post image

نقش حیاتی دورکاری در آینده کسب و کارها

با مهم‌ترین مزایای دورکاری کارمندان آشنا شوید.


برای افزایش بهره‌وری در کسب‌وکار خود، استخدام افراد متخصص با کم‌ترین میزان حقوق و درعین‌حال سالم، پرانگیزه و پرانرژی، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید!

مواردی که در بالا گفته شد، معجزه دورکاری در سال‌های اخیر است. تحقیقات و پژوهش‌های جهانی نشان می‌دهند که بیش از ۱۶ درصد از کسب‌و‌کارها به صورت دورکاری اداره می‌شوند و ۵۲ درصد از مردم دست‌کم یک روز در هفته را دورکار هستند. دورکاری آینده دنیای کسب‌و‌کار است، اما اجرای آن به جسارت و اطمینان بسیار زیادی نیاز دارد. در این مقاله مهم‌ترین مزایای دورکاری و تأثیر آن بر بهره‌وری کسب‌و‌کارها را بررسی می‌کنیم.

۱. بهره‌وری بیشتر کارمندان با دورکاری

/wp-content/uploads/2020/05/1212-e1667296170827.jpg

چطور ممکن است فردی که در خانه کار می‌کند، بهره‌وری بیشتری داشته باشد؟ این نگرانی‌ به‌جا است اما در عمل، ماجرا متفاوت است. کارمندان دورکار قدر انعطاف بالا و راحتی کارکردن در منزل را می‌دانند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا این شرایط را حفظ کنند. کارمندان دورکار حاضر‌ند آخر‌هفته‌ها یا حتی تا پاسی از شب و در تعطیلات کار کنند تا زمان‌های تلف‌شده جبران شود و کار را به‌موقع و باکیفیت به شما تحویل دهند.

پژوهش‌ها نشان از آن دارد که ساعات مفید کار‌کردن برای کارمندان دورکار تقریبا همیشه ثابت است. این کارمندان به‌شکل میانگین هفته‌ای ۴۰ ساعت کار می‌کنند و حتی تعطیلات یا بیماری هم مانع کار آن‌ها نمی‌شود!

طبق نظرسنجی انجام شده توسط شرکت «CoSo Cloud»، ۳۳ درصد از کارمندان دورکار مورد پژوهش، حاضرند ساعاتی طولانی‌تر از حد معمول کار کنند. ۵۲ درصد از این کارمندان اعلام کرده‌اند که نیاز به مرخصی ندارند. ۳۰ درصد از دورکاران هم کار بهتری را در زمان کمتر ارائه می‌دهند! در مجموع ۷۷ درصد از کامندان دورکار معتقد‌ند بهره‌وری آنها با کارکردن در منزل افزایش یافته است.

راحتی کارکردن در منزل، فشار و استرس شغلی را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که برخی از بهترین ایده‌های ما خارج از محیط کار به ذهنمان می‌رسد.

موسسه «FlexJobs» پژوهش گسترده‌ای بر روی ۵۵۰۰ کارمند از شرکت‌های مختلف انجام داده است. ۶۶ درصد از این کارمندان معتقد‌ند بهره‌وری‌شان در خارج از شرکت به‌مراتب بیشتر است. ۷۶ درصد از این کارمندان نیز باور دارند حواس پرتی در محیط کار بیشتر از محیط‌های دیگر است!

تمام پژوهش‌های جهانی یک نتیجه را تایید می‌کنند، کارمندان احساس می‌کنند بهره‌وری‌شان در منزل بیشتر از دفتر کار است.

 بیشتر بخوانید:

هر آنچه باید در مورد دورکاری بدانید!

