post image

هنگ‌کنگ در مسیر هوشمندسازی با ابرقهرمانی به‌نام اینترنت اشیا ( IoT)

شهر هنگ‌کنگ به‌کمک تکنولوژی اینترنت اشیا قدم در مسیر هوشمندسازی خواهد گذاشت.


از آنجایی که ذخایر طبیعی به شکل قابل‌توجهی رو به اتمام است، بسیاری از شهرهای جهان ناگزیر به کاهش مصرف انرژی شده‌اند تا به حفظ این منابع ارزشمند کمک کرده و همچنین از تاثیرات منفی ناشی از مصرف منابع انرژی بر محیط‌زیست بکاهند. این دغدغه‌ها پایه و اساس شکل‌گیری شهرهای هوشمند در جهان شد؛ شهرهایی که در آن‌ها تکنولوژی، یک پل ارتباطی بین اهداف پایداری و استراتژی‌های توسعه شهری است. در این شهرها از تکنولوژی اینترنت اشیا  برای رفع نیازهای ساکنین و دستیابی هرچه بیشتر به پایداری استفاده می‌شود. تاکنون تعداد بسیاری از شهرهای جهان مانند سنگاپور، دبی، اسلو، آمستردام، هنگ‌کنگ و… در مسیر هوشمندسازی قرار گرفته‌اند. در این مقاله قصد داریم شما را با امکانات شهر هوشمند هنگ‌کنگ در کشور چین آشنا کنیم.

شهر هوشمند هنگ‌کنگ

/wp-content/uploads/2018/11/55-e1642935467514.jpg

یانگ وی سینگ، دبیر انجمن پارک علم و فناوری هنگ کنگ، از تکمیل طرح جامع توسعه شهر هوشمند هنگ‌‌کنگ خبر داد و اعلام کرد که این طرح با مشارکت و همکاری متخصصین در آینده‌ای نه چندان دور تکمیل خواهد شد. مقامات هنگ‌‌کنگ در نظر دارند شهر کولون شرقی را به شهری هوشمند تبدیل کنند. به ‌عنوان‌ مثال یکی از طرح‌هایی که در دست اجراست، اپلیکیشن‌ موبایلی است که به پیاده‌روی شهروندان در این شهر کمک می‌کند و با کمک فناوری موقعیت‌یاب، عابران پیاده را در محیط‌های سرپوشیده و سطح شهر، یاری می‌رساند.

از دیگر برنامه‌های هوشمند این شهر، اپلیکیشن پارک هوشمند خودرو است که محل‌های موجود برای پارک خودرو را به آن‌ها نشان می‌دهد و میزان فاصله‌ تا محل پارک را به راننده اعلام می‌کند. سامانه‌های مدیریت منابع و انرژی و  راهکار مدیریت پسماند نیز از دیگر امکاناتی هستند که برای این شهر در نظر گرفته شده‌اند. در این طرح، تمرکز  بر روی  استفاده از راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا از جمله سامانه‌های شارژ خودروهای چندمنظوره الکتریکی و اینترنت پرسرعت همگانی (عمومیwifi ) خواهد بود.

پارک علم و فناوری هنگ‌کنگ

/wp-content/uploads/2018/11/555-e1642935496463.jpg

پارک علم و فناوری هنگ ‌کنگ (HKSTP) و RV Automation ادعا می‌کند که اولین سامانه ربات‌های هوشمند و بدون سرنشین در این سازمان، راه‌اندازی خواهد شد. با استفاده از ربات‌های هوشمند و تلفن همراه، می‌توان صنعت انبارداری را متحول کرد. آلبرت وانگ مدیرعامل شرکت HKSTP امیدوار است با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه و اجرای آن بتوانند نقش چشمگیری در هوشمندسازی شهر هنگ ‌کنگ ایفا نمایند. یکی از امکانات مهم در این شهر، انبارداری هوشمند به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته خواهد بود. این سیستم به سنسور محاسبه وزن و فناوری تشخیص چهره برای ایجاد امنیت بیشتر هنگام تحویل و دریافت کالا مجهز است و امکان استفاده بهینه از فضای انبارها را فراهم می‌کند.

همچنین از طریق این سامانه، ربات‌ها به صورت خودکار فضای متناسب با اجناس را پیدا و آن‌ها را جای‌گذاری می‌کنند. کاربران نیز می‌توانند از اپلیکیشن موبایل جهت ترخیص کالای خود از انبار استفاده نمایند. این سامانه قبل از رونمایی عمومی، به صورت آزمایشی از سپتامبر ۲۰۱۷ در مرکز RobEx  هنگ‌کنگ آغاز به فعالیت کرده است. به جرأت می‌توان گفت این طرح موجب تحولی بی‌سابقه در دنیای لجستیک و انبارداری خواهد شد.

هنگ کنگ در انتظار روشنایی هوشمند

/wp-content/uploads/2018/11/555555-e1642935549726.jpg

سیستم روشنایی هنگ‌کنگ به زودی به طرح جامع روشنایی هوشمند خواهد پیوست. این سیستم که بر بستر اینترنت اشیا کار می‌کند، شب‌ها با عبور شهروندان و ماشین‌ها روشن شده و پس از گذر آن‌ها خاموش می‌گردد. جالب است بدانید روشنایی هوشمند، توانایی جمع‌آوری داده‌های مربوط به آب‌وهوا، دما و جریان ترافیک را از طریق سنسورهای IoT داراست. بی‌شک جمع‌آوری داده‌ها برای مدیریت شهری مفید خواهد بود. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به Wi-Fi  عمومی، امکان شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، به‌روزرسانی نقشه ترافیکی در مواقع بحرانی و پارکینگ هوشمند از دیگر امکانات شهر هوشمند هنگ کنگ می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد بسیاری از شهرهای جهان در حال حرکت به سوی هوشمندسازی هستند و هنگ‌کنگ تنها یکی از آن‌هاست. برای آشنایی بیشتر با عملکرد این شهرها در جهان، مطالعه مقالات زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

بروکسل، یک شهر هوشمند!

 

سخن آخر

پیاده‌سازی شهر هوشمند، نیازمند زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی گسترده است که ایرانسل به‌عنوان برترین اپراتور دیتای کشور، این زیرساخت‌ها را فراهم کرده است. راهکارهای سازمانی ایرانسل  با ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا در حال توسعه و تحقق ایده ایجاد شهرهای هوشمند در کشورمان است. به‌عنوان مثال، سامانه‌ مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل که یک راهکار جامع و یکپارچه برای مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل  شرکت‌هاست که با ارائه ماژول‌های مختلفی مانند: سنجش آنلاین وزن بار، مدیریت سوخت مصرفی، مدیریت تعمیر و نگهداری و … به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با مدیریت بهینه منابع موجود، علاوه‌بر افزایش بهره‌وری، در حفظ منابع طبیعی کشورمان نیز  سهیم باشند.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای سازمانی ایرانسل، می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://enterpriseiotinsights.com/

3.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5423

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4178

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4173