post image

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها


همان‌طور که می‌دانید، مدت‌ها است که استفاده از فناوری رایانش ابری در کسب‌وکارها اهمیت پیدا کرده است اما چگونگی استفاده از این تکنولوژی برای عده‌ای همچنان مبهم است.

در سرویس رایانش ابری یا Cloud Computing، خدمات پردازشی به صورت آنی بر بستر اینترنت انجام می‌شود. پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات، میزبانی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و خدمات نرم‌افزاری جدید، از جمله فعالیت‌های انجام شده به‌وسیله سرویس‌ رایانش ابری هستند.

یکی از اساسی‌ترین مدل‌های رایانش ابری، مدل IaaS (Infrastructure as a Service) یا زیرساخت به‌عنوان سرویس است که کسب‌وکارها به کمک آن می‌توانند زیرساخت‌ها و خدمات رایانش ابری را از تامین‌کننده اجاره کنند. این زیرساخت‌ها، شامل سرورهای مجازی، فضاهای ذخیره‌سازی اطلاعات، شبکه، بک آپ، فایروال و غیره هستند.

در همین راستا، راهکارهای سازمانی ایرانسل مدل IaaS یا زیرساخت ابری را به‌عنوان سرویسی در بستر Cloud و به‌صورت Pay-as-You-go ارائه کرده است که در ادامه شما را با جزییات این سرویس آشنا کرده و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها را بررسی می‌کنیم.

 

معرفی زیرساخت ابری ایرانسل

زیرساخت ابری ایرانسل، از به روزترین خدمات ابری حال حاضر کشور است که به تمام کسب‌وکارهای داخلی، خدمات ابری ارائه می‌کند. این سرویس به شکل مجموعه‌ای کامل و کارآمد از تمام خدمات ابری ایرانسل و مطابق با به روزترین فناوری های ابری دنیا طراحی شده است. خدمات پردازش ابری ایرانسل از اجزایی مانند پردازشگرهای مجازی (vCPU)، حافظه مجازی (vRAM)، فضای ذخیره‌سازی، امکانات شبکه‌ای و امنیتی در قالب سرورهای مجازی و همچنین تکنیک‌های نرم‌افزاری تشکیل شده است.

زیرساخت ابری ایرانسل، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا علاوه‌بر افزایش سرعت توسعه زیرساخت اطلاعاتی و حل مسائل مربوط به نگهداری و پشتیبانی داده‌های خود، در هزینه‌های مربوط به خرید و نگهداری تجهیزات، راه‌اندازی دیتاسنترهای ابری، استخدام نیروی انسانی متخصص و همچنین هزینه‌های عملیاتی، صرفه‌جویی کنند.

از سویی دیگر، کسب‌وکارها با برون‌سپاری خدمات ابری مورد نیاز خود به دیتاسنترهای ابری که از پایداری و امنيت بالایی برخوردار هستند، ریسک‌های مربوط به حوزه فناوری اطلاعات را مدیریت کرده و در هر لحظه و هر مکان به منابع ابری خود دسترسی خواهند داشت.

هدف نهایی راهکارهای سازمانی ایرانسل از ارائه این سرویس، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، زمان و هزینه است تا در نهایت بتواند تجربه کاربری کسب‌وکارها و همچنین مشتریان آنان را بهبود بخشد. تمامی منابع در این سرویس رایانش ابری، به‌صورت کاملا یکپارچه ارائه شده و از طریق پرتال کاربری به‌راحتی در دسترس و قابل تغییر است.

استفاده از آخرین نسل فناوری‌ها، سرورها و تجهیزات شبکه، باعث ایجاد قابلیت‌های چشمگیری در سرویس زیرساخت ابری ایرانسل شده است که موجب افزایش بهره‌وری، مقیاس‌پذیری و دسترسی، بهبود عملکرد و کنترل خطاها در تمام لایه‌های این سرویس شود. در ادامه با قابلیت‌ها و امکانات این سرویس بیشتر آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید:

رایانش ابری چگونه بر سازوکار موسسات مالی بین المللی تاثیر گذاشته است؟

 

امکانات زیرساخت ابری ایرانسل

  • TemplateInstances (Virtual Machines)

در این قسمت، کاربران می‌توانند سرورهای متعددی را به‌صورت خصوصی یا عمومی تعریف کنند و به کمک این سرور‌ها، میزبان وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر سرویس های مربوط به آن‌ها باشند.

