post image

بلاک‌چین و تاثیر آن بر کسب و کارها

چرا بلاک‌چین به یکی از اولویت‌های اصلی کسب‌وکارها تبدیل شده است؟


بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌چین را با نام «ارز دیجیتال» می‌شناسیم اما جالب است بدانید «ارز دیجیتال» تنها یکی از کارایی‌های این فناوری است. بطور کلی بلاک‌چین یک شیوه ثبت، توزیع و گزارش‌دهی اطلاعات است که بر اساس آن به‌جای ذخیره‌سازی اطلاعات روی یک پایگاه متمرکز، داده‌ها بین اعضای شبکه توزیع می‌شود به‌صورتی‌ که هر نسخه از آن موثق و غیر قابل تغییر است. حفاظت اطلاعات در این روش بوسیله یک الگوریتم رمزنگاری می‌شود. در هر بلاک اطلاعاتی می‌توان انواع داده از جمله داده‌های مالی، شخصی، تجاری و غیره را ذخیره‌سازی کرد. بلاک‌چین در تعریف ساده، راهکاری جایگزین برای ذخیره‌سازی تراکنش‌های داده‌ای محسوب می‌شود. امکان مدیریت و حفاظت از داده‌ها با استفاده از ذخیره‌سازی توسط بلاک‌چین افزایش می‌یابد.

شرکت مطالعات بازار The Insight Partners در گزارش‌های خود می‌گوید، بازار بلاک‌چین در سال ۲۰۱۸ ارزش ۱/۵۷ میلیارد دلاری داشته است و تا سال ۲۰۲۷ به ۱۶۲/۴۸ میلیارد دلار خواهد رسید. طبق بررسی‌های این شرکت، فناوری مذکور رشد سالانه‌ ۶۸/۱ درصدی را تجربه می‌کند.

بلاک‌چین و تاثیر آن بر کسب و کارها

یکی از مدیران اجرایی اوراکل معتقد است پیشرفت بلاک‌چین در دنیای کنونی بسیار چشم‌گیر و تاثیر گذار است به همین سبب بلاک‌چین به یکی از پنج اولویت اصلی کسب‌وکارها تبدیل شده است.

بلاک‌چین توانایی بهینه‌سازی و ساده‌سازی فرایندهای بسیار زیادی را دارد که از میان آن‌ها می‌توان به زنجیره‌ تأمین، تأیید هویت، پرداخت‌های بین‌المللی و تشخیص و شناسایی کلاهبرداری و تقلب اشاره کرد. فرانک زیونگ، معاون ارشد گروه توسعه‌ محصولات بلاک‌چین در اوراکل می‌گوید، زنجیره‌ تأمین بیش از بخش‌های دیگر قابلیت بهره‌برداری از ظرفیت‌های فناوری جدید را دارد.

مؤسسه‌ تحقیقاتی گارتنر، فقدان استانداردهای هم‌کنش‌پذیر (قابلیت سیستم‌ها و ساختارها برای کار کردن با یکدیگر) را مانع اصلی توسعه‌ فراگیر بلاک‌چین می‌داند. آن‌ها می‌گویند به‌خاطر نبود استانداردهای مذکور نمی‌توان تا حداقل سه سال آینده، انتظار نفوذ بلاک‌چین به اکوسیستم‌ خدمات مالی را داشت. استانداردها برای سرویس‌های مالی مفاهیم الزامی محسوب می‌شوند چون این سرویس‌ها دائما درحال جابه‌جایی دارایی‌ها بین مشتریان، شرکا و دیگر سازمان‌های داخلی هستند.

پیاده‌سازی بلاک‌چین

فابیو چسینی، مدیر ارشد تحقیقات در گارتنر می‌گوید، استانداردهای بلاک‌چین برای شرکت‌های خدمات مالی تا پیاده‌سازی و آمادگی نهایی به سه تا پنج سال زمان نیاز دارند. تحلیل‌گران گارتنر می‌گویند تا سه سال آینده تمامی شرکت‌های ارائه‌کننده‌ خدمات ERP و CRM ظرفیت‌های بلاک‌چین را در کنار نرم‌افزارهای کنونی خود و همچنین سرویس‌های SaaS عرضه می‌کنند.

/wp-content/uploads/2020/09/3-1-e1599990157466.jpg

اوراکل از فعالان جدی صنعت دیتاسنتر محسوب می‌شود. مدیر بخش بلاک‌چین شرکت می‌گوید، فناوری جدید بخش مهمی برای آ‌ن‌ها است. از نظر او اوراکل که به‌عنوان شرکت مدیریت داده فعالیت می‌کند، قطعا باید به فناوری بلاک‌چین به‌عنوان ابزاری کاربردی در صنعت دیتابیس بپردازد. اوراکل سال گذشته نسخه‌‌‌ ابری پلتفرم بلاک‌چین خود را به بازار عرضه کرد و امسال نیز نسخه‌ای مخصوص مشتریان تجاری عرضه شد که امکان نصب پلتفرم را در دیتاسنترهای اختصاصی آن‌ها ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

امروزه اکثر کاربران و مدیران دنیای فناوری به ظرفیت بالای بلاک‌چین در صنایع گوناگون پی برده‌اند. با این‌حال هنوز آمار استفاده از این فناوری زیاد نیست زیرا شرکت‌ها توانایی پیاده‌سازی شبکه‌ بلاک‌چین را در اکوسیستم کنونی خود ندارند.

ایجاد کسب کار بر پایه بلاک‌چین نیازمند تسلط کافی به این فناوری است، که به‌ توان فنی و اجرایی بالایی نیاز دارد، با این حال نیاز است که هر فعال حوزه کسب و کار با ادبیات و شکل کار این نوع کسب و کارها آشنا باشد تا بتواند علاوه بر درک مفاهیم، در زمان لازم بتوان از آن برای توسعه کسب و کار خود استفاده کند.

 

منبع:

2.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8304

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7072

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5443