post image

مدیریت هوشمند ناوگان، گامی موثر برای پیاده‌سازی حمل‌ونقل سبز در شهر ونکوور!

چه عواملی به کاهش آلاینده های محیط زیستی و حمل‌ونقل سبز در شهر ونکوور کمک می‌کند؟


انسان در  دوره‌های مختلف تاریخ، نگرانی‌های متفاوتی داشته است. گاهی کمبود منابع غذایی ذهن او را به خود مشغول کرده، گاهی ناامنی و جنگ! اما شاید بتوان ادعا کرد که یکی از مهم‌ترین دل‌مشغولی‌های امروز انسان آلودگی‌های عظیم محیط‌زیستی است که زندگی هزاران گونه جانوری و گیاهی را به خطر  می‌اندازد. همین دغدغه سبب شده که افراد و نهادهای مختلف در صدد یافتن راه‌هایی برای برون‌رفت از این بحران باشند. راهکارهایی مثل مدیریت زباله خانگی، استفاده نکردن از خودروهای تک‌سرنشین و… بدون‌شک همه این‌ها می‌تواند تأثیری مثبت بر کاهش آلودگی‌های محیطی بگذارد؛ اما واقعیت این است که تا زمانی‌که این اقدامات به‌صورت زیرساختی و یکپارچه درنیاید، نمی‌تواند تأثیری عمده‌ بر این روند روبه‌رشد بگذارد. به همین دلیل، دولت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه تکنولوژی و برنامه‌ریزی شهری، چندین سال است که در راستای کاهش آلاینده‌های گوناگون، اقدام به ایجاد تغییراتی عمده و زیرساختی در شهرها  کرده‌اند که یکی از موفق‌ترین نمونه‌های آن در کشور کانادا و شهر ونکوور انجام شده است.

این کشور توانسته با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا ، سیستم حمل‌ونقل سبز را در شهر ونکوور پیاده‌سازی کند.  در مقاله حاضر قصد داریم به تجربه کشور کانادا در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای حفاظت از محیط‌زیست و کاهش آلودگی‌ها بپردازیم.

ونکوور، پیشگام در حوزه حمل‌ونقل سبز

/wp-content/uploads/2019/05/66-e1662469522875.jpg

کشور کانادا، در راستای تحقق اهداف محیط‌زیستی و ایجاد حمل‌ونقل سبز درصدد است وضعیت آلاینده‌های شهر ونکوور را کنترل کند و  از این طریق، شرایط محیط زیست را بهبود بخشد. دولت کانادا معتقد است میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید ناوگان حمل‌ونقل ونکوور تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۰  درصد نسبت به سال ۲۰۰۷ و  تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد کمتر از سطح کنونی کاهش خواهد یافت. جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰ نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است.

طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده ونکور باید بتواند میزان آلاینده‌های خود را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳  به این میزان کاهش دهد:

  • ۵۰٪ در سال ۲۰۱۹
  • ۶۰٪ تا سال ۲۰۲۱
  • ۷۰٪ تا سال ۲۰۲۳

که گزارشات سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد این برنامه قابلیت اجرایی شدن دارد.

 

اقدامات کانادا برای پیاده‌سازی حمل‌ونقل سبز

این کشور در راستای اجرای حمل‌ونقل سبز، اقداماتی از این دست را در دستور کار خود قرار داده است:

۱ . استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر به جای سوخت بیودیزلی

/wp-content/uploads/2019/05/6666-e1662469657134.jpg

بیودیزل یا منو اکلیل استر نوعی سوخت پاک است که از منابع طبیعی مانند روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود. بیودیزل مانند گازوئیل نفت در موتورهای احتراقی کاربرد دارد و برای استفاده از آن نیازی به تغییر موتور نیست. این در حالی است که انرژی‌های تجدیدپذیر که به‌عنوان انرژی‌های پاک نیز از آن‌ها نام برده می‌شود، علاوه‌بر سازگاری با محیط‌زیست به لحاظ اقتصادی بسیار مفید و مقرون‌به‌صرفه‌اند؛ لذا به نظر می‌رسد که باید نقش پررنگ‌تری در تولید انرژی داشته باشند.

