post image

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس


معرفی گروه تولیدی عالیس

گروه تولیدی عالیس یکی از فعالان صنعت تولید و پخش مواد غذایی و از بزرگترین تولیدکنندگان انواع نوشیدنی در کشور است که در سال 1384با هدف تولید نوشیدنی‌های طبیعی و باکیفیت، آغاز به کار کرد.

«چشمه نوشان خراسان»، «نیک رز چناران» و «بهار رز چناران» همگی از شرکت‎های وابسته به عالیس هستند و هر کدام وظیفه تولید محصولات متفاوتی از جمله: نوشابه‌ و دوغ‎های گازدار و بدون گاز، آب معدنی، آب‌میوه‌های گازدار،  ماءالشعیر  و محصولات لبنی را دارند.

گستردگی حوزه فعالیت‌های عالیس بدون شک این شرکت را با چالش‌های متفاوتی مواجه کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مسائل و مشکلات مربوط به ناوگان حمل و نقل است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم و راهکارهای به کار گرفته شده از سوی  عالیس را برای رفع این چالش‌ها، مطرح می‌کنیم.

نگاهی به چالش‌های عالیس در حوزه ناوگان حمل و نقل

با توجه به حجم بالای تولیدات و به تبع آن، حجم بالای توزیع و پخش محصولات، گروه تولیدی عالیس نیاز به سامانه‌ای داشت که از طریق آن بتواند خودروها را به طور دقیق و در لحظه ردیابی و اطلاعات و داده‌های مربوط به آن‌ها را در بستری امن بایگانی کند.

وجود انواع چالش‌های مختلف در طول سال‌ها فعالیت عالیس، این گروه تولیدی را بر آن داشت تا برای رفع مشکلات و معضلات مرتبط با ناوگان توزیع قدمی بردارد.

به‌طور کلی چالش‌های گروه تولیدی عالیس را می‌توان به چند بخش، تقسیم کرد:

  • یافتن راهکاری به‌منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از سرقت سوخت خودروها
  • نظارت بر محدوده جغرافیایی عبور و مرور هر یک از خودروها
  • عدم وجود یک سیستم هشداردهنده برای یادآوری مواردی چون زمان انقضای بیمه‌نامه، تعمیر و نگهداری خودرو
  • دسترسی سریع به اطلاعات به‌روز مربوط به خودروها  و امکان بایگانی آنها

با توجه به ظرفیت بالای کارخانه عالیس و همچنین حجم بالای فعالیت‌ها، استفاده از سرویس‌های قدیمی

پاسخگوی نیازهای این برند نبود و این موضوع، احساس نیاز به سامانه‌ای جامع را پررنگ‌تر می‌کرد.

تجربه‌ ملموس عالیس  از به‌کارگیری سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل  برای رفع چالش‌ها

با توجه به چالش‌ها و نیازهای گروه تولیدی عالیس، کسب و کار سازمانی ایرانسل در سال ۹۵ استفاده از  سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌و نقل را به عنوان یک راهکاری یکپارچه، پیشنهاد کرد. این سامانه که برای پوشش نیازها و برطرف ساختن دغدغه‌ها، از دو بخش نرم‌افزاری و سخت افزاری کمک می‌گیرد، در  دو نسخه تحت وب و اپلیکیشن ارائه و تا کنون بیش از 450 خودرو به‌وسیله آن تجهیز شده‌ است.

/wp-content/uploads/2020/08/1-4-e1600246564310.jpg

دریافت موقعیت مکانی، تعیین مسیر حرکت، کنترل میزان مصرف سوخت خودروها و دسترسی مدیران گروه تولیدی عالیس به این اطلاعات، که در کم‌ترین زمان و به صورت آنلاین انجام می‌گیرد، از جمله مزایای این سیستم جامع به نسبت دیگر سیستم‌هایی بود که پیش از این مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با استفاده از این سرویس، رانندگان و مدیران می‌توانند میزان مصرف سوخت خودرو را با توجه به مسافت طی شده محاسبه کنند یا آن را بر اساس مقصدهای بعدی تخمین بزنند. همچنین، گروه تولیدی عالیس توانسته در چند مورد سرقت، خودروها را از طریق سیستم ردیابی در کمتر از ۳ ساعت ردیابی و پیدا کند.

نتایج بهره‌مندی از سامانه هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل ایرانسل از نگاه گروه تولیدی عالیس

یکی از دستاوردها و نتایج ملموس همکاری گروه تولیدی عالیس و کسب و کار سازمانی ایرانسل، سرعت بالای انتقال و پیاده‌سازی سطح وسیعی از اطلاعات بوده است. مسئله زمان و سرعت انتقال داده‌های مربوط به ۴۵۰ خودرو از پنل قبلی به سامانه ایرانسل، یکی از دغدغه‌های اصلی گروه تولیدی عالیس محسوب می‌شد که با همکاری تیم‌های مشغول در پروژه، فرآیند انتقال و پیاده‌سازی اطلاعات در تمامی استان‌های ایران، در کم‌تر از ۴۰ روز صورت گرفت.

صرفه‌جویی در زمان و سرعت بالای پیشبرد فرآیند انتقال داده‌ها، یکی از دلایل اصلی رضایت گروه تولیدی عالیس از به‌کارگیری سامانه حمل‌ونقل هوشمند ایرانسل بوده است.

با توجه به اهمیت زمان برای گروه تولیدی عالیس و حساسیت بالای حوزه فعالیت این گروه، یکی دیگر از دغدغه‌ها، برنامه‌ریزی و نصب تجهیزات بر روی خودروها بوده است. با توجه به کار تمام وقت خودروهای پخش مواد غذایی، انتظار می‌رفت که اجرای این پروژه بسیار زما‏ن‌بر باشد، اما با برنامه‌ریزی دقیق  وهمکاری واحد حمل و نقل شرکت عالیس، این پروژه در حداقل زمان ممکن به پایان رسید.

شرکت عالیس می‌تواند در آینده با به‌کار گرفتن ماژول‌های متعدد دیگر این سامانه، (مانند کنترل دمای محفظه‌های حمل محصولات) از مزایای بیشتری بهره‌مند شود.

 

جمع‌بندی

بهینه‌سازی فرآیندها، افزایش سرعت و کاهش خطاها، تنها به بخش تولید مربوط نمی‌شود، بلکه مراحل توزیع و پخش محصولات هم به بهبود مستمر نیاز دارد. استاندارد بودن فرآیند حمل‌و‌نقل  و نظارت دقیق بر آن، می‌تواند نقش مهمی در بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری شرکت‌ها ایفا کند. با توجه به تجربه شرکت عالیس، هوشمندسازی ناوگان حمل‌و‌نقل، تا حد زیادی توانسته چالش‌های این حوزه را رفع و این شرکت را به سمت افزایش بهره‌وری، کاهش خطاها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها هدایت نماید.

شما در مدیریت ناوگان خودرویی خود با چه مشکلاتی روبرو هستید؟ اگر در این زمینه نیاز به مشاوره یا دریافت اطلاعات بیشتری دارید، به صفحه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل مراجعه کنید.

 

4 72 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11892

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8359

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8324