post image

چگونه در کارمندان خود ایجاد انگیزه کنیم؟

در این مقاله قصد داریم ۱۴ نکته اساسی برای ایجاد انگیزه در کارمندان را به مدیران کسب‌وکار ارائه کنیم.


احتمالا شما مدیران محترم همواره این اطمینان را دارید که کارمندان شما هر روز قادر به انجام کارهای سخت هستند زیرا سازمان شما به‌اندازه کافی برای آن‌ها ایجاد انگیزه می‌کند. جالب است بدانید در  نظرسنجی رضایت شغلی کارمندان که توسط شرکت SHRM در سال ۲۰۱۵ انجام شد، تنها ۶۹ درصد از کارمندان معتقد بودند که تمام توان خود را برای انجام امور محوله به کار می‌گیرند. این رقم نشان از آن می‌دهد که حدود ۳۱٪ از کارمندان انگیزه کافی برای انجام کارهای خود را ندارند. اگر شما جزو سازمان‌های هستید که راه‌های گوناگونی برای ایجاد انگیزه در محیط کاری خود امتحان کرده اما هنوز نتوانستید از تمام توان کارمندان خود استفاده کنید، زمان آن رسیده که راهکارهای خلاقانه و قابل‌اعتماد انجام‌شده توسط کارآفرینان بزرگ جهان را به کار بگیرید. در ادامه ۱۴ تکنیک انگیزشی منحصربه‌فرد را از زبان کارآفرینان موفق جهان خواهیم گفت:

1.  بازیوار سازی

این تکنیک شامل استفاده از الگوریتم بازی در زمینه‌هایی غیر از سرگرمی و تفریح و در جهت پیشبرد اهداف سازمان و تعامل کارمندان است. در این روش برای حل مشکلات و بهبود فضای کاری به روش تفریح و سرگرمی یا همان بازی وار سازی کار را انجام خواهید داد. برای مثال برای پیدا کردن باگ‌های اپلیکیشن سازمان یا آخرین به‌روزرسانی وب‌سایت می‌توان با در نظر گرفتن برخی از مزایا و مشوق‌های مالی برای کارمندان، آن‌ها را ترغیب به استفاده از برنامه‌ها کرد تا مشکلات یافته، بررسی و برطرف شود. همچنین می‌توان برای دیدن فیلم‌های آموزشی و گذراندن کلاس‌های معرفی‌شده توسط سازمان، برای کارکنان اضافه‌کاری یا پاداش در نظر گرفت.

2.  به کارمندان خود اعتماد داشته باشید

اگر  به کارمندان خود نشان دهید که به آن‌ها اعتماد و باور دارید مطمئن باشید آن‌ها نیز تلاش خود را برای جلب رضایت بیشتر شما به کار خواهند گرفت. ایجاد اعتمادبه‌نفس در آن‌ها  باعث خواهد شد کارهایشان را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

3. اهداف کوچک‌تر و به‌صورت هفتگی مشخص کنید

جاه‌طلبی را کنار بگذارید و به‌جای تعیین هدف درآمد یک‌میلیاردی در سال آن را به یافتن ۱۰۰ مشتری جدید در هفته تغییر دهید. چیزی که شما را به یک میلیارد می‌رساند هدفی کوچک و کوتاه است که برای کارمندان خود قرار می‌دهید. از دید کارمندان عدد ۱۰۰ کوچک است و دستیابی به آن بسیار ساده خواهد بود. سپس کافی است گروه یا کارمندی را که به هدف شما رسیده را تشویق کرده و به یک ناهار در رستوران موردعلاقه‌اش مهمان کنید. خواهید دید هفته بعد انگیزه در سایر کارمندان چقدر بالاتر خواهد رفت.

4. شفافیت در هدف

با تعیین هدف کارمندان بهتر عمل خواهند کرد. ایجاد شفافیت در موضوع و درک نیازهای سازمان توسط کارمندان کمک خواهد کرد تا آن‌ها کار خود را بهتر انجام دهند. درک چشم‌انداز  کاری شما توسط کارکنان باعث خواهد شد آن‌ها در راستای نیازهای صحیح سازمان گام بردارند.

5. داشتن انرژی مثبت

انرژی مثبت را به کارکنان خود تزریق کنید. روی خوش داشته باشید، برای اوقات استراحت آن‌ها سرگرمی در نظر  بگیرید و گاهی با آن‌ها شوخی کنید. خواهید دید آن‌ها بهتر و با انرژی بیشتری کار خود را انجام می‌دهند.