امکان ساخت، فعال‌سازی و مدیریت تعداد زیادی ماشین مجازی یا Virtual Machine پرکاربرد یا شخصی‌سازی شده توسط مشتری، در دیتاسنتر ابری ایرانسل وجود دارد. فقط با چند کلیک می‌توانید بر اساس نیاز خود، سرور جدید عمومی یا خصوصی بسازید، تعداد ماشین‌های مجازی مورد نیاز خود را تعیین و سیستم عامل دلخواه‌تان را انتخاب کنید. استفاده از این ماشین‌های مجازی، سبب می‌شود در مدت زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری سرویس‌های ابری و همچنین هزینه‌های مرتبط یا ساخت و نگهداری دیتاسنترهای ابری و استخدام نیروی انسانی ماهر صرفه‌جویی کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری دیتاسنتر از طریق ماشین مجازی
  • ClusterDeployment

این قابلیت به شما کمک می‌کند تا کلاستر یا گروهی از ماشین‌های مجازی یکسان را متناسب با معماری سرویس مورد نظر خود ایجاد کنید. همین ویژگی باعث می‌شود تا برای ایجاد و راه‌اندازی ماشین مجازی، نیازی به طی کردن تمام مراحل از ابتدا نداشته باشید و در کمتر از یک دقیقه بتوانید تمام ماشین‌های مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

  • Orchestration

یکی از برجسته‌ترین امکانات سرویس زیرساخت ابری ایرانسل، قابلیت ایجاد و مدیریت ارتباطات فرآیندهای خودکار و اجرای جریانات کاری بر اساس ساختاری منسجم، منظم و منعطف است؛ به‌گونه‌ای که تمام فرآیندها به‌طور خودکار و قابل برنامه‌ریزی اجرا شود. در حقیقت Orchestration با ارائه ابزارهایی، مدیریت وظایف و روندهای کاری پیچیده را در لایه‌های مختلف ارائه سرویس امکان پذیر و تسهیل می‌کند.

  • CloudController

توزیع ماشین‌های مجازی در منابع سخت‌افزاری مختلف، به‌دلیل وجود کنترل‌کننده ابر یا همان Cloud Controller، انجام و مدیریت می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، Cloud Controller این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت بروز اختلال احتمالی در یک سرور، در عملکرد سرویس و خدمات‌رسانی به کاربران اختلال ایجاد نشده و خرابی به بار نیاید.

  • Scalability

قابلیت مقیاس‌پذیری منابع در ماشین‌های مجازی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید منابع پردازشی تخصیص داده شده به ماشین‌های مجازی خود را در هر زمان، به میزان مورد نظرتان افزایش یا کاهش دهید.

  • DisasterRecovery

با فعال بودن این امکان، یک بک‌آپ به صورت Live از ماشین‌های مجازی ایجاد شده و در صورت خرابی و یا در دسترس نبودن ماشین اصلی، عملیات بازگردانی ماشین و اطلاعات به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

  • Let’sEncrypt

در زیرساخت ابری ایرانسل، تنها با چند کلیک می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را برای تنظیم گواهی‌های امنیتی انجام داده و ارتباطات سرویس خود را ایمن کنید.

بیشتر بخوانید:

۱۱ مزیت برتر خدمات رایانش ابری

  • Backup

با فعال کردن امکان بک‌آپ، یک نسخه آماده بهره‌برداری، از آخرین نسخه ماشین مجازی را در در پنل کاربری خود در اختیار خواهید داشت. این فایل پشتیبان به شما امکان می‌دهد که در صورت لزوم بتوانید در عرض چند ثانیه، ماشین مجازی مورد نظرتان را بازیابی کنید. در صورت نیاز نیز می‌توانید تنها با چند کلیک، نسخه پشتیبان مورد نظر را به نسخه‌های عملیاتی تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید:

از مزایای منحصر به فرد تکنولوژی ابری در صنعت خودرو چه می‌دانید؟!

  • Rebuild

نصب مجدد سیستم عامل یا به اصطلاح Rebuild، از دیگر امکانات این سرویس است. با توجه به این ویژگی، در صورت بروز مشکل در سیستم عامل و رفع نشدن آن، می‌توانید یک نسخه خام از سیستم عامل خود یا یک نسخه بک‌آپ از ماشین‌های خود را نصب کنید.

  • (Volume) External Disks

در زیرساخت ابری ایرانسل، امکان اتصال دیسک‌های خارجی مجازی به ماشین‌ها وجود دارد. از این طریق می‌توانید دیسک‌های ابری را همانند دیسک خارجی به ماشین‌های مجازی خود متصل کرده، اطلاعات را میان آن‌ها جابه‌جا کنید یا از آن‌ها بک‌آپ بگیرید.