در سال ۲۰۱۸، کانادا توانست در راستای پیاده‌سازی حمل‌ونقل سبز، سوخت خودروهای بیودیزل ناوگان خود را با انرژی‌ خورشیدی و برق جایگزین کند. این کار، قدمی بزرگ در جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ناوگان کانادا بوده است. در نظر داشته باشید در گذشته ۵۵ درصد ناوگان از سوخت بیودیزل استفاده می‌کردند. با تغییر نوع سوخت، مصرف‌کنندگان بیودیزل (B5) به‌صورت ۱۰۰ درصدی به سوخت تجدیدپذیر (R100) روی آوردند.

۲ . استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG)

امروزه، ۸ درصد از مصرف سوخت ناوگان حمل‌ونقل در ونکور CNG است. یک ایستگاه فشرده‌سازی گاز طبیعی توانایی آن را دارد تا سوخت CNG وسایل نقلیه شهری (از جمله ۳۳ کامیون) را تأمین کند.

۳.  رواج ناوگان برقی

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ وسیله نقلیه الکتریکی در ناوگان ونکور وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • ۵۰ خودروی سواری شامل میتسوبیشی، فورد و نیسان ویژه پارکینگ‌های بزرگ
  • ۲۵ خودروی پلیس غیر اضطراری ونکوور (VPD)
  • ۳۲ وسیله نقلیه سنگین از جمله زامبونیو و لیفتراک
  • ۲ موتور سیکلت پلیس غیر اضطراری یا VPD

/wp-content/uploads/2019/05/66666.jpg

کانادا در نظر دارد  تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰ وسیله نقلیه الکتریکی از جمله کامیون‌های متوسط ​​و سنگین، ماشین‌های زباله، تریلر، تراکتور و کامیون‌های تحویل بار را به این ناوگان اضافه کند تا با استفاده از خودروهای برقی، آب‌وهوای سالم را برای شهروندان ونکور به ارمغان آورد.

همچنین، در حال حاضر بیش از ۵۰ خودرو هیبریدی و پلاگین در سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ونکور وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ۴۴ خودروی خدمات مهندسی آتش‌نشانی، امدادونجات و وسایل نقلیه مسافربری VPD
  • ۶ پارکینگ کامیون‌های سنگین با سیستم‌های باتری هیدرولیکی
  • ۲ ماشین جمع‌آوری پسماند
  • ۱ بولدوزر که برای ساخت جاده‌ و دفن زباله ونکوور فعال است

شهر هنگ‌کنگ نیز تجربه مشابهی در زمینه برقی کردن خودروهای شهری دارد. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید:

هنگ ‌کنگ در مسیر هوشمندسازی با ابرقهرمانی به‌نام اینترنت اشیا ( IoT)

۴ . استفاده از خودروهای اشتراکی

/wp-content/uploads/2019/05/66666666-e1662469708164.jpg

دولت کانادا برای پیاده‌سازی هرچه بهتر حمل‌ونقل سبز، قراردادی را با شبکه ارتباطات بین الملل امضا کرده است که طی آن می‌تواند وسایل نقلیه‌ای را که توسط کارمندان به مرکز شهر آورده می‌شوند مدیریت و با استفاده از پلتفرمی جامع از آن‌ها به‌صورت بهینه استفاده کرد. در واقع این پلتفرم در طول ساعات کاری، اتومبیل‌ کارمندان را در دسترس عموم قرار داده و باعث رواج به اشتراک‌گذاری خودرو و در نهایت سبک زندگی هوشمند خواهد شد. استفاده از این پلتفرم نه‌تنها هزینه‌های شهری و نگهداری خودروهای شهری را کاهش می‌دهد بلکه موجب می‌شود مردم کمتر از خودروهای شخصی خود به صورت تک سرنشین استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