6. مشارکت بدون ترس

به کارکنان خود اجازه دهید سؤالات و بازخوردهایشان را بدون ترس با شما در میان بگذارند. اجاره دهید آن‌ها باور کنند در تصمیمات بزرگ شرکت نقش داشته و درنهایت عامل پیشرفت سازمان هستند. این امر به حفظ انگیزه، افزایش وفاداری و افتخار کارمندان شرکت شما کمک خواهد کرد.

7.  گروه تشکیل دهید

قرار دادن کارمندان در گروه‌های کاری و ایجاد انگیزه‌های گروهی باعث می‌شود آن‌ها غیر از در نظر گرفتن منافع شخصی خود برای پیروزی تیم نیز تلاش مضاعفی از خود نشان دهند. وقتی کارمندان به صورت تیمی کار کنند بارش فکری آن‌ها به پیدایش ایده‌های  خلاقانه و جدیدی منجر خواهد شد. 

8. مناسب باشخصیت کارمندان به آن‌ها کار واگذار کنید

هنگام استخدام از کارمندان خود بپرسید که چه‌کاری را دوست دارند (یا دوست ندارند) انجام دهند. متناسب با اهداف و شخصیت حرفه‌ای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و به آن‌ها کار محول کنید. محول کردن کارهایی که آن‌ها از انجامش بیزار هستند تنها باعث هدر رفتن بودجه و زمان سازمان شما خواهد شد.

همچنین شما با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی می‌توانید روحیات جدیدی را در کارمندان خود بارور کنید.

9. پاداش بر اساس بازخورد

با تعریف یک برنامه مدون در سازمان خود خلاصه‌ای از عملکرد هفتگی، ماهانه، فصلی یا سالانه کارمندان را داشته باشید تا بتوانید متناسب با فعالیتشان آن‌ها را مورد تشویق قرار دهید. با این روش خواهید توانست استعدادهای سازمان را شناسایی و حفظ کرده و کارمندانی که راندمان خوبی نداشته و هزینه برای سازمان دارند را حذف کنید.

 10. ایجاد تعادل بین کار و زندگی

مهم است که کارمندان مؤثر در سازمان را تشویق کنید. مثلاً می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید تا زمان تعطیلاتشان را خودشان انتخاب کنند. فرهنگی را در سازمان ترویج دهید که بین کار و زندگی تعادل ایجاد کند. فراموش نکنید افزایش بهره‌وری و خوشبختی در محل کار از راه‌های ساده‌ای به دست می‌آید.

11. زبان تشکر داشته باشید

یک “لطفاً” و “متشکرم” ساده دنیای کارمندان شما را متحول کرده و باعث می‌شود آن‌ها باانگیزه بیشتری کار را انجام دهند. بیانی ساده داشته باشید و این حس را به وجود آورید که آن‌ها برای شما اهمیت داشته و توسط شما دیده می‌شوند. فراموش نکنید که روز کارمند را به آن‌ها تبریک بگویید.

12. غیرمستقیم بشنوید

ایجاد انگیزه صرفاً افزایش حقوق و مرخصی تشویقی نیست. جلسات غیررسمی در محیط خارج از سازمان برگزار کنید و اجازه دهید کارمندان در قالب بازی با یکدیگر گفتگو کنند. از مباحث مورد گفت‌وگوی آن‌ها مشکلات و نیازهایشان را شناسایی کنید.  

13. آن‌ها را فراتر ازآنچه هستند ببینید

مهم است که کارکنان خود را فراتر از آنچه هستند ببینید. آن‌ها را در وظایف و پروژه‌هایی مشارکت دهید که استعدادهایشان کشف شود. به آن‌ها این احساس را انتقال دهید که به توانایی‌شان باور دارید و همواره موردحمایت شما هستند.

14. برگزاری مراسم هدفمند

در کنفرانس یا جلسات داخلی، مدیریت اجرایی مراسم یا سرپرستی گروهی از افراد را به شخص موردنظرتان محول کنید. شناسایی فرد مناسب برای جایگاه سرپرستی می‌تواند با آزمون‌های داخلی صورت گیرد تا ضمن شناسایی توانایی‌های کارکنان به رشد شخصیت آن‌ها کمک کرده و باعث پیشرفت آن‌ها در سازمان شود.

چهارده نکته مطرح‌شده نتیجه نظرسنجی شورای کارآفرین جوان (YEC)  از کارآفرینان برتر است. هدف از این تحقیق کمک به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بوده تا با تجربیات کارآفرینان مطرح جهانی مسیر رشد خود را سریع‌تر طی کنند. ما نیز در واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل در تلاشیم به‌عنوان حامی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط راهکارهای سودمندی را در جهت توسعه و بهبود فضای کسب‌وکار کشور ارائه کنیم.

منبع:

4.4 14 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8319

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7095

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5472