی در هزینه‌های جاری شرکت‌ها می‌شود.

 

۵. حرکت به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر

بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات Cloud، انرژی مورد نیاز سرویس خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند. این کار تاثیر عمده‌ای در کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌گذارد. استفاده از انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، مثال‌هایی در این زمینه هستند. بسیاری از شرکت‌های موفق و بزرگ دنیا نیز از این الگو پیروی کرده‌اند. به عنوان نمونه، شرکت Amazon برای تامین انرژی مرکز ‌داده ابری‌ خود، از انرژی نیروگاه‌های بادی استفاده می‌کند. این شرکت قصد دارد در آینده، کلیه نیاز خود به انرژی را از منابع تجدیدپذیر به‌دست بیاورد.

جمع‌بندی

گرمایش زمین و تغییرات وضعیت آب‌و‌هوا، حیات میلیون‌ها انسان و دیگر موجودات زنده را تهدید می‌کند. به همین دلیل کسب‌وکارها در تلاش‌اند تا بیش از پیش به مسائل زیست‌محیطی اهمیت دهند و فرآیندهای خود را با سبک زندگی و مصرف سبز، هم‌گام نمایند. استفاده از خدمات ابری نیز یکی از همین تغییرات است که کسب‌و‌کارهای مختلف را قادر می‌سازد تا علاوه‌بر بهره‌مندی از مزایای ذخیره‌سازی امن داده، دسترسی به بستر پردازشی با ظرفیت بالا و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در راستای کمک به حفظ محیط زیست گام بردارند.

به عبارتی دیگر، استفاده از خدمات ابری سبب کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از تولید کربن و حرکت به سمت آینده‌ای هوشمند و سبز خواهد شد.

آیا شما نیز تمایل دارید از خدمات ابری استفاده کرده و به سمت پایداری حرکت کنید؟ واحد کسب‌و‌کار سازمانی ایرانسل با ارائه راهکار سیرنگ، امکان استفاده از پلتفرم ابری را برای‌تان فراهم کرده است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، به بخش محصولات و راهکارها در وب‌سایت ایرانسل مراجعه کنید.

 

منبع:

https://www.missioncloud.com/

https://www.agileit.com/

4.7 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4286

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4129

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3548