۲. دورکاری بهترین جاذبه برای استخدام استعداد‌ها

/wp-content/uploads/2020/05/12122-e1667296258246.jpg

تعداد افراد جوان در بازار کار روزبه‌روز در حال افزایش است. ارتباطات از راه‌دور برای این کارمندان جوان که هم‌اکنون بزرگ‌ترین بخش از متقاضیان کار‌ند، دیگر یک گزینه نیست بلکه بخشی دائمی و اجباری از زندگی روزمره است. درواقع، ۸۵ درصد از جوانان نسل هزاره (متولدان ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) کارکردن در منزل را به شیوه‌های دیگر کارکردن ترجیح می‌دهند. پژوهش سالانه درباره جامعه فریلنسر‌‌های آمریکا هم نشان می‌دهد نیمی از افراد نسل هزاره مشاغل فریلنسری دارند.

در نظرسنجی شرکت «Mom Corps» علاقه به دورکاری بسیار مشهود است. ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند حاضرند حقوق کمتری دریافت کنند و درعوض، دورکار باشند. ۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان نیز انعطاف‌پذیری را مهم‌ترین عامل در انتخاب شغل دانسته‌اند.

علاقه به دورکاری فقط به‌دلیل انعطاف‌پذیری آن نیست. دورکاری مزایای فراوانی برای کارمندان دارد. با دورکاری می‌توان صرفه جویی در زمان و هزینه‌ را شاهد بود ؛ چون دیگر نیازی به حمل‌ونقل روزانه ندارید. هزینه خرید و مراقبت از لباس‌های رسمی یا تهیه غذا از رستوران هم با دورکاری از بین می‌رود. ۳۰ درصد از دورکاران آمریکایی معتقد‌ند که سالانه ۵۰۰۰ دلار با دورکاری صرفه‌جویی می‌کنند. این کارمندان اعلام کرده‌اند دورکاری را به هر کار دیگری ترجیح می‌دهند.

پژوهش دانشگاه «Stanford» هم نشان می‌دهد میزان ترک شغل و اصطکاک کاری در مشاغل دورکار ۵۰ درصد کاهش می‌یابد!

بیشتر بخوانید:

با ۷ روش ساده اهمال کاری در دوران دورکاری را به صفر برسانید!

چالش های مدیران در ایام دورکاری!

 

۳. صرفه‌جویی در هزینه‌های کسب‌وکار با دورکاری

اغلب کسب‌وکارهای نوپا با کمبود بودجه روبرو‌ هستند. برای این شرکت‌ها صرفه جویی در هزینه ها درست مانند کسب درآمد است. خوشبختانه دورکاری به‌روش‌های مختلف هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد. مثلا به هزینه‌های خرید یا اجاره دفتر کار فکر کنید. هرچه تعداد کارمندان، فضای موردنیاز آنها و شان شرکت شما افزایش یابد، این هزینه‌ها به‌شکلی سرسام‌آور بیشتر می‌شوند. علاوه بر هزینه اجاره، هزینه‌های اثاثیه و ملزومات اداری، قبوض مختلف، نگهداری و نظافت را هم به مخارج خود اضافه کنید. یک کسب‌و‌کار نوپا با استفاده از دورکاری می‌تواند به‌شکل میانگین، سالانه حدود ۶۰۰،۰۰۰ هزار دلار در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند. بیشتر بخوانید:

با دورکاری، دیگر نگران هزینه‌های سازمان نباشید!

 

پژوهش‌های جهانی هم تخمین‌های ما را تایید می‌کنند. گزارش آماری سازمان جهانی محیط‌های کاری (Global Workplace Analytics) نشان می‌دهد دورکاری به‌شکل میانگین، سالانه (به‌ازای هر کارمند) ۱۱ هزار دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای کسب‌و‌کارها در پی دارد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای کسب‌و‌کارهایی با بیش از ۱۰۰۰ کارمند قطعا میلیاردی خواهد بود! برای نمونه، شرکت «AT&T» با استفاده از یک برنامه دورکاری توانسته است سالانه ۳۰ میلیون دلار در هزینه اجاره دفتر صرفه‌جویی کند. فوق العاده نیست؟ شکیبا باشید، هنوز ادامه دارد!

