post image

سامانه شهر هوشمند و خدمات شهروندی هوشمند ايرانسل با حضور رئیس‌جمهور محترم دکتر حسن روحانی در منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی شد.

امروزه مفهوم شهر هوشمند با ویژگی‌هایی نظیر سیستم حمل‌ونقل هوشمند، ساختمان‌های هوشمند، دسترسی به اینترنت همگانی در تمام نقاط شهر، پرداخت‌های مبتنی بر فناوری NFC، سیستم‌های پردازشگر آلاینده‌های محیطی و بسیاری از فناوری‌های دیگر تصور می‌شود


افزایش روزافزون جمعیت کره زمین و محدودیت بیش از پیش منابع طبیعی این کره خاکی سبب شده تا هوشمندسازی شهرهای سراسر جهان تبدیل به یک رسالت جدی برای نسل بشر شود. طبق آمار ۵۴٪ از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و ۷۵٪ از انرژی تولید شده در دنیا توسط همین جمعیت به مصرف می‌رسد.

توانایی شهرهای هوشمند در مدیریت منابع و انرژی و همچنین ارائه خدمات شهری نوین، بنظر تنها راه پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری امروز است. برخی از کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند بواسطه‌ هوشمندسازی شهرهای خود، نزدیک به ۱۰ درصد در انرژی مصرفی خود صرفه‌جویی کنند. همچنین در شهرهای هوشمند تولید گازهای گلخانه­ای 20 درصد کمتر است که این عامل تأثیر قابل توجهی بر حفظ محیط زیست دارد.

همزمان با پرطرفدار شدن ایده شهرهای هوشمند در عرصه جهانی و بهینه سازی زیرساخت های عمومی با استفاده از اینترنت اشیاء، حرکت به سمت ارائه خدمات هوشمند شهری در داخل ایران نیز آغاز شده است. در این راستا شرکت ایرانسل به آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز برای بکارگیری فناوری اینترنت اشیاء و حرکت به سمت ارائه خدمات شهری مبتنی بر این فناوری در داخل کشور اقدام کرده است.

در بهمن ماه سالی که گذشت، اولین سایت NB-IoT کشور به منظور ایجاد شبکه ملی اینترنت اشیاء افتتاح شد. از جمله ویژگی‌های فناوری NB-IoT، توان مصرفی پایین برای اشیا است که سبب افزایش طول عمر باتری تا حدود 10 سال می‌‌شود. همچنین گستردگی پوشش شبکه از دیگر ویژگی‌هایی است که استفاده از آن را در اندازه‌گیری هوشمند، مدیریت ناوگان‌ حمل و نقل، قرائت کنتورهای گاز، آب و برق از راه دور و صد‌ها مورد دیگر بی‌همتا و متمایز می‌کند.

 رونمایی از اولين سامانه حمل‌ونقل هوشمند، پرداخت مبتنی بر فناوری NFC  و اجرای طرح آزمایشی نصب ۵۰۰۰ کنتور گاز مبتنی بر فناوری LPWA در استان خوزستان از دیگر خدمات شرکت ایرانسل در حوزه راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء بود که با حضور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

در بین تمامی روش‌های پرداخت همراه، فناوری NFC به عنوان یک فناوری ارتباطی جدید به جهان معرفی شده و به سرعت در حال رشد و توسعه است. Near Field Communication یا به طور مخفف NFC نوعی ارتباط رادیویی است که در فاصله کمتر از 10 سانتیمتر بین دو دستگاه برقرار می‌شود. سیم‌کارت‌های NFC، گوشی‌های مجهز به فناوری NFC و پایانه‌های سازگار با  فناوری  NFC، بستر پرداخت از طریق موبایل را فراهم می‌کنند و افراد به راحتی می‌توانند به جای کارت‌های بانکی، کارت‌های اعتباری، کارت‌های هوشمند مترو و اتوبوس، از موبایل خود برای پرداخت در فروشگاه‌ها یا ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند.

اما در راستای گسترش خدمات هوشمند شهری در سراسر کشور عزیزمان، نوروز امسال مفتخر به افتتاح سامانه شهر هوشمند ایرانسل و خدمات شهروندی هوشمند مبتنی بر راهکار جامع NFC، در منطقه آزاد انزلی و با حضور رئیس جهور محترم بودیم.

با راه‌اندازی سامانه شهر هوشمند ایرانسل در منطقه آزاد انزلی، خدماتی مانند مدیریت هوشمند پسماند شهرى، آبیاری بهينه فضاهای سبز، مدیریت هوشمند روشنایی معابر، مدیریت پارکینگ­های شهری، اندازه‌گیری سطح آب مخازن و پایش کیفیت هوا و سرعت وزش باد بر بستر جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

همچنین در این مراسم خدمات هوشمند شهروندی مبتنی بر راهکار جامع NFC  با همكارى سازمان منطقه آزاد انزلى و بر بستر شبكه ارتباطى ايرانسل به بهره‌بردارى رسيد. با استفاده از این راهکار، فضای امن و قابل اطمینانی برای ارائه انواع خدمات پرداخت با سرعت و سهولت بيشتر فراهم مى‌شود. بر این اساس درگاه‌های پرداخت منطقه آزاد از جمله گمرک، اماکن تفریحی، سالن‌های همایش و غیره به این فناوری مجهز خواهند شد.

راه‌اندازی اين سرویس، نقش مهمى در افزایش رفاه ساکنان، گردشگران و کارکنان منطقه آزاد انزلی ايفا كرده و با تسهیل فرایندهای پرداخت، به جذب بیشتر گردشگر و روان‌سازی امور واردات و صادرات نیز کمک می کند.

از اینکه که توانسته‌ایم برای تحقق شهرهای هوشمند در داخل کشور عزیزمان گام‌های جدی برداریم بسیار خرسندیم. امیدواریم با ادامه این روند بتوانیم در آینده نه چندان دور در جمع کشورهای پیشگام در حوزه هوشمندسازی شهرها قرار گرفته و نوین‌ترین خدمات هوشمند شهری را به هموطنان عزیز ارائه کنیم. برای اطلاع از فعالیت‌های آتی ایرانسل در این حوزه، ما را دنبال کنید.

4.2 6 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۱/۰۲/۲۶

رونمایی از سرویس خودروی متصل ایرانسل در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران

سرویس خودروی متصل ایرانسل چگونه می‌تواند به صنایع مختلف در رسیدن به تحول دیجیتال کمک کند؟

بازدید: 2812

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۲۳

حضور راهکارهای سازمانی ایرانسل در ششمین نمایشگاه تراکنش ایران

راهکارهای سازمانی ایرانسل چگونه به تحول بانکداری دیجیتال کمک می‌کند؟

بازدید: 2725

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۳۰

شبکه امن ایرانسل؛ صحن جدید مجلس شورای اسلامی

ارائه زیرساخت ارتباطی و شبکه امن اختصاصی برای مجلس شورای اسلامی

بازدید: 2646