post image

موفقیت در کسب‌و‌کار از نگاه کارآفرینان برتر دنیا

۱۰ نکته برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق


تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، بدون داشتن ایده‌های ناب و آگاهی از نحوه پاسخگویی به نیاز مخاطبان ممکن نیست. هیچ فردی از ابتدا کارآفرین به دنیا نمی‌آید و باید زمان زیادی را برای یادگیری این مهارت صرف کند.

/wp-content/uploads/2020/12/124-e1607498077580.png

کارآفرینان نمونه، به‌خوبی می‌دانند چگونه از شکست‌ها درس بگیرند و بهترین نتیجه را از دل بدترین اتفاقات به‌دست بیاورند. بیشتر این افراد چنین مهارتی را طی گذشت زمان و تجربیات فراوان خود کسب کرده‌اند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با نکاتی ارزشمند درباره کسب‌و‌کار، از کارآفرینان موفق دنیا آشنا شوید. دانستن این نکات ارزشمند به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست قدم بگذارید.

۱. زمان خود را برای رسیدن به یک ایده بزرگ و بی‌نقص هدر ندهید

نکته جالبی در داستان موفقیت بیل گیتس (Bill Gates) وجود دارد. در حقیقت می‌توان گفت این فرد مشهور و باپشتکار، مسیر موفقیت خود را با یک دروغ مصلحتی شروع کرده است. او به شرکت MITS گفته بود که یک نرم‌افزار مترجم هم‌زمان ساده را با نام Altair 8800 طراحی کرده است. از آن‌جا که ایده بیل گیتس با استقبال زیاد این شرکت مواجه شد، مجبور شد تا این نرم‌افزار را در مدت زمان کوتاهی طراحی و آماده کند.

این روایت به ما نشان می‌دهد که اجرایی کردن ایده‌ها در زمان درست و همچنین داشتن جرات و جسارت برای شروع کار، بدون نیاز به اینکه همه چیز در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن باشد، یکی از رازهای موفقیت است.

۲. تنها موضوع مهم، پول نیست

/wp-content/uploads/2020/12/125-e1607498096761.jpg

بدیهی است که سوددهی یک کسب‌و‌کار و به عبارت ساده، پول درآوردن هدف و انگیزه مهمی است، اما آنچه از پول مهم‌تر است، چشم‌انداز و اشتیاق شما نسبت به کسب‌وکارتان است. برای مثال، مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) بنیان‌گذار فیسبوک، در سال اول راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود تا مرز ورشکستگی پیش رفت و حتی پیشنهاد فروش فیسبوک را مطرح کرد اما در نهایت از این تصمیم منصرف شد و هر لحظه برای بهبود کسب‌و‌کار خود و پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه تلاش کرد. این موضوع باعث سرآمد شدن فیسبوک در بین شبکه‌های اجتماعی مختلف شد، تا جایی که مارک زاکربرگ اکنون در ردیف موفق‌ترین و ثروتمندترین صاحبان کسب‌و‌کار در دنیا قرار دارد.

۳. ایده‌های بزرگ در سر داشته باشید

/wp-content/uploads/2020/12/126-e1607498110107.png

اگر برای تدوین طرح کسب‌و‌کار تنها به ایده گرفتن از رقبا یا تقلید از کسب‌و‌کارهای موفق اکتفا کنید، در حقیقت در مسیر شکست قدم برداشته‌اید. هدف شما باید این باشد که متناسب با مشتریان خود ارزش‌آفرینی کنید. آقای Richard Branson به عنوان یکی از مدیران موفق کسب‌و‌کار در دنیا و بنیان‌گذار Virgin Group بر این باور است که تنها زمانی باید یک بیزینس را آغاز کنید که می‌دانید قرار است به کمک آن، زندگی مردم را بهبود بخشید. همین ایده باعث شد تا برنسون به فکر راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود در حوزه هواپیمایی و سفر بیافتد، چرا که از خدمات خطوط هوایی موجود در بریتانیا راضی نبود. اکنون ایرلاین ویرجین به یکی از سرآمدترین و تاثیرگذارترین خطوط هوایی در صنعت گردشگری تبدیل شده است.

۴. از اشتباهات خود درس بگیرید

/wp-content/uploads/2020/12/127-e1607498120350.jpg

بسیاری از افراد موفق و معروف همواره بر این موضوع تاکید دارند که برای موفقیت لازم است بارها شکست را تجربه کنید؛ چرا که درس گرفتن از شکست‌، بهترین تجربه برای رسیدن به نتیجه مطلوب است. حتما همه شما تا به حال نام Elon Musk را شنیده‌اید. ایلان ماسک مدیرعامل شرکت SpaceX است و توانسته در سال ۲۰۱۲ اولین فضاپیمای تجاری را به ایستگاه بین‌الملی فضایی بفرستد. اما جالب است بدانید او پیش از این موفقیت بزرگ، بارها  شکست را تجربه کرده اما به جای ناامیدی،‌ همواره راهی برای رسیدن به هدف یافته است و رویای جابه‌جا کردن مرزهای زمان و مکان را در سر دارد.

