post image

شهر هوشمند و بهینه‌سازی استفاده از منابع طبیعی

افزایش جمعیت و محدودیت منابع، هوشمندسازی شهرها را به موضوعی جدی تبدیل کرده است.


رشد جمعیت در دنیا و همچنین فعالیت‌های مخرب و آلاینده صنایع مختلف خصوصا در دو دهه اخیر،‌ نگرانی‌های پیش آمده پیرامون تخریب محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی را دو چندان کرده است. دغدغه جهان برای حفظ و احیا محیط‌زیست و همچنین استفاده بهینه از منابع تجدیدناپذیر انرژی، یکی از مشوق‌های اصلی جامعه جهانی برای هوشمندسازی دستگاه‌ها و تجهیزات با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا بوده و انگیزه دولت‌ها برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند را بیش از پیش افزایش داده است.

استفاده بهینه از منابع طبیعی با هوشمندسازی شهرها

مدیریت منابع طبیعی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و همچنین ارائه خدمات شهری نوین، تنها راه پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری امروز است که با وجود شهرهای هوشمند امکان پذیر می‌شود. برخی از کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند از طریق هوشمندسازی شهرهای خود، بیش از ۱۰ درصد در میزان مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. بر اساس پژوهشی دیگر، نزدیک به ۴۰ درصد از هزینه‌های شهرداری‌ها به منظور تامین انرژی برای روشنایی خیابان‌ها و اماکن عمومی مصرف می‌شود که راهکارهای هوشمندسازی شهرها در بهینه‌سازی مصرف انرژی نقش مهمی ایفا می‌کنند. برای مثال، استفاده از شبکه هوشمند برق‌رسانی در کنار چراغ‌های روشنایی هوشمند می‌تواند هزینه تامین روشنایی شهری را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

به‌علاوه، ‌راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا‌ مانند مدیریت کیفیت آب، هوا و خاک مناطق شهری، کشاورزی شهری و کنترل میزان آلاینده‌های شهری و صنعتی کمک شایانی به پاک‌سازی محیط زیست خواهد کرد. در این زمینه، شهرهای هوشمند توانسته‌اند تا ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود بکاهند.

هوشمندسازی، پاسخی برای چالش‌های صنعت حمل‌ونقل

/wp-content/uploads/2016/07/55665656-e1615732868183.jpg

مشکلات حمل‌و‌نقل و ترافیک شهری نیز از دیگر چالش‌های پیش آمده ناشی از افزایش جمعیت شهرها است که به‌واسطه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌و‌نقل و ترافیک در شهرهای هوشمند مورد توجه قرار گرفته است. استخراج الگوهای ترافیکی، تشخیص لحظه‌ای حوادث و تصادفات، پیش‌بینی تغییرات الگوی ترافیکی،‌ همچنین هوشمندسازی خدمات شهری، پارکینگ‌ها، عملیات امداد رسانی،‌ خودروهای استیجاری دولتی و … همگی از کارکردهای این سامانه محسوب می‌شوند.

 

استفاده بهینه از منابع آبی؛ مهم‌ترین دغدغه در ایران

اکنون به نظر می‌رسد مهم‌ترین بحثی که امروزه در داخل کشور با آن روبرو هستیم کاهش ذخایر آبی شهرها، خشکسالی، نابودی دریاچه‎‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی، تغییرات آب‌وهوایی ناشی از خشکسالی و سایر چالش‌های مربوط به این حوزه باشد. در حالی که بسیاری از کشورها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، اتلاف هزینه‌ای معادل ۱۴ میلیارد دلار در سال، بابت هدر رفتن آب آشامیدنی و یا استفاده غیرقانونی از آن در سراسر جهان، یک فاجعه تلقی می‌شود. بر اساس پژوهش‌های موجود،‌ ۶۰ درصد از منابع آبی که به مصارف خانگی تخصیص یافته‌اند، در شهرها مصرف می‌شوند. بر این اساس امکاناتی مانند ردگیری هرگونه نشتی یا برداشت غیرمجاز از آب آشامیدنی در شهرهای هوشمند، ‌می‌تواند نقشی اساسی در مدیریت هوشمند مصرف آب و کنترل ذخایر آبی ایفا کند.

 

سخن پایانی

اکنون با درک ضرورت هوشمندسازی شهرها می‌توانیم با عزم بیشتری در این مسیر قدم برداریم. در یک نگاه کلی به دستاوردهای بالقوه شهرهای هوشمند، برآورد می‌شود که بهینه‌سازی زیرساخت‌های عمومی در این شهرها (با استفاده از اینترنت اشیا) موجب صرفه‌جویی سالانه معادل با یک تریلیون دلار در سراسر جهان خواهد شد، که با بازگشت این هزینه به خزانه‌ شهری، شهرداری‌ها می‌توانند خدماتی نوین و با کیفیت بالاتر را ارائه کرده و این بودجه را صرف پیشرفت و آبادانی هرچه بیشتر شهرها کنند.

راه‌اندازی سامانه شهر هوشمند ایرانسل در منطقه آزاد انزلی را می‌توان شروع این حرکت در داخل کشورمان تلقی کرد که به طور قطع در آینده‌ای نزدیک برکات بسیاری را با خود به ارمغان خواهد آورد.

برای آشنایی بیشتر با راهکارهای ایرانسل در حوزه شهر هوشمند، به بخش محصولات و راهکارها و قسمت اینترنت اشیا در وب‌سایت ایرانسل سازمانی مراجعه کنید.

4.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5446

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4212

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4201