در اولین مورد گفتیم بهره وری کارمندان دورکار افزایش می‌یابد. این کارمندان هم ساعات بیشتری کار می‌کنند و هم در زمان کوتاه‌تری نتایج بهتری می‌گیرند. این بهره‌وری در عملکرد به‌معنای افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های کسب‌و‌کار‌هاست. شرکت «Cisco Internet Business service Group» نمونه‌ای درخشان در این زمینه است. این شرکت با استفاده از دورکاری و افزایش بهره‌وری کارمندان‌اش سالانه ۲۷۷ میلیون دلار کسب درآمد می‌کند!

کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری به فضای تجاری و محیط کسب‌و‌کار محدود نمی‌شود و ارتباط از راه‌ دور در دورکاری به‌نفع کل اقتصاد و محیط زیست است. صرفه‌جویی حاصل از دورکاری، سالانه معادل حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت خام برآورد می‌شود.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز، با هدف بهبود و تسهیل کار از راه‌دور در کسب‌وکارها، سرویس داناپلاس را به شرکت‌ها و سازمان‌های علاقه‌مند به دورکاری، پیشنهاد می‌دهد. این سرویس، یک پلتفرم جامع برای برگزاری جلسات، همایش‌ها و کلاس‌های آموزشی آنلاین است که کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از امکانات متنوع این پلتفرم، جلسات خود را در دورکاری با بالاترین کیفیت و به‌صورت آنلاین برگزار کنند. همچنین می‌توانند از امکاناتی مانند برگزاری جلسات زمان‌بندی‌شده، ارسال دعوت‌نامه از طریق پیامک و ایمیل، تهیه صورت‌جلسه آنلاین و… نیز بهره‌مند شوند. سرویس داناپلاس نیازی به نصب نرم‌افزار جانبی ندارد و کاربران می‌توانند از طریق مرورگر و با موبایل یا کامپیوتر شخصی خود از امکانات آن استفاده کنند.

۴. شادابی بیشتر برای کارمندان دورکار

/wp-content/uploads/2020/05/1212121-e1667296359979.jpg

شاید بهترین کارمندان را استخدام کنید اما چه فایده اگر با تمام توان سر کار نیایند و با نشاط به کار خود نپردازند! پژوهش تازه‌ای شرایط روحی و روانی بیش از ۳۴۰۰ کارمند مختلف را بررسی کرده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد علاقه کارمندان دورکار به شغل‌شان تقریبا دوبرابر دیگر کارمندان است یعنی حدود ۴۵ درصد از دورکاران عاشق شغل خود هستند. ۲۴ درصد از کارمندان دورکار هم کارفرمای خود را دوست دارند!

پژوهش شرکت «Regus» نشان می‌دهد ۲۷ درصد از کارمندان، مسافرت‌های روزانه در مسیر منزل تا محل کار را اتلاف وقت و پول می‌دانند. وقتی در مکانی کار می‌کنید که در آن راحت هستید، هرگز در ترافیک گیر نمی‌کنید یا با اوج شلوغی مترو روبه‌رو نمی‌شوید. به همین ترتیب، بسیاری از فشار‌های روانی روزانه با دورکاری از بین می‌روند.

رفتن از منزل به شرکت برای کارمندان، به‌شکل میانگین روزانه یک ساعت زمان می‌برد. این زمان برای بسیاری از مردم به روزی سه ساعت یعنی معادل با ۷۰۰ ساعت در سال می‌رسد! تصور کنید با این زمان چه کارها که نمی‌توان انجام داد! پژوهشی در این زمینه نشان می‌دهد کارمندان آمریکایی سالانه ۲۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار را برای رفت‌و‌آمد بین منزل و اداره هدر می‌دهند و به‌شکل میانگین ۱۱ روز از سال را در ترافیک سپری می‌کنند.

