post image

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنایع امدادی و عملیاتی

آیا می‌دانید هوشمندسازی ناوگان امدادی و عملیاتی باعث بهبود چشم‌گیر عملکرد این صنعت می‌شود؟


در بلاگ قبل با چگونگی هوشمندسازی ناوگان صنعت عمران و راه‌سازی آشنا شدیم و در این مقاله به یکی از حساس‌ترین مشاغل می‌پردازیم. همان‌طور که می‌دانید، ثانیه به ثانیه ماموریت‌های امدادی، از لحظه ثبت محل حادثه توسط سامانه ثبت حوادث، تا رسیدن به محل و انجام ماموریت بسیار حیاتی است و خودروها نیز در این فرآیند نقش مهمی ایفا می‌کنند. به همین دلیل، یافتن راهکارهایی که بتوان به کمک آن سرعت انجام ماموریت را افزایش و هم‌زمان خطاهای انسانی را کاهش داد، اهمیت و ارزش بسیاری دارد.  

مهم‌ترین چالش‌های حوزه امدادی و عملیاتی کدام‌اند؟

از آن‌جا که ناوگان حمل‌و‌نقل در ماموریت‌های امدادی نقشی کلیدی دارد، نمی‌توان از بهینه‌سازی فرآیند امداد و تلاش برای حل چالش‌های موجود در فعالیت این ناوگان چشم‌پوشی کرد. به‌طور کلی می‌توان گفت ناوگان فعال در حوزه امداد، با سه چالش‌ اصلی زیر مواجه است:

  • کاهش مدت زمان طلایی یا Golden Time  برای انجام ماموریت
  • آگاهی از بهترین و کوتاه‌ترین مسیر به‌منظور حضور به موقع در محل حادثه
  • اطلاع کامل مدیران و کاربران از مراحل ماموریت به صورت لحظه‌ای

از آن‌جا که به سرانجام رسیدن ماموریت‌ها به بهترین شکل، در سازمان‌های مختلف امدادی، وابستگی مستقیمی به عملکرد صحیح و بهینه این ناوگان دارد، می‌توان با استفاده از راهکارهای هوشمند‌سازی ناوگان، این چالش‌ها را رفع کرد و عملکرد آن را به طرز شگفت‌انگیزی بهبود بخشید.

نبود یک سامانه هوشمند برای مدیریت ماموریت‌ها و کنترل خودروهای امدادی، چه پیامدهایی دارد؟

/wp-content/uploads/2020/09/2-e1599650955881.png

در صورتی که یک سامانه هوشمند و جامع برای مدیریت این ماموریت‌ها موجود نباشد، اپراتور از طریق تماس تلفنی، ماموریت را به خودروهای امدادی ارجاع می‌دهد. سپس در صورت پذیرش ماموریت توسط راننده، اپراتور، آدرس مقصد را به صورت دستی برای او ارسال خواهد کرد. راننده با صلاح‌دید خود، مسیر حرکت را انتخاب و به سمت محل حادثه حرکت می‌کند. این در حالی است که کاربر از پیشرفت مراحل ماموریت آگاهی نداشته و تنها از طریق تماس تلفنی با راننده، می‌تواند از زمان شروع و پایان ماموریت باخبر شود. از آن‌جا که کل این فرآیند توسط افراد و به‌صورت دستی انجام می‌شود، امکان رخ دادن خطای انسانی و به‌وجود آمدن تاخیر در اجرای عملیات، بسیار بالا خواهد بود.

ایرانسل در حوزه مدیریت هوشمند ناوگان  امداد، چه راهکاری پیشنهاد می‌کند؟

مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل، یکی از راهکارهای سازمانی نوین ایرانسل بوده که ساز و کار آن متکی بر اینترنت اشیا است. به کمک این سامانه حمل‌و‌نقل هوشمند، می‌توان عملکرد وسایل نقلیه و همچنین ماموریت کارکنان سازمان را مدیریت کرد. در همین راستا، نرم‌افزاری جامع دارای ماژول‌های مختلف، در اختیار مدیران قرار می‌گیرد که هر کدام از این ماژول‌ها، راهکارهای مختلفی را در حوزه مدیریت ناوگان ارائه می‌کند.