۵. خودتان را باور کنید

آیا کارآفرین موفقی را می‌شناسید که به توانایی خود باور نداشته باشد؟ به احتمال زیاد پاسخ این سوال منفی است. چرا که اگر یک کارآفرین یا صاحب کسب‌و‌کار به مسیر و محصولات یا خدمات خود باور نداشته باشد، از دیگران نیز چنین انتظاری نمی‌رود. از طرفی، شک و تردید باعث می‌شود نتوانید ریسک تغییرات یا امتحان کردن ایده‌های جدید و خلاقانه را بپذیرید، زیرا از بازخوردهای منفی هراس دارید. شین برکر (Shane Barker) از شرکت Inc بر این باور است که اگر بنا بود لری پیچ (Larry Page) به بازخوردهای منفی و سخنان مایوس‌کننده دیگران بها دهد، ممکن بود امروز شرکتی به نام گوگل وجود نداشته باشد.

۶. تنها مشتری مهم است

/wp-content/uploads/2020/12/download.jpg1111111.jpg

فراموش نکنید همواره حق با مشتری است.جف بزوس (Jeff Bezos)  از کمپانی آمازون به شدت به این جمله عقیده دارد و با ارائه خدمات پشتیبانی شبانه‌روزی، تلاش می‌کند تا مشتریان را راضی نگه دارد. برآورده کردن نیازهای مشتریان، آن‌ها را به شما وفادار کرده و همین موضوع شما را به یک کارآفرین موفق تبدیل و کسب‌و‌کارتان را از رقبا متمایز می‌کند.

۷. روند منحصر به خود را ایجاد کنید

/wp-content/uploads/2020/12/129-e1607498146913.jpg

یکی از نکات مهم در کارآفرینی این است که به جای تقلید از دیگران، روند (ترند) خود را ایجاد کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید عده‌ای را با دیدگاه و چشم‌انداز خود همراه سازید. بسیاری از طراحان مد و لباس توانسته‌اند در این زمینه موفق عمل کنند و با ارائه طرح‌های خلاقانه به شیوه منحصر ‌به‌ خودشان، از رقبا متمایز باشند.

۸. دشمنان را فراموش کنید

به عنوان یک کارآفرین موفق، هنرمند یا هر فرد مشهور دیگر، بدون شک با هجوم دشمنان یا افرادی که برای پایین کشاندن شما از جایگاه‌تان تلاش می‌کنند، رو‌به‌رو خواهید شد. آریانا هافینگتون (Arianna Huffington) کارآفرین موفق و صاحب روزنامه الکترونیکی هافینگتون ، نمونه خوبی در این زمینه است. وی در شروع فعالیت خود بارها مورد نقدهای جدی قرار گرفت، اما ناامید نشد و برای اثبات ارزشمند بودن کسب‌و‌کار خود تلاش کرد.

۹. مدام رو به پیشرفت باشید

/wp-content/uploads/2020/12/1210.jpg

یکی از دیگر نکات مهم برای موفقیت، به‌خصوص در راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار، این است که باید به‌صورت مستمر در تلاش باشید، همواره نقاط قوت و ضعف خود ارزیابی نموده و گام بعدی خود را تعیین کنید. والت دیزنی مثال خوبی در این مورد است. دیزنی، بنیان‌گذار محصولات والت دیزنی است که بعدها به یکی از معروف‌ترین شرکت‌های تولید فیلم تبدیل شد. وی توانست اولین فیلم انیمیشین دنیا را بسازد. او دست از تلاش برنداشت و علاوه‌بر تولید انیمیشن‌های جذاب و پرطرفدار، شهربازی‌ دیزنی را با نام دیزنی لند نیز افتتاح کرد. گفته می‌شود والت دیزنی برای اطمینان از کیفیت وسایل، شخصا تمام آن‌ها را امتحان کرده بود.

۱۰. به تیم خود بها دهید

/wp-content/uploads/2020/12/1211-e1607498164274.jpg

بسیاری از مدیران بر این باور هستند که خودشان نقش اصلی را در موفقیت شرکت ایفا می‌کنند و اعضای تیم تنها تابع نظرات و مجری دستورات آن‌ها هستند. دنی مورل (Danny Morel) نویسنده و بنیان‌گذار M.PIRE می‌گوید: «تمام افرادی که برای شما کار می‌کنند، با ارزش هستند. من هرگز به هیچ کس اجاره نمی‌دهم که مرا رئیس خطاب کند. فراموش نکنید هر چقدر هم که قدرتمند باشید، بدون وجود تیم‌تان، هیچ هستید.» این گفته، اهمیت بها دادن به اعضای تیم و قدردانی از زحمات آنان را نشان می‌دهد.

 

سخن آخر

تعداد افرادی که با ویژگی‌های یک «رهبر» تاثیرگذار به دنیا می‌آیند، بسیار اندک است، بلکه موفق‌ترین رهبران، مدیران کسب‌و‌کار و کارآفرینان، افرادی هستند که این مهارت‌ها را آموخته و دانش خود را در زمینه کسب‌و‌کارشان با آن تلفیق کرده‌اند. موفق‌ترین و معروف‌ترین صاحبان کسب‌و‌کار در دنیا، هرگز از تلاش برای یادگیری و آشنایی با راهکارهای جدید دست نمی‌کشند و پیوسته به دنبال بهبود هستند.

 

منبع:

https://www.careeraddict.com/

3.9 12 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8302

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7070

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5442