در پژوهش‌های جهانی مختلف، کارمندانی که به‌مدت ۳ تا ۵ سال دورکاری کرده‌اند، شادی و رضایت بیشتری نسب‌به دیگران اظهار کرده‌اند.

 بیشتر بخوانید:

۸ گجتی که در ایام دورکاری باید داشته باشید!

۵. کاهش اضطراب‌های شغلی برای کارمندان دورکار

/wp-content/uploads/2020/05/121212121-e1667296429108.jpg

اضطراب شغلی سلامت روانی و حتی سلامت جسم شما را به خطر می‌اندازد. ۵۲ درصد از کارمندان شاغل در حرفه‌های مختلف، معتقد‌ند که در زمان حضور در محیط کار استرس دارند. ۶۰ درصد از کارمندان اعتقاد دارند که استرس‌های مربوط به کار در سال‌های اخیر افزایش یافته است. کارمندانی که استرس دارند و علاقه‌ای به شغل‌شان ندارند، عملکرد شغلی ضعیفی خواهند داشت. این کارمندان اغلب وانمود می‌کنند که مشغول کارند و خودشان را درگیر با کار نشان می‌دهند. این مشکل فقط مربوط به کارمندان نیست و کارفرمایان هم از این قائده مستثنی نیستند.

اگر به کارمندان اجازه دهید در منزل کار کنند، همه‌چیز تغییر می‌کند. راحتی کارکردن در منزل، استرس شغلی را از بین می‌برد. نبودن کنار همسر و فرزندان از بزرگ‌ترین حسرت کارمندان است. پژوهش شرکت «FlexJobs» نشان می‌دهد متعادل نبودن زندگی شغلی و خانوادگی برای ۹۱ درصد از والدین شاغل استرس‌آفرین است. ۹۰ درصد از این والدین معتقد‌ند که انعطاف‌پذیری شغلی برای غلبه بر این مسئله مفید است.

 

۶. سلامتی کارمندان دورکار

اغلب شغل‌های دفتری نیازمند پشت‌میز‌نشینی‌ در کل مدت روز‌ هستند. نشستن، در بازه‌ای طولانی، مشکلات فراوانی برای سلامتی در پی دارد و ممکن است به مرگ زودهنگام منجر شود. شما باید به‌ازای هر ۲۰ تا ۲۵ دقیقه نشستن، ۵ دقیقه بایستید و چند دقیقه هم راه بروید. البته گفتنش ساده است و این توصیه معمولا عملی نمی‌شود. همه از این توصیه آگاه‌اند اما اجرای آن در محیط‌های شغلی معمولا فراموش می‌شود.

نتیجهٔ کم‌تحرکی در محیط کار چیزی جز اضافه وزن، دیابت، کلسترول و فشار خون بالا نخواهد بود! کارمندانی که دورکاری می‌کنند کمتر با این بیماری‌ها مواجه می‌شوند. پژوهشی علمی نشان می‌دهد احتمال گرفتار‌شدن به اضافه‌وزن، اعتیاد به الکل و دیگر مشکلات سلامتی در بین کارمندان دفتری بیشتر از کارمندان دورکار است.

به این بیماری‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار و انتشار میکروب‌ها را هم اضافه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد میزان غیبت به‌دلیل بیماری در افرادی که در دفاتر مشترک کار می‌کنند، در مقایسه با افرادی که دفتر مستقل دارند، بیشتر است. جدا از بیماری‌های واقعی، میزان تمارض در کارمندانی که دورکاری می‌کنند بسیار کمتر از دیگر کارمندان است. پژوهش شرکت «Careerbuilder» نشان می‌دهد ۳۵ درصد از کارمندان، برای گرفتن مرخصی، خود را بیمار نشان می‌دهند! اغلب مرخصی‌ها هم در روز‌های آخر یا اول هفته گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

عوامل موثر بر گرایش کسب‌و‌کارها به دورکاری کدام‌اند؟

 