از جمله مهم‌‌ترین این راهکارها که نقش مهمی در بهینه‌سازی عملکرد ناوگان امداد ایفا می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

/wp-content/uploads/2020/09/3.jpg
  • مدیریت ماموریت‌ها: مدیریــت نــاوگان دیســپاچینگ خودروهــای امــدادی و عملیاتـی، عـلاوه‌ بـر ردیابـی آنلایـن خودروهـا، بـه ارتبـاطی دوطرفــه بیــن اپراتورهــا و خودروهــای درحــال ماموریــت نیاز دارد. ایــن کار بــا اســتفاده از ردیــاب‌هــای ســاده امــکان پذیــر نیست و مــی‌بایســت ســخت افزارهــای مخصــوصی را برای تعامــل بــا راننــده به کار گرفت.
  • محاسبه کارکرد ماشین‌ها: این راهکار می‌تواند اطلاعاتی از جمله شیفت‌های کاری، مسافت طی شده، میزان دقیق کارکرد و توقف ماشین‌ها را در اختیار مدیران قرار دهد.
  • بهینه‌سازی مصرف سوخت: ارائه گزارش دقیق از تاریخچه مصرف سوخت خودروها و همچنین میزان تغییرات موجودی مخزن آن، از مصرف بی‌رویه سوخت و پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو: اطلاعات مربوط به کارکرد ماشین‌ها و زمان تعویض قطعات یا سرویس‌های مورد نیاز آن، در ماژول تعمیر و نگهداری ثبت و بهترین موعد جهت تعمیر ماشین‌ها را اعلام می‌ کند.
  • تحلیل رفتار راننده: این سرویس، با کنترل ‌رفتار‌های ترافیکی راننده،‌ مانند تعداد ترمزها، شتاب‌گیری‌ها،‌ میزان کارکرد درجا،‌ سرعت و… در صدد آموزش شیوه رانندگی سبز است که موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات، کاهش استهلاک قطعات خودرو و کمتر آلوده شدن هوا می‌شود.

امکانات سامانه هوشمند مدیریت ناوگان امداد

  • امکان دریافت موقعیت مکانی وقوع حادثه از سامانه ثبت حوادث
  • امکان ارسال موقعیت مقصد برای راننده به صورت خودکار
  • یکپارچه‌سازی سامانه اختصاصی مشتری با سامانه ثبت حوادث و سامانه مرکزی
  • ارائه بهینه‌ترین مسیر به لحاظ مسافت و ترافیک
  • تعریف مراحل ماموریت در Carpc
  • ارسال اطلاعات به صورت مرحله به مرحله و تفکیک شده به سامانه مرکزی

این سامانه، علاوه‌بر مدیریت ماموریت‌ها، امکان به کارگیری نرم‌افزارهای مسیریاب از جمله Waze و نرم‌افزار مخصوص اندروید برای  Carpcرا فراهم می‌کند.

به‌طور کلی می‌توان گفت مهم‌ترین نتیجه استفاده از راهکار مدیریت هوشمند ناوگان، کاهش مدت زمان انجام عملیات امدادی است؛ چرا که این مدت زمان، نقشی حیاتی در دست‌یابی به اهداف حوزه امداد ایفا می‌کند.

به‌علاوه، کاهش هزینه‌های عملیاتی، به دلیل بهینه شدن مصرف سوخت و رسیدگی به‌موقع به ماشین‌ها، تاثیر بسیاری بر صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌های شرکت‌های فعال در این حوزه می‌گذارد.

از همین لحظه می‌توانید ناوگان امداد و عملیات خود را هوشمند مدیریت کنید.

4.1 30 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11889

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8357

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8319