post image

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، راهکاری بهینه در شرکت عمرانی Kimball

شرکت عمرانی Kimball چگونه توانست به کمک سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، بهره‌وری خودروهای خود را بالا ببرد؟


مشتریان شرکت‌های عمرانی غالباً به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت و بالا بردن سرعت پروژه‌ها هستند. از سوی دیگر، مدیران این شرکت‌ها نیز برای افزایش حاشیه سود شرکت خود، مدام تلاش می‌کنند، راه‌حل تازه‌ای برای این موضوع پیدا کنند. راه‌های گوناگونی برای رسیدن به این اهداف وجود دارد؛ اصلاح زیرساخت‌ها، نظارت بر مصرف صحیح مواد اولیه و مدیریت زمان‌بندی فعالیت نیروها و… از جمله این فعالیت‌ها هستند. شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای بهینه کردن فرآیند کار در این حوزه، نظارت صحیح بر خودروهای فعال در پروژه است؛ چراکه این خودروها نقش مهمی در پیشبرد امور عمرانی دارند و افزایش بهره‌وری آن‌ها می‌تواند اثری مستقیم بر ارتقا سطح کیفیت فعالیت‌های عمرانی داشته باشد.  مطالعه تجربه کسب‌وکارهای عمرانی در حوزه بهینه‌سازی سازوکار ناوگان، می‌تواند تصویری واقعی را  از این موضوع منعکس کند. در  این مقاله به بررسی تجربه شرکت عمرانی Kimball  در استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (Fleet Management System-FMS) و تأثیر این سیستم در کاهش هزینه‌های پروژه‌ها و مدت زمان اجرای آن‌ها می‌پردازیم. البته در ابتدا لازم است با این سامانه و امکانات آن آشنا شویم.

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان چیست؟

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان راهکاری جامع و یکپارچه است که به کمک سنسورها، دوربین‌ها و نرم‌افزارهای مدیریتی، همه اطلاعات قابل اندازه‌گیری خودروها را جمع‌آوری و تحلیل می‌کند. این سامانه به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بر اساس داده‌های واقعی و قابل اعتماد، تصمیمات بهتری بگیرند.

دلایل شرکت Kimball برای استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان

/wp-content/uploads/2019/04/09-e1661663073981.jpg

شرکت عمرانی Kimball در زمینه پروژه‌های عمرانی، ساخت و احداث فعالیت می‌کند. این شرکت برای انجام پروژه‌های خود ۱۸ خودرو در خدمت دارد. Kimball مجموعه‌ای روبه ‌رشد است و در نظر دارد تعداد خودروهای خود را گسترش دهد، به همین دلیل در نظر دارد برای توسعه صحیح و اصولی ناوگان و همچنین اطمینان از بهره‌وری مناسب آن‌ها، از سامانه‌ای یکپارچه و جامع بهره‌مند شود تا بتواند به امکانات زیر دست پیدا کند:

  • سیستم ردیاب خودرو
  • سیستم سنجش سرعت

امکان نظارت بر عملکرد رانندگان

/wp-content/uploads/2019/04/099-e1661663130959.jpg

تجربه مسئولان Kimball  در نظارت بر خودروها پیش از مجهز شدن به سامانه مدیریت ناوگان، نشان از آن دارد که استفاده از این سامانه برای آن‌ها بسیار ضروری بوده و نقشی حیاتی داشته است. مدیر اجرایی Kimball درباره این موضوع می‌گوید: «محدودیت سرعت در منطقه تردد خودروها حدود ۶۵ کیلومتر در ساعت است، اما متأسفانه راننده‌ها تا ۸۰ کیلومتر در ساعت هم ثبت سرعت داشته‌اند. ما نیاز به پلتفرمی داشتیم تا از طریق آن بتوانیم رفتار رانندگان، میزان مصرف سوخت و دیگر شاخصه‌های وسایل نقلیه را جمع‌آوری و تحلیل کنیم، زیرا جان راننده و امنیت خودروها برای ما بسیار اهمیت دارد.»

علاوه‌بر دلایلی که در بالا ذکر شد، شرکت ساختمان‌سازی Kimball به چهار دلیل، ردیابی و استفاده از سامانه مدیریت ناوگان را در رأس امور خود قرار داده است:

  • افزایش بهره‌وری
  • مدیریت صحیح و بهینه دارائی‌ها
  • حفظ امنیت دارایی‌های شرکت و جلوگیری از سرقت ناوگان
  • اطلاع از دارایی‌های شرکت و تصمیم‌گیری صحیح برای خرید مجدد یا حذف آن‌ها

بیشتر بخوانید:

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان(FMS)، ۴ عامل موثر در موفقیت آن را بشناسید!