۷. حواس‌پرتی کم‌تر برای کارمندان دورکار

شاید این موضوع تعجب‌آور باشد اما حقیقت دارد! دفاتر کاری باید محیط کاری بهتری خلق کنند اما کار تنها اتفاقی نیست که در این دفاتر روی می‌دهد! پژوهشی معتبر نشان می‌دهد که محیط کاری برای ۲۰ درصد از کارمندان، خصومت‌آمیز یا تهدید‌کننده است! تهدید‌ها و خصومت‌ها انواع مختلفی دارند، مانند تعرض جنسی یا زورگویی. نیمی از کارمندان هم شرایط دفتر کار خود را نامطلوب می‌دانند!

حواس‌پرتی در محیط‌های شغلی انواع دیگری هم دارد. مثلا ۷۶ درصد از کارمندان دورکار معتقد‌ند بهره‌وری آنها در منزل بیشتر است، چون همکاران آنها مزاحم کارشان نمی‌شوند. ۶۹ درصد از این کارمندان هم کم‌شدن جلسات کاری را در افزایش بهره‌وری خود موثر می‌دانند.

 

۸. افزایش اشتیاق کارمندان دورکار به یادگیری

میانگین مهارت‌ها و شایستگی‌های کارمندان دورکار بیشتر از دیگر کارمندان است! ۷۲ درصد از دورکاران، تحصیلات دیپلم یا بالاتر دارند. درآمد ۷۵ درصد از افراد دورکار هم بالاتر از میانگین حقوق ۸۰ درصد از کل کارمندان است. علاوه بر مهارت‌های حرفه‌ای، ویژگی‌های شخصیتی و شغلی مانند انضباط شخصی، مدیریت زمان و مهارت‌های ارتباطی کارمندان دورکار قابل‌توجه است.

هزینه‌های آموزش کارمندان سرسام‌آور است. خبر خوب در مورد کارمندان دورکار این است که آنها تمایل بیشتری به یادگیری و به‌ویژه یادگیری مستقل دارند. آنها می‌دانند که در حال رقابت با مستعد‌ترین کارمندان‌اند؛ پس برای پیشرفت، از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. میزان شرکت افراد دورکار در برنامه‌های آموزشی و توسعه مهارت ۲۵ درصد بیشتر از دیگر کارمندان است. تنها کارمندان ماهر‌ می‌توانند شرایط شغلی‌شان را خودشان تعیین کنند و مدیریت ساعات کاری‌شان را در اختیار داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا چگونه موجب تحول دورکاری می‌شود؟

 

کلام آخر

دورکاری نتایج بسیار بهتری برای کسب‌و‌کارها به‌ارمغان می‌آورد و سودآوری آن‌ها را افزایش می‌دهد. اگر در فکر شروع یک کسب‌وکار‌ جدید هستید یا این کار را شروع کرده‌اید، بهتر است به دورکاری فکر کنید. دورکاری آینده جهان کسب‌و‌کار است. شاید شروع دورکاری کمی دشوار باشد اما از شروع آن نترسید، زیرا ارزش‌اش را دارد.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه به‌روزترین سرویس‌ها و محصولات سازمانی، آمادگی ارائه و ایجاد زیرساخت مناسب برای انجام دورکاری در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها را دارد. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر، از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

3.9 12 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۱۷

کارمندان دورکار با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟

آشنایی با مزایا و معایب دورکاری و سیاست‌ها و قوانین لازم برای کارمندان دورکار!

بازدید: 3994

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۰۱

۵ راهکار موثر برای افزایش بهره‌وری در دورکاری

چگونه بهره‌وری خود را در دورکاری افزایش دهیم؟

بازدید: 3413

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۲۲

نقش حیاتی دورکاری در آینده کسب و کارها

با مهم‌ترین مزایای دورکاری کارمندان آشنا شوید.

بازدید: 2633