بیشتر بخوانید:

۶ مزیت استفاده از خدمات ابری برای استارتاپ‌ها

جابه‌جایی اطلاعات از طریق امکانات زیرساخت ابری ایرانسل
  • ClickApp Installation

این مکانیزم شما را قادر می‌سازد تا تنها با یک کلیک، وارد مرحله نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن روی سرور موردنظر خود شوید. به‌کمک این ویژگی، می‌توانید اپلیکیشن، پکیج یا به اصطلاح ‌سرویس‌ دلخواه خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون پیچیدگی‌های فنی نصب کرده و به مجموعه کاملی از اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید.

  • ObjectStorage

ذخیره‌سازی ابری بر مبنای اشیا (آبجکت)، مفهومی بسیار کاربردی در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات در بستر Cloud است. این مزیت زیرساخت ابری علاوه‌بر فراهم کردن امکان مدیریت جامع فایل‌ها، تعیین سطوح دسترسی برای کاربران و استفاده از API برای مدیریت و درسترسی به فایل ها در فضای ابری، از اشغال شدن فضای اضافه به ازای فایل‌های تکراری نیز جلوگیری می‌کند.

مدیریت و دسترسی به فایل‌ها در فضای ابری از طریق زیرساخت ابری ایرانسل
  • MultiLevelMonitoring

به‌کمک ابزارهای مانیتورینگ سرویس زیرساخت ابری ایرانسل، به‌راحتی می‌توانید از طریق پرتال و اپلیکیشن، به‌صورت شبانه‌روزی به خدمات ابری ایرانسل، ماشین‌های مجازی و سرورهای خود دسترسی داشته و آن‌ها را مدیریت کنید. از آن‌جا که دسترسی کامل برای مدیریت سرویس در اختیار شما قرار داده می‌شود، برای انجام تغییرات یا ارسال درخواست‌های خود، نیازی به ارسال Ticket ندارید.

بیشتر بخوانید:

تحول در صنعت ساخت و ساز به کمک خدمات ابری

 

  • DNSas a   Service

دیگر به پیکربندی و تنظیمات پیچیده برای هدایت رکوردهای (Domain Name System) DNS به سرور خود نیازی نخواهید داشت. شما می‌توانید تمام تنظیمات مربوط به سرویس DNS را بدون ریسک و انجام عملیات‌های پیچیده در نگهداری این سرویس، انجام دهید.

انجام تنظیمات مربوط به DNS بدون ریسک و پیچیدگی سابق
  • Firewall as a Service

فایروال اختصاصی، امکان مدیریت امنیت زیرساخت ها و سرویس‌های مربوط به آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طریق فایروال‌ها، می‌توانید ماشین‌های مجازی خود را گروه‌بندی کرده و برای هر گروه، قوانین خاصی تعیین و اعمال کنید.

  • Load Balancer as a Service

توزیع بار، یکی از مناسب‌ترین راهکارها برای ایجاد قابلیت اطمینان و افزایش میزان دسترس‌پذیری سرویس است. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید بار شبکه و بار پردازشی سرویس خود را میان ماشین‌های مختلف تقسیم کنید.

  • Pay as you go

یک مدل قیمت‌گذاری است که در آن تنها به میزان استفاده از منابع در ساعت، هزینه پرداخت می‌کنید. این در حالی است ‌که در ازای رزرو یا مصرف منابع بیشتر، هزینه واحد منابع در ساعت، کاهش خواهد یافت. یکی از روش‌های بهینه‌سازی هزینه‌ها، امکان خاموش کردن یا به اصطلاح خارج کردن ماشین‌های مجازی غیرکاربردی از مدار است. با این کار تنها برای نگهداری دیتا در دیسک تخصیص داده شده به ماشین مورد نظر، هزینه می‌پردازید.

بیشتر بخوانید:

سرویس ابری، ناجی محیط زیست

 

کلام آخر

همان‌طور که می‌دانید، سرویس‌های مبتنی بر فناوری رایانش ابری نقش مهمی در بهبود کسب‌وکارها و صرفه‌جویی در هزینه‌های آن‌ها دارند. راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در همین راستا سرویس زیرساخت ابری خود را آماده ارائه به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک داخلی کرده است که با آن آشنا شدید.

برای دریافت مشاوره یا آگاهی از شرایط دریافت خدمات نیز می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به آدرس EB@mtnirancell.ir اقدام نمایید. البته اگر از مشترکین ایرانسل هستید، ارتباط با ما از طریق کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) آسان‌تر خواهد بود. با شماره‌گیری این کد در تلفن‌همراه خود، تمام اطلاعات و جزئیات محصولات و سرویس‌های ما، به‌سرعت در اختیارتان قرار می‌گیرد.

3.7 13 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4309

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4166

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3565