تبدیل خودروهای سازمانی به خودروهای اشتراکی

 

۵استفاده از سیستم‌های مدیریت هوشمند ناوگان

کانادا برنامه‌ای تدوین کرده است تا از استفاده بی‌رویه سوخت جلوگیری کند. تمرکز اصلی این برنامه بر روی بیش از ۱۰۰۰ خودرو موجود در حمل‌و‌نقل شهری با سیستم‌های GPS و Telematics است. این سیستم قادر است میزان کارکرد خودرو، مصرف سوخت و دیگر مؤلفه‌ها را اندازه‌گیری کند. بدین صورت خودروهایی که باعث آلودگی هوا می‌شوند به سرعت شناسایی و از سامانه حمل‌ونقل خارج می‌گردند.

چنان‌که از  آمارهای ذکر شده برمی‌آید، مسئولان ونکوور توانسته‌اند گام‌های مؤثری در راستای رسیدن به اهداف خود بردارند. خوشبختانه در ایران نیز مدتی است که هوشمندسازی شهرها و ناوگان حمل‌ونقل موردتوجه سازمان‌ها قرار گرفته است. در ادامه، به توضیح جایگاه مدیریت هوشمند ناوگان در ایران می‌پردازیم.

مدیریت هوشمند ناوگان، تکه‌ای از پازل شهر هوشمند

جایگاه مدیریت هوشمند ناوگان در ایران

/wp-content/uploads/2019/05/666666666666-e1662469756126.jpg

همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم، راهکارهای سازمانی ایرانسل همگام با تکنولوژی روز دنیا فرصتی را فراهم آورده تا با کمک سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (Fleet Management System-FMS) برای صاحبان وسایل نقلیه یا مدیران ناوگان قابلیت اتصال دائم به وسایل نقلیه‌ فراهم شود. این قابلیت می‌تواند در اتصال به دارایی‌ها، تجهیزات دیگر و نرم‌افزارهای اجرایی مورد استفاده قرار گیرد.

برخی مزایا و ویژگی‌های این سامانه به شرح زیر است:

  • قابلیت تعریف سطوح دسترسی گروه‌های کاربری به اطلاعات، قابلیت‌های نرم‌افزار و به گروه‌های خودرو
  • قابلیت تعریف سرویس‌ها شامل مبدأ، مقصد، ایستگاه‌های میانی و زمان‌بندی حرکت خودروها بر اساس سرویس‌ها
  • قابلیت تعریف و دسته‌بندی خودروها، رانندگان، خطوط حرکت، ایستگاه‌ها، توقفگاه‌ها، پارکینگ‌ها، محدوده‌ها و دسته‌بندی آن‌ها

برای آشنایی بیشتر با تجربه شرکت‌های ایرانی در استفاده از سامانه مدیریت ناوگان ایرانسل، می‌توانید این مقالات را مطالعه کنید:

تجربه شرکت ارومیه شن‌ریز در استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

فولاد مبارکه اصفهان در مسیر تحول دیجیتال

 

سخن آخر

شکل‌گیری موج هوشمندسازی  در جهان از یک سو و اهمیت زیاد ناوگان حمل‌ونقل به‌عنوان یک دارایی باارزش، باعث شده تا بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا به روش‌های حمل‌ونقل سبز و هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل خود روی بیاورند.  اگر شما نیز به پیاده‌سازی سیستم حمل‌ونقل  سبز در کسب‌وکار یا شهر خود علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به وب سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل، با سرویس مدیریت ناوگان حمل‌ونقل ایرانسل آشنا شوید و در صورت نیاز به دریافت مشاوره به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل ارسال کنید.

همچنین برای خریداری آسان سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان می‌توانید به فروشگاه آنلاین محصولات سازمانی ایرانسل مراجعه کنید.

 

منبع:

https://vancouver.ca/

3.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5444

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4210

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4200