post image

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت معدن

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل معدنی، بهره وری را افزایش داد؟


صنعت معدن، یکی از پیچیده‌ترین صنایع دنیاست که عوامل محیطی، قانونی و امنیتی بسیاری بر فعالیت آن اثر می‌گذارند. ناوگان حمل‌ونقل، از کلیدی‌ترین تجهیزات در این صنایع است.در عمل، حیات صنایع معدنی بدون ماشین‌ها  امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که این ماشین‌آلات، بسیار گران قیمت و باارزش هستند و از سویی دیگر، هزینه تعمیر و نگهداری بالایی برای شرکت‌های معدنی دارند. به همین دلیل، یافتن راهی برای نگهداری بهینه از این دارایی‌های کلیدی، افزایش بهره‌وری و تلاش برای کاهش هزینه‌های اضافی شرکت‌های معدنی، موضوعی ضروری به نظر می‌رسد و به رفع چالش‌های این حوزه کمک می‌کند.

در ادامه به شرح این چالش‌ها و راهکار رفع آن‌ها می‌پردازیم.

/wp-content/uploads/2020/09/2-1-e1600672492125.png

ماشین‌آلات معدنی، در مقایسه با صنایع دیگر، به‌طور معمول مسافت کوتاهی را طی می‌کنند و محدوده فعالیت مشخصی دارند. وجود چالش‌های عمده‌ای که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، نشان می‌دهد عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و نبود مدیریت صحیح، به افزایش هزینه‌های شرکت منجر می‌شود. حل این چالش‌ها به مهم‌ترین و منطقی‌ترین انگیزه برای بهینه‌سازی فعالیت این ناوگان تبدیل شده است.

از مهم‌ترین چالش‌هایی که یک شرکت معدنی، در نبود یک سیستم جامع برای مدیریت ناوگان حمل و نقل خود با آن مواجه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بالای تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات معدنی
  • عدم امکان محاسبه کارکرد دقیق ماشین‌ها و به تبع آن وجود بی‌عدالتی در پرداخت‌ها
  • خطا در محاسبه وزن بار و تعداد سرویس‌ها
  • فراموشی زمان تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای ماشین‌آلات و وارد شدن خسارت‌های مالی به دلیل عدم رسیدگی به‌موقع
  • عدم امکان مدیریت میزان سوخت مصرفی
  • نبود نظارت مستمر بر رفتارهای ترافیکی رانندگان

اکنون این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان این مسائل را مدیریت کرد و تبعات منفی آن را کاهش داد؟

 

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

مدیریت بهینه وسایل نقلیه و کنترل مستقیم عملیات‌ها، تنها از طریق استفاده از یک سامانه هوشمند حاصل می‌شود. ایرانسل به عنوان سازمانی پیشرو، راهکار مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌‌ونقل را به صنایع مختلف، از جمله شرکت‌های فعال در حوزه معدن، ارائه می‌کند. این راهکار که مبتنی بر اینترنت اشیا طراحی شده است، امکان مدیریت ساختاریافته عملکرد وسایل نقلیه و  کارکنان سازمان را در هر موقعیت جغرافیایی فراهم می‌کند.

از جمله مهمترین دلایل استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان معدنی، می‌توان به کاهش مواردی چون: هزینه‌های عملیاتی، ریسک شکست، خطاهای نیروی انسانی و همچنین افزایش میزان بهره‌وری و سودآوری پروژه اشاره کرد.

این سامانه با بهره‌گیری از ماژول‌های مختلف مانند ردیاب خودرویی، کنترل رفتار راننده، کارکرد ناوگان، سنسور وزن، تعمیرات و نگهداری و سنسور سوخت، دست‌یابی به این نتایج را امکان‌پذیر می‌کند.

 

راهکارهای پیشنهادی ایرانسل در حوزه مدیریت هوشمند ناوگان معدنی

موارد زیر، از جمله راهکارهای تاثیرگذار بر بهبود عملکرد ناوگان معدنی است:

  • سنجش آنلاین وزن بار: به کمک این راهکار می‌توان به اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی و زمانی بارگیری و تخلیه، تناژ بار، استفاده حداکثری از ظرفیت بار خودرو، کنترل اضافه‌بار و مواردی از این قبیل، دست یافت.
  • محاسبه دقیق کارکرد خودروها: این سامانه، امکان دسترسی به اطلاعات دقیقی در مورد مسافت طی شده، میزان کارکرد واقعی و توقف ماشین‌ها را فراهم می‌کند. همچنین می‌توان حد مجازی برای میزان کارکرد درجا تعریف کرد.
  • کنترل رفتار راننده: قابلیت کنترل آنلاین رفتارهای ترافیکی راننده با توجه به پارامترهایی مانند ترمز، شتاب، گردش، استفاده از کروز کنترل و… منجر به کاهش مصرف سوخت، تمرین رانندگی سبز و حفظ امنیت بار و مسافر می‌شود.
  • تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه: ماژول تعمیرات و نگهداری سامانه هوشمند مدیریت ناوگان، با هشدار پیش از سررسید زمان تعمیرات، باعث می‌شود ماشین‌آلات همواره آماده به کار باشد و از ورود خسارات ناشی از عدم تعمیر به‌موقع  و همچنین استهلا ک ماشین‌آلات، جلوگیری می‌کند.
  • مدیریت مصرف سوخت: محاسبه سوخت مصرفی بر اساس میزان کارکرد ماشین‌آلات، مشاهده زمان سوخت‌گیری و همچنین مشاهده آنلاین میزان سوخت موجود در باک خودرو، با استفاده از این راهکار امکان‌پذیر است. از این رو، احتمال برداشت غیر مجاز سوخت یا مصرف نامتعارف آن به صفر خواهد رسید.
  • مدیریت زمان بندی پروژه: امکان تعریف ماشین‌آلات و محدوده‌های جغرافیایی مجاز برای عبور و مرور آن و همچنین مدیریت برنامه‌ها به صورت روزانه، در این بخش از سامانه وجود دارد. بنابراین با توجه به گزارش‌های شیفت بندی شده و امکان مشاهده آمار پیشرفت پروژه، می‌توان نظارت دقیق‌تری بر کل فرآیند داشت.

به طور کلی می‌توان گفت استفاده از سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند در صنایع معدنی، نه تنها امکان تسلط مدیران را بر لحظه به لحظه ماموریت بالا می‌برد، بلکه با بهینه‌سازی عملکرد ناوگان، مدیریت مصرف سوخت و زمان‌بندی تعمیرات ماشین‌‌ها، هزینه شرکت‌های معدنی را به طرز شگفت‌انگیزی کاهش می‌دهد.

شما می‌توانید برای نظارت و مدیریت جامع ناوگان حمل و نقل معدنی خود با ما تماس بگیرید.

4 13 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11930

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8391

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8361