ویژگی‌ها و مزایای سامانه مدیریت هوشمند ناوگان

/wp-content/uploads/2019/04/09999-e1661663208647.jpg

این شرکت با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان توانست هر  ۱۸ خودروی خود را ردیابی کند و گزارش‌های کاملی از محل دقیق‌ آن‌ها به دست آورد که در نتیجه باعث  بالا رفتن شفافیت اطلاعات رانندگان در خصوص زمان بیکاری، سرعت غیرمجاز، مسافت پیموده شده و ساعات کار واقعی شد.

علاوه‌بر موارد بالا، استفاده از سامانه مدیریت ناوگان مزایای بی‌شماری از جمله موارد زیر را  برای این مجموعه در  برداشت:

  • کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های سوخت مصرفی و کارکرد در لحظه واقعی
  • بالا رفتن اعتبار و میزان صحت اطلاعات قبض‌هایی که تا پیش از این به‌صورت کاغذی و دستی در اختیار مدیران قرار می‌گرفت
  • عدم‌نیاز به تهیه گزارش دستی
  • نظارت بر عملکرد ناوگان و جلوگیری از استفاده شخصی از خودروهای سازمانی
  • افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت خودروها
  • کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های تعمیرات و نگهداری خودروها
  • دسترسی به اطلاعاتی یکپارچه و مقیاس‌پذیر درباره خودروها و رفتار رانندگان
  • امکان ارائه مدارک قابل استناد برای کلیه گزارشات و جلوگیری از مطرح شدن ادعاهای بی‌اساس با تکیه بر قابلیت نظارت و مانیتورینگ ناوگان از طریق ردیاب‌ها

باید خاطرنشان کرد که  سامانه مدیریت ناوگان بر پایه وب است و استفاد از آن هزینه‌های بخش IT را افزایش نخواهد داد. مدیر عامل این شرکت معتقد است: «یک شرکت عمرانی با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، اما خوب است بدانید، سامانه هوشمند مدیریت ناوگان تمامی ابزارها را برای مدیریت صحیح و بهینه حمل‌ونقل کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند. با استفاده از این سامانه، نه تنها هزینه‌ها کاهش می‌یابد بلکه امور با نظم بیشتری انجام می‌شود.»

/wp-content/uploads/2019/04/099999.jpg

مزایای بی‌شمار سامانه مدیریت هوشمند ناوگان سبب شده که صنایع مختلف در اکثر کشورهای دنیا به این تکنولوژی علاقه‌مند شوند. مدتی است که متخصصان حوزه خودرو و تکنولوژی اینترنت اشیا، در کشور ما نیز به طراحی مدل بومی این سامانه روی آورده و دستاوردهای درخشانی در این زمینه به ارمغان آورده‌اند. از جمله مجموعه‌هایی که در ایران به کسب‌وکارها سیستم مدیریت ناوگان حمل‌ونقل ارائه می‌دهد، راهکارهای سازمانی ایرانسل است. در ادامه بیشتر با سازوکار  FMS ایرانسل آشنا می‌شوید.

 

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در ایران نیز حرکت به سمت هوشمندسازی ناوگان آغاز شده است که یکی از پیشگامان آن، راهکارهای سازمانی ایرانسل است. از جمله امکانات این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماژول تحلیل رفتار راننده
  • مدیریت و نظارت بر دمای محفظه بار
  • سنجش آنلاین وزن بار
  • مدیریت سوخت مصرفی
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو
  • مدیریت زمان‌بندی پروژه
  • مدیریت خودروهای استیجاری
  • مدیریت ناوگان عملیاتی و امدادی
  • مدیریت ایاب و ذهاب

این سامانه همچنین به داشبوردی تخصصی مجهز است که در آن مدیران ناوگان می‌توانند اطلاعات و داده‌های آنی خودروهای خود را بر روی نقشه و جدول مشاهده کنند.

درباره تجربه کسب‌وکارها در استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ایرانسل بخوانید:

تجربه شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خط صبا در استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

تجربه شرکت ارومیه شن ‌ریز در استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

 

سخن آخر

امروزه، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان می‌تواند در حوزه‌های مختلف، از جمله صنعت عمران و راه ‌سازی، بسیار موثر باشد، چراکه داده‌های خودروها را که از ارزشمندترین اطلاعات سازمان‌ها محسوب می‌شوند جمع‌آوری می‌کند و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. بدون تردید، این مزیت FMS می‌تواند شیوه نظارت بر ناوگان را در صنایع دیگر از جمله توزیع مواد غذایی و دارویی، خودروسازی و امداد و عملیات متحول کند. اگر شما هم به چنین سامانه‌ای در کسب‌وکار خود نیاز دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر در وب سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل، به بخش مدیریت هوشمند ناوگان مراجعه و در صورت نیاز به مشاوره به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل ارسال کنید. همچنین اگر قصد خرید سرویس پایه این سامانه را دارید به فروشگاه آنلاین محصولات سازمانی ایرانسل سر بزنید.

 

منبع:

https://www.verizonconnect.com/

3.6 5 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11889

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8357

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8320