post image

سئول شهری پیشرو در هوشمندسازی

شهر هوشمند سئول چگونه توانست رتبه یک شهرهای فناورانه جهان را بدست آورد؟


سئول با ۲۰۰۰ سال قدمت تاریخی و فرهنگی، بیش از  ۶۰۰ سال است که به‌عنوان پایتخت شبه جزیره کره شناخته می‌شود. این شهر که یک منطقه استراتژیک برای سکونت، دفاع و نیروی نظامی به‌شمار می‌رود، توانست تا در کم‌تر از نیم قرن، به یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان تبدیل شود.  در ادامه روند هوشمند‌سازی سئول را بررسی می‌کنیم.

 

موفقیت سئول در هوشمندسازی

با اینکه سئول در چند دهه اخیر با افزایش جمعیت مواجه بوده است، اما توانسته به‌عنوان شهری پیشرو در زمینه هوشمندسازی، راه خود را ادامه دهد. شهردار این شهر، فعالیت‌هایی مانند دموکراسی دیجیتال، استفاده از هیدروژن به‌جای سوخت کربنی در سیستم‌های گرمایشی و حمل‌ونقل و همچنین  نوآوری در پهنه اکوسیستم شهری را در دستور کار خود قرار داده است. پایتخت کره‌جنوبی به داشتن اینترنت پرسرعت در تمام جهان معروف است و شهروندان و گردشگران در تمام طول روز و در تمام نقاط این شهر می‌توانند از یکی از پرسرعت‌ترین خطوط اینترنت جهان ( تکنولوژی 5G ) به‌طور رایگان استفاده کنند.

/wp-content/uploads/2020/06/1111-e1669561202767.jpg

شهردار سئول به‌نام پارک وون، پس از سومین باری که به‌عنوان شهردار این شهر انتخاب شد، توانست ‌عنوان طولانی‌ترین شهردار سئول در تاریخ کره‌جنوبی را نیز به خود اختصاص دهد. نظرخواهی از شهروندان در فرآیند تصمیم‌گیری و ترویج مدیریت الکترونیکی، از جمله فعالیت‌های او است. شهردار سئول اقدامات مهمی را با کمک طراحان شهری در راستای حفظ محیط زیست انجام داده است و این افراد با همکاری ساکنان شهر تلاش کرده‌اند تا با حفظ کوه‌ها و نهرهای شهر، به تقویت هویت زیست‌محیطی و زیباسازی شهر کمک کنند. در همین راستا سئول توانست به دریافت جایزه رامون مگسایسی به‌نام «جایزه نوبل آسیا» نیز دست یابد.

بیشتر بخوانید:

مدیریت هوشمند ناوگان، گامی موثر برای پیاده سازی حمل و نقل سبز در شهر ونکوور!

عوامل ایجاد شهر هوشمند

/wp-content/uploads/2020/06/11111111-e1669561269375.jpg

«پویایی شهر» و «مشارکت شهروندان» عواملی هستند که باعث ایجاد یک شهر هوشمند می‌شوند. «شهر هوشمند»، محصول دلهره و درون‌گرایی بشر در مورد چگونگی زندگی شادتر، کامل‌تر و همچنین استفاده شهروندان از فناوری‌های پیشرفته است. شهر هوشمند به مفیدترین روش برای ارتقا کیفیت زندگی شهروندان و همچنین ابزاری کارآمد برای رفع چالش‌های جهانی تبدیل شده است.

سئول نه‌تنها به‌عنوان بهترین دولت الکترونیک جهان برای هفت سال پیاپی انتخاب شده است، بلکه براساس داده‌های بزرگ و فناوری‌های جدید انقلاب صنعتی چهارم نیز، به‌عنوان یک شهر هوشمند پیشرو در جهان شناخته می‌شود. مشارکت داوطلبانه شهروندان و ترکیب تلاش‌های جدید با چالش‌های نوآورانه، در کنار فناوری‌های مهم موجود در بخش‌های دولتی و خصوصی باعث شده است تا شهر هوشمند سئول خود را از سایر شهرها متمایز کند.

 

کمک سئول به هوشمندسازی سایر شهرها

سئول شهر مدرنی است که دارای بهترین شبکه اطلاعاتی و ارتباطی در جهان می‌باشد و شهروندان آن می‌توانند از شبکه Wi-Fi عمومی حتی در وسایل حمل و نقل عمومی نیز بهره‌مند شوند. براساس این نقاط قوت، سئول اکنون در حال نوشتن فصل جدیدی در تاریخ شهرهای هوشمند است که زندگی شهروندان را در حوزه‌های حمل‌ونقل، اقتصاد و محیط‌زیست متحول می‌کند.

البته که تقاضای اصلی شهروندان سئول، مدیریت صحیح در زمان بارندگی است، چراکه حوزه حمل‌ونقل را به‌شدت مورد تاثیر قرار می‌دهد و سئول تاکنون استفاده از سامانه حمل‌ونقل عمومی را از طریق «سیستم هوشمند ترافیک سئول» و کارت حمل‌ونقل مهیا کرده است.

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان نیز در همین راستا شکل گرفته و استفاده می‌شود. این سامانه یکی از مهم‌ترین سرویس‌های حوزه حمل و نقل هوشمند محسوب می‌شود که در هوشمندسازی شهرها نیز نقش مهمی‌را ایفا می‌کنند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان از طریق سنسورهایی که بر روی خودروها و ناوگان نصب می‌شوند، می‌توانند اطلاعاتی مانند نحوه رانندگی راننده، میزان مصرف سوخت، ردیابی ناوگان و غیره را دریافت و تحلیل کنند. در نهایت این اطلاعات به بهبود امنیت خودروها و جاده‌ها کمک می‌کند.

/wp-content/uploads/2020/06/11111111111111-e1669561343318.jpg

در سال ۲۰۱۰ ، سئول برای حمایت از توسعه شهر پایدار و همچنین برای محدود کردن شکاف اطلاعات از طریق مبادلات و همکاری با شهرهای جهان، منطقه WeGO (سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند) را تأسیس کرد. همچنین سئول با صادرات راه‌حل‌های هوشمندی مانند TOPIS (عملیات بهره‌برداری و اطلاع‌رسانی خدمات)، روشنایی هوشمند و مدیریت پسماند هوشمند توانسته است تا در هوشمندسازی شهرهای دیگر جهان نیز، نقش پررنگی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

مدیریت هوشمند ناوگان، تکه ای گمشده از پازل شهر هوشمند!

 

سئول؛ رتبه یک شهرهای هوشمند

در هوشمند‌سازی شهرها، سه نکته اساسی و بنیادی وجود دارد که هر شهری برای اینکه بتواند در فهرست شهرهای هوشمند قرار بگیرد، باید این سه مشخصه را با خود به‌همراه داشته باشد:

۱. ایجاد زیرساخت های شهر هوشمند

۲. تاسیس شرکت‌های نوآورانه با فناوری‌های پیشرفته

۳. ایجاد فرهنگ استفاده از تکنولوژی نوین در جامعه

سئول تمام این مشخصات را دارد. شاید دلیل آن هم این باشد که کره‌جنوبی نخستین کشوری است که اینترنت بر اساس تکنولوژی 5G را تجاری‌سازی کرد و براساس آن سئول توانست زیرساخت‌های هوشمندسازی را در اختیار بگیرد. این شهر در سال ۲۰۲۲ قدم بزرگی برای ترویج فرهنگ استفاده از تکنولوژی نوین برداشت.

سئول توانسته است با ایجاد فرصت‌هایی برای توسعه بیشتر فناوری‌ و تبدیل آن‌ها  به مدل‌های سودآور، یک زنجیره ارزش جدید ایجاد کند. برای مثال، شرکت‌های مبتکر و دارای ایده‌های خلاقانه و فن‍اوری‌های پیشرفته می‌توانند در فرآیند سیاست‌گذاری شرکت کنند و بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند مشکلات شهری را با یکدیگر برطرف کنند.

بیشتر بخوانید:

آيا امنیت در شهرهای هوشمند بالاتر است؟

 

کلام آخر

هوشمندسازی شهرها یکی قدم‌های بزرگ کشورها در راستای ایجاد تحول دیجیتال و پیشرفت در تکنولوژی است و کره‌جنوبی با هوشمند‌سازی شهر سئول و ارائه مهم‌ترین و به‌روزترین تکنولوژی‌ها توانست در همین مسیر گام بردارد.

در ایران نیز، راهکارهای سازمانی ایرانسل تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات و سرویس‌های متنوع سازمانی و دیجیتال، شهرها و کسب‌وکارهای ایرانی را در مسیر تحول دیجیتال همراهی کند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، سرویس بی‌سیم واکه و خدمات اینترنت سازمانی برخی از محصولات آن هستند. اگر از مشترکان ایرانسل هستید، می‌توانید از طریق کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) تمام اطلاعات لازم درباره سرویس‌های ما را در تلفن همراه خود دریافت کنید. البته اگر از مشترکین ایرانسل نیستید هم جای نگرانی نیست و می‌توانید از طریق ایمیل   EB@mtnirancell.irبا کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.ces.tech

3.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5451

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